Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: Fireman on October 12, 2020, 14:04:50
Mooie gevarieerde vintagesets. Ligt het karakter van de quad en Naim uit die tijd dicht(er) bij elkaar?

Nee. Integendeel zelfs...Quad is veel rustiger , meer gietenwollen sokken, zonder ergens de nadruk op te leggen. Neutraal met een zekere warmte. Heeft ook wel iets, en begrijp wel dat mensen hiervoor kunnen kiezen.
Quad vintage.

mikeclauw

Quote from: niels1962 on October 12, 2020, 15:03:44
Mike, ik zie dat deze DC blocker uit Canada komt? Kan ik daaruit opmaken dat je dichterbij geen apparaten kon vinden met een goede prijs/prestatie verhouding?

ATL Audio

19 Koprivshtica str.
4002 Plovdiv
Bulgaria

E-Mail: [email protected]

niels1962

Quote from: mikeclauw on October 12, 2020, 21:06:38
ATL Audio

19 Koprivshtica str.
4002 Plovdiv
Bulgaria

E-Mail: [email protected]
dat word dan geen internet aankoop die terug kan als je niet tevreden bent 😬. Ik ga eerst eens zo dichtbij mogelijk kijken of ik er een kan proberen. En natuurlijk in contact met de dealer, kijken wat die kan doen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

Als ik het goed begrijp zijn je klachten volledig verdwenen als je de tv stekker trekt?
Omni !

niels1962

Quote from: jossie on October 12, 2020, 21:38:17
Als ik het goed begrijp zijn je klachten volledig verdwenen als je de tv stekker trekt?
Hallo Jossie. Niet helemaal maar op de luisterplek in ieder geval niet hoorbaar meer dus aanvaardbaar. Zodra ik de tv aanzet komt de brom langzaam op, bij zachte volumes hoor ik die over het geluid heen. Als ik de tv uit zet zakt de brom in een seconde of vijf weg. Dat was wat mij verwarde bij een DC killer. Bij DC dacht ik aan adapters op routers, switches enz. Moet ik concluderen dat de tv ook DC is? Er gaat gewoon een normale stekker in het stopcontact en de kabel gaat rechtstreeks de tv in. Ik vond het wel apart dat ik op internet nog iemand vond die exact dezelfde problemen had met ook een LG Oled. En ook idd als de tv het qua beeld moeilijker krijgt word de brom wat harder. Dat is overigens een constantere brom geworden sinds ik de tv op een ander stekkerblok heb aangesloten.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Robiwan

Quote from: niels1962 on October 13, 2020, 07:13:44
Hallo Jossie. Niet helemaal maar op de luisterplek in ieder geval niet hoorbaar meer dus aanvaardbaar. Zodra ik de tv aanzet komt de brom langzaam op, bij zachte volumes hoor ik die over het geluid heen. Als ik de tv uit zet zakt de brom in een seconde of vijf weg. Dat was wat mij verwarde bij een DC killer. Bij DC dacht ik aan adapters op routers, switches enz. Moet ik concluderen dat de tv ook DC is? Er gaat gewoon een normale stekker in het stopcontact en de kabel gaat rechtstreeks de tv in. Ik vond het wel apart dat ik op internet nog iemand vond die exact dezelfde problemen had met ook een LG Oled. En ook idd als de tv het qua beeld moeilijker krijgt word de brom wat harder. Dat is overigens een constantere brom geworden sinds ik de tv op een ander stekkerblok heb aangesloten.

simpel, als je muziek gaat luisteren dan geen tv aan!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

niels1962

#21081
Niet zo heel simpel als je films en muziek (muziekprogramma's uiteraard) over je versterker kijkt  ;) En ik zie graag het probleem opgelost want ondanks dat ik lees dat een brommende trafo absoluut geen kwaad kan heb ik toch het (verkeerde?) idee dat het toch een beetje de muzikaliteit van de versterker kan beinvloeden. De energie die in de brom gaat zitten gaat niet meer naar de speakers, maar misschien is dat verwaarloosbaar.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

Heb je de SN3 al in een andere woning geprobeerd? En wanneer ga je langs de dealer?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Cyreg

Als het mag even iets heel anders?
Gaat over CDspelers en dus waarschijnlijk weinig gebruikers meer, maar waarschijnlijk wel ervaringen?

Als ik 'n CDspeler van Naim zou willen hebben, welke zou ik dan kiezen, vooral gebaseerd op klankkwaliteit?
- 'n gebruikte 10 jr oude standaard CD5XS (rond de €1000), dus zonder extern PS of losse DAC...
- of....'n nieuwe CD5SI (€1400)

Bedankt alvast voor reacties  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

bmateijsen

Die 2 CD-spelers verschillen nogal van elkaar.... Het Naim geluid is over de jaren best veranderd. Maar ik zie de Naim cd-speler niet zomaar in je set opgenomen worden. Is nogal anders.....

Quote from: Cyreg on October 13, 2020, 11:07:41
Als het mag even iets heel anders?
Gaat over CDspelers en dus waarschijnlijk weinig gebruikers meer, maar waarschijnlijk wel ervaringen?

Als ik 'n CDspeler van Naim zou willen hebben, welke zou ik dan kiezen, vooral gebaseerd op klankkwaliteit?
- 'n gebruikte 10 jr oude standaard CD5XS (rond de €1000), dus zonder extern PS of losse DAC...
- of....'n nieuwe CD5SI (€1400)

Bedankt alvast voor reacties  ;)


jossie

#21085
Quote from: niels1962 on October 13, 2020, 07:13:44
Hallo Jossie. Niet helemaal maar op de luisterplek in ieder geval niet hoorbaar meer dus aanvaardbaar. Zodra ik de tv aanzet komt de brom langzaam op, bij zachte volumes hoor ik die over het geluid heen. Als ik de tv uit zet zakt de brom in een seconde of vijf weg. Dat was wat mij verwarde bij een DC killer. Bij DC dacht ik aan adapters op routers, switches enz. Moet ik concluderen dat de tv ook DC is? Er gaat gewoon een normale stekker in het stopcontact en de kabel gaat rechtstreeks de tv in. Ik vond het wel apart dat ik op internet nog iemand vond die exact dezelfde problemen had met ook een LG Oled. En ook idd als de tv het qua beeld moeilijker krijgt word de brom wat harder. Dat is overigens een constantere brom geworden sinds ik de tv op een ander stekkerblok heb aangesloten.

Wat jij schetst is het resultaat van asymmetrische belasting van het net door de tv. Dan ontstaat er een kleine 'DC shift' in de AC spanning die de kern van de Naim transformator verzadigd.
Aangezien jij een OLed hebt betekent een helderder beeld ook meer stroomverbruik >> meer DC >> meer brom.

Mocht het je interesseren lees het volgende artikel: https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

Kort gezegd, 99% kans dat:

* Andere Naim hetzelfde probleem zal hebben
* DC blokker je probleem oplost

Laatste kan geen kwaad, ik verwacht dat de resterende brom uit de trafo dan ook verdwijnt.
Omni !

niels1962

Quote from: jossie on October 13, 2020, 11:59:23
Wat jij schetst is het resultaat van asymmetrische belasting van het net door de tv. Dan ontstaat er een kleine 'DC shift' in de AC spanning die de kern van de Naim transformator verzadigd.
Aangezien jij een OLed hebt betekent een helderder beeld ook meer stroomverbruik >> meer DC >> meer brom.

Mocht het je interesseren lees het volgende artikel: https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

Kort gezegd, 99% kans dat:

* Andere Naim hetzelfde probleem zal hebben
* DC blokker je probleem oplost

Laatste kan geen kwaad, ik verwacht dat de resterende brom uit de trafo dan ook verdwijnt.
Thanks voor de technische onderbouwing Jossie. Je artikel ga ik vanavond even lezen want de achtergrond van zulke problemen interesseert me zeker. En dan ga ik, voordat ik de dealer inschakel, toch eerst op DC blocker jacht. Terugkijkend realiseer ik me dat ik de tv in februari gekocht heb en de nieuwe versterker en streamer heb ik ergens in mei gekocht. In het begin natuurlijk veel, erg veel muziek en toen vakantie. Dat het me nu dus meer gaat opvallen is niet eens zo gek.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Cyreg

Quote from: bmateijsen on October 13, 2020, 11:14:11
Die 2 CD-spelers verschillen nogal van elkaar.... Het Naim geluid is over de jaren best veranderd. Maar ik zie de Naim cd-speler niet zomaar in je set opgenomen worden. Is nogal anders.....

@Bjorn, zou je de grootste klank- balansverschillen kunnen duiden tussen Cyrus CDi en Naim CD5si?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

Quote from: Fireman on October 13, 2020, 09:44:19
Heb je de SN3 al in een andere woning geprobeerd? En wanneer ga je langs de dealer?

Doet ie niet...hij kiest de domste weg...
Quad vintage.

fireman

Quote from: fred19633 on October 13, 2020, 16:08:53
Doet ie niet...hij kiest de domste weg...

Das de makkelijkste weg juist!! Elimineren van het probleem. Opzoek naar de oorzaak. Kleine moeite om bij de buren aan te kloppen (overkant van de straat 😊)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

@niels, wordt je SN3 warm of misschien wel (te) heet?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Quote from: Fireman on October 13, 2020, 16:23:59
Das de makkelijkste weg juist!! Elimineren van het probleem. Opzoek naar de oorzaak. Kleine moeite om bij de buren aan te kloppen (overkant van de straat 😊)

Doet ie niet...eerst maar eens kloten met de Stroom. Met allerlei semi oplossingen van dien. In eerste instantie de dealer aanspreken schijnt nogal moeilijk te zijn.
Quad vintage.

MarkD

Het zijn niet alleen de Naim trafo's die brommen in dit topic.  ;)

Die van mij bromt ook hoor. Die pech kun je hebben met de door Naim gebruikte grote ringkerntrafo's. Dat maakt het apparaat niet defect of zo. Ik maak me er verder niet druk om, maar kan me voorstellen dat het storend kan zijn.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Quote from: MarkD on October 13, 2020, 17:16:04
Het zijn niet alleen de Naim trafo's die brommen in dit topic.  ;)

Die van mij bromt ook hoor. Die pech kun je hebben met de door Naim gebruikte grote ringkerntrafo's. Dat maakt het apparaat niet defect of zo. Ik maak me er verder niet druk om, maar kan me voorstellen dat het storend kan zijn.

Tis een dingetje..je hoort vaak dat bij een dc blokker je brom dan soms wel weg is, maar je naim sound dan wel volledig om zeep is geholpen..En dat wil je ook niet.
Quad vintage.

MarkD

Quote from: fred19633 on October 13, 2020, 17:42:17
Tis een dingetje..je hoort vaak dat bij een dc blokker je brom dan soms wel weg is, maar je naim sound dan wel volledig om zeep is geholpen..En dat wil je ook niet.

Daar ben ik ook wat bang voor, dus ik laat het zo.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Quote from: Cyreg on October 13, 2020, 15:13:32
@Bjorn, zou je de grootste klank- balansverschillen kunnen duiden tussen Cyrus CDi en Naim CD5si?

Zijn elkaars uitersten...

niels1962

Quote from: fred19633 on October 13, 2020, 16:08:53
Doet ie niet...hij kiest de domste weg...
beste Fred, wat moet ik zeggen. Misschien ben ik wel veel dommer dan jij en moet ik voor jouw optie gaan. Omruilen voor een andere Naim sn3 en dan hopen dat het goed is met een apparaat met exact dezelfde trafo. Je reacties op dit topic alsof je in een andere ruimte over mijn te kiezen route praat en en hoopt dat ik het niet hoor storen me. Gelukkig zitten hier ook mensen die behulpzaam zijn en geduldig en zich wat beter uitdrukken. Ik ben niet boos maar wel teleurgesteld Fred 😉
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Dr.Bedlo

#21097
Quote from: niels1962 on October 13, 2020, 19:00:55
beste Fred, wat moet ik zeggen. Misschien ben ik wel veel dommer dan jij en moet ik voor jouw optie gaan. Omruilen voor een andere Naim sn3 en dan hopen dat het goed is met een apparaat met exact dezelfde trafo. Je reacties op dit topic alsof je in een andere ruimte over mijn te kiezen route praat en en hoopt dat ik het niet hoor storen me. Gelukkig zitten hier ook mensen die behulpzaam zijn en geduldig en zich wat beter uitdrukken. Ik ben niet boos maar wel teleurgesteld Fred 😉

Als er meerdere mensen zijn,  allemaal bekend zijn met Naim , die jouw de beste route voorleggen, maar je blijft stoïcijns een andere weg die onzeker is kiezen. Dan vind ik dat om onverstandig en dom (. dom is misschien verkeerd gekozen, ik had beter kunnen zeggen eigenwijs,) , en een weg die je niet moet gaan mijns inziens. Maar uiteindelijk kies je er zelf voor, maar ben er bang voor dat het niet veel zal uithalen. En ja omruilen ook al zit er dezelfde trafo in, leert wel dat de  brom dan soms weg is, waarom? Geen idee. Want de een bromt wel, en de andere niet ook met dezelfde trafo. Het proberen waard en het t kost je niks. Lijkt mij netjes om je daar op te wijzen, maar ja.als je niet wilt dat mensen reageren zoals jij dit wenst. kun je beter uit dit forum wegblijven heb geen brom, .Je zou ook eens contact kunnen leggen met de Naim importeur Latham. De kennis om dit probleem op te lossen, is zeker wel aanwezig.

En verder ga ik er niet meer op in.
Quad vintage.

Martin!!!

Fred bromt soms ook wat  ;) ;D de ene keer wat meer dan de andere keer. Hij bedoelt het goed, maar het komt af en toe wat bot Gronings over  :bigsmile: :bigsmile:
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Een vraag die misschien door iemand beantwoord kan worden. Het zal wel bekend zijn dat mijn 2de ex (ja die met de unitiqute en de Nap 100.) Streamt nu via de NAS naar de Naim. Maar dat gaat vaak niet goed. Ze snapt er eigenlijk niets van, en haalt het vaak door elkaar. Nu is mijn idee en die van haar ook, om via de computer ( windows 10) te streamen. Gemeend is de cd op de harde schijf zetten van de Computer, en dan te streamen  naar de Uniti en daar bij het geluid via de uniti te laten horen. Maar kan dit? En welke proggies en softtware heb je daarvoor nodig? En hoe doe je dit zo eenvoudig mogelijk. Helpie dus.
Quad vintage.