Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

Kerkhoffd and 4 Guests are viewing this topic.

Chinti33

Heb gisteren mijn cd5x binnen gekregen. Kwam daarna pas om 23.15 thuis, maar kon de verleiding niet weerstaan om hem toch nog even aan te sluiten. Kabeltjes goed gelegd, stekkers er in en eerste cd gepakt. Direct een verlangen terug naar mijn oude pioneer 104. Die las mijn cd's tenminste :) Beetje frustrerend om gelijk de eerste cd niet te pakken. Vanaf daar alleen maar bergopwaarts. Ben nu (en later ook nog) lekker aan het genieten.

bmateijsen

Is het een tweedehands CD5X? Want een cd-speler hoort alle cd's te pakken... Indien nieuw, dan gewoon terug naar de dealer gaan.


Quote from: Chinti33 on March  8, 2007, 17:07:28
Heb gisteren mijn cd5x binnen gekregen. Kwam daarna pas om 23.15 thuis, maar kon de verleiding niet weerstaan om hem toch nog even aan te sluiten. Kabeltjes goed gelegd, stekkers er in en eerste cd gepakt. Direct een verlangen terug naar mijn oude pioneer 104. Die las mijn cd's tenminste :) Beetje frustrerend om gelijk de eerste cd niet te pakken. Vanaf daar alleen maar bergopwaarts. Ben nu (en later ook nog) lekker aan het genieten.

Chinti33

Inderdaad tweehands, 6 maanden oud. Bij nadere inspectie van de cd bleek die ook beschadigd. Lag dus (gelukkig) niet aan de speler. De rest van de dag heeft hij ook alles gewoon gepakt.

bmateijsen

Hmm... tja.. ik zou wel even opletten, want in principe hoeven beschadigingen niet te zorgen voor een weigering.

Quote from: Chinti33 on March  8, 2007, 17:43:26
Inderdaad tweehands, 6 maanden oud. Bij nadere inspectie van de cd bleek die ook beschadigd. Lag dus (gelukkig) niet aan de speler. De rest van de dag heeft hij ook alles gewoon gepakt.

fireman

Quote from: bmateijsen on March  8, 2007, 17:48:39
Hmm... tja.. ik zou wel even opletten, want in principe hoeven beschadigingen niet te zorgen voor een weigering.


Indien de CD dusdanig beschadigt is dan wel natuurlijk. Het houd een keer op. Meestal is die aluminium laag dan beschadigt.


Ik heb toen eens een CD5i nieuw gekocht. Ik had een DOA :(  Gelijk terug en weer een verse.

Weet je wat het leuke is aan de naim spelers. Ze lezen ook CD-rw  ( volgens mij doen andere standaard spelers dat niet )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Quote from: Fireman on March  8, 2007, 18:13:32
Weet je wat het leuke is aan de naim spelers. Ze lezen ook CD-rw  ( volgens mij doen andere standaard spelers dat niet )

Ik kan er genoeg verzinnen die dat gewoon lezen ;). Niet heel uitzonderlijk.

fireman

Quote from: bmateijsen on March  8, 2007, 18:22:14
Ik kan er genoeg verzinnen die dat gewoon lezen ;). Niet heel uitzonderlijk.

OK, wist ik niet. Heb maar een merk CD-speler  ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#82
Volgens mij heb ik niet 1 CDrW...

Wat ik wel prettig vind is dat de CD5x ook copy-protected CD's goed afspeelt. :)
Iets wat m'n CDX dus 5,5 jaar niet deed.:(  (die sloeg bij elk nummer na 9 seconden even over)

Mijn Nait-5i deed gisteravond heel even vreemd...  Wellicht dat ik op 'n verkeerde toets op de ab heb
gedrukt ofzo...geen idee. Zo opeens viel 't geluid wel, en bij elke knop die ik daarna intoetse knipperde 't kleine, groene ledje in de volumeknop heel snel (en maakte lichte tik-geluidjes) Ook had ie zichzelf op ingang AV gezet ::)

Heb 'm toen handmatig even weer op CD gezet en alles was weer normaal.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#83
Vanmiddag ga ik naar Hanze HiF in Zwolle.  Kreeg een uitnodiging in de bus voor een Voorjaarshow.

