Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

fireman

#21525
Wat ik zelf ervaren heb is dat de zelfbouwspeakers met vifa/scan speak/accuton die ik gehad heb en nog steeds heb (diverse modellen gehad) mij veel meer diepte en beleving geven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld fabriek speakers van dynaudio. Maar dat was dan niet het hogere segment. Dat klinkt echt plat. En dan heb ik toch (al zeg ik het zelf) een aardig setje.

Diverse dingen dus uitproberen.

Waar bestaat je set nu uit?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Chielhierpuntnl

#21526
Quote from: Kwabbernoot on May 23, 2022, 11:29:47
Wat denk je te missen/wat mis je nu?

Groeten...

Ik had niet verwacht dat er zoveel enthousiaste mensen meteen wilde mee denken.
Leuk.
Ik heb een NAPSC van CHC. NAC202 met HC non DR en NAP200.  CD5X  meen ik met flatcap. En een NDX. En een thorens en een stageline.  Snaic en interconnect van Naim. Speakers Audio physic tempo 3i.  Kabels NACA5.

Begrijp me niet verkeerd maar dit speelt echt prachtig.  Zeker laag en midden. Echter bij hogere volumes, dan zijn de hogere tonen iets scherp. S achtig ofzo.  Ik zou dat graag anders willen. Vandaar maar eens andere luidsprekers. Denk ik.....Ik denk aan SF of spendor proac pmc oid. Dat zouden merken zijn die goed of beter matchen met Naim.


DofN

#21527
Quote from: Richi on May 22, 2022, 17:19:19
Dat zou echt doodzonde zijn met zo’n prachtige set.

Flink statement :) Zeker zonder dat je de ruimte gezien hebt. Misschien is de akoestiek uitstekend, misschien ook niet. Maar meestal, in gewone huiskamers - of dat zo is weten we in dit geval niet - is mijn stelling dat enige vorm van RC/DSP voor de laagweergave tot verbetering leidt.

Verder heb ik zelf niet zoveel met een foto met een stapel apparatuur (hoe mooi ook). Het zegt helemaal niets over hoe het eventueel kan klinken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rowdy

Quote from: Chielhierpuntnl on May 23, 2022, 21:08:58
Echter bij hogere volumes, dan zijn de hogere tonen iets scherp. S achtig ofzo.
Is dat bij alle bronnen het geval?

Chielhierpuntnl

Ja elke bron, bij platenspeler is het lastig te beoordelen geloof ik. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


DofN

#21530
Quote from: Chielhierpuntnl on May 23, 2022, 21:08:58
Ik had niet verwacht dat er zoveel enthousiaste mensen meteen wilde mee denken.
Leuk.
Ik heb een NAPSC van CHC. NAC202 met HC non DR en NAP200.  CD5X  meen ik met flatcap. En een NDX. En een thorens en een stageline.  Snaic en interconnect van Naim. Speakers Audio physic tempo 3i.  Kabels NACA5.

Begrijp me niet verkeerd maar dit speelt echt prachtig.  Zeker laag en midden. Echter bij hogere volumes, dan zijn de hogere tonen iets scherp. S achtig ofzo.  Ik zou dat graag anders willen. Vandaar maar eens andere luidsprekers. Denk ik.....Ik denk aan SF of spendor proac pmc oid. Dat zouden merken zijn die goed of beter matchen met Naim.

Als het te scherp klinkt heb je misschien geen neutraal metende LS. Of ze meten wel neutraal en hoor je die scherpe tonen door weerkaatsende zich versterkende hoge frequenties tussen muren. Dat los je niet goed op met niet- neutraal metende/klinkende LS, omdat je naast reflecties en galm ook altijd het directe geluid (in de hoge frequenties) hoort.

Koop je LS die te mild (niet neutraal) zijn in het hoog, dan zul je opnames niet horen zoals ze bedoeld zijn. Neutraliteit in de klankbalans van LS is het begin van goed geluid. Daarna komt de finetuning naar je eigen smaak wel met housecurves, treble- en bass knopjes,  akoestiek, de luisterdriehoek enzo.
Kortom, als je LS gewoon goed zijn (vast wel, en je keten is vast goed op orde) dan moet je de scherpe klanken bij de akoestiek zoeken. Ligt het vermoedelijk toch aan je LS dan zou ik dat eerst uitzoeken door ze eens goed te meten. Buiten. Of nog beter: measurements op te zoeken op internet. 

Verder ben ik het redelijk eens met het advies om eens ergens anders te luisteren (voor zover je dat niet al doet) waar de zaakjes goed op orde zijn. Er is een draadje met sets die in akoestisch behandelde ruimtes staan. Ik denk dat je vooral in die richting moet zoeken. Als je zeker weet dat je naar een referentieset luistert, kan je die ervaring meenemen naar je thuissituatie. Misschien hoort die scherpte er soms gewoon bij, door de opname?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Enige scherpe randjes in het hoog bij hoog volume kan ook aan de CD-speler liggen is mijn ervaring. M'n Naim CD-2 is een fenomenale speler maar heeft het een klein beetje op hoog volume en legt het dan ook in dit opzicht af tegen de TvW gemodde Philips 104 en 204 waar het randje op alle volumes volledig ontbreekt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Dr.Bedlo

#21532
Laat iemand een  kussen naast de tweeter houden, scherpte weg..maar goed dat wil je niet, je geeft liever duizenden euros aan speakers uit.

Onderstaand een artikel van de uitvinder en eigenaar van Quad, maar die zal er dan ook wel geen klote van afweten.

https://quadrevisie.nl/audio/pdf/a04.pdf
Quad vintage.

fireman

#21533
Quote from: Chielhierpuntnl on May 23, 2022, 21:08:58
NAC202 met HC non DR

Haal eens de HC er tussenuit. Luister eens wat dat doet.

Ik had een HC-DR op mijn SN3 en ik heb 'm er tussenuit gehaald omdat het te klinisch was.

Ook ik heb in het verleden een 202 gehad en deze vond ik ook al vrij scherp klinken. Maar dat is mijn ervaring in mijn set/keten.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Kwabbernoot

Quote from: Dr.Bedlo on May 23, 2022, 22:05:21
Laat iemand een  kussen naast de tweeter houden, scherpte weg..maar goed dat wil je niet, je geeft liever duizenden euros aan speakers uit.

Onderstaand een artikel van de uitvinder en eigenaar van Quad, maar die zal er dan ook wel geen klote van afweten.

https://quadrevisie.nl/audio/pdf/a04.pdf
Je kunt de tweeter er ook uithalen. Ben je de scherpte waarschijnlijk ook wel kwijt. 8)

Groeten...

minplus

Quote from: Dr.Bedlo on May 23, 2022, 22:05:21
Laat iemand een  kussen naast de tweeter houden, scherpte weg..maar goed dat wil je niet, je geeft liever duizenden euros aan speakers uit.

Prima idee, 2 kleine kinderen africhten en elk met een kussen naast een speaker als je naar muziek luistert. 8)

Een andere CD-speler voor een paar honderd werkt hier ook.
Ik heb de Naim trouwens nog steeds maar gebruik hem eigenlijk zelden of nooit meer.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kwabbernoot

#21536
Quote from: Dr.Bedlo on May 23, 2022, 22:16:46
Domme opmerking, maargoed domme mensen moeten er ook zijn.

Nee ik ben niet dom. Ik ben zelfs hoog beschaafd.

Groeten...

chansig

Daar moet je dan weer sensitief voor zijn. Al dan niet hoog.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#21538
Quote from: Dr.Bedlo on May 23, 2022, 22:05:21
Laat iemand een  kussen naast de tweeter houden, scherpte weg..

Op zicht logisch dat de scherpte dan weg is. Akoestisch probleem of niet.

Meer belangrijkere vraag is wat er gebeurt als je bv kussen op de eerste refelectiepunten zet/hangt/legt. Wanneer dan de 's klanken verdwijnen. Weet je genoeg. Mijn favomateriaal was overigens een dekbed of wat. Beetje over de tv drapperen, voor de speakers leggen, ernaast hangen etc.

Je manier van posten is overigens bijzonder te noemen. Mensen dom noemen, hier en daar wat stevige bewoordingen gebruiken. Nergens voor nodig volgens mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

#21539
Quote from: Chielhierpuntnl on May 22, 2022, 09:25:32
Mijn setje. Ik denk dat er meer inzit dan ik eruit haal. Maar welke upgrade het mooiste zal klinken weet ik nog niet. Voor eind aanpassen of beginnen de speakers.

Maar we hebben één foto gezien (klik naar bovenstaande post) en daaruit wordt beweerd dat de akoestiek niet goed zou zijn. Of dat een bepaald apparaat dat probleem oplevert. Het zou allemaal best kunnen maar ik vind dat wel erg snelle conclusies. Misschien heeft het spelen met de toe-in al wel enig effect, alhoewel de luidsprekers redelijk recht lijken te staan. Of iets meer kantelen?

Groeten...

Edit: "luidsprekers" toegevoegd.

Dr.Bedlo

Quote from: Kwabbernoot on May 24, 2022, 08:41:47
Maar we hebben één foto gezien (klik naar bovenstaande post) en daaruit wordt beweerd dat de akoestiek niet goed zou zijn. Of dat een bepaald apparaat dat probleem oplevert. Het zou allemaal best kunnen maar ik vind dat wel erg snelle conclusies. Misschien heeft het spelen met de toe-in al wel enig effect, alhoewel de redelijk recht lijken te staan. Of iets meer kantelen?

Groeten...

Er wordt nergens beweerd dat et een acoustish probleem zou zijn. Maar de kans is wel heel erg groot. Door simpele aanpassingen is dat gemakkelijk uit te vinden. Maar nee...dat gaan we niet doen. Eerst maar eens nieuwe apparaten en speakers aanschaffen. Ben je duizenden euros verder, en het probleem wordt er niet mee opgelost. Mag ik dat dom vinden?
Quad vintage.

Zymotic

Topic opgeschoond. Graag wat meer respect tonen voor elkaar.

@Dr.Bedlo, 24 uur op aan de kant vanwege onnodig op de man spelen.

Xander32

... juist de apparaten zijn voor velen een wezenlijk onderdeel van de hobby. Niet vreemd dat men daaraan dan hun geld uitgeeft. Het is sowieso ook lastig muziek genieten zonder de apparaten.

Quote from: Dr.Bedlo on May 24, 2022, 10:47:42
Er wordt nergens beweerd dat et een acoustish probleem zou zijn. Maar de kans is wel heel erg groot. Door simpele aanpassingen is dat gemakkelijk uit te vinden. Maar nee...dat gaan we niet doen. Eerst maar eens nieuwe apparaten en speakers aanschaffen. Ben je duizenden euros verder, en het probleem wordt er niet mee opgelost. Mag ik dat dom vinden?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WillyP

#21543
Quote from: Chielhierpuntnl on May 23, 2022, 21:08:58
...

Begrijp me niet verkeerd maar dit speelt echt prachtig.  Zeker laag en midden. Echter bij hogere volumes, dan zijn de hogere tonen iets scherp. S achtig ofzo.  Ik zou dat graag anders willen. Vandaar maar eens andere luidsprekers. Denk ik.....Ik denk aan SF of spendor proac pmc oid. Dat zouden merken zijn die goed of beter matchen met Naim.

Ik weet niet wat je muzieksmaak is, maar ik luister graag naar klassieke muziek. Iedere keer als ik naar een concert ga, valt me op hoe scherp strijkers kunnen klinken. Dat kan komen door het hogere volume dan ik thuis hanteer. Ook bij zangers hoor ik vaak duidelijk de S- en T-klanken. Ik vraag me dus af of de scherpte die je hoort niet gewoon onderdeel is van de muziek.

WillyP

Tabcam

#21544
Quote from: Chielhierpuntnl on May 23, 2022, 21:08:58
Ik had niet verwacht dat er zoveel enthousiaste mensen meteen wilde mee denken.
Leuk.
Ik heb een NAPSC van CHC. NAC202 met HC non DR en NAP200.  CD5X  meen ik met flatcap. En een NDX. En een thorens en een stageline.  Snaic en interconnect van Naim. Speakers Audio physic tempo 3i.  Kabels NACA5.

Begrijp me niet verkeerd maar dit speelt echt prachtig.  Zeker laag en midden. Echter bij hogere volumes, dan zijn de hogere tonen iets scherp. S achtig ofzo.  Ik zou dat graag anders willen. Vandaar maar eens andere luidsprekers. Denk ik.....Ik denk aan SF of spendor proac pmc oid. Dat zouden merken zijn die goed of beter matchen met Naim.
De S/T(/F) "scherpte" is ergens ook in bepaalde opnames aanwezig en de luidsprekers zijn wel bepalend of je het kan horen, maar de opstelling en de ruimte bepalen of het probleem verergert wordt of juist precies wordt weergegeven.

Ik ben tijden bezig geweest met hoeveel ik behoor te horen want die scherpte hoort ook bij violen, trompet, saxofoon etc. Als je het  iet wil horen kan je ook flink verliezen in natuurlijkheid maar kan je wel meer afspelen. Zelf ben ik op de zoektocht hoe alles afgespeeld kan worden maar hoede opnames zo goed mogelijk klinken.

Je kan eens langs gaan bij Rose Handwerk in Meschede, Duitsland. Dezelfde maker als de AUdio Physics Tempo (Joachim Gerhard) maar echt op een hoger niveau. Ze nemen echt de tijd voor je, een aanrader!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

WillyP

#21545
In de jaren 70 waren plaatopnamen van de Academy St. Martin in the Fields razend populair. Vooral de fluwelen strijkersklank werd geroemd. In de zaal klonk de ASMF totaal anders, daar klonken de violen wel scherp, zoals het hoort. Toen bleek dat voor de plaatopnamen alle scherpte eruit werd gefilterd, omdat mensen dat mooi vonden. Maar een viool heeft van nature enige scherpte, het is een strijkinstrument! Het is natuurlijk de kunst om dat goed weer te laten geven door je installatie. Het mag zeker niet te scherp klinken, maar als de scherpte wordt gladgestreken is dat net zo goed een afwijking van de werkelijkheid.

WillyP

Tabcam

Je bent enorm afhankelijk van de kwaliteit van de opname en de edit. Daarbij komt dat in de jaren 60 de edits vaak te scherp zijn voor hoe we tegenwoordig muziek editen en weergeven. Volgens mij is er geen set die alles geweldig kan weergeven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Chielhierpuntnl

Quote from: Kwabbernoot on May 24, 2022, 08:41:47
Maar we hebben één foto gezien (klik naar bovenstaande post) en daaruit wordt beweerd dat de akoestiek niet goed zou zijn. Of dat een bepaald apparaat dat probleem oplevert. Het zou allemaal best kunnen maar ik vind dat wel erg snelle conclusies. Misschien heeft het spelen met de toe-in al wel enig effect, alhoewel de luidsprekers redelijk recht lijken te staan. Of iets meer kantelen?

Groeten...

Edit: "luidsprekers" toegevoegd.
De foto was wat ouder. De speakers staan redelijk in de huiskamer dus van de wand af en ook ingedraaid.
Dat gaf niet al meer detail en rust.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


fireman

Quote from: fireman on May 23, 2022, 10:42:20
Wil je je set, ongeacht of het naim is of niet, echt goed beluisteren en dus weten wat de pure klank is. Ga dan eens 's avonds rond een uurtje of 22:00/23:00 er rustig voor zitten en het geluidsvolume op redelijk zacht maar dat je toch nog het volle complete geluid hebt. Ervaar je dan een mooie sound dan zit je gewoon prima. Mis je iets dan kan je eens op zoek gaan naar wat je mist.

Voordeel van dit tijdstip en geluidsvolume is dat je geen invloeden van partners/kinderen/buren/verkeer/etc.. hebt + doordat er nu geen reflecties optreden die het oorspronkelijke geluid verstoren.

Ik zeg altijd dat het 30:70 is. 30 = set, 70 = akoestiek.

en

Quote from: fireman on May 23, 2022, 22:12:04
Haal eens de HC er tussenuit. Luister eens wat dat doet.

Ik had een HC-DR op mijn SN3 en ik heb 'm er tussenuit gehaald omdat het te klinisch was.

Ook ik heb in het verleden een 202 gehad en deze vond ik ook al vrij scherp klinken. Maar dat is mijn ervaring in mijn set/keten.


Heb je bovenstaande al eens geprobeerd? Is echt de moeite waard en je weet waar je aan toe bent. (kan een hoop euro's schelen ;) )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Spijkie

Ik ken Naim niet heel goed maar als ik t zo bekijk is het een vrij oude cd speler, mocht je veel cd's blijven draaien dan zou ik eens kijken naar een nieuwe(re) naim cd speler en kijken af dit de stap is die je zoekt. Ook al was het destijds een top model, ga je streamen dan een streamer proberen. De cd speler zal ook bij een Naïm een keer op zijn.

En inderdaad, het kan in de opname zitten maar als het je constant stoort dan zou ik het bij mijn bron zoeken.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.