Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s.t.

Hoe beschrijven jullie het Naim geluid? Wat betreft functionaliteit zir ik een nd5 xs2 maar was nieuwsgierig hoe Naim klinkt. In het verpeden wel eens gehoort maar vond Naim toen erg laid back en daardoor te rustig voor mij.

Dr.Bedlo

Rustig en laidback herken ik absoluut niet van naim. Eerder snel en dynamisch en upfront. Ligt ook aan de speakers en de verdere versterking.
Quad vintage.

Richi

PRaT omschrijft voor mij het NAIM karakter erg goed: Pace, Rhythm and Timing. Het grote voordeel van onze Naim set in vergelijking met sets die we in het verleden hebben gehad (Marantz premium, Esoteric, Classé en nog veel meer spullen), is dat het allemaal zo verrekte lekker klinkt. Het klopt gewoon allemaal: het maakt muziek. In plaats van naar geluid, zitten we naar een muzikaal schilderij te luisteren. Net hebben we nog een film gekeken met het geluid via de Naim set (in stereo) en dat klinkt zo ruimtelijk en goed dat het bijna niet onder doet voor surround. Het hele plaatje klopt wat mij betreft. Hopelijk heb je hier iets aan.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

AceBaran

Goedemorgen allemaal,

Ik heb vorige week naar de NAD M32 geluisterd, gisteren naar de Linn Selekt en aankomen weekend is de Naim Uniti Nova aan de beurt :)

Ben erg benieuwd, word vervolgd


Groet Birhan
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

s.t.

Quote from: AceBaran on February 10, 2019, 08:44:27
Goedemorgen allemaal,

Ik heb vorige week naar de NAD M32 geluisterd, gisteren naar de Linn Selekt en aankomen weekend is de Naim Uniti Nova aan de beurt :)

Ben erg benieuwd, word vervolgd


Groet Birhan
En wat vond je van de verschillen tussen beide? Laakt me ook lastig te vergelijken als het iedere keer een andere set is. Of luister je de devices thuis?

s.t.

Quote from: Richi on February  9, 2019, 21:51:47
PRaT omschrijft voor mij het NAIM karakter erg goed: Pace, Rhythm and Timing. Het grote voordeel van onze Naim set in vergelijking met sets die we in het verleden hebben gehad (Marantz premium, Esoteric, Classé en nog veel meer spullen), is dat het allemaal zo verrekte lekker klinkt. Het klopt gewoon allemaal: het maakt muziek. In plaats van naar geluid, zitten we naar een muzikaal schilderij te luisteren. Net hebben we nog een film gekeken met het geluid via de Naim set (in stereo) en dat klinkt zo ruimtelijk en goed dat het bijna niet onder doet voor surround. Het hele plaatje klopt wat mij betreft. Hopelijk heb je hier iets aan.
Ja bedankt, ik heb in het verleden een Naim set met Sonus Faber speakers gehoord maar die overtuigde mij niet. Dit was misschien meer Sonus Faber dan Naim. Ik zal er nog een keer naar moeten luisteren.

Dr.Bedlo

Quote from: AceBaran on February 10, 2019, 08:44:27
Goedemorgen allemaal,

Ik heb vorige week naar de NAD M32 geluisterd, gisteren naar de Linn Selekt en aankomen weekend is de Naim Uniti Nova aan de beurt :)

Ben erg benieuwd, word vervolgd


Groet Birhan

Op welke speakers ga je luisteren?
Quad vintage.

AceBaran

Quote from: s.t. on February 10, 2019, 08:49:34
En wat vond je van de verschillen tussen beide? Laakt me ook lastig te vergelijken als het iedere keer een andere set is. Of luister je de devices thuis?

Het is inderdaad erg lastig, we hebben bij HifiKlubben en BeterBeeld geluisterd.  Wij zijn er in ieder geval met 2 luister sessies van half uur tot 3 kwartier niet uit. Het enige wat ik wel weet is dat het witte speakers moeten zijn (ivm kleur achterwand)  ;D

Quote from: fred19633 on February 10, 2019, 09:35:10
Op welke speakers ga je luisteren?

Ik heb de Devialet 140 (valt af voor mij) en de NAD32 beluisterd op B&W 804 en de Dali Epicon 6 en de Linn Selekt op Wilson Benesch P1

Bij Lexicom ga ik de Naim ook op de B&W 804 en de KEF reference 3 beluisteren..

Tips zijn welkom..

Groet Birhan
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Dr.Bedlo

#20508
Ok...Maar zou zeker binnen het merken palet van Lexicom eens luisteren naar Falcon en Spendor speakers. BenW vind ik zelf een beetje een ongelukkige keuze. Ben zelf helemaal weg van BBC achtige speakers. Harbeth maar die hebben zij nu net niet bij Lexicom.wilson benesch is ook een goede keuze met Naim.Focal hoor je ook veel maar die ken ik zelf niet. maar kon wel eens goed uitpakken. In ieder geval wederom genoeg te luisteren.
Quad vintage.

Richi

#20509
De combinatie met Dynaudio bevalt me erg goed. Spendor vond ik ook erg fraai. De BBC achtige speakers doen het voor mij niet.

Dynaudio heeft veel fraaie witte speakers in het assortiment. Of je laat ze tegen meerprijs af fabriek wit spuiten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dr.Bedlo

#20510
Wat is het toch vreemd allemaal. Zo heeft de ern deze voorkeuren en de andere weer totaal anders. Dynaudio vind ik dan weer drie keer niks.zelf luisteren is dan het zekere advies.en dan uiteraard je muziekkejze en voorkeur. Zelf houd ik van vrouwenstemmen mef een lichte muzikale omlijsting. En dan zijn de harbeths en bbc monitoren  magisch. Maar hardrock of veel instrumenten tegelijker tijd...nee...zeker niet doen met bbc actige speakers.
Quad vintage.

oortjes

Begin dit jaar ben ik verhuisd. Hierdoor weet ik uit ervaring dat de ruimte waarin je muziek luistert bepalend is. Mijn installatie klonk in mijn vorige huis geweldig, in mijn huidige kamer maar op 50% op de gewenste luisterpositie.
Altijd thuis luisteren is mijn advies.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

AceBaran

Bedankt voor de tips heren  :headbanging:
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Richi

Quote from: fred19633 on February 10, 2019, 16:53:52
Wat is het toch vreemd allemaal. Zo heeft de ern deze voorkeuren en de andere weer totaal anders. Dynaudio vind ik dan weer drie keer niks.zelf luisteren is dan het zekere advies.en dan uiteraard je muziekkejze en voorkeur. Zelf houd ik van vrouwenstemmen mef een lichte muzikale omlijsting. En dan zijn de harbeths en bbc monitoren  magisch.
Grappig, vergelijkbare muzieksmaak en totaal andere beleving bij luidsprekers.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Robiwan

Naim heeft een vol vette klankbalans, een helder klinkende speaker zou dan goed moeten gaan.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Roger Black

Quote from: fred19633 on February  8, 2019, 12:45:26
Dan lijkt mij een recap nog niet nodig. Prijs lijkt mij meer dn redelijk. Welke versterking heb je erbij?

Dan zou voor nu de Naim Unityqute als vv dienen. Andere optie is wellicht een Supernait.

s.t.

Quote from: Richi on February 10, 2019, 14:57:37
De combinatie met Dynaudio bevalt me erg goed. Spendor vond ik ook erg fraai. De BBC achtige speakers doen het voor mij niet.

Dynaudio heeft veel fraaie witte speakers in het assortiment. Of je laat ze tegen meerprijs af fabriek wit spuiten.

Of doe actieve speakers van Dynaudio en gebruik Naim als streamer. Klinkt echt super goed (heb ik ook zelf maar dan Auralic als streamer)

Robiwan

 
Quote from: s.t. on February 11, 2019, 13:24:09
Of doe actieve speakers van Dynaudio en gebruik Naim als streamer. Klinkt echt super goed (heb ik ook zelf maar dan Auralic als streamer)

^^
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Hmmm...hoor net dat real fineaudio in twijzelerheide ook al geen Naim dealer meer is. Jammer. De spoeling word dunner in het noorden.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on February 13, 2019, 14:16:00
Hmmm...hoor net dat real fineaudio in twijzelerheide ook al geen Naim dealer meer is. Jammer. De spoeling word dunner in het noorden.

zal een reden hebben :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Ja dat heeft het ook.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on February 13, 2019, 15:47:57
Ja dat heeft het ook.

importeur schijnt nogal moeilijk te doen
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quad set heb ik ingeruild voor deze vintage set.
Quad vintage.

twani

Quote from: fred19633 on February 14, 2019, 07:28:06
Quad set heb ik ingeruild voor deze vintage set.

Wauw Freddie, smaak heb je wél :thumbs-up:

twani

Quote from: Roger Black on February 11, 2019, 10:16:08
Dan zou voor nu de Naim Unityqute als vv dienen. Andere optie is wellicht een Supernait.

Zo draai ik nu alweer een aantal jaren. 

Op mijn Qute zit alles digitaal aangesloten.  De TV decoder, de ATV, de NAS.

Hij fungeert als dac/streamer/pre en icm actieve speakers en de fantastische app is het een Zwitsers zakmes dat bovendien door het hele gezin eenvoudig kan worden bediend alle vanaf hun eigen iPhon/pad..

High end voor iedereen binnen mijn gezin..


Heeeeel tevreden van :inlove: