Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Quote from: fireman on October 30, 2021, 13:52:36
Ik heb al een tijdje niets nieuws aangeschaft van naim, zal ik dan toch mijn ideale combi hebben gevonden :)
Dit geldt tevens voor mijn zelf gebouwde speakers. Brengen alles op elk niveau :)
Je hebt ook wel een heel mooie combinatie staan. Ik heb deze mogen beluisteren bij een dealer hier in de buurt op Spendor luidsprekers en dat klonk heel erg fijn.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

niels1962

En nog een update over de speaker zoektocht.. Heb de Kanta's beluisterd naast de Sonus Faber Olympica Nova zoals aanbevolen. En inderdaad, het klopt wat jullie zeggen. Nu vond ik de Kanta's erg mooi klinken maar het "in your face" gedeelte snap ik helemaal. De Sonus Olympica II daar naast gaf veel meer rust dus daar was ik erg van gecharmeerd moet ik zeggen. De III nog niet gehoord maar dat ga ik ook niet doen want ik zocht juist in de prijsklasse van de Kanta's. De II komt zelfs al op een 3000 Euro meer dan de Kanta's. Voor de III mag je nog eens 3000 extra neer tellen. Ik zeg niet dat ze dat niet waard zijn maar is het mij dat waard? Ik ga morgen nog een Focal Spectral 40th beluisteren. Lees daar ook erg goede berichten over. Zou in ieder geval net weer een stukje beter zijn dan de Kanta's maar ben vooral benieuwd of het "in your face" effect bij de Spectral lager ligt. Daar hoop ik op.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Voor diegenen die het leuk vinden. Vandaag de Spectrals gehaald om thuis te luisteren en wat een verschil zeg! Het "in your face" ervaar ik hier helemaal niet. Waar ik bij de Kanta's dacht "het is mooi maar zing aub iets zachter" denk ik nu "het is prachtig, zing aub wat harder". Midden en hoog is bij de Spectrals vele malen rustiger maar dat is wat ik ervaar uiteraard. Een ander zal iets anders horen. Wat gek is, is dat ik bij het laag iets mis. Ondanks dat de Spectrals op papier dieper gaan hoor ik dat niet. Heb de Spectrals nu op 40 cm van de achterwand staan en dan vind ik de bas voldoende aanwezig. Bij de Kanta's moest ik juist verder anders was het too much. Naar mijn beleving is de Spectral wel een kleine klasse beter dan de Kanta. En wat ik vaak lees en kan beamen is de akoestiek in je kamer die zo bepalend is. In de luisterkamer in Woerden vanmorgen een hele ander beleving dan thuis maar die kamer was ook ingericht op audio. Maar al met al erg tevreden tot nu toe.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

#21403
Gister toch nog een bezoekje gebracht aan het iEar event in Tilburg. Was redelijk druk maar heb mezelf toch aardig kunnen verplaatsen in het stadion.

Uiteraard ook in de "grote zaal" met Naim en Focal geweest. Top set van naim (NAC S1 + NAP S1 + Solstice) met die blauwe Focal speakers (Grand Utopia EM EVO)
Dat klonk werkelijk geweldig. Helaas en ook begrijpelijk met een stevig prijskaartje.

In een andere ruimte stond precies mijn "eenvoudige" set. Klonk ook niet verkeerd :)

In een andere ruimte hoorde ik de Blumenhofer Classic model 2122, aangestuurd door een voor- eindversterker van Trafomatic. De bron was de Reed Muse 3C draaitafel. Dit maakte ook wel een aardige indruk op mij. Mooie set ook.

Bovenstaande setjes gaven mij een mooi tot bijna perfect geluid. Wat mij opviel (in de tijd en momenten dat ik er was) is dat de andere opstellingen in de show minder open klonken. Waar bij bovenstaande je echt "letterlijk" of "levendig" geluid had, was het bij die andere alsof er een doek overheen lag.

Ik ben misschien verwend omdat ik dat hier thuis ook merk. Heb diverse speakers naast mijn huidige speakers beluisterd en die klonken veelal minder open. iets wat ik dus prefereer.

Maar het was weer leuk om een hifi-show te bekijken en luisteren. Zal helaas weer een van de laatste zijn.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Iver

Quote from: niels1962 on November  5, 2021, 20:15:00
Voor diegenen die het leuk vinden. Vandaag de Spectrals gehaald om thuis te luisteren en wat een verschil zeg! Het "in your face" ervaar ik hier helemaal niet. Waar ik bij de Kanta's dacht "het is mooi maar zing aub iets zachter" denk ik nu "het is prachtig, zing aub wat harder". Midden en hoog is bij de Spectrals vele malen rustiger maar dat is wat ik ervaar uiteraard. Een ander zal iets anders horen. Wat gek is, is dat ik bij het laag iets mis. Ondanks dat de Spectrals op papier dieper gaan hoor ik dat niet. Heb de Spectrals nu op 40 cm van de achterwand staan en dan vind ik de bas voldoende aanwezig. Bij de Kanta's moest ik juist verder anders was het too much. Naar mijn beleving is de Spectral wel een kleine klasse beter dan de Kanta. En wat ik vaak lees en kan beamen is de akoestiek in je kamer die zo bepalend is. In de luisterkamer in Woerden vanmorgen een hele ander beleving dan thuis maar die kamer was ook ingericht op audio. Maar al met al erg tevreden tot nu toe.

