Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

niels1962

Goedenavond allen. Ik lees net dat je een supernait kan upgraden met een NAP 200 DR. Iemand daar ervaring mee? Ik zou zelf niet kunnen verzinnen wat de toegevoegde waarde zou zijn om een versterker op een geïntegreerde versterker aan te sluiten. Je laat de supernait dan de voorversterking doen, schakelt de versterker in de supernait uit en laat dat door de 200 DR doen. Zal dat beter gaan klinken met zelfs minder watts per kanaal?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Rowdy

Het gaat niet om het aantal Watts, maar om de hoeveelheid stroom die de voeding kan leveren.

niels1962

Oké. Dus bedoel je dat de voeding van de 200 DR meer stroom levert dan de voeding van de supernait? Ze geven het zelf als een upgrade bij Naim.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

Wellicht op bi-amping te doen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Nee geen bi amping. Gewoon met een din stekker van de sn3 naar de 200 DR
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

chansig

Monitor adviseert een versterker met 100-200 watt. Geen idee waarom, want het lijkt verder niet een hele lastige speaker om aan te sturen. Geen extreme impedantie dips (3,5 Ohm max). Icm zijn 90db gevoeligheid redelijk standaard dus. Maar mogelijk zie ik wat over het hoofd.

Geen idee wat de supernait kan leveren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

niels1962

De monitors doen het perfect op de supernait! Maar ik had het zuiver over de upgrade met de 200 DR, niet over de speakers.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

chansig

Ik had ook zeker niet over een upgrade van de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fireman

Quote from: niels1962 on June  8, 2021, 21:58:16
Nee geen bi amping. Gewoon met een din stekker van de sn3 naar de 200 DR

Vanuit de sub-out kan je het pre signaal pakken en kan je bi-ampen 😉

Maar hier wordt bedoeld de link plug verwijderen en dan het pre amp signaal naar de power amp sturen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: niels1962 on June  8, 2021, 21:41:30
Goedenavond allen. Ik lees net dat je een supernait kan upgraden met een NAP 200 DR. Iemand daar ervaring mee? Ik zou zelf niet kunnen verzinnen wat de toegevoegde waarde zou zijn om een versterker op een geïntegreerde versterker aan te sluiten. Je laat de supernait dan de voorversterking doen, schakelt de versterker in de supernait uit en laat dat door de 200 DR doen. Zal dat beter gaan klinken met zelfs minder watts per kanaal?
dezelfde vraag bij Latham audio gesteld. Daar kreeg ik het volgende antwoord.

Bedankt voor uw bericht, u hebt reeds een mooie versterkercombinatie maar er zijn nogal wat mogelijkheden met een SuperNait3, ik overloop even de opties voor de volledigheid.

U hebt u reeds een HiCap DR aan de SuperNait3 aangesloten. Deze externe en stabielere HiCapDR voeding gaat ervoor zorgen dat het voorversterkergedeelte van de SuperNait3 apart gevoed wordt en beter presteert. De interne voeding van de SuperNait3 kwijt zich nu nog enkel van zijn taak om de interne poweramp aan te sturen.

De SuperNait3 kan ook geüpgraded worden met een externe poweramp zoals een NAP200DR. De afzonderlijke poweramp, die meer stroom kan leveren gaat bijgevolg de speakers ook weer beter in de greep houden, maar de kwaliteit van het voorversterkersignaal dat vooraf gaat aan de poweramp werd nog niet merkelijk verbeterd.

Ik durf niet zwart-wit te stellen welke van 2 voorgaande opties in uw geval het beste resultaat zou geven (vaak afhankelijk van de speakers) maar persoonlijk vind ik de HiCap upgrade steeds de betere eerste keuze in de zoektocht naar beter. Grofweg mag je stellen dat een upgrade aan de voorversterkerzijde voor de grootste winst in kwaliteit zal zorgen, hij zorg voor een betere controle over de poweramp.

