Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

fireman

Quote from: Piebas on December 24, 2020, 11:34:22
Met de Naim Supernait 3 & Naim ND5 XS2 & Sonus faber Minima Amator 2 komen we de lockdown voorlopig wel door....   ;)
Muzikale kerstdagen toegewenst!

Heb je eens je speakers recht gezet? Wat deed dat met het geluid?

Indien niet, probeer eens.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

ik zie het verband met Piebas eerlijk gezegd niet zo.
Quad vintage.

fireman

#21252
Quote from: fred19633 on December 24, 2020, 22:59:19
... ingeruild voor een Naim muso. Dat ging in een grote kale kamer niet goed. Met mijn muso die ik haar leende  ging het wel een stuk beter.

Had je een geüpgraded must uitgeleend?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: fireman on January 21, 2021, 22:05:46
Heb je eens je speakers recht gezet? Wat deed dat met het geluid?

Indien niet, probeer eens.
Ik ben hier toevallig de laatste weken mee aan het experimenteren geweest en de resultaten zijn verbluffend. Standaard opstelling is speakers 3 meter uit elkaar, 1 meter van de achterwand af en afstand speaker tot oor 4 meter. Dit klinkt al geweldig maar toen ik de regel toe paste die zegt de kamer in drie stukken te verdelen was ik toch weer aangenaam verrast. Dus de speakers op 2 meter afstand van de achterwand, afstand tussen de speakers 2 meter 20, afstand speaker tot oor 2 meter 80. Achter mij heb ik dan nog een twee meter ruimte tot de andere achterwand. Wat ik gelezen heb gebeurd bij mij dan ook echt. Muziek is al los van de speakers maar dan gaat het nog een fikse stap verder. Bij de wat betere opnames hoor je stemmen tot zeker 1,5 meter achter de speakers. Je kunt heel erg goed plaatsen waar de stem vandaan komt met instrumenten daar weer omheen. Zeker het proberen waard. Oh, en wel alles weer netjes terugzetten voordat je vrouw weer thuis komt  ;)
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

RexManning

Ik ga mijn n272 / 250dr opstelling wijzigen naar losse componenten (252/scdr/250dr), streamer nog onbekend.

Nu ga ik ineens rca-din interconnects nodig hebben, maar zie in Nederland niet veel meer dan chord en audioquest. In de uk kan je gewoon Naim interconnects kopen voor niet eens zoveel meer geld als de instap chords, maar die vind ik hier niet online. Of zijn die alleen bij de dealer te koop? Nog tips voor niet al te schunnige prijzen zijn meer dan welkom!
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

bmateijsen

Quote from: RexManning on January 25, 2021, 14:45:56
Ik ga mijn n272 / 250dr opstelling wijzigen naar losse componenten (252/scdr/250dr), streamer nog onbekend.

Nu ga ik ineens rca-din interconnects nodig hebben, maar zie in Nederland niet veel meer dan chord en audioquest. In de uk kan je gewoon Naim interconnects kopen voor niet eens zoveel meer geld als de instap chords, maar die vind ik hier niet online. Of zijn die alleen bij de dealer te koop? Nog tips voor niet al te schunnige prijzen zijn meer dan welkom!

Via iedere Chord dealer kan je custom DIN -> RCA bestellen.

fireman

Op e-bay een specifieke kabel voor mijn naim set besteld.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

RexManning

Quote from: bmateijsen on January 25, 2021, 15:21:24
Via iedere Chord dealer kan je custom DIN -> RCA bestellen.

Dank Bjorn, dat had ik gezien. Ik vroeg me eigenlijk af of en anders waarom niet de Naim kabels in Nederland te krijgen zijn. Of zijn die van Chord gewoon beter?

Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

bmateijsen

Quote from: RexManning on January 25, 2021, 16:06:40
Dank Bjorn, dat had ik gezien. Ik vroeg me eigenlijk af of en anders waarom niet de Naim kabels in Nederland te krijgen zijn. Of zijn die van Chord gewoon beter?


Volgens mij maakt NAIM zelf geen DIN-RCA kabels...

RexManning

Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

musfed

Wel in de Hi-line versie:
www.naimaudio.com/product/hi-line-0


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

bmateijsen

Quote from: Musfed on January 25, 2021, 16:43:43
Wel in de Hi-line versie:
www.naimaudio.com/product/hi-line-0


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik zie het nu! Dat is voor mij nieuw. :D.

Die van Hifigear lijkt een modificatie op een bestaande kabel.

RexManning

Ah, ok. Chord it is.
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

Richi

Flashbacksales.co.uk super kabels voor een super prijs
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fireman

Quote from: Richi on January 25, 2021, 17:27:45
Flashbacksales.co.uk super kabels voor een super prijs

Zeker een heel goede. Echter ik weet niet of zij nog doorgaan. Die eigenaar is in december plots overleden. Zie de website.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

musfed

Ach, ik zie het nu ook. Daar heb ik ook nog een kabeltje van liggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

musfed

Nog een kandidaat die ik zelf ook heb:

www.ar-sound.com/m.products.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Quote from: fireman on January 24, 2021, 10:43:10
Had je een geüpgraded must uitgeleend?

Een Muso 2nd generation bedoel je? Ja dat had ik.
Quad vintage.

fireman

Quote from: niels1962 on January 25, 2021, 11:56:51
Ik ben hier toevallig de laatste weken mee aan het experimenteren geweest en de resultaten zijn verbluffend. Standaard opstelling is speakers 3 meter uit elkaar, 1 meter van de achterwand af en afstand speaker tot oor 4 meter. Dit klinkt al geweldig maar toen ik de regel toe paste die zegt de kamer in drie stukken te verdelen was ik toch weer aangenaam verrast. Dus de speakers op 2 meter afstand van de achterwand, afstand tussen de speakers 2 meter 20, afstand speaker tot oor 2 meter 80. Achter mij heb ik dan nog een twee meter ruimte tot de andere achterwand. Wat ik gelezen heb gebeurd bij mij dan ook echt. Muziek is al los van de speakers maar dan gaat het nog een fikse stap verder. Bij de wat betere opnames hoor je stemmen tot zeker 1,5 meter achter de speakers. Je kunt heel erg goed plaatsen waar de stem vandaan komt met instrumenten daar weer omheen. Zeker het proberen waard. Oh, en wel alles weer netjes terugzetten voordat je vrouw weer thuis komt  ;)

Niet zozeer de plek van de speakers maar de stand.

Dus recht naar voren of 'too in'  (zeg ik dat goed??)

En wat voor geluidsbeeld gaf dat?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

jossie

Quote from: niels1962 on January 25, 2021, 11:56:51
Ik ben hier toevallig de laatste weken mee aan het experimenteren geweest en de resultaten zijn verbluffend. Standaard opstelling is speakers 3 meter uit elkaar, 1 meter van de achterwand af en afstand speaker tot oor 4 meter. Dit klinkt al geweldig maar toen ik de regel toe paste die zegt de kamer in drie stukken te verdelen was ik toch weer aangenaam verrast. Dus de speakers op 2 meter afstand van de achterwand, afstand tussen de speakers 2 meter 20, afstand speaker tot oor 2 meter 80. Achter mij heb ik dan nog een twee meter ruimte tot de andere achterwand. Wat ik gelezen heb gebeurd bij mij dan ook echt. Muziek is al los van de speakers maar dan gaat het nog een fikse stap verder. Bij de wat betere opnames hoor je stemmen tot zeker 1,5 meter achter de speakers. Je kunt heel erg goed plaatsen waar de stem vandaan komt met instrumenten daar weer omheen. Zeker het proberen waard. Oh, en wel alles weer netjes terugzetten voordat je vrouw weer thuis komt  ;)
Heb je een link naar deze 'theorie' ?
Omni !

Richi

Quote from: fireman on January 30, 2021, 10:51:46
Niet zozeer de plek van de speakers maar de stand.

Dus recht naar voren of 'too in'  (zeg ik dat goed??)

En wat voor geluidsbeeld gaf dat?
Toe in

;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fireman

Quote from: jossie on January 30, 2021, 11:21:38
Heb je een link naar deze 'theorie' ?

Zelf uitproberen, elke ruimte is immers anders (aangekleed)

Er zijn vele sites met 'theorieën'

Zie ook hier: https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/plaatsing-van-luidsprekers/

Wat betreft vertekend stereobeeld, ik ervaar een juist breder/groter stereobeeld als ik mijn speakers niet naar binnen draai (geen toe in ;) )

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Geen toe in werkt ook bij ikke het best.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fireman on January 30, 2021, 12:33:02
Zelf uitproberen, elke ruimte is immers anders (aangekleed)

Er zijn vele sites met 'theorieën'

Zie ook hier: https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/plaatsing-van-luidsprekers/

Wat betreft vertekend stereobeeld, ik ervaar een juist breder/groter stereobeeld als ik mijn speakers niet naar binnen draai (geen toe in ;) )

hier ook en toename van helderheid ;D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

oortjes

recht, dit in tegenstelling tot mijn vorige speakers die exact op mijn zitpositie gericht waren.
Mijn nieuwe speakers staan nu ongeveer 300 uur te spelen, dus net ingespeeld en volop aan het schuiven. Ik heb ze nu wat meer van de zijwand staan en nagenoeg recht. Geeft een heldere klank met fijne bas en tot nu toe mooiste stereobeeld.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc