Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Quote from: chansig on October 16, 2020, 07:44:27
Het blijft een leuke uitspraak.

Gr. Hans
ik ben mij er eentje 😬
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Robiwan

Quote from: fred19633 on October 16, 2020, 09:38:47
Kan niet over een HIcap spreken, maar wel over mijn vorige set Naim nait XS en Flatcap en dat was inderdaad eveneens een verbetering met betrekking tot de breedte en diepte van het stereobeeld Vond de resolutie ook wat toegenomen. AAn de andere kant meen mij te herinneren dat Robiwan het maar niks vond.

klopt een overhelder en dun karakter met de flatcap, weg was het Naim geluid :nervous: En zo'n extra stomme doos kost ruimte.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#21127
Quote from: toetertje on October 14, 2020, 11:55:11
Ik gebruik daarvoor Jriver. Een prachtige mediaplayer die echt alles kan, en met een mooie interface.
Maar, voor een beginner misschien wel erg ( te ) uitgebreid?
Ik kies in Jriver het apparaat die het af moet spelen. Ik heb alles op de harde schijf van de laptop staan,
en stream alles draadloos naar een marantz receiver.

Toetertje en Mark D,

Ik kom er nog niet helemaal uit.en heb nog vele vragen. Maar die passen niet echt in dit Naim topic. Ik zal maandag a.s. Dit in meer geschikte rubriek in het forum zetten. Ik geef dan de link hier wel door.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: niels1962 on October 16, 2020, 10:09:36
uit mijn vorige reply:

DC. Blocker optie. Mee bezig. Ik laat weten of dit werkt.
Optie Fred, contact dealer en omruilen. Enige optie (nog) niet uitgevoerd.

Warm of te warm had je idd al gevraagd.
En er is witte rook gesignaleerd uit het huis met een dc blocker 😂. Mede forum lid Jossie heeft een blocker in elkaar gesoldeerd en naar mij opgestuurd. Gister had ik hem binnen en vanmorgen in alle vroegte kon ik hem proberen. De brom die werd veroorzaakt door de tv (of andere apparatuur) is compleet weg. Voor de mensen die bang zijn dat de Naim sound om zeep gaat ook goed nieuws want de sound zonder of met blocker is exact hetzelfde. Dus hulde voor Jossie en enorm bedankt.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

toetertje

Is die dc blokker van Jossie een geheim concept, of zou je daar een foto / schema van kunnen delen?  ;D

jossie

Omni !

jossie

Quote from: jossie on October 13, 2020, 11:59:23
Wat jij schetst is het resultaat van asymmetrische belasting van het net door de tv. Dan ontstaat er een kleine 'DC shift' in de AC spanning die de kern van de Naim transformator verzadigd.
Aangezien jij een OLed hebt betekent een helderder beeld ook meer stroomverbruik >> meer DC >> meer brom.

Mocht het je interesseren lees het volgende artikel: https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

Kort gezegd, 99% kans dat:

* Andere Naim hetzelfde probleem zal hebben
* DC blokker je probleem oplost

Laatste kan geen kwaad, ik verwacht dat de resterende brom uit de trafo dan ook verdwijnt.
Ach... ik heb het allang verklapt...

Niks moeilijks Toeterje, wel opletten met 230 hé...
Omni !

toetertje

Ah, die site ken ik. Volgens mij heb ik die basic dc stopper al eens gebouwd. (fig.3)

jossie

Quote from: toetertje on October 18, 2020, 19:20:48
Ah, die site ken ik. Volgens mij heb ik die basic dc stopper al eens gebouwd. (fig.3)
We gaan dan wel voor figuur 8...

Laten we zeggen... die werkt!
Omni !

niels1962

Quote from: jossie on October 18, 2020, 19:14:56
Ach... ik heb het allang verklapt...

Niks moeilijks Toeterje, wel opletten met 230 hé...
ik dacht al: "ik zeg niks, ze zullen het toch al wel gelezen hebben"? 😬😁
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Quote from: jossie on October 18, 2020, 19:24:08
We gaan dan wel voor figuur 8...

