Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CP010

Goedemiddag,

Zijn er forumleden die van SN 2 of 3 met een HCDR naar een 282/250 DR zijn over gestapt?
Zo ja wat zijn de verschillen en is deze stap het waard? Graag hoor ik van iemand die deze stap heeft gemaakt?

Gr,
C
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

fireman

Quote from: CP010 on May  2, 2021, 16:56:30
Goedemiddag,

Zijn er forumleden die van SN 2 of 3 met een HCDR naar een 282/250 DR zijn over gestapt?
Zo ja wat zijn de verschillen en is deze stap het waard? Graag hoor ik van iemand die deze stap heeft gemaakt?

Gr,
C

Weinig mensen hier die geswitcht zijn.

Check het naimforum eens, volgens mij genoeg switchers.

btw, mooi setje heb je ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: CP010 on May  2, 2021, 16:56:30
Goedemiddag,

Zijn er forumleden die van SN 2 of 3 met een HCDR naar een 282/250 DR zijn over gestapt?
Zo ja wat zijn de verschillen en is deze stap het waard? Graag hoor ik van iemand die deze stap heeft gemaakt?

Gr,
C
Hallo C. Deel je bevindingen even met ons als je wat gevonden hebt. Lijkt me interessant.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Quote from: CP010 on May  2, 2021, 16:56:30
Goedemiddag,

Zijn er forumleden die van SN 2 of 3 met een HCDR naar een 282/250 DR zijn over gestapt?
Zo ja wat zijn de verschillen en is deze stap het waard? Graag hoor ik van iemand die deze stap heeft gemaakt?

Gr,
C
Ik las op het Naim forum laatst een topic van iemand die van een 272/250 combi was overgestapt naar een SN3. Zijn bevinding was dat het geheel minder high end, maar wel organischer klonk. Volgens mij was het in dit topic: https://community.naimaudio.com/t/nac-282-added-to-sn-2-for-a-home-demo/16444
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CP010

Heb wat rond gevraagd en dit zijn een paar meningen.


I went from an SN2 to 272/250DR and difference was significant. Deeper, more controlled bass. Better stereo separation and depth the  3D soundstage. I latter added a 555DR to the 272 and all of the above took another leap forward. I can only imagine the 282/250DR (depending on source) would be somewhat better than that.

I went sn2 with Hicap Dr to a 282/250dr initially with one Hicap Dr and then with two. More of everything and much

SN2 then onto a SN3 I've now moved on to a 282 with 250 added a SC as already mentioned it's another level

Went from SN2 + HCDR to SN2 + HCDR + 250DR then removed the SN2 for a 282.
First step adding the HCDR gave the SN2 more weight and punch.
Second step adding the 250DR just made it leap in weight and power.
Third step swapping the SN2 for a NAC282 gave it so much open space and lovely feel to the sound.
100% love what I've ended up with and very happy.
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

fireman

#21330
Laat je ook niet gek maken. Heb het zelf ook gehad, het upgradevirus :)

Wat je ook leest is dat er dan weer een dubbele HC en / of een SCDR erbij geplaatst is. En wat is "significant" ???

Je hebt een mooi setje en ik denk zelf dat als je echt significante verschillen wil gaan horen dat je dan naar een 552 zal moeten. Uiteraard stapjes verschil, maar ervaar je het?

Ps: hoe doen je speakers het? Als je die verandert dan kan er ook ineens een "significant"  verschil ontstaan ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

CP010

Het mooie van Naim is dat je stappen kan maken en ik moet zeggen elke stap is ook een verbetering. Ik denk dat met een combi 250/282 ik de Sonus Faber beter kan aan sturen.
Maar ga het natuurlijk eerst beluisteren. Misschien komt Naim dit jaar uit met een Reference Nait. Er moet nog iets nieuws van Naim komen dit jaar hopelijk.
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

fireman

Quote from: CP010 on May  6, 2021, 10:00:04
Het mooie van Naim is dat je stappen kan maken en ik moet zeggen elke stap is ook een verbetering. Ik denk dat met een combi 250/282 ik de Sonus Faber beter kan aan sturen.
Maar ga het natuurlijk eerst beluisteren. Misschien komt Naim dit jaar uit met een Reference Nait. Er moet nog iets nieuws van Naim komen dit jaar hopelijk.


Dat is het leuke en o zo verleidelijke :)

Je hebt een mooi setje speakers, niks mis mee. Komt ie goed tot zijn recht in je luisterruimte? Daar valt (heel) vaak veel winst te behalen.
Wanneer je de pure kwaliteit ervaart ('s avonds, laag luistervolume), dan zit het goed met je set. Overdag vaak harder en (negatieve) reflecties + aandacht er niet echt naar, dan kan het geluid vaak niet de juiste kwaliteit zijn.

Referentie nait... i.v.m. jubileum van de Nait? Kan de SN3 dan nog beter?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

CP010

Er wordt verwacht en gehoopt dat Naim met een geïntegreerde  versterker uit komt in de klasse van bv Gryphon 120 of Hegel 590.
Dat zou voor mij betekenen dat ik zeker zou overstappen want ik wil gewoon een goed systeem hebben wat bestaat uit twee
zwarte dozen. Dus een NDX 2 met versterker.  :clapping: :clapping:
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

Jumping Jack

Wat mis je dan met de SN3?

Ik zie dat de NAC-N 272 ook van het toneel is verdwenen bij naim. Komt daar nog een opvolger van? Ben niet meer helemaal mee in het naim-gebeuren sinds mijn overstap naar AVM  ::).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Richi

Quote from: Jumping Jack on May  7, 2021, 10:13:41
Wat mis je dan met de SN3?

Ik zie dat de NAC-N 272 ook van het toneel is verdwenen bij naim. Komt daar nog een opvolger van? Ben niet meer helemaal mee in het naim-gebeuren sinds mijn overstap naar AVM  ::).
Hier is al lange tijd gedoe over op het Naim forum. Men heeft door laten schemeren dat er een opvolger komt, maar het lijkt erop dat Corona roet in het eten gegooid heeft en dat projecten vertraagd zijn danwel dat Naim nu niets wil lanceren dat ze niet direct in grote aantallen kunnen leveren vanwege tekort aan onderdelen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: CP010 on May  7, 2021, 10:09:02
Er wordt verwacht en gehoopt dat Naim met een geïntegreerde  versterker uit komt in de klasse van bv Gryphon 120 of Hegel 590.
Dat zou voor mij betekenen dat ik zeker zou overstappen want ik wil gewoon een goed systeem hebben wat bestaat uit twee
zwarte dozen. Dus een NDX 2 met versterker.  :clapping: :clapping:
De wel eens eerder aangehaalde super nova.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fireman

Quote from: CP010 on May  7, 2021, 10:09:02
....twee zwarte dozen. Dus een NDX 2 met versterker.  :clapping: :clapping:

Zoiets  :headbanging:
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robiwan

Speel met Marantz nr1608 receiver in combi met Bluesound Node2i. Speelt in mijn oren beter dan de Nait XS die tot eind vorig jaar hier stond. Combi met Kef is erg fraai
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Zolang het bij jouw duurt...Kan mij nog herinneren dat je van de daken schreeuwde dat er niets beter bestond dan: Pioneer-marants-Linn....
Quad vintage.

Klout10

#21340
.
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Iver

#21341
Quote from: CP010 on May  2, 2021, 16:56:30
Goedemiddag,

Zijn er forumleden die van SN 2 of 3 met een HCDR naar een 282/250 DR zijn over gestapt?
Zo ja wat zijn de verschillen en is deze stap het waard? Graag hoor ik van iemand die deze stap heeft gemaakt?

Gr,
C

Ik heb dat gedaan. Van een SN2 / NDX naar een 282/250/HCdr. Ik vond die stap behoorlijk groot. Het geluidsbeeld opent, er is een veel duidelijker scheiding van instrumenten herkenbaar en er komt veel meer « body » in de sound. De combinatie heeft gewoon veel meer authoriteit.

Pas op: de SN2/NDX(2) is een fantastische combinatie en de stap naar een gescheiden pre/power is echt niet « hemel en aarde » zoals u wellicht wel eens leest. Daarenboven komen de bijkomende « kopzorgen » als type Snaic, een Hicap of Supercap of een extra voeding op de NDX.

Dus is het de stap waard: vanuit mijn optiek een volmondig “Ja, absoluut», maar u bent gewaarschuwd :-)
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

fireman

#21342
Heeft een van jullie Tidal? Zo ja, op welke wijze sturen jullie muziek aan op je streamer?

Ik heb de Tidal app en ik heb de naim app. In de naim app is tidal wel zichtbaar echter niet aan te sturen. In de tidal app alle muziek aan te sturen en dan kan er via chromecast aansturing naar mijn NDX2 gegeven worden.

Graag wil ik, net als spotify, direct via betreffende app, de muziek aansturen. Is dat mogelijk met Tidal?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Iver

Ben je zeker?: vanuit de Naim app kun je Tidal en Qobuz direct aansturen
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

fireman

Het is inmiddels gelukt.

Ik moest in de naim app uitloggen bij Tidal. Daarna weer inloggen en het werkt prima. Mooi verhelderend, plaatsing, rust, etc.. Vanavond eens lekker luisteren als alles op bed ligt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Tabcam

Quote from: fireman on May 17, 2021, 16:57:05
Heeft een van jullie Tidal? Zo ja, op welke wijze sturen jullie muziek aan op je streamer?

Ik heb de Tidal app en ik heb de naim app. In de naim app is tidal wel zichtbaar echter niet aan te sturen. In de tidal app alle muziek aan te sturen en dan kan er via chromecast aansturing naar mijn NDX2 gegeven worden.

Graag wil ik, net als spotify, direct via betreffende app, de muziek aansturen. Is dat mogelijk met Tidal?
Ik gebruik én een BlueSound Node 2i én een Raspberry Pi met Picoreplayer en kan via de Tidal app naar de Bluesound laten streamen. Ik gebruik ze alledrie. De Tidal en BlueSound apps vinden dingen beter omdat je geen artiest/album/song van tevoren aan moet geven. De Raspberry Pi ondersteunt meer services zoals SoundCloud. De BlueSound app geeft beter aan met welke kwaliteit er wordt gestreamt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Piebas

De Supernait 3 is bij ons na een kort verblijf de deur uit en vervangen door de Rega Aethos. Sorry beste Naim-liefhebbers.....   :blush:

Richi

Mooi toch? Als het voor jullie beter werkt.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Piebas


Robiwan

Quote from: Piebas on May 28, 2021, 18:26:26
De Supernait 3 is bij ons na een kort verblijf de deur uit en vervangen door de Rega Aethos. Sorry beste Naim-liefhebbers.....   :blush:

Mooie set :clapping:. Laatst een Rega Elex R op bezoek. Dat viel echt zwaar tegen in combi met de Kefs Q550 :( Donker en wollig. Nu een Rotel RA-03 en dat klinkt top.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2