Nog meer Naimoholics die er heen gaan toevallig ?

Er zullen 3 sets worden gedemonstreerd, met in alle 3 luidsprekers van 't Duitse merk Sonics.
Met name set nr.1 bestaande uit een Naim set (welke componenten is onbekend) met de meest betaalbare Sonics 'Anima'. (€2000,- p.p.) ben ik wel nieuwsgierig naar,


Laterrr,
Alco 8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Chinti33

Quote from: bmateijsen on March  8, 2007, 17:48:39
Hmm... tja.. ik zou wel even opletten, want in principe hoeven beschadigingen niet te zorgen voor een weigering.


Ben na een paar dagen een eindje door mijn verzameling heen. Verder geen problemen gehad. Blij dat het dus aan die ene cd lag.

Alco

#85
Zo,...ben terug van de Voorjaars HiFi-show bij Hanze HiFi in Zwolle.

Zal effe een "verslagje" doen 8)

Bij binnenkomt viel me als eerst de enorme metamorfose van 't pand op.
De laatste keer dat ik er voet over de drempel heb gezeg was in november 2005.
Toen hielden ze een interessante show met als rode draad... draaitafels.
Onlangs zijn ze een samenwerking aangegaan met een meubelzaak, waardoor er her en der
in 't pand fraaie designmeubelen staan.
(die overigens voor geen meter zaten, maar goed...dat schijnt te horen bij design ::) )

Bij toeval kwam ik als eerste (en enige op dat moment) in de grootste demo-kamer waar tevens
de duurste set werd gedemonstreerd. Geen idee voor hoeveel er stond, maar ik schat al met al toch
minimaal zo'n 40000,- big ones :o (Nelson Pass versterking, Audio-Research CD-speler)

Op 't moment dat ik binnenkwam was 't meer een 'survival' moment, omdat ik niet wist hoelang ik
't vol zou houden. Er werd een opera CD gedraaid met 'n vrouwenstem op (iets te) hoog volume.
Het deed af en toe letterlijk pijn aan m'n oren.

Even daarna werd er een CD van Laurie Anderson gedraaid. (op 'n wat milder volume)
Dat klonk erg fraai moet ik zeggen. Een mooie stemweergave, losjes, makkelijk, met een sprankelend hoog,
en een duidelijk, maar (gelukkig) niet overheersend laag.
Al met al een mooie klank, maar....gezien 't zeer forse prijskaartje niet uitzonderlijk.

Daarna (na even te moeten wachten gezien de grote belangstelling in 'n kleine ruimte) kwam ik bij de
kleinste set, in 't kleinste kamertje (nee, niet de WC ;D ;))
Het eerste wat daar opviel (en met mij velen) was niet direkt de set of de klank, maar de extreme warmte!

Helaas had ik hier ook graag m'n verslag met enige foto's willen verfraaien, maar uitgerekend vandaag moest de wet van Murphy mij weer hebben!  :(
Ik vroeg of ik enkele foto's mocht maken van de sets, en dat was geen probleem. Echter...m'n camera wilde niet meewerken. (zodra ik 'm aandeed, ging ie na enkele seconden vanzelf weer uit!)  ???

Goed,...de Naim set dus! 

De set bestond uit een NAC122x + NAP150x, en een CD5x + HiCap.  Alles stond in/op een Finite elements
Spider rack. (behalve de HiCap, die stond gewoon op de grond, naast 't rack)
De speakers waren de Sonics 'Anima'. Kleinke stand-speakers met metalen units.

De eerste muziek die er werd gedraaid was 'n beetje Ladysmith Black Mambazo-achtig (Graceland)
De stemmen klonken fantastisch. Heel natuurlijk, en 't hoog was sprankelend en gedetailleerd.
Het laag was wat aan de slanke kant, maar voor mij op zich voldoende.
(hoewel ik 't me kan voorstellen dat anderen 't wellicht te magertjes vonden)

Wat wel opviel bij opnamen die niet perfect waren is dat de set dat ook genadeloos liet horen.
De klank kon dan wat metalig overkomen, tegen 't schelle aan.
De klank in z'n algemeenheid, met goede opnamen, was gewoon goed te noemen.
Toch vraag ik me af of ik er lang naar zou kunnen luisteren. Ik kreeg ergens een beetje 't zelfde gevoel
als bij m'n eigen set. De klank kwam aardig overeen. Het klinkt goed, maar.... op den duur... mis ik iets.

Wellicht dat de Naim set nog iets beter had geklonken met Naim's eigen Naca5 kabel.
Nu werd er QED kabel gebruikt. (volgens mij de silver anniversary, maar dat weer ik niet zeker)


En toen, last but certainly not least... de middelgrote kamer.
Ik stond helemaal achter in de kamer, achter de luisterbank. Niet ideaal, maar wel mooi in 't midden.

De set had (volgens mij) een prijskaartje die aardig overeen kwam met de Naim set.
Hij bestond uit een Melody SP3 geintegreerde buizenversterker (30w) met een bescheiden prijskaartje van 980,- euri. (mooi om te zien vond ik 'm niet echt,maar smaken verschillen hierin)


De CD-speler was een Meridian. (3600,- euri) en de luidsprekers waren de Sonics Aquilla:


Deze set beviel mij nog veruit 't meest! (best verassend voor 'n Naim-junkie 8) ;) )

Ondanks dat ik vreesde voor 'n ietwat donker, soft, smoothy klank, was dat allesbehalve 't geval.

Deze set nodigde uit om te luisteren en betrok je echt in de muziek.
De klank was open, ruimtelijk, met een drive in 't laag, zonder te overheersen, en een helder, gedetailleerd hoog. In alle 3 de sets was de soms net iets te harde, metalige klank van de speaker-units een minpuntje, maar in deze set was die "metaal-moeheid" verdwenen. Alles klopte. (wat mij betreft)
Er werd op 'n gegeven moment een beetje bluesy live nummer gedraaid met 'n John Lee Hooker achtige stem, en dat klonk waanzinnig mooi. Heel meeslepend. Je vergeet even de tijd, de warmte, etc...en gaat op in de muziek en dat is zoals een echt goede set imho hoort te zijn!

Kortom, ik heb een erg leuke middag gehad. (ondanks de extreme warmte in de luisterkamers)
(dank aan de heren van Hanze HiFi, voor de uistekende demo's en uitleg)

Zo...pufff, that oughtta do it folks ;D

Groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#86
QuoteHelaas had ik hier ook graag m'n verslag met enige foto's willen verfraaien, maar uitgerekend vandaag moest de wet van Murphy mij weer hebben!   
...m'n camera wilde niet meewerken. (zodra ik 'm aandeed, ging ie na enkele seconden vanzelf weer uit!)
Jaaahoor, en nu doet ie 't opeens weer prima.. grrr.  >:( (fu..ing Fuji A300)
Jammer, anders had ik nog wat leuke kiekjes kunnen schieten van de 3 sets.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Leuk reviewtje, ik ben er zaterdag nog even geweest. Was niet uitgebreid maar wel spelend. Helaas geen naim gezien toen.
Wel die enorme PASS LAB  ( eindbakken volgens mij ) met audio research

op deze:



Wat een rust zat er in dat geluid. Mag ook wel want alles om je heen was demping. Vloerbedekking, grote wolle bank. Maar wel mooi hoor.

Daar kan ik nog een puntje aan zuigen omdat ik echt het tegenovergestelde heb hier in huis  :'(

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Ja, die speakers heb ik ook beluisterd op die Pass Lab & Audio-Research set.

Die kamer was inderdaad prima gedempt.
De klank was prima voor elkaar. (behalve bij 't eerste stukje muziek, maar dat kan ook aan 't hoge
volume en mijn afkeer voor opera hebben gelegen)

Beneden heb ik alleen nog een Nait-5i & CD5i zien staan, ergens op een laag bij de grond tafeltje o.i.d.
Ik vond de inrichting van de winkel en de luisterkamers bijzonder fraai! :)

Wel grappig dat ik tijdens de Naim + Sonics demo, in een overvolle luisterkamer, heel toevallig naast een
Hear.nl forumlid bleek te zitten. (wisten we beiden niet, maar kwamen we gisteren al forummend achter)

Ik was wel gecharmeerd van de Sonics luidspekerks, maar denk dat 't i.c.m Naim net ietsie teveel van 't goede was. (iets te direkt/fel, zelfs voor mij)  8)

Op de (betaalbare) buizenversterker was 't een perfect huwelijk en was alles in balans.

Groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Stinkt naar de misdaad. maar er staat wel een huis telefoonnummer bij ( vast nummer ) Dat zou je even kunnen checken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#91
effe gechecked, is een nummer van de kalverstraat 150 in Amsterdam, schijnt iets van GWK travelex te zijn   ???
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

VDM

Haha nou dan weet je het wel :D

fireman

Quote from: VDM on March 14, 2007, 12:51:39
Haha nou dan weet je het wel :D

Ik ben niet zo bekend daarmee...  Vertel eens ?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

VDM

#94
Laatst hadden ze weer een hele club Nigerianen opgepakt in Amsterdam. Die zitten dan met z'n 10en de hele dag advertenties te zetten en als je wat wilt kopen zijn ze zogenaamd net even het land uit. Maar als je dan een cheque opstuurt (via GWK bijv.) dan komt het echt allemaal goed! Niet dus ::)

Alco

#95
Even een plaatje uit de oude doos, voor de Naim fans :D  (set is niet van mij hoor)


Het is de NAC42.5, rechts daarvan de NAT101 tuner
Daaronder, van L naar R, een Snaps2 losse voeding en een NAP110 einversterker.

Ik denk dat een setje als deze inmiddels zo'n minimaal zo'n >20 jaar oud is,
maar goed, na een servicebeurt speelt 't met gemak weer jaren de sterren van de hemel.  :)

Toen ik rond 1998 met Naim begon. ("chrome-bumper" Nait-2) vond ik de looks van deze CB serie maar nix,
maar nu vind ik 't toch wel wat hebben.

Ik heb in Paint nog wat zitten te kleuren, om te zien hoe een setje als deze er uit zou zien wanneer
je de kast andersom (achterstevoren) monteerd. (dit kan ook met de Nait-1 en 2)

(vind ik persoonlijk eigenlijk nog iets mooier... all black 8) )

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Alco

#97
Uhh, ik zie een link naar een advertentie op ebay Kefmania,
maar 't is me niet helemaal duidelijk wat je er mee wou zeggen... ???
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Quote from: Alco on March 18, 2007, 09:51:44
Uhh, ik zie een link naar een advertentie op ebay Kefmania,
maar 't is me niet helemaal duidelijk wat je er mee wou zeggen... ???


Ik denk dat "zijn" merk samen met naim een leuk setje kan zijn.

Overigens is die verkoper wijs om het te verkopen want hij laat zijn set aardig verstoffen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

LexiconLogan

Quote from: Alco on March 18, 2007, 09:51:44
Uhh, ik zie een link naar een advertentie op ebay Kefmania,
maar 't is me niet helemaal duidelijk wat je er mee wou zeggen... ???
excuus ik dacht ik drop hem even voor de liefhebber
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable