Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Effe wat beter pics.



NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Jammer dat je kamer nog steeds zo hard is en de speakers dicht bij de muur moeten staan. Het kan nog gogantisch veel beter klinken met de speakers van de muur enin ieder geval een groot vloerkleed.

fireman

#27
Quote from: garmtz on March  2, 2007, 12:13:10
Jammer dat je kamer nog steeds zo hard is en de speakers dicht bij de muur moeten staan. Het kan nog gigantisch veel beter klinken met de speakers van de muur enin ieder geval een groot vloerkleed.


Ja, het is echt af en toe een echoput, maarja het is praktisch beter. Kids die rond rennen en troep maken. ( af en toe )
Ik heb tapijt onder mijn speaker zitten dus schuiven gaat heel makkelijk. Alleen het "gat" dat er ( misschien ) ontstaat als ik ze naar voren schuif, daar ben ik alleen bang voor. Breedte van de kast is 2,56 meter en mijn luister positie is dan ca. 2,10/2,20 meter  :-\

Nu is mijn luister positie ca. 2,50 meter
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Oei, dat is wel een beetje op het randje ja... :-\

FFF

Quote from: Fireman on March  1, 2007, 21:51:06
En mijn nieuwe kast, helaas voor het zicht nu geen plek meer voor mijn LP12. Oplossing ???

Ik weet wel een passende oplossing..

Dat zwarte viskommetje op de slaapkamer zetten en een mooie plasma boven je meubel  O0

Maar ziet er netjes uit.

Alco

#30
QuoteDat zwarte viskommetje op de slaapkamer zetten en een mooie plasma boven je meubel
Ik heb onlangs (geloof een Samsung, bij Mediamarkt) nog een mooie LCD-TV gezien van 't formaat van deze Loewe "vissekom", voor maar 333,- euri! :)

Zoiets zal ongetwijfeld wel mooi staan en bied weer ruimte op de nieuwe kast.
(indien iets hoger en aan de muur bevestigt)

Jammer dat ik geen lange wand heb, anders had ik ook liever een breed en laag meubel gehad.

Zo,....nog effe een (niet al te duidelijke) foto van m'n laatste Naim collectors-itempje 8)


Nu nog 'n leuk plekje voor zien te vinden...hmm ::)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

#31
Als ik iets nieuw koop dan zal het toch wat ultra moderns worden. Wordt dan rete strak.

Maar goed, teli's hebben ze niet van naim  ;)


Ik heb zojuist even zitten luisteren naar:

Chris Jones - Moonstruck, Waanzinnig.



Ik heb sinds kort de Hi Line ook tussen mijn CDX2 en NAC202 en dat klinkt allemaal zo geplaatst en powerfull.



Ik was normaal niet echt van de kabels, maar deze samen met de NAC A5 LS-kabel, hebben mij overtuigd.


Overigens, die zwarte ringetjes zijn zeer kwetsbaar. Er was er een gebroken. De plug viel als het ware uit elkaar. Heb het gelukkig kunnen lijmen met seconde lijm. Weet niet of de exacte werking nu verminderd is maar het klinkt iig nog waanzinnig.

Zie hier hoe fragiel de plug is opgebouwd:

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Hele mooie pluggen om te zien  :P

fireman

Quote from: Alco on March  2, 2007, 15:07:08
Ik heb onlangs (geloof een Samsung, bij Mediamarkt) nog een mooie LCD-TV gezien van 't formaat van deze Loewe "vissekom", voor maar 333,- euri! :)

Zoiets zal ongetwijfeld wel mooi staan en bied weer ruimte op de nieuwe kast.
(indien iets hoger en aan de muur bevestigt)

Jammer dat ik geen lange wand heb, anders had ik ook liever een breed en laag meubel gehad.

Zo,....nog effe een (niet al te duidelijke) foto van m'n laatste Naim collectors-itempje 8)


Nu nog 'n leuk plekje voor zien te vinden...hmm ::)




Mooi apparaat Alco, deze kende ik nog niet. Alleen de Olive en de chrome bumper. Dit is weer een stap daar voor.

En?? Je hebt 'm vast al een keer in de plek van de nait5i gezet, hoe klinkt 'ie ( en ook t.o.v. de nait5i )


Ik heb mijn LP12 een plekje in de kast gegeven. Voorlopig maar. Ik had 'm er gisteren op staan, maar ik vind het toch een rommelig aanzicht geven ( verwend  :P )

Het is allemaal nieuw. Moet ook nog de kabel van mijn stekkerdoos verlengen en mijn netkabels inkorten. Nu moeten signaal naar power amp, LS-kabels, netkabels allemaal door een gat van 8 cm rond.
Is volgens mij ook niet bevorderlijk. Of wel?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#34
QuoteMooi apparaat Alco, deze kende ik nog niet. Alleen de Olive en de chrome bumper. Dit is weer een stap daar voor
Uhmm,....dit IS een chrome-bumper, Robbert 8) 
(alleen heb ik uit nieuwsgierigheid de kast even omgedraaid, om te kijken hoe dat leek,
met een zwarte rand, i.p.v. de bekende 'chrome-bumper' rand, vlak voor ik de foto maakte)

Zo ziet ie er ongeveer uit, zoals 't hoort: (heb in Paint effe een witte lijn omheen getekend) ;)

(je kunt dus eenvoudig de looks van de Nait veranderen door de kast even om te draaien)


QuoteEn?? Je hebt 'm vast al een keer in de plek van de nait5i gezet, hoe klinkt 'ie ( en ook t.o.v. de nait5i )

Hij klinkt verbazingwekkend goed. (met name gezien z'n leeftijd van 21jaar!)
Op de een of andere manier verwachte ik eigenlijk dat ie wat softer, minder open en minder gedetailleerd zou klinken, dan de Nait-5i. (als gevolg van de ouderdom van met name de elco's)

De Nait-5i heeft (uiteraard gezien z'n 3x meer vermogen) iets meer controle en drive, op hogere volumes,
en klinkt dan rustiger en ook is 't geluidsbeeld iets groter. (breder)
Maar verder...de beide Nait's vertonen meer overeenkomsten dan verschillen :)

Ik hoor alleen maar lovende berichten over de kwaliteitswinst na 't laten recappen van dergelijke 'oudjes'.
Ik kan me haast niet voorstellen hoe goed ie daarna dan wel niet moet klinken. :D

Als ik alleen (of voornamelijk) een draaitafel als bron zou gebruiken, zou ik prima met de Nait-1 kunnen leven.
Met voornamelijk CD als bron, zou ik toch wel teveel de a.b. van de Nait-5i missen, vrees ik. (yep, ik ben lui :D)

Wat me trouwens ook opviel is dat deze Nait-1 minder last lijkt te hebben van kanaal ongelijkheid op lage
volumes dan ik met de Nait-2 had. Ik heb sinds 1998 3 Nait-2's gehad en eentje beluisterd van een kennis,
en die vertoonden allen datzelfde (bekende) euvel.

Wat me helemaal mooi zou lijken is wanneer Naim een Nait zou maken die er uit ziet als de Nait-1,
maar dan met de volume knop en de zachte (contactlens-achtige) drukknoppen voor bronkeuze.
(maarja...haha, wishfull thinking)  ik heb iets met die oude 'shoe-box' size modellen.

QuoteIk heb mijn LP12 een plekje in de kast gegeven. Voorlopig maar. Ik had 'm er gisteren op staan, maar ik vind het toch een rommelig aanzicht geven ( verwend :P )
Bedoel je op de kast zelf, of boven op je Naim apparatuur ?
Jammer inderdaad dat 't nu wat lastiger wordt om de LP12 een mooi/goed plekje te geven.

QuoteNu moeten signaal naar power amp, LS-kabels, netkabels allemaal door een gat van 8 cm rond.
Is volgens mij ook niet bevorderlijk. Of wel?
Nou,...ik denk dat de meeste die-hard Naim freaks op 't Engelse Naim-forum zullen beweren dat dat inderdaad
'not-done' is, maar ik denk zelf dat 't wel meevalt hoor.
Bij mij bungelen alles kabels ook langs/door elkaar als een bord spaghetti, achter m'n kast.


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#35
Goh,....zit ik net effe op Ebay te kijken, bij de 2e hands Naim spullen.

Zie ik opeens een Nait-1 aangeboden staan waarbij ik zo m'n bedenkingen heb.... ::)

Zie: http://cgi.ebay.co.uk/Naim-Audio-Nait-1-Amplifier_W0QQitemZ170087031232QQihZ007QQcategoryZ3280QQrdZ1QQcmdZViewItem

Als je kijkt naar de foto's die de beste man (lees: sukkel) heeft bijgevoegd :o ???

