Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Cyreg

#21550
Quote from: Chielhierpuntnl on May 22, 2022, 09:25:32
Mijn setje. Ik denk dat er meer inzit dan ik eruit haal. Maar welke upgrade het mooiste zal klinken weet ik nog niet. Voor eind aanpassen of beginnen de speakers.

Hallo Chiel,
Ik zou beginnen met het controleren van de fase/neutral positie van het stekkerblok(welke?) en alle netkabels(allemaal origineel Naim?)
Dat is heel veel werk (testen en eventueel daarna de netstekker omdraaien), maar misschien heb je dat al voor elkaar?

Mijn jarenlange ervaring is i.i.g. dat bij 1 of meerdere verkeerd-om fase/neutral posities, de klank scherper gaat worden, met minder vol en minder diepte in het geluid  :(
Kost niks, alleen flink wat moeite en eventueel 'n testapparaatje (hoe je dat kan doen, daar staat het forum al vol mee  ;)

Succes
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

fireman

#21551
Met deze twee plaatjes kan je een heel eind komen.

Wanneer het lampje in de schroevendraaier gaat branden dan heb je de fase te pakken. Deze moet op het rode vlakje zitten.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Volgens mij it het meer tussen de oren dan dat je daadwerkelijk een verschil hoort.Heb ik tenminste nooit vernomen.
Quad vintage.

Tabcam

Quote from: Dr.Bedlo on June  6, 2022, 11:30:42
Volgens mij it het meer tussen de oren dan dat je daadwerkelijk een verschil hoort.Heb ik tenminste nooit vernomen.
Dat jij dat miet gehoord is wat mij betreft nooit een argument behalve dat jij er niet in geloofd. Ik had dat ooit ook tot ik ging meten. Elektrisch maakt het wel degelijk nogal uit, de lekstromen en meetbaar en, afhankelijk van de setup, hoorbaar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dr.Bedlo

#21554
Dat jij het misschien wel hoort en erin geloofd , is voor mij overigens ook geen argument om het aan te schaffen.cq daar op te letten.
Quad vintage.

Pathos

Dus je stopt de schroevendraaier in het rode vlakje van de stekker. Als deze meteen oplicht dan is het goed, anders dus even de stekker in het stopcontact omdraaien en controleren of het lampje brand?
Dit dan dus bij elk elektrisch apparaat.

Quote from: fireman on June  6, 2022, 11:28:48
Met deze twee plaatjes kan je een heel eind komen.

Wanneer het lampje in de schroevendraaier gaat branden dan heb je de fase te pakken. Deze moet op het rode vlakje zitten.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Robiwan

Quote from: fireman on June  6, 2022, 11:28:48
Met deze twee plaatjes kan je een heel eind komen.

Wanneer het lampje in de schroevendraaier gaat branden dan heb je de fase te pakken. Deze moet op het rode vlakje zitten.

Waar L (live) staat op de stekker daar moet het lampje gaan branden.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

fireman

Quote from: Pathos on June  6, 2022, 14:17:47
Dus je stopt de schroevendraaier in het rode vlakje van de stekker. Als deze meteen oplicht dan is het goed, anders dus even de stekker in het stopcontact omdraaien en controleren of het lampje brand?
Dit dan dus bij elk elektrisch apparaat.


Bij elk elektrisch apparaat met een losse stekker ;)

Werkwijze die je beschrijft klopt helemaal.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Quote from: Robiwan on June  6, 2022, 16:52:58
Waar L (live) staat op de stekker daar moet het lampje gaan branden.

Ik kijk meestal zo van "dakje" en dan rechts erin => branden.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Chielhierpuntnl

#21559
Quote from: Cyreg on June  6, 2022, 11:19:48
Hallo Chiel,
Ik zou beginnen met het controleren van de fase/neutral positie van het stekkerblok(welke?) en alle netkabels(allemaal origineel Naim?)
Dat is heel veel werk (testen en eventueel daarna de netstekker omdraaien), maar misschien heb je dat al voor elkaar?