Heb je inmiddels een finale keuze gemaakt, Niels? Erg benieuwd
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Iver

Quote from: fireman on November 14, 2021, 10:11:25
Gister toch nog een bezoekje gebracht aan het iEar event in Tilburg. Was redelijk druk maar heb mezelf toch aardig kunnen verplaatsen in het stadion.

Uiteraard ook in de "grote zaal" met Naim en Focal geweest. Top set van naim (NAC S1 + NAP S1 + Solstice) met die blauwe Focal speakers (Grand Utopia EM EVO)
Dat klonk werkelijk geweldig. Helaas en ook begrijpelijk met een stevig prijskaartje.

In een andere ruimte stond precies mijn "eenvoudige" set. Klonk ook niet verkeerd :)

In een andere ruimte hoorde ik de Blumenhofer Classic model 2122, aangestuurd door een voor- eindversterker van Trafomatic. De bron was de Reed Muse 3C draaitafel. Dit maakte ook wel een aardige indruk op mij. Mooie set ook.

Bovenstaande setjes gaven mij een mooi tot bijna perfect geluid. Wat mij opviel (in de tijd en momenten dat ik er was) is dat de andere opstellingen in de show minder open klonken. Waar bij bovenstaande je echt "letterlijk" of "levendig" geluid had, was het bij die andere alsof er een doek overheen lag.

Ik ben misschien verwend omdat ik dat hier thuis ook merk. Heb diverse speakers naast mijn huidige speakers beluisterd en die klonken veelal minder open. iets wat ik dus prefereer.

Maar het was weer leuk om een hifi-show te bekijken en luisteren. Zal helaas weer een van de laatste zijn.

Ik heb de show helaas gemist maar wel kunnen luisteren in Veldhoven een paar weken geleden. Daar stonden ook de spullen van Audio Note dat erg mooi is. Ik ga niets veranderen hoor, maar het is wel leuk om te zien hoeveel geweldige keuze er overal is
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

niels1962

Quote from: Iver on November 17, 2021, 22:24:00
Heb je inmiddels een finale keuze gemaakt, Niels? Erg benieuwd
Iver
Hoi Iver. Ja dat heb ik. Ik heb uiteindelijk nog nieuwe Focal Spectrals kunnen scoren en die staan sinds gisterochtend te spelen hier. Wat een prachtig geluid komt daar uit. Miste in het begin wel wat bas maar hier doet Tidal toch wonderen tov Spotify. Het nummer "Thanks to you" van Bozz Scags heeft extreem laag wat bij Spotify weg valt maar wat een genot als je dit nummer op Tidal hoort. Uiteraard zal de bas alleen nog maar beter worden na een paar weken spelen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Robiwan

Quote from: niels1962 on November 20, 2021, 21:16:28
Hoi Iver. Ja dat heb ik. Ik heb uiteindelijk nog nieuwe Focal Spectrals kunnen scoren en die staan sinds gisterochtend te spelen hier. Wat een prachtig geluid komt daar uit. Miste in het begin wel wat bas maar hier doet Tidal toch wonderen tov Spotify. Het nummer "Thanks to you" van Bozz Scags heeft extreem laag wat bij Spotify weg valt maar wat een genot als je dit nummer op Tidal hoort. Uiteraard zal de bas alleen nog maar beter worden na een paar weken spelen.

Het laag op Spotify zal niet anders moeten zijn dan met Tidal, raar dat verschil.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

niels1962

Quote from: Robiwan on November 21, 2021, 11:45:19
Het laag op Spotify zal niet anders moeten zijn dan met Tidal, raar dat verschil.
misschien zo maar ik hoor wat ik hoor. Heb het premium abb van spotify en Tidal hifi. Je hoort duidelijk meer bas.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Quote from: Robiwan on November 21, 2021, 11:45:19
Het laag op Spotify zal niet anders moeten zijn dan met Tidal, raar dat verschil.
ik lees van iemand die er verstand van heeft in het Tidal topic :

Hoe is de collectie van Tidal! Bijvoorbeeld in vergelijk met Spotify?
Spotify vind ik persoonlijk onverslaanbaar qua aanbod.

Behoorlijk groot... Spotify mag dan qua aanbod groot zijn, 320kbps is niet fijn... En dat niet alleen, volgens mij gooien ze er nog zelf ook een extra compressie overheen. Overigens klinkt ook de TIDAL stream niet zo goed als een eigen rip, ook al is het 'ongecomprimeerd'.

Ik lees hier dat Spotify 320 Kpbs streamt tegen tidal ongecomprimeerd. Die compressie zou zomaar eens wat verlies can bas kunnen betekenen?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jahtari

Quote from: niels1962 on November 21, 2021, 12:53:20
misschien zo maar ik hoor wat ik hoor. Heb het premium abb van spotify en Tidal hifi. Je hoort duidelijk meer bas.
Heb je dat met meerdere nummers vergeleken? Staat je kwaliteit op hoog in de app?

Kan soms ook aan een andere master liggen. Ook binnen tidal klinken dezelfde nummers soms anders omdat ze van een andere master komen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

niels1962

Quote from: jahtari on November 22, 2021, 19:02:38
Heb je dat met meerdere nummers vergeleken? Staat je kwaliteit op hoog in de app?

Kan soms ook aan een andere master liggen. Ook binnen tidal klinken dezelfde nummers soms anders omdat ze van een andere master komen.
nee, alleen eigenlijk met dit nummer. Maar er zal toch wel iets van verschil in moeten zitten? Waarom zou Spotify met een hifi abb komen als je het verschil toch niet hoort?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Carrol

Raar,heb een CD van David sylvian "Rain tree grow" die geeft op Spotify meer bass dan via m'n Cd speler,die al meer bass geeft in vergelijk met een andere Cd speler....kan idd met een andere mastering te maken hebben ze
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

ajbeefde

"Naim Solstice Special Edition platenspeler"

REVIEW NAIM SOLSTICE SPECIAL EDITION PLATENSPELER: HIGH-END PLUG-AND-PLAY

"De nieuwe Naim Solstice Special Edition platenspeler is in vrijwel alle opzichten een typisch Engels hifi-product, van een fabrikant die dingen al ruim 50 jaar op een eigen manier doet omdat ze er vanuit een technische én muzikale visie van overtuigd zijn dat dat de juiste manier is. Ik ben méér dan geneigd om deze in het historische Engelse plaatsje Salisbury gevestigde firma gelijk te geven in hun visie en aanpak."

Volledige review:  https://hifi.nl/artikel/30633/Review-Naim-Solstice-Special-Edition-platenspeler-high-end-plug-and-play.html
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Richi

Maar ja, die prijs hè...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Robiwan

Quote from: Richi on November 25, 2021, 10:53:04
Maar ja, die prijs hè...

en je moet niet alles geloven qua reviews ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: Carrol on November 22, 2021, 21:40:13
Raar,heb een CD van David sylvian "Rain tree grow" die geeft op Spotify meer bass dan via m'n Cd speler,die al meer bass geeft in vergelijk met een andere Cd speler....kan idd met een andere mastering te maken hebben ze

Ja, RTC is geremastered waarbij ze inderdaad meer laag hebben toegevoegd.

niels1962

Nou ja, hoe dan ook. Ik heb nu Tidal lossless voor hetzelfde geld als spotify premium.  Zat op spotify hifi te wachten maar dat lijkt maar niet over de brug te komen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Quote from: Robiwan on November 25, 2021, 14:52:21
en je moet niet alles geloven qua reviews ;)
Oh, maar dat doe ik zeker niet. Alleen Stereophile neem ik enigszins serieus.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

niels1962

Quote from: Robiwan on November 25, 2021, 14:52:21
en je moet niet alles geloven qua reviews ;)
even een leuke vers van de pers? De Focal zouden spike pads bij zitten maar helaas. Denk een fout in het boekje. Dus ik even snuffelen en ik kom isoacoustic gaia III ontkoppelaars tegen. Filmpje op hun site gekeken en wanneer werken deze het beste? Als je bij alle 4 de voetjes zorgt dat het logo aan de voorkant zit. Ik lag niet krom van het lachen maar wel bijna 😁
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Cyreg

dus...even uitzoeken waarom dat dan is en dan....
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

niels1962

Quote from: Cyreg on November 25, 2021, 21:27:13
dus...even uitzoeken waarom dat dan is en dan....
ja natuurlijk doe ik dat en dat heb ik hier ook gedaan. Onderzoek en behoud het goede toch? Op de site zelf lees ik: " Optimal results are achieved by installing the GAIA isolators with the logo facing the listening position, or rotated 180 degrees, to align the isolators with the speaker's motive forces. The GAIA III provides a high degree of isolation while resisting lateral movement and oscillations to maintain alignment with the listening position. Lift and place the speakers into position as the GAIA lower isolators will adhere to the supporting surface.". Als ik dan verder in klik op het ontwerp zie ik een compleet symmetrisch ontwerp. Is het dan zo dat de verf van het logo zo zwaar is dat dit bij draagt aan de stabiliteit van de speaker? De pad zou dus beter bewegen richting het logo? Als jij het me kunt uitleggen ga ik zeker proberen het te begrijpen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Iver

Begrijp het ook niet Niels, maar ik heb exact ook zo gedaan en de instructies gevolgd. Bottom-line waren de Gaia's voor mij een zeer positieve verrassing. Ze gaan niet meer weg
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

CP010

#21423
Foutje
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

fireman

Zijn er hier mensen met een Muso (2) of Muso-Qb (2) in de buurt van Rotterdam?

Indien ja, dan heb ik een vraag om eens een keer een van de twee of beide te testen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17