Een dicht bij de versterker afgeknipte netkabel, 2 luidspreker pluggen met nog 'n paar cm kabel eraan, die....ook weer doorgeknipt zijn (had dan gewoon die pluggen verwijderd) en 't commentaar dat de cinch-aansluitingen voor phono volgens hem naar binnen zijn gedrukt, i.p.v. dat ze naar buiten horen te steken.
(hij weet dus blijkbaar niet dat 't normaal is bij de Nait-1 en -2, dat ze NIET naar buiten steken)

Kortom....zou 't wellicht om een gejat exemplaar gaan ?
(anders bied je zoiets toch niet op zo'n manier aan ?) :-\

Greetings,
Alco  8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Ziet er idd dubieus uit.
En daarin tegen wat ik zo gauw kan lezen is dat je 'm persoonlijk met/mag ophalen.
Will arrange for local pickup only (no postage).

Dus ook nog geen eens bij 'm thuis ?? ( lees ik dat goed? )


Hoe is het laag nu met deze nait 1 ?

BTW, had ik het toch door dat ik deze nog niet gezien had. ( deze uitvoering )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#37
QuoteHoe is het laag nu met deze nait 1 ?

BTW, had ik het toch door dat ik deze nog niet gezien had. ( deze uitvoering )

Het laag is op zich goed, hoewel dat in mijn situatie een beetje lastig te beoordelen is,
want wanneer 't laag niet optimaal is, kan dat ook nog voor 'n groot deel aan m'n akoestiek liggen.

Het laag is wel iets wat nog aanzienlijk schijnt te verbeteren, na een recap.
(volgens mensen die hun Nait hebben laten recappen)

Ik heb 't idee dat 't laag ietsie strakker is met de Nait-5i, maar 't verschil is niet dramatisch.
Ben best wel benieuwd hoe de Nait-1 na een recap zal klinken en ben geneigd om dit dan ook
binnenkort te doen, maar aan de andere kant.... zolang ik nog niet een echte bestemming heb
voor de kleine Nait... :-\

Eerst maar even wachten hoe de Xavian XN125 (of e.v.t N-Sats) klinken op m'n Nait-5i.
(geduld is 'n schone zaak ::) )
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Chinti33

Overigens, die zwarte ringetjes zijn zeer kwetsbaar. Er was er een gebroken. De plug viel als het ware uit elkaar. Heb het gelukkig kunnen lijmen met seconde lijm. Weet niet of de exacte werking nu verminderd is maar het klinkt iig nog waanzinnig.

Waarom heb je dat zelf gedaan. Neem aan dat er nog garantie op zit.

Chinti33

fireman

Quote from: Chinti33 on March  4, 2007, 10:55:42
Overigens, die zwarte ringetjes zijn zeer kwetsbaar. Er was er een gebroken. De plug viel als het ware uit elkaar. Heb het gelukkig kunnen lijmen met seconde lijm. Weet niet of de exacte werking nu verminderd is maar het klinkt iig nog waanzinnig.

Waarom heb je dat zelf gedaan. Neem aan dat er nog garantie op zit.

Chinti33

He Chinti33,  Ik heb er geen garantie op omdat ik 'm tweedehands uit Zweden heb. En gezien de situatie kon ik 'm beter zelf maken dan opsturen en alle gedoe erom heen.

Nu is 'ie weer als van ouds, alleen het eerst ringetje is geplakt. ( moet je wel goed kijken )  Klank matig geen verschil.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Chinti33

Nog maximaal vier dagen dan heb ik m'n cd5x binnen. Hoop dat het een stapje vooruit is vanaf mijn Pioneer 104   O0

bmateijsen

Grapjas.... ;).

Quote from: Chinti33 on March  4, 2007, 11:54:41
Nog maximaal vier dagen dan heb ik m'n cd5x binnen. Hoop dat het een stapje vooruit is vanaf mijn Pioneer 104   O0

ajbeefde

Quote from: Fireman on March  3, 2007, 19:10:41
Ziet er idd dubieus uit.
En daarin tegen wat ik zo gauw kan lezen is dat je 'm persoonlijk met/mag ophalen.
Will arrange for local pickup only (no postage).

Dus ook nog geen eens bij 'm thuis ?? ( lees ik dat goed? )


Hoe is het laag nu met deze nait 1 ?

BTW, had ik het toch door dat ik deze nog niet gezien had. ( deze uitvoering )

Local pickup only.....  kan zeer zeker bij de persoon thuis zijn..... zie daar zeker geen kwaad in....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

fireman

#43
Quote from: ajbalmere on March  4, 2007, 12:02:27
Local pickup only.....  kan zeer zeker bij de persoon thuis zijn..... zie daar zeker geen kwaad in....

Ik lees dat als in de nabijheid van zijn woonplaats ( local pickup ) Vandaar dat ik daar sceptisch tegenaan kijk. Maar als dat bij 'm thuis is is dat natuurlijk weer verhelderend. En zal het allemaal wel meevallen.
Maar goed, ik ben een Nederlander die de Engelse taal ook weer niet op die wijze kent dat dat er mee bedoeld wordt.

@ Chinti33:
Een nieuwe CD5x  8)  Heb ik ook gehad. Hou er rekening mee dat het ca. 4 - 6 weken kan duren dat 'ie echt lekker warm gedraaid is. ( geloofde ik eerst ook niet, maar het is echt zo )
Vanaf het begin klinkt 'ie al goed. Maar het wordt alleen maar beter en beter.
Heb je al andere naim "zooi" ;)   ?

Ik heb zelf mijn NAC202 nieuw gekregen. Ik dacht in het begin dat 'ie stuk was. Maar na enkele weken begon die "warm" te draaien en alles viel op zijn plaats. Nu is 'ie echt super. Nog beter dan dat ik verwacht had.

Heel gek maar naim heeft de tijd nodig om zich warm te draaien. Maakt verder ook niet uit omdat het uiteindelijke resultaat telt en dat is een waanzinnig mooi en muzikaal geluid.

Laat ons de ervaringen maar weten hier.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#44
QuoteHou er rekening mee dat het ca. 4 - 6 weken kan duren dat 'ie echt lekker warm gedraaid is. ( geloofde ik eerst ook niet, maar het is echt zo )
Vanaf het begin klinkt 'ie al goed. Maar het wordt alleen maar beter en beter

Yep, dat klopt inderdaad. Hoewel 't bij mij niet zo lang duurde, maar ongeveer 2 a 3 weken.
Toen ik m'n CD5x bezorgd kreeg dacht ik eerst:"Huh,....is dit 't nou !? ::) ???"
Het klonk niet slecht, maar toch.... voor zoveel geld :-\
Maar na 'n week of 2 viel inderdaad alles op z'n plek, en veranderde de klank van ietwat duf,levenloos,terughoudend, saai naar open,helder,sprankelend en gedetailleerd.

Als die verandering niet had plaatsgevonden, had ik de CD5x inmiddels verkocht.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Chinti33

Quote from: Fireman on March  4, 2007, 13:12:12
@ Chinti33:
Een nieuwe CD5x  8)  Heb ik ook gehad. Hou er rekening mee dat het ca. 4 - 6 weken kan duren dat 'ie echt lekker warm gedraaid is. ( geloofde ik eerst ook niet, maar het is echt zo )
Vanaf het begin klinkt 'ie al goed. Maar het wordt alleen maar beter en beter.
Heb je al andere naim "zooi" ;)   ?


Ja, mijn systeem bestaat uit:

Rega p25/zyx rs20/creek obh15, cd5x(vanaf deze week), nac 202/napsc, nap200, klipsch rf35, naca5, Audiophile Base rack

Chinti33

fireman

#46
 8)  setje. Als je tzt ook nog eens een HC op de NAC202 gooit dan heb je een amp waar je UUUUUUUUUUUU tegen zegt.

Ik kan er over mee praten  ::)   ;)

S6 iig and let us know.


Mij rest nu alleen nog een XPS2 voor mijn CDX2. Maar ik moet 'm eerst gehoord hebben in mijn set. Want het is nu al schrikbarend goed.

Weet hier iemand iemand met een XPS2 die ik eens kan testen op mijn CDX2?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Chinti33

Oh ja, heb lang getwijfeld tussen cd5x en cdx2. Omdat ik toch geen stap zal zetten richting xps2, liet het budget het niet echt toe. Eventueel doorsparen voor hicap2. Wat als eerste aan vervanging toe is zijn de speakers. Heb wel ideeen, maar voordat ik mijn eigen op tafel leg, heeft iemand anders misschien goede tips? Geen idee wat heet budget zal zijn, doe spui maar gewoon.

Alvast bedankt, Chinti33

Chinti33

Quote from: Fireman on March  4, 2007, 21:30:59
8)  setje. Als je tzt ook nog eens een HC op de NAC202 gooit dan heb je een amp waar je UUUUUUUUUUUU tegen zegt.


Liever op de 202 dan op de cdx5? Of een Flatcap2 voor allebei?

Chinti33

fireman

Quote from: Chinti33 on March  4, 2007, 21:35:37
Liever op de 202 dan op de cdx5? Of een Flatcap2 voor allebei?

Chinti33

Mijn ervaring zegt alleen de HC2 op de NAC202.

ps: check je PM even
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17