Het is pas indien je de voorversterkerupgrade reeds hebt gedaan (de HiCap) dat de toevoeging van een NAP200DR naar mijn mening ook optimaal gaat renderen. Op dit moment maakt u er dan eigenlijk een voor- en eindversterker combinatie van met afzonderlijke voorversterkervoeding (de HiCapDR). De NAP200DR wordt dan aan de HiCapDR aangesloten en niet rechtstreeks op de SuperNait3 die enkel nog als voorversterker functioneert. Dit zou toch nog een mooie stap extra moeten brengen, het vermogen in wattage stijgt niet maar door elk component optimaal te gaan voeden wordt de controle over de speakers beter. Ook bi-amping behoort tot de mogelijkheden met deze combinatie maar over het voordeel hiervan zijn de meningen verdeeld en dit is ook weer afhankelijk van de gebruikte speakers of dit goed uitpakt.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Dit antwoord past in de Naim filosofie van 'source first'. Mij lijkt het een goed advies.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CP010

Op 21 juni komt Naim met iets nieuws, ben benieuwd?

https://bit.ly/3zts5Wp
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

garmtz

Quote from: niels1962 on June 13, 2021, 19:29:02
dezelfde vraag bij Latham audio gesteld. Daar kreeg ik het volgende antwoord.

Bedankt voor uw bericht, u hebt reeds een mooie versterkercombinatie maar er zijn nogal wat mogelijkheden met een SuperNait3, ik overloop even de opties voor de volledigheid.

U hebt u reeds een HiCap DR aan de SuperNait3 aangesloten. Deze externe en stabielere HiCapDR voeding gaat ervoor zorgen dat het voorversterkergedeelte van de SuperNait3 apart gevoed wordt en beter presteert. De interne voeding van de SuperNait3 kwijt zich nu nog enkel van zijn taak om de interne poweramp aan te sturen.

De SuperNait3 kan ook geüpgraded worden met een externe poweramp zoals een NAP200DR. De afzonderlijke poweramp, die meer stroom kan leveren gaat bijgevolg de speakers ook weer beter in de greep houden, maar de kwaliteit van het voorversterkersignaal dat vooraf gaat aan de poweramp werd nog niet merkelijk verbeterd.

Ik durf niet zwart-wit te stellen welke van 2 voorgaande opties in uw geval het beste resultaat zou geven (vaak afhankelijk van de speakers) maar persoonlijk vind ik de HiCap upgrade steeds de betere eerste keuze in de zoektocht naar beter. Grofweg mag je stellen dat een upgrade aan de voorversterkerzijde voor de grootste winst in kwaliteit zal zorgen, hij zorg voor een betere controle over de poweramp.

Het is pas indien je de voorversterkerupgrade reeds hebt gedaan (de HiCap) dat de toevoeging van een NAP200DR naar mijn mening ook optimaal gaat renderen. Op dit moment maakt u er dan eigenlijk een voor- en eindversterker combinatie van met afzonderlijke voorversterkervoeding (de HiCapDR). De NAP200DR wordt dan aan de HiCapDR aangesloten en niet rechtstreeks op de SuperNait3 die enkel nog als voorversterker functioneert. Dit zou toch nog een mooie stap extra moeten brengen, het vermogen in wattage stijgt niet maar door elk component optimaal te gaan voeden wordt de controle over de speakers beter. Ook bi-amping behoort tot de mogelijkheden met deze combinatie maar over het voordeel hiervan zijn de meningen verdeeld en dit is ook weer afhankelijk van de gebruikte speakers of dit goed uitpakt.

HiCap is logischer. Maar het geluid van de Supernait word er wel analytischer van.

fireman

Quote from: garmtz on June 17, 2021, 15:27:35
HiCap is logischer. Maar het geluid van de Supernait word er wel analytischer van.

Eens... daarom weer naar een "kale" SN3 ;)   

Neemt niet weg dat dat ook zeer fraai kan zijn, is maar net wat je dan wil in jouw situatie.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: garmtz on June 17, 2021, 15:27:35
HiCap is logischer. Maar het geluid van de Supernait word er wel analytischer van.
Dan zou het kunnen zijn (icm met mijn luidsprekers) dat iets meer analytisch bij mij iets beter klinkt. Voor mij dan tenminste. Maar ik ben wel benieuwd. Ik speel nu alweer een hele tijd met de HiCap op de SN3. Zal hem van de week eens afkoppelen en horen wat ik er dan van vind.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

musfed

Dutch & Dutch 8c's

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Word Linn nu eindelijk verslagen met zijn Lp12?
Quad vintage.

Richi

Quote from: musfed on June 21, 2021, 09:36:33
https://community.naimaudio.com/t/new-from-naim-solstice-special-edition-turntable/17415


Sent from my iPhone using Tapatalk
20.000 euro.  :ohmy:

Op het Naim forum had iemand hem vandaag besteld en zijn dealer had daarna al zijn exemplaren verkocht. Tja, het zal wel. Maar om in 2021 nog een nieuwe draaitafel te introduceren en daar zo'n ophef over te maken. Tja, ik denk er het mijne van. Volgens mij gaat het alleen nog maar om de pegels bij Naim. Mensen vragen al jaren om een opvolger van de 272 voorversterker/streamer en die is nog steeds niet aangekondigd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Graphtuner

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

fireman

Quote from: niels1962 on June 21, 2021, 08:58:36
Dan zou het kunnen zijn (icm met mijn luidsprekers) dat iets meer analytisch bij mij iets beter klinkt. Voor mij dan tenminste. Maar ik ben wel benieuwd. Ik speel nu alweer een hele tijd met de HiCap op de SN3. Zal hem van de week eens afkoppelen en horen wat ik er dan van vind.

En ? Wat vind of vond je er van?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

CP010

#21371
Sorry dubbele post  :withstupid: :withstupid: :withstupid:
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

CP010

#21372
Chord heeft weer een tweak op de markt gebracht een gerenommeerde dealer in Engeland van Naim was erg verbaasd over het effect op de NDX 2.

Werkt op versterkers enz. Gebruikt iemand van jullie de Chord Brigde voor de NDX series en wat vindt je daarvan!

Ben wel erg geïnteresseerd.

https://www.whathifi.com/news/chord-company-launches-groundaray-noise-reduction-family-for-your-hi-fi-separates
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

niels1962

Quote from: fireman on July 11, 2021, 18:07:50
En ? Wat vind of vond je er van?
Moet zeggen dat ik hem wel miste in mijn set toen ik hem afgekoppeld had hoewel het me opviel dat ik met afkoppelen nu minder verschil merkte dan toen met aansluiten.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Quote from: CP010 on July 17, 2021, 10:41:46
Chord heeft weer een tweak op de markt gebracht een gerenommeerde dealer in Engeland van Naim was erg verbaasd over het effect op de NDX 2.

Werkt op versterkers enz. Gebruikt iemand van jullie de Chord Brigde voor de NDX series en wat vindt je daarvan!

Ben wel erg geïnteresseerd.

https://www.whathifi.com/news/chord-company-launches-groundaray-noise-reduction-family-for-your-hi-fi-separates
Ik heb de link aangeklikt en even gelezen. Als het formaat op het filmpje klopt moet je je audio wel een flink eind van de muur plaatsen. En ik heb erg gelachen om het eerste comment wat er onder staat.

"The snake oil sellers are at it again! What will they come up with next... If you are considering this as a sensible upgrade/investment to your system, please come and see me first. I've got some great deals on my new product " Oxyfin" that I've just come up with. It's a dynamic air device that oscillates the air around your speakers reducing harmonic drag and eliminating distortion created by stale air inside your house. The effect on the soundstage is staggering. Close your eyes and you will literally feel a breath of fresh air enveloping your music. The metal mesh on the front dynamically filters the air and reduces harmful electrostatics floating in the air, and helps reduce the impact of high frequencies created by wireless devices around your home, further enhancing your speaker's soundstage. The reduction in drag created by our device also helps your speakers work more efficiently. It might look like a traditional desk fan, but don't let the appearance put you off, we've designed these units to blend in by making them look like normal household items. Chord, if you need any more ideas, you know where to find me!".
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4