Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

MarkD

Quote from: fireman on April  3, 2022, 20:09:33
Als je de gelegenheid hebt dan zou ik SN3 + NDX2 doen => classic

De Nait XS3 + ND5 XS => XS series

Dit zou meer in balance zijn en het beste uit de apparaten kunnen halen (denk ik :) )

Mee eens hoor, maar de ndx2 is 2 x zo duur en de nd5xs2 is ook al erg mooi.  :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

JeroenGRT

#21451
Quote from: MarkD on April  3, 2022, 21:48:37
Mee eens hoor, maar de ndx2 is 2 x zo duur en de nd5xs2 is ook al erg mooi.  :)

Idd een streamer van 6500 euro , de ndxs2 zal vast ook erg mooi zijn.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

peter248

Ik begin het me af te vragen... is "de Naim sound" niks voor ons?

Even een beetje uitleg: twee weken terug heeft mijn +/-20 jaar oude AVM V2 voorversterker met een knal de geest gegeven. Na wat googelen en lezen op internet kwam ik wat reviews van de Naim Atom HE tegen. Moet een mooie streamer mét prachtige voorversterker zijn. Dus even beluisterd bij de dealer, klonk geweldig. En aangezien ik altijd wel iets heb gehad van, als de AVM's kapot gaan wil ik wel eens Naim proberen. Immers héél lang terug op een audioshow werkte het geluid van een Naim set wel erg aanstekelijk.

Nu echter met de Naim Atom HE in huis krijgen mijn mijn vrouw en ik erg een enigzins "opgejaagd" gevoel van. We worden er wat onrustig door. Lijkt er een beetje op dat de nummers korter duren, het heeft "haast" maar dat zal niet zijn. Dus in plaats zoals voorheen, nog een nummer, nog een nummer, streamen maar, hebben we nu zoiets, zet maar zachter. We snappen er niets van.

Met de andere streamer, Bluesound Node, rechtstreeks op de eindversterkers aangesloten hadden we dat gevoel niet.

We gebruiken overigens Qobuz via de Naim app.

Daarom, kan het zijn dat de Naim "sound" niet matcht met wat we gewend zijn? Of was de AVM V2 al zo oud dat de schok naar het nieuwe groot is en we nog moeten wennen?

Rest van de installatie is:
Speakers JBL Ti 3000
Eindversterkers AVM M4 (gereviseerd in februari)
Kabels tussen Atom en M4's: Audioquest Python

Allemaal dus al wat ouder, enige dat echter is gewijzigd is de voorkant.

Iemand tips? Moet ik misschien toch weer op zoek gaan naar AVM misschien?

Richi

Quote from: peter248 on April  8, 2022, 14:28:04
Ik begin het me af te vragen... is "de Naim sound" niks voor ons?

Even een beetje uitleg: twee weken terug heeft mijn +/-20 jaar oude AVM V2 voorversterker met een knal de geest gegeven. Na wat googelen en lezen op internet kwam ik wat reviews van de Naim Atom HE tegen. Moet een mooie streamer mét prachtige voorversterker zijn. Dus even beluisterd bij de dealer, klonk geweldig. En aangezien ik altijd wel iets heb gehad van, als de AVM's kapot gaan wil ik wel eens Naim proberen. Immers héél lang terug op een audioshow werkte het geluid van een Naim set wel erg aanstekelijk.

Nu echter met de Naim Atom HE in huis krijgen mijn mijn vrouw en ik erg een enigzins "opgejaagd" gevoel van. We worden er wat onrustig door. Lijkt er een beetje op dat de nummers korter duren, het heeft "haast" maar dat zal niet zijn. Dus in plaats zoals voorheen, nog een nummer, nog een nummer, streamen maar, hebben we nu zoiets, zet maar zachter. We snappen er niets van.

Met de andere streamer, Bluesound Node, rechtstreeks op de eindversterkers aangesloten hadden we dat gevoel niet.

We gebruiken overigens Qobuz via de Naim app.

Daarom, kan het zijn dat de Naim "sound" niet matcht met wat we gewend zijn? Of was de AVM V2 al zo oud dat de schok naar het nieuwe groot is en we nog moeten wennen?

Rest van de installatie is:
Speakers JBL Ti 3000
Eindversterkers AVM M4 (gereviseerd in februari)
Kabels tussen Atom en M4's: Audioquest Python

Allemaal dus al wat ouder, enige dat echter is gewijzigd is de voorkant.

Iemand tips? Moet ik misschien toch weer op zoek gaan naar AVM misschien?
Dat is bijzonder. Ik heb zelf een tijdje met een AVM V30 voorversterker gespeeld en ik ben - via Esoteric - overgestapt op Naim. Eerst de Atom en nu de Atom HE. Wat je hier beschrijft, herken ik helemaal niet. De AVM was in mijn geval de 'gejaagde' van de twee en de Atom HE de relaxte waarbij ik niet kan stoppen met luisteren.  :music:

Hoe lang heb je de Atom HE nu staan? In mijn geval duurde het wel twee weken voordat ie 'op klank' kwam en dat was dan voornamelijk dat het gejaagde in de weergave verdween en dat ie losser ging klinken. Dus dat klopt denk ik wel met wat je beschrijft. Dus misschien nog even wat tijd geven?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

peter248

Dat is inderdaad bijzonder!

Ik hoop dat dat bij mij dan ook nog gaat komen. Mijn Atom HE was een demomodel, dus heeft in de winkel wel al wat aan gestaan. Maar misschien moet we inderdaad nog even wennen. Het gejaagde in mijn AVM setup heb ik immers nooit gehad.

Robiwan

Quote from: peter248 on April  8, 2022, 15:17:43
Dat is inderdaad bijzonder!

Ik hoop dat dat bij mij dan ook nog gaat komen. Mijn Atom HE was een demomodel, dus heeft in de winkel wel al wat aan gestaan. Maar misschien moet we inderdaad nog even wennen. Het gejaagde in mijn AVM setup heb ik immers nooit gehad.

De 1e indrukken zijn meestal de juiste. Lekker retour als het niet bevalt.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

fireman

#21456
Zitten de kabels juist aangesloten?

En inderdaad, inspelen is wel een dingetje. Vreemd maar ik heb het zelf ook (moeten/mogen) ervaren. Sommige ervaren meer dan 5 a 5 weken. Mijn NDX-2 had iemand te koop gezet omdat het niet zou klinken. Ik overgenomen en inderdaad in het begin klonk het niet. (ik SH*T...) maar na een aantal weken ging er een wereld voor mij open :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

#21457
Ja inspelen. Geeft het de tijd. Aan de andere kant Naim sound moet je wel liggen. Het is vrij direct en slam in your face. Ik betrap mij er zelf wel eens op dat mijn quad vintage spul soms beter klinkt , mieer verhullend, maar een stuk warmer....

Ik kon in den beginne mijn Nova wel door de plee spoelen. Pas na maand begon het feest.

Succes met jullie zoektocht.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Hmmm heb de kleine slaapkamer leeg gehaald, en  nu maar eens gaan denken aan een thuisbioscoop. Met Naim kom ik niet veel verder geloof ik.?
Quad vintage.

fasteddie

Vandaag twv een vriend geluisterd naar de Hegel 90 en Naïm 5si....toch wel een verschillende weergave waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Naïm...vriend naar de Hegel....

Er ontstond een gesprek over de brouwkwaliteit van beide versterkers...Hegel een sterke omkasting/chassis  en de Naïm veel lichter opgebouwd.

De dealer gaf dat de Naïm de verschillende onderdelen "zwevend" heeft gemonteerd waardoor een sterke resonanties niet zo grote rol spelen.....

Wat is jullie mening op deze stelling?


peter248

Quote from: fireman on April  9, 2022, 10:25:33
Zitten de kabels juist aangesloten?

En inderdaad, inspelen is wel een dingetje. Vreemd maar ik heb het zelf ook (moeten/mogen) ervaren. Sommige ervaren meer dan 5 a 5 weken. Mijn NDX-2 had iemand te koop gezet omdat het niet zou klinken. Ik overgenomen en inderdaad in het begin klonk het niet. (ik SH*T...) maar na een aantal weken ging er een wereld voor mij open :)

Kabels zijn juist aangesloten. Maar ik merk ook al verschil. Het gejaagde is al een stuk minder. Wel bijzonder dat het verschil zo groot kon zijn bij jou.

peter248

Quote from: Dr.Bedlo on April  9, 2022, 17:47:49
Ja inspelen. Geeft het de tijd. Aan de andere kant Naim sound moet je wel liggen. Het is vrij direct en slam in your face. Ik betrap mij er zelf wel eens op dat mijn quad vintage spul soms beter klinkt , mieer verhullend, maar een stuk warmer....

Ik kon in den beginne mijn Nova wel door de plee spoelen. Pas na maand begon het feest.

Succes met jullie zoektocht.

Haha, "door de plee spoelen"... ik kan me voorstellen dat de ergernis groot is geweest.

Ik ben ook benieuwd hoe de klank zich verder ontwikkelt. Er zit al verbetering in.

musfed

Quote from: fasteddie on April 12, 2022, 14:06:09
Vandaag twv een vriend geluisterd naar de Hegel 90 en Naïm 5si....toch wel een verschillende weergave waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Naïm...vriend naar de Hegel....

Er ontstond een gesprek over de brouwkwaliteit van beide versterkers...Hegel een sterke omkasting/chassis  en de Naïm veel lichter opgebouwd.

De dealer gaf dat de Naïm de verschillende onderdelen "zwevend" heeft gemonteerd waardoor een sterke resonanties niet zo grote rol spelen.....

Wat is jullie mening op deze stelling?
Het is geen stelling Eddie. Naim (zonder puntjes op de i) monteert inderdaad diverse elementen, printboards, in de apparatuur zwevend. Of het werkt, geen idee. Maar ze zijn er vrij consequent mee. Ze hebben ook een interlink met die techniek.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

#21463
Quote from: fasteddie on April 12, 2022, 14:06:09
Vandaag twv een vriend geluisterd naar de Hegel 90 en Naïm 5si....toch wel een verschillende weergave waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Naïm...vriend naar de Hegel....

Er ontstond een gesprek over de brouwkwaliteit van beide versterkers...Hegel een sterke omkasting/chassis  en de Naïm veel lichter opgebouwd.

De dealer gaf dat de Naïm de verschillende onderdelen "zwevend" heeft gemonteerd waardoor een sterke resonanties niet zo grote rol spelen.....

Wat is jullie mening op deze stelling?



Klopt..Naim probeert zoveel mogelijk resonanties en microfonie te voorkomen. Als je de achterkant van de Naim xs bekijkt, dan druk je die zo in. Maar dat hoort zo. Ach het is een ontwerp filosofie. Zal men wel over nagedacht hebben.Hoewel je het met die Fransozen nooit zeker weet.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: peter248 on April  8, 2022, 14:28:04
Ik begin het me af te vragen... is "de Naim sound" niks voor ons?

Even een beetje uitleg: twee weken terug heeft mijn +/-20 jaar oude AVM V2 voorversterker met een knal de geest gegeven. Na wat googelen en lezen op internet kwam ik wat reviews van de Naim Atom HE tegen. Moet een mooie streamer mét prachtige voorversterker zijn. Dus even beluisterd bij de dealer, klonk geweldig. En aangezien ik altijd wel iets heb gehad van, als de AVM's kapot gaan wil ik wel eens Naim proberen. Immers héél lang terug op een audioshow werkte het geluid van een Naim set wel erg aanstekelijk.

Nu echter met de Naim Atom HE in huis krijgen mijn mijn vrouw en ik erg een enigzins "opgejaagd" gevoel van. We worden er wat onrustig door. Lijkt er een beetje op dat de nummers korter duren, het heeft "haast" maar dat zal niet zijn. Dus in plaats zoals voorheen, nog een nummer, nog een nummer, streamen maar, hebben we nu zoiets, zet maar zachter. We snappen er niets van.

Met de andere streamer, Bluesound Node, rechtstreeks op de eindversterkers aangesloten hadden we dat gevoel niet.

We gebruiken overigens Qobuz via de Naim app.

Daarom, kan het zijn dat de Naim "sound" niet matcht met wat we gewend zijn? Of was de AVM V2 al zo oud dat de schok naar het nieuwe groot is en we nog moeten wennen?

Rest van de installatie is:
Speakers JBL Ti 3000
Eindversterkers AVM M4 (gereviseerd in februari)
Kabels tussen Atom en M4's: Audioquest Python

Allemaal dus al wat ouder, enige dat echter is gewijzigd is de voorkant.

Iemand tips? Moet ik misschien toch weer op zoek gaan naar AVM misschien?

En..klinkt het al beter...hoewel JBL misschien niet zo een goede match is met naim.
Quad vintage.

Dura

Quote from: Dr.Bedlo on April 12, 2022, 20:11:11
Klopt..Naim probeert zoveel mogelijk resonanties en microfonie te voorkomen. Als je de achterkant van de Naim xs bekijkt, dan druk je die zo in. Maar dat hoort zo. Ach het is een ontwerp filosofie. Zal men wel over nagedacht hebben.Hoewel je het met die Fransozen nooit zeker weet.

Uh, Naim is heel erg Engels hoor. Wel werken ze samen met Focal, dat is Frans.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dr.Bedlo

Quote from: Dura on April 20, 2022, 19:16:31
Uh, Naim is heel erg Engels hoor. Wel werken ze samen met Focal, dat is Frans.

Nee het is precies andersom, focal dicteert wat Naim moet en gaat doen. Onafhankelijk Brits zijn ze al een tijdje niet meer.
Quad vintage.

peter248

Quote from: Dr.Bedlo on April 20, 2022, 19:00:21
En..klinkt het al beter...hoewel JBL misschien niet zo een goede match is met naim.
Wereld van verschil! Had ik niet verwacht. Klinkt stukken beter. Niet meer gejaagd.

Wel wat "in your face". Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven. Maar rustig op de achtergrond is het niet [emoji23]

Ik merk wel dat ik vanzelf met een lekker muziekje fanatiek mee ga bewegen met mijn voetje. Is dat misschien wat ze bedoelen met PRaT?

Robiwan

Quote from: peter248 on April 21, 2022, 21:33:05
Wereld van verschil! Had ik niet verwacht. Klinkt stukken beter. Niet meer gejaagd.

Wel wat "in your face". Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven. Maar rustig op de achtergrond is het niet [emoji23]

Ik merk wel dat ik vanzelf met een lekker muziekje fanatiek mee ga bewegen met mijn voetje. Is dat misschien wat ze bedoelen met PRaT?

Als de boel te lang aan de stroom hangt (ik neem aan 24/7 uur aan de stroom zoals Naim voorschrijft) gaat het weer minder klinken. Dat heb ik altijd ervaren en vond het maar irritant. Ik zou de boel uitzetten als er niet wordt geluisterd, scheelt energie en te snelle veroudering componenten.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Richi

Quote from: peter248 on April 21, 2022, 21:33:05
Wereld van verschil! Had ik niet verwacht. Klinkt stukken beter. Niet meer gejaagd.

Wel wat "in your face". Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven. Maar rustig op de achtergrond is het niet [emoji23]

Ik merk wel dat ik vanzelf met een lekker muziekje fanatiek mee ga bewegen met mijn voetje. Is dat misschien wat ze bedoelen met PRaT?
Kijk, dat is mooi! En dat is nu PRaT.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarkD

#21470
Ontnuchterende ervaring... Ik speel al een tijd met de (dure) Super Lumina din-xlr kabel tussen mijn 272 en 250DR. Ik vond het geluid al een tijd wat dun en miste een deel van de PRaT waarvoor ik nu juist destijds naar Naim ben overgestapt. Bovendien vond ik het hoog too much... en dat met Harbeth speakers! Ik vermoedde eerst dat het aan het netwerkgebeuren lag, dus in de weer geweest met switches en netwerkkabels. Daarbij traden wel verschillen op, maar niet in die mate dat mijn onrust weg was.

Toen bedacht ik mij dat ik bij het wisselen van de standaard meegeleverde din-xlr kabel naar Super Lumina ook al dacht dat het geluid er dunner op werd. Dus de standaardkabel ertussen en verrek, volheid en PRaT zijn volledig terug. Wel is het minder verfijnd en detailrijk en mis ik een bepaalde luchtigheid in sommige opnames. Ook lijkt de Super Lumina over een breder kleurenpalet te beschikken (zij het dat de brightness te hoog ingesteld staat). Maar het klinkt met de standaardkabel gewoonweg erg  lekker!

Bij terugwisselen werd dit bevestigd. Eerst dacht ik, het klinkt toch echt wel beter met Super Lumina, maar na een tijdje gewoon weer muziek luisteren stoorde ik mij weer aan dezelfde zaken als voorheen. Ik voelde me ook veel minder in de muziek gezogen worden dan met de standaardkabel. Dus de Super Lumina er weer tussenuit en de standaardkabel weer aangesloten. Zo speelt het nu al een volle week en ik verlang niet meer terug naar de Super Lumina.

Uiteraard kan iemand anders dit heel anders ervaren. Het hangt natuurlijk nauw samen met de rest van je set, de akoestiek en je luistervoorkeuren. Zou wel mooi zijn als er een kabel bestaat die de beste eigenschappen van beide geteste kabels in zich verenigt. Ik zit te denken om Witchhat Morgana te proberen of anders iets van Chord. Heeft geen haast, want ik geniet weer volop van mijn set! :music:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Gewoon die hele kabeleriij uit je hoofd zetten.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: peter248 on April 21, 2022, 21:33:05
Wereld van verschil! Had ik niet verwacht. Klinkt stukken beter. Niet meer gejaagd.

Wel wat "in your face". Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven. Maar rustig op de achtergrond is het niet [emoji23]

Ik merk wel dat ik vanzelf met een lekker muziekje fanatiek mee ga bewegen met mijn voetje. Is dat misschien wat ze bedoelen met PRaT?

Ja..dat is precies wat er bedoeld wordt met Pratt.
Quad vintage.

MarkD

Quote from: Dr.Bedlo on April 23, 2022, 14:50:24
Gewoon die hele kabeleriij uit je hoofd zetten.

Gebruik jij helemaal geen kabels dan? ;)

Punt is dat ik wel vrij grote verschillen hoor, maar dat duurder in dit geval voor mij niet beter is. Maar jouw tip zal ik (voorlopig) ter harte nemen!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Jawel, maar meer dan de standaard hoeft dat voor mij niet te zijn.
Quad vintage.