Laten we zeggen... die werkt!
Nou...... even over dat werken gesproken! Het kost me moeite geen superlatieven te gebruiken. Het rijk alleen dus testen en hard ook 😬. Wat opvalt is dat de volume knop verder open kan dan voor de blocker en het zeer netjes blijft klinken. Ik heb dus meer decibellen en de bass is nog strakker en voller dan voor dit weekend. Ik was echt tevreden qua sound maar ben dit nu nog meer. Laat niemand mij ooit meer vertellen dat dc vervuiling niet bestaat en niet kan leiden tot problemen. Nu gaan sommigen denken, "haal die vervuiling dan weg". Nou, dat heb ik dus gedaan op deze manier 😉Ben zelfs zo tevreden dat dit zeker niet mijn laatste experiment gaat zijn qua stroom toevoer en ja, dat mag best wat kosten.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

#21136
Oh en Jossie. Heb jij een fanclub?? 😂😂
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

toetertje

Misschien ging door de brom je trafo in verzadiging, en heb je nu door de dc blocker meer
vermogen ter beschikking?  #klok en klepel.  :D

niels1962

Dat klinkt aannemelijk. Ben er in ieder geval blij mee.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Quote from: niels1962 on October 19, 2020, 19:04:24
Nou...... even over dat werken gesproken! Het kost me moeite geen superlatieven te gebruiken. Het rijk alleen dus testen en hard ook 😬. Wat opvalt is dat de volume knop verder open kan dan voor de blocker en het zeer netjes blijft klinken. Ik heb dus meer decibellen en de bass is nog strakker en voller dan voor dit weekend. Ik was echt tevreden qua sound maar ben dit nu nog meer. Laat niemand mij ooit meer vertellen dat dc vervuiling niet bestaat en niet kan leiden tot problemen. Nu gaan sommigen denken, "haal die vervuiling dan weg". Nou, dat heb ik dus gedaan op deze manier 😉Ben zelfs zo tevreden dat dit zeker niet mijn laatste experiment gaat zijn qua stroom toevoer en ja, dat mag best wat kosten.
Audioquest Niagara 1200 proberen!  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dr.Bedlo

It's all in da mind.
Quad vintage.

Robiwan

Hier is de Naim Nait XS weer verkocht :D Ik vind de Marantz NR1608 7.1 surroundversterker met de Kefs Q550 ook in stereo meer dan prima :)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Zucht..vanwaar toch die onrust?
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on October 20, 2020, 12:22:46
Zucht..vanwaar toch die onrust?

geen idee. ik heb altijd met Naim dat het een 1 a 2 uur top klinkt en daarna minder. Dat was zo in de flat in Spijkcity met de SN en Nait XS maar hier ook in Strijen (tussenwoning). Andere akoestiek en speakers maar overall zelfde effect. Zal wel aan mij liggen. Wellicht verwacht ik teveel van "high end". Met de Marantz zijn mn verwachtingen onbewust lager en geeft dat meer rust? 
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#21144
Lijkt mij een zekere vorm van luistermoeheid. Probeer eens een setje  Harbeth speakers te  lenen.die hebben er geem last van.of probeer eens de veel geroemde audio yoghurt ( karnemelk werkt niet)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Heb ik mij toch een Naim muso 2nd gen gekocht. Voornamelijk in te zetten als soundbar.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: fred19633 on October 20, 2020, 09:19:02
It's all in da mind.
waarom heb jij een flatcap Fred 😉
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Quote from: fred19633 on October 20, 2020, 14:00:45
Heb ik mij toch een Naim muso 2nd gen gekocht. Voornamelijk in te zetten als soundbar.
Zucht..vanwaar toch die onrust?  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#21149
Quote from: niels1962 on October 20, 2020, 14:15:38
waarom heb jij een flatcap Fred 😉

Omdat ik die niet heb, tenminste niet bij de nova, bij de vintage set zat deze bij de prijs in. Maar wat heeft een flatcap te maken dan met powercables, acdc blockers enz...
Quad vintage.