Mijn jarenlange ervaring is i.i.g. dat bij 1 of meerdere verkeerd-om fase/neutral posities, de klank scherper gaat worden, met minder vol en minder diepte in het geluid  :(
Kost niks, alleen flink wat moeite en eventueel 'n testapparaatje (hoe je dat kan doen, daar staat het forum al vol mee  ;)

Succes
Ja goede tip natuurlijk. Maar dat heb ik reeds gedaan. Ik gebruik actueel alleen Naim Snaics en interconnect.  Ook de kabels zijn originele Naim. Ik heb 2x stekkerblokken. Daar kan zeker nog wat aangedaan worden.  Een soort Naim blok daar zit hicap napsc en de NAP200 op. Dichtbij de powercord zit eerst de NAP200, dan hicap en dan NAPSC. De rest zit op een HTS1000. Dus de sources. Ik bedenk me dat de flatcap (externe voeding cd speler) er ook op zit. Misschien die nog eventjes naar het andere blok doen.
Ik denk trouwens niet daar de echte grote stappen zitten. Behalve inderdaad het stukje fase goed aansluiten. 


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Chielhierpuntnl

Quote from: Spijkie on June  6, 2022, 09:51:56
Ik ken Naim niet heel goed maar als ik t zo bekijk is het een vrij oude cd speler, mocht je veel cd's blijven draaien dan zou ik eens kijken naar een nieuwe(re) naim cd speler en kijken af dit de stap is die je zoekt. Ook al was het destijds een top model, ga je streamen dan een streamer proberen. De cd speler zal ook bij een Naïm een keer op zijn.

En inderdaad, het kan in de opname zitten maar als het je constant stoort dan zou ik het bij mijn bron zoeken.

Gr Spijkie
Hmmmm nee niet echt een optie. Misschien ooit een CDX maar dat is niet gezegd dat het meer aangenaam gaat klinken.  En daar een externe voeding voor aanschaffen is me te kostbaar nog.
Ik ben blij met de CD5X. Streamen gaat via de NDX.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


KayaRahnee

Zijn er hier mensen die hun Magnepans (.7) aansturen met Naim versterking?
Ik werd attent gemaakt om Naim zeker in mijn versterker zoektocht op te nemen ... welke Naims zullen controle hebben op de Maggies?
Ik kijk met veel interesse en nieuwsgierigheid uit naar jullie ervaringen , alvast bedankt. 
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robiwan

#21562
Hier staat sinds een week of 3 de combi NAC112x+NAP150X+ND5XS te spelen. Eindelijk Naim versterking zonder aandikking in het kritische midlaag gebied en dat in combi met QED XT25 speaker kabels (met NACA5 een verslechtering in mijn oren, lees aandikking en afvlakking tophoog). De Naits (5i, XS, SuperNait), maar ook de SuperUniti,
hadden deze midlaag aandikking allemaal wel en dat is na pakweg een week gewoon storend en voor mij reden tot verkoop.

De combi speelt bijzonder strak en speels, heel fijn. Roomcorrectie via de Marantz met audyssey is voor stereo nu niet noodzakelijk.

De NAC112x biedt ook de mogelijkheid om per ingang het volume gelijk te trekken (volumeweerstandspotmeter). Ideaal om een "zachte" bron zoals vinyl ongeveer even hard te laten klinken als de ND5XS. Daarnaast heeft de volumeweerstandspotmeter hoorbaar GEEN kanaalongelijkheid op lage volume stand, i.t.t. de volgens Naim betere Alps volume control o.a. gebruikt in de 122x of andere NAC's/Naits. De AV ingang van de NAC112x is daarnaast ook op Unity Gain in te stellen, ideaal voor integratie met een homecinema versterker omdat dan alles via 1 volumeregeling gaat.   

De budget Marantz CD5005 is via coax aangesloten op de ND5XS, heerlijk cd's draaien met Naim geluid :colgate: Naim cd-speler is niet nodig en ook geen ruimte voor in het AV meubel.

Kortom ben eindelijk weer blij met Naim :wow: ;) ;D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Chielhierpuntnl

Quote from: Robiwan on June 17, 2022, 12:57:50
Hier staat sinds een week of 3 de combi NAC112x+NAP150X+ND5XS te spelen. Eindelijk Naim versterking zonder aandikking in het kritische midlaag gebied en dat in combi met QED XT25 speaker kabels (met NACA5 een verslechtering in mijn oren, lees aandikking en afvlakking tophoog). De Naits (5i, XS, SuperNait), maar ook de SuperUniti, hadden dit allemaal wel en dat is na pakweg een week gewoon storend en voor mij reden voor verkoop. Het speelt bijzonder strak en speels, heel fijn. Roomcorrectie via de Marantz met audyssey is voor stereo nu niet noodzakelijk.

De NAC112x biedt ook de mogelijkheid om per ingang het volume gelijk te trekken (volumeweerstandspotmeter). Ideaal om een "zachte" bron zoals vinyl ongeveer even hard te laten klinken als de ND5XS. Daarnaast heeft de volumeweerstandspotmeter hoorbaar GEEN kanaalongelijkheid op lage volume stand, i.t.t. de volgens Naim betere Alps volume control o.a. gebruikt in de 122x of andere NAC's/Naits. De AV ingang van de NAC112x is daarnaast ook op Unity Gain in te stellen, ideaal voor integratie met een homecinema versterker omdat dan alles via 1 volumeregeling gaat.   

De budget Marantz CD5005 is via coax aangesloten op de ND5XS, heerlijk cd's draaien met Naim geluid :colgate: Naim cd-speler is niet nodig en ook geen ruimte voor in het AV meubel.

Kortom ben eindelijk weer blij met Naim :wow: ;) ;D
Leuk om te lezen! Wat voor een speakerset heb je? Of heb ik daar overheen gelezen.  Veel luister plezier!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


bmateijsen

De cirkel is weer rond Robin ;-D.

Robiwan

Quote from: Chielhierpuntnl on June 17, 2022, 13:09:25
Leuk om te lezen! Wat voor een speakerset heb je? Of heb ik daar overheen gelezen.  Veel luister plezier!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Niets bijzonders en redelijk budget met Kef Q550 fronts, Q250 center, Q150 surround, Q50a Dolby Atmos en Kube 10 sub. Maar ben er prima tevreden over. Lekker direct, helder, strak en krachtig. Beter een duurdere versterking en goedkopere speakers dan andersom.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: bmateijsen on June 17, 2022, 13:10:26
De cirkel is weer rond Robin ;-D.

Dat werd eens tijd. Flink lopen k..tten met versterking maar ook speakers en opeens is daar de fijn klinkende combi :colgate:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Iver

Mooie set Robin ! Heel regelmatig vind je op de verschillende fora aanbiedingen van de NAC152 voor zeer aantrekkelijke prijzen. Als je de kans hebt, er eens naar luisteren. Mooie verbetering op de 112 en een perfecte combinatie met de NAP150
Iver
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Dr.Bedlo

Quote from: Robiwan on June 17, 2022, 13:20:03
Dat werd eens tijd. Flink lopen k..tten met versterking maar ook speakers en opeens is daar de fijn klinkende combi :colgate:

Om een weelk later weer iets anders te hebben.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: Dr.Bedlo on June 19, 2022, 16:35:21
Om een weelk later weer iets anders te hebben.

Ben nu 2 weken op vakantie dus de Naim set blijft in iedergeval nog 2 weken staan :tounge:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Dat is dan wel een nieuw record in jouw geval
Quad vintage.

JeroenGRT

Heeft iemand wel eens hier de overstap van de supernait 2 naar 3 gemaakt? Zoja wat zijn de klankmatige verschillen?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

fireman

Quote from: JeroenGRT on July  1, 2022, 21:16:04
Heeft iemand wel eens hier de overstap van de supernait 2 naar 3 gemaakt? Zoja wat zijn de klankmatige verschillen?

Voller, completer en krachtiger. Maar verwacht niet dat het een totaal andere versterker is.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robiwan

De "lock" ringen op de Naim din kabels, draaien jullie die vast of lekker los laten zitten?

De "lock" ringen van de Snaic 4 din kabel tussen de NAC112x en NAP150x heb ik wel vastgedraaid omdat er ook spanning door deze kabel gaat voor de NAC. Lijkt mij gewoon "veiliger". Din lavender tussen ND5XS en NAC112x daarvan de ringen niet vastgedraaid. Dit lijkt een iets rustiger klankbeeld te geven.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Niet vastzetten, is meen ook het advies van die hilversumse plaatjesdraaiers meen ik wel eens gelezen te hebben. Heb ik mijmtoch weer een platenspeler gekocht. Lenco l 75.
Quad vintage.