Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: Robiwan on May 11, 2018, 18:13:47
Ondanks het mooie weer vandaag toch een aantal uren Tidal met versie 4.6 getest. Ik vond bijv. Nirvana met de 4.4 versie altijd wat mat klinken maar dat is met de 4.6 versie verleden tijd. Meer venijn, strakker laag en toch vol en aanwezig, meer bite in de hogere regionen van het menselijk gehoor. Overall een meer open, frisser, strakker beeld met behoudt van de "boogie woogie/Mojo" factor.

Kan wel zeggen dat ik zeer content ben met de ND5XS an sich en de verdere klankmatige verbetering met de 4.6 versie. Met Spotify is het met 4.6 beetje 50/50.

All in da mind. Kwestie van wennen aan het geluid.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Robiwan on May 16, 2018, 17:55:03
Na het lezen van dit forum en het Engelse forum zou je als leek alleen maar kunnen concluderen dat Naim rommel maakt. Problemen en nog eens problemen, met name de streamers en versterkers :(  Dat knaagt bij mij toch wel. want ook hier is het genieten met ups en downs.

En laat ik dat nu eens met je eens zijn. Kwa firm en software maken ze er een rommeltje van.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on May 16, 2018, 18:00:11
All in da mind. Kwestie van wennen aan het geluid.

:D :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

twani

Quote from: Robiwan on May 16, 2018, 17:55:03
Na het lezen van dit forum en het Engelse forum zou je als leek alleen maar kunnen concluderen dat Naim rommel maakt. Problemen en nog eens problemen, met name de streamers en versterkers :(  Dat knaagt bij mij toch wel. want ook hier is het genieten met ups en downs.

Hier is alles al twee jaar rustig.  Ik lees veel over software updates maar daar heb ik mijn Qute nog nooit aan gewaagt....

Heeft ie eigenlijk wel software? :D

HuubF

#20104
Quote from: Robiwan on May 16, 2018, 17:43:15
all in da mind, kwestie van wennen aan het nieuwe geluid. Blijft toch maar vaag dat zogenaamde inspelen. Puur theoretisch/meten gezien is inspelen van electronica onzin. Eenmaal op bedrijfstemperatuur, en dat is pakweg binnen het kwartier gepiept, moet het optimaal presteren.

Als je op meetwaarden afgaat kan er geeneens sprake zijn van een 'nieuw geluid'. Mensen die nergens in geloven hebben een merkwaardige manier om de werkelijkheid om zich heen te construeren.  ;)
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

 :D

Gelukkig ben jij behept met en Gouden Oortjes en een zeer uitstekende set.

Maar we hebben een verklaring waarom de ene dit hoort en de andere dat. Tenminste afgaande op Yanny en Laurel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Alco

#20106
QuoteHier is alles al twee jaar rustig. Ik lees veel over software updates maar daar heb ik mijn Qute nog nooit aan gewaagt...
In het verleden had ik ook weleens issues (geen klankmatige) na het updates van m'n Squeezebox Touch. Op een gegeven moment heb ik besloten om geen updates meer te installeren.
Nou vraag ik me af, als je bij een Naim streamer de firmware updates ook negeert, mis je dan alleen enkele "verbeteringen" en/of extra functies, of kan het ook zijn dat het apparaat dan t.z.t. niet meer functioneert ?

Als ik 't goed begrepen heb kun je met de nieuwe generatie Naim streamers de firmware updates via je tablet/telefoon installeren. Da's dan wel een verbetering. Voorheen moest je je streamer loskoppelen, en aan een computer knopen om de software te installeren.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Alco,

Bij de nieuwe generaties gaat de update automatish via internet. Dat kun je negeren maar bij een volledige reset gaat de nova in mijn geval toch over om de latest firmware te installeren. Er is geen keuze om terug te gaan naar een eerdere firmware versie. Tenzij je de backfile bij Naim per email aanvraagt.
Quad vintage.

Alco

Ok, da's op zich wel makkelijk(er) Fred, als 't via internet kan. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Quote from: Alco on May 17, 2018, 10:49:57
Ok, da's op zich wel makkelijk(er) Fred, als 't via internet kan. :)

Of t ook,zo is bij de atom en star weet ik ff niet. Handig is dat je nu ook de balans kunt regelen.
Quad vintage.

Rowdy

Quote from: Robiwan on May 16, 2018, 17:43:15
all in da mind, kwestie van wennen aan het nieuwe geluid. Blijft toch maar vaag dat zogenaamde inspelen. Puur theoretisch/meten gezien is inspelen van electronica onzin. Eenmaal op bedrijfstemperatuur, en dat is pakweg binnen het kwartier gepiept, moet het optimaal presteren.
Naar mijn mening is "inspelen" een verkeerd gebruikt woord voor "kunstmatig verouderen".

Ongeveer 40 jaar geleden had Veron (vereniging voor zendamateurs) over het badkuipgrafiek. Bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur gaven ze als tip om het apparaat de eerste week continue aan te zetten (hoofdrand naar bodem van de badkuip). Daardoor ontdek je op een snelle manier de oneffenheden van het apparaat en niet als de garantie is afgelopen. Na deze week is het apparaat stabiel (bodem van de badkuip). Door veroudering krijgt het apparaat weer last van oneffenheden, reparatie's nodig (bodem naar voeteneind van de badkuip).

Ruim 25 jaar geleden werkte ik bij een bedrijf in Hoogezand om frequentieregelaars te testen en eventueel te repareren. Na het testen van de frequentieregelaars kregen ze voordat ze naar de klant gaan een duurtest van minimaal 96 uur (kunstmatige veroudering). Na de duurtest kregen ze een eindtest om eventuele oneffenheden ongedaan te maken door afregeling of reparatie.

Robiwan

Quote from: HuubF on May 17, 2018, 07:11:05
Als je op meetwaarden afgaat kan er geeneens sprake zijn van een 'nieuw geluid'. Mensen die nergens in geloven hebben een merkwaardige manier om de werkelijkheid om zich heen te construeren.  ;)

:D :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: Rowdy on May 17, 2018, 17:42:16
Naar mijn mening is "inspelen" een verkeerd gebruikt woord voor "kunstmatig verouderen".

Ongeveer 40 jaar geleden had Veron (vereniging voor zendamateurs) over het badkuipgrafiek. Bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur gaven ze als tip om het apparaat de eerste week continue aan te zetten (hoofdrand naar bodem van de badkuip). Daardoor ontdek je op een snelle manier de oneffenheden van het apparaat en niet als de garantie is afgelopen. Na deze week is het apparaat stabiel (bodem van de badkuip). Door veroudering krijgt het apparaat weer last van oneffenheden, reparatie's nodig (bodem naar voeteneind van de badkuip).

Ruim 25 jaar geleden werkte ik bij een bedrijf in Hoogezand om frequentieregelaars te testen en eventueel te repareren. Na het testen van de frequentieregelaars kregen ze voordat ze naar de klant gaan een duurtest van minimaal 96 uur (kunstmatige veroudering). Na de duurtest kregen ze een eindtest om eventuele oneffenheden ongedaan te maken door afregeling of reparatie.

^^
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HuubF

Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

#20114
Dat is toch wel curieus...bespeurde ik gisteren nog enige terughoudendheid en daardoor een ietwat laidback karakter, sinds vanmorgen is daar niets meer van te bespeuren.Ben zeer ingetogen met de Nova, en is toch wel een klasse beter dan de XS Serie met flatcap. Vooral de dynamiek , het stereobeeld en daarmee de focus , en de bakken met details zijn werkelijk uitzonderlijk.kan mij nu wel enigzins indenken dat luitjes ook wel wat in dat schotse merk zien.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on May 18, 2018, 11:56:38
Dat is toch wel curieus...bespeurde ik gisteren nog enige terughoudendheid en daardoor een ietwat laidback karakter, sinds vanmorgen is daar niets meer van te bespeuren.Ben zeer ingetogen met de Nova, en is toch wel een klasse beter dan de XS Serie met flatcap. Vooral de dynamiek , het stereobeeld en daarmee de focus , en de bakken met details zijn werkelijk uitzonderlijk.kan mij nu wel enigzins indenken dat luitjes ook wel wat in dat schotse merk zien.

nog verder inspelen en een recap is alweer nodig :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

#20116
Tidal klinkt dan wel beter dan Spotify maar helaas wel regelmatig storing dat een track blijft hangen :( Wie nog meer hier met Naim? ND5XS is bedraad aangesloten op een modem (2012?) van Ziggo. Moet wel zeggen dat met programma terugkijken via de Horizon box ook vrij regelmatig sprake is van hick ups of storing.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HuubF

Identieke situatie hier maar geen probleem. Ik heb wel een tijdje geleden nieuw model modem geïnstalleerd gekregen van Ziggo omdat de tv-tuner af en toe gek deed.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Iver

Quote from: Robiwan on May 19, 2018, 08:11:19
Tidal klinkt dan wel beter dan Spotify maar helaas wel regelmatig storing dat een track blijft hangen :( Wie nog meer hier met Naim? ND5XS is bedraad aangesloten op een modem (2012?) van Ziggo. Moet wel zeggen dat met programma terugkijken via de Horizon box ook vrij regelmatig sprake is van hick ups of storing.

Dag Robin,

Vermoedelijk zit het in uw modem of Wifi-bridge. Ik gebruik Tidal ook, en heb nooit problmen of hick-ups. De kwaliteit is ook bijzonder goed en nauwelijks te onderscheiden van de NAS bestanden.

Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Robiwan

Quote from: HuubF on May 19, 2018, 10:14:46
Identieke situatie hier maar geen probleem. Ik heb wel een tijdje geleden nieuw model modem geïnstalleerd gekregen van Ziggo omdat de tv-tuner af en toe gek deed.

oke, ik ga eens informeren voor een nieuw model.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HuubF

Geheimtip als je USB wil omzetten naar coax: bij mij doet de Schiit Eitr dat het best. Geweldig apparaat(je).
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Quote from: HuubF on May 23, 2018, 09:17:35
Geheimtip als je USB wil omzetten naar coax: bij mij doet de Schiit Eitr dat het best. Geweldig apparaat(je).

Bedankt voor de tip, kost me weer geld haha.
Erg benieuwd hoe die het gaat doen ieg.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Dr.Bedlo

#20122
Quote from: HuubF on May 23, 2018, 09:17:35
Geheimtip als je USB wil omzetten naar coax: bij mij doet de Schiit Eitr dat het best. Geweldig apparaat(je).

Wat is daar het nut dan van? Je kunt toch de usb stick via jouw 272 afspelen. Ik bedoel rechtstreeks?
Quad vintage.

HuubF

Quote from: fred19633 on May 24, 2018, 09:06:25
Wat is daar het nut dan van? Je kunt toch de usb stick via jouw 272 afspelen. Ik bedoel rechtstreeks?

Toen ik de Atom had ben ik Roon gaan gebruiken maar met de 272 moet je iets extra's doen.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

Quote from: HuubF on May 25, 2018, 13:07:45
Toen ik de Atom had ben ik Roon gaan gebruiken maar met de 272 moet je iets extra's doen.

Waarom dan? Je kunt toch de usb stick aan de voorkant in de 272 steken?
Quad vintage.