Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Ik wil graag een NAIM topic starten omdat er her en der vragen/meningen/opmerkingen zijn mbt NAIM.
Het is een mooi merk ( vind ik ) dat tegenwoordig ook op het HT gebied actief wordt.

Ik zelf speel alleen stereo momenteel. (nog) geen HT omdat ik nu al vind dat het geluid via mijn stereo al een mooi/diepte/plaatsing geeft. Tevens komt daar bij dat ik nu geen trek heb in al die kabels en extra speakers.

Ik speel met de reference serie tevens aangevuld met een LINN LP12 Sondek ;




De Speakers die al dat moois laten horen zijn mijn zelfbouw speakers de eVe II ( hier naast mijn oude naim set );




Dus brand los geef meningen, vragen, etc...

En naim bezitters, plaats ook een mooie PIC van je set.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

LexiconLogan

prachtig spul, goed initiatief
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Alco

Goed idee Fireman ;D  (als 't hier mag van de moderators :-\ :D)

Sinds gisteravond heb ik een Naim klassieker in bezit!

Dankzij een forumlid van een ander forum, die eerst nog aan mij dacht, voor ie 'm op Ebay wilde plaatsen.:)
De enige geintegreerde Naim versterker die ik nog niet kende/heb gehad:

De OER-Nait, de aloude Naim Nait-1 8)

(1e model stamt uit 1983, de mijne heeft bouwjaar 1986)

Ik kon 'm voor een schappelijke prijs overnemen, en hij ziet er werkelijk nog als nieuw uit!
En...klinkt ook nog boven verwachting goed.

Kortom, ben d'r wel bliede met. (ben er wel blij mee dus) ;D

Kweet nog niet hoe,wat,waar ik 'm ga gebruiken, maar ik kon de verleiding/nieuwsgierigheid naar deze
kleine 'schoe-box' gewoon niet weerstaan.
(ook n.a.v. de uitspraken van dhr. Rinsma die de Nait-1 vaak de hemel in prees, en me weleens
vertelde dat ik de kans moet grijpen als er 2e hands eentje op m'n pad kwam)

Groeten,
Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz


FFF

Misschien kun je een beschrijving geven van het geluid.

Eventueel een soort van advies prijslijstje erbij.

Mooi initiatief, om meer een concrete vraag te stellen:

Ik heb zelfbouw speakers gebaseerd op de thiel units.
Het geluid van Naim staat bekend als erg levendig en dynamisch lees ik in de reviews, klinkt interessant, maar gaat dat hij naim gepaard met bijvoorbeeld schelheid, of is het geluid icm thiel bijvoorbeeld over the top?

Alco

#5
Quotegaat dat hij naim gepaard met bijvoorbeeld schelheid ?

Ik denk dat dat meer een kwestie is van persoonlijk smaak/voorkeur.

Ik vind 't niet schel, maar kan we wel voorstellen dat er ook mensen zijn die Naim wel wat aan de (te) felle/schelle kant vinden.
Naim klinkt over 't algemeen erg open en helder, en dat kan in sommige combinaties wellicht iets teveel van 't goede worden.

Ik weet niet zeker of er een online prijslijst te vinden is. (heb 'm wel op papier)
Misschien dat Fireman dat weet ?


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Het geluid kan je omschrijven als muzikaal/snel/open/ritmisch/beetje warm (engels) maar ook detailrijk. Vooral plaatsing en realiteit van het geluid herken ik bij mij.

Thiel zelf ken ik niet. Ik heb slechts één maal een demo gedaan op de speakers van DennisG ( avalon eidolon, zie zijn topic elder hier op het forum ) Die bevatte toen een tweeter en een mid van Thiel ( of accuton, kan dat? ) Maar iig, ivm mijn eve's geven die keramische een nog beter detaillering. Klinkt mooi allemaal. Maar ik zeg op mijn beurt weer, wil ik dat? Want dan ga ik misschien naar het analytische toe. Maar op mijn huidige set heb ik nog geen speaker met thiel units kunnen testen/beluisteren.


Een juiste match met speakers is in het algemeen zeer belangrijk, niet alleen met naim. Daarnaast de akoestiek ook natuurlijk. Naim is wel een allrounder. Speelt met speels gemak heel fijn met een breed assortiment speakers.

Ik heb hier een prijslijst van november ( online )

Schrik niet :) ->  prijslijst naim
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

mikekiwi

Wat zijn nu de instap_occasionprijzen? Zoals die Nait 1 bijv? Ik zie de Nait 3 intAmp voor ca. 400 op Marktplaats...is dat ook een reële prijs? Hoe verhoudt een budget-Nait zich tot 2dehands NAD-apparatuur? Of stel ik de vraag dan te algemeen?


Alco

#8
QuoteWat zijn nu de instap_occasionprijzen? Zoals die Nait 1 bijv?

De Nait-1 en Nait-2 staan niet zo vaak te koop. (behalve op de Engelse Ebay site)

De Nait-1 gaat meestal rond de 300,- tot 400,- euri van de hand.
De Nait-2 meestal ook zo rond die bedragen, maar kent soms uitschieters naar >600,- euri.
(met name in Oosterse gebieden zijn ze erg populair, waar mensen over 't algemeen in vrij kleine woonkamers hun set hebben staan.  zoals Singapore, Hong-Kong, etc)

Een Nait-1 of -2 is een vrij risicoloze aanschaf. Als 't uiteindelijk niet bevalt kun je ze vrij gemakkelijk
weer verkopen, voor meestal 't zelfde bedrag.
Naim versterkers zijn behoorlijk waardevast, met name de kleine geintegreerde modellen.



Ik betaalde in 1998 Hfl 1000,- Gulden voor m'n eerste Nait-2.
Nu kostten ze gemiddeld nog zo'n 400,- euro.
(In 1988 was de adviesprijs Hfl 1600,- Gulden)

Enige nadeel van versterkers als de Nait-1 en -2 is 't geringe uitgangsvermogen van zo'n 15watt.
De keuze in passende luidsprekers is dus redelijk beperkt.

Hoewel ze dankzij hun uitstekende en forse voeding wel veel stabieler zijn en krachtiger klinken,
dan de specs doen vermoeden. (een Nait-1 of 2 stuurt moeiteloos een set Quad electrostaten aan,
of een set Linn Kan's van 84db)



Op dit moment staat er ook een Nait-3r te koop via Hear.nl

(met a.b en 30watt vermogen) voor €450,-
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

#9
Quote from: mikekiwi on February 28, 2007, 14:10:43
Wat zijn nu de instap_occasionprijzen? Zoals die Nait 1 bijv? Ik zie de Nait 3 intAmp voor ca. 400 op Marktplaats...is dat ook een reële prijs? Hoe verhoudt een budget-Nait zich tot 2dehands NAD-apparatuur? Of stel ik de vraag dan te algemeen?

Juist specifiek zou ik zeggen. naim instap vs NAD  => naim instap.

Mijn opbouw tot dit "level" als ik dat zo mag zeggen is: AKAI-> NAD-> REGA-> NAIM. Bij elke wisseling was het een wereld van verschil. Alhoewel bij de laatste stap meer in de breedte een verbetering was. REGA is nl ook een vrij goed merk. Maar vanaf de NAD zit er een heel groot gat.

Voor tweedehands moet je niet zijn in Nederland. Althans nu ( nog ) niet. Het aanbod is vreselijk laag en de prijzen liggen vrij hoog. Overigens die € 400,- voor de nait 3 is best redelijk.

Ga je naar de U.K. dan zijn de prijzen een stuk aantrekkelijker. Ook het aanbod is zeer ruim. incl. verzendkosten ben je vaak nog goedkoper uit dan hier in Nederland. Maar dan moet je er wel bij stil staan dat je geen garantie hebt. En dat het betalingsverkeer een risico is. Ik heb inmiddels al een 5 of 6 tal apparaten uit de UK maar dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Juiste gegevens van personen vragen en persoonlijk contact. ( afijn, volgende discussie   )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajvr

Ik heb een CD5i en een nait5i gehad, was er erg blij mee en kon toen voor die prijs niets beters vinden. Ga je wat meer geld uitgeven dan zijn er toch mooie, en soms betere, alternatieven. Vormgeving vind ik ook mooi met een eigen karakter, net als het geluid. Ik had wel een probleem met de CD speler (sloeg regelmatig over) en ook met de versterker (kanaalongelijkheid), beide problemen zijn toen overigens zeer correct opgelost door de toenmalige importeur.
Magnepan MG 3.6, AVI S21 MA V.2, Stello DP200, Hifidelio PRO, Rega P25, Shelter 501, Trichord Dino, Chord Company Odyssey & Chorus

FFF

Ik vindt die n-Vi wel een mooi product, alleen vraag me af in hoeverre hij in staat is mijn toch wel stevige speakers aan te sturen...

Een losse eindtrap is erg prijzig.

Ik heb nu een ML 331, zou graag die controle en rust behouden, maar ook wat meer dynamiek willen.

bmateijsen

Quote from: FFF on February 28, 2007, 16:33:29
Ik vindt die n-Vi wel een mooi product, alleen vraag me af in hoeverre hij in staat is mijn toch wel stevige speakers aan te sturen...

Daar is het product niet echt voor gemaakt om eerlijk te zijn.

QuoteEen losse eindtrap is erg prijzig.

Ik heb nu een ML 331, zou graag die controle en rust behouden, maar ook wat meer dynamiek willen.


Alco

#13
Welke speakers heb je nu dan, FFF ?

(de link naar je set, in je profiel werkt niet namelijk)

Ik denk niet dat je met een N-Vi (of andere Naim amp in die prijsklasse) dezelfde controle houd,
als met je huidige ML331.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

FFF

Quote from: Alco on February 28, 2007, 17:01:14
Welke speakers heb je nu dan, FFF ?

(de link naar je set, in je profiel werkt niet namelijk)

Ik denk niet dat je met een N-Vi (of andere Naim amp in die prijsklasse) dezelfde controle houd,
als met je huidige ML331.

Zie hier een foto van mijn set:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=37965.0;attach=36323;image

Alleen staat er nu een Arcam dv27 bij.
Ben nog een beetje aan het zoeken kwa geluid...

Alco

#15
Er fraaie speakers om te zien, FFF! :)

Btw,...ze staan wel erg dicht op elkaar, in wat lijkt een vrij kleine ruimte.
(of was dat wellicht even om alles op 1 foto te krijgen)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

#16
Quote from: FFF on February 28, 2007, 17:38:52
Zie hier een foto van mijn set:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=37965.0;attach=36323;image

Alleen staat er nu een Arcam dv27 bij.
Ben nog een beetje aan het zoeken kwa geluid...


WOOOOOOOTTTTT.... mooie speakers FFF  8)

Je zou voor de grap eens een pre met een voeding moeten lenen ( en een juiste kabel ) om eens te luisteren wat het doet.
Audio excellence in Zevenbergen ( vlak bij jou denk ik ) die kan wel wat regelen.

Eerlijk gezegd dacht ik dat je die fostex speaker had, of is dat al een ouder project?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#17
Ik vond op internet nog een leuk gescande testverslag van de aloude Nait-1, uit 1984!  O0

De lettertjes zijn 'n ietsiepietsie klein, dus als je 't wilt lezen wordt 't effe met je neus tegen 't beeldscherm, maar... 't belangrijkste is nog te lezen:  8)

Zie: http://web.mac.com/trebor1966/iWeb/Flat%20Response/Issue%201_files/22.jpg

Met name de laatste 2 zinnen in de eindconclusie kan ik me wel aardig in vinden ;)
Quote"How good is the Naim Nait ? It's as good as the signal you put into it"

Wel grappig om te zien dat ze 2e hands nu zelfs meer opbrengen dan dat ie 23(!) jaar geleden nieuw kostte!
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Weet iemand overigens goeie voetjes voor onder mijn CDX2. Onder mijn NAC202 zitten goeie, die slippen niet zo. Maar onder de CDX2 zitten wat hardere. Morgen krijg ik een nieuw audio/TV meubel ( plaatje volgt ) en ben ik genoodzaakt om de 202/CDX2 op elkaar te zetten.

Paar weken geleden had ik wel een tweak met isolatiebuis. Maar uiteindelijk bezweken de ringetjes onder het gewicht van de boxes.

Ik rij minimaal morgen even naar de bigboss om voetjes of wat anders te halen.

Weet iemand dan iets wat ook niet zal reageren met lak en de behuizing van audio apparatuur.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Quote from: Fireman on February 28, 2007, 17:53:23

WOOOOOOOTTTTT.... mooie speakers FFF  8)

Je zou voor de grap eens een pre met een voeding moeten lenen ( en een juiste kabel ) om eens te luisteren wat het doet.
Audio excellence in Zevenbergen ( vlak bij jou denk ik ) die kan wel wat regelen.

Eerlijk gezegd dacht ik dat je die fostex speaker had, of is dat al een ouder project?

Bedankt,

Ik ben weleens bij audio excellence geweest en denk idd wel wat te kunnen lenen.

Maar orienteer me een beetje, wil sowieso geen vermogens meer uitgeven. Verwacht dat de onderdelen die ik kan verkopen zo'n 2500 op kunnen brengen, en als ik de prijslijst zie denk ik dat ik daar nieuw geen mooie naim versterker van kan kopen. (ook niet als ik er nog "wat" bijleg...)

Merken die ook op m'n lijstje staan zijn, arcam FMJ (maar is denk ik wat te helder op deze speakers, maar past mooi bij de dvd), 2dehands classe of meridian.

Alco

#20
QuoteMerken die ook op m'n lijstje staan zijn, arcam FMJ (maar is denk ik wat te helder op deze speakers
Ik denk dat Naim dan wel iets te helder is voor je smaak, aangezien Arcam warmer/minder upfront klinkt dan Naim.
Classe maakt inderdaad ook fraaie versterkers (hoewel ik de huidige lijn met die extreem afgeronde hoeken erg lelijk vind). Klankmatig wel 'n wereld van verschil trouwens, Naim en Classe.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Vandaag een nieuw meubel ontvangen. Heb wat pics maar nog niet zo mooi. Morgen volgens betere hoop ik. ( meer licht )

Eerst nog van mijn tijdelijk "ballroom"  ;D



Mijn setup:



En mijn nieuwe kast, helaas voor het zicht nu geen plek meer voor mijn LP12. Oplossing ???



Alleen mijn NAC202 en CDX2 staan op de kast. Wel zo strak. Ik hou niet van dat opgepropte zooi. As you know what i mean.


Overigens, ik moest mijn LS-kabel verlengen. Ik haalde de originele naim pluggen er van af en tot mijn verbazing zag ik dit:





Hoe kan dat zo ver komen. Heb ze ca. 2,5 / 3 jaar geleden in elkaar gesoldeerd. Kan dat zo makkelijk?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

take5

Quote from: Fireman on March  1, 2007, 21:51:06
Eerst nog van mijn tijdelijk "ballroom"  ;D



ECHO CHO CHo Cho cho!!!  ;D

MOoie spullen hoor, heb het zelf alleen nog nooit mogen horen... Komen jullie ook weleens in de NAIM bar trouwens?

Alco

QuoteKomen jullie ook weleens in de NAIM bar trouwens ?

Uhh,...de NAIM bar ?  ???
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Quote from: take5 on March  2, 2007, 06:48:34
Komen jullie ook weleens in de NAIM bar trouwens?


Hmmmm.... wekelijks denk ik. Drink er af en toe een biertje  ^-^
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17