Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

niels1962

Quote from: jossie on October 10, 2020, 17:24:39
Een brommende trafo heeft weinig/niks met aardlussen en matelstroomfilters te maken. Die problemen komen in het signaal terecht en dan dus in de luidsprekers.

Drie mogelijke oorzaken:

1) Oude trafo die ontworpen is voor 220V en nu op 230 tot 250 moet draaien... hier kun je weinig aan doen tenzij de unit op 240 gezet kan worden (oudere apparatuur kan dat vaak). Dan staat hij een 'beetje' op 'onderspanning' zullen we maar zeggen. Soms gaat de brom dan weg.

2) DC op het net, mogelijk ging het minder brommen  omdat vervuilers net uitstonden, dan komt het dus ook weer terug, DC blokker proberen...

3) Als de unit voor 230 is ontworpen en 2) ook niet helpt is de trafo niet in orde. Vervangen trafo zou dan de oplossing kunnen zijn. Storend hoorbaar brommen in de kamer op de luisterpositie hoef je niet te accepteren (voor zover garantie nog van toepassing is). Dit geldt natuurlijk niet voor met je oor op de trafo gaan hangen, dan brommen veel trafo's.
op de luister positie hoor ik zeer duidelijk de brom.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

#21051
En we gaan er straks niet achter komen dat hij tóch uit de luidsprekers komt he...

Dan heeft u optie drie gewonnen! Gefeliciteerd!

Nou de oplossing nog...

Of nee, de oorzaak kan ook nog in een en twee zitten... graag wat meer informatie...
Omni !

niels1962

Quote from: jossie on October 11, 2020, 09:24:06
En we gaan er straks niet achter komen dat hij tóch uit de luidsprekers komt he...

Dan heeft u optie drie gewonnen! Gefeliciteerd!

Nou de oplossing nog...

Of nee, de oorzaak kan ook nog in een en twee zitten... graag wat meer informatie...
nee, het is echt de versterker. En jammer want ik had het naar een aanvaardbaar niveau dacht ik.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

Begrijp je mijn suggesties niet of wil je er niet op in gaan?
Omni !

Dr.Bedlo

precies...dat je een brom hoort , weten we nu zo langzamerhand wel.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: jossie on October 10, 2020, 17:24:39
Een brommende trafo heeft weinig/niks met aardlussen en matelstroomfilters te maken. Die problemen komen in het signaal terecht en dan dus in de luidsprekers.

Drie mogelijke oorzaken:

1) Oude trafo die ontworpen is voor 220V en nu op 230 tot 250 moet draaien... hier kun je weinig aan doen tenzij de unit op 240 gezet kan worden (oudere apparatuur kan dat vaak). Dan staat hij een 'beetje' op 'onderspanning' zullen we maar zeggen. Soms gaat de brom dan weg.

2) DC op het net, mogelijk ging het minder brommen  omdat vervuilers net uitstonden, dan komt het dus ook weer terug, DC blokker proberen...

3) Als de unit voor 230 is ontworpen en 2) ook niet helpt is de trafo niet in orde. Vervangen trafo zou dan de oplossing kunnen zijn. Storend hoorbaar brommen in de kamer op de luisterpositie hoef je niet te accepteren (voor zover garantie nog van toepassing is). Dit geldt natuurlijk niet voor met je oor op de trafo gaan hangen, dan brommen veel trafo's.
natuurlijk begrijp ik je suggesties, dc blokker ben ik meteen online gaan zoeken maar wil daar geen honderden euro's voor uitgeven. Als het erg veel moet gaan kosten dan ga ik terug naar de dealer omdat ik met eerdere apparatuur dit nooit gehad heb.

Je oude trafo optie betekent dat Naim per ongeluk een oude trafo gemonteerd heeft die ze nog hadden liggen, daar geloof ik niet zo in. Het zal idd optie 3 worden, heb de versterker een klein half jaartje.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

#21056
Quote from: niels1962 on October 11, 2020, 11:15:55
natuurlijk begrijp ik je suggesties, dc blokker ben ik meteen online gaan zoeken maar wil daar geen honderden euro's voor uitgeven. Als het erg veel moet gaan kosten dan ga ik terug naar de dealer omdat ik met eerdere apparatuur dit nooit gehad heb.

Je oude trafo optie betekent dat Naim per ongeluk een oude trafo gemonteerd heeft die ze nog hadden liggen, daar geloof ik niet zo in. Het zal idd optie 3 worden, heb de versterker een klein half jaartje.
Ah ja, prima.

De kans dat een DC blokker het probleem oplost met alles wat je gepost hebt lijkt mij redelijk groot.
Misschien kun je 'm lenen van iemand om dit zeker te weten. Als dat het probleem is zal een andere, zelfde Naim ws net zo hard brommen bij jou.

Is het probleem overdag net zo groot als 's avonds?

Ik bedoelde niet dat Naim een verkeerde trafo heeft gemonteerd (zou wel kunnen), ik weet niet precies welke Naim je hebt, soms zijn ze wel 25 jaar oud, ik kom af en toe nog apparaten tegen uit het 220V tijdperk, die hebben er vaker last van.
Omni !

Dr.Bedlo

staat onder het bericht.

Versterker: Naim supernait 3 .is dus vrij recent 2019.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: fred19633 on October 11, 2020, 12:02:17
staat onder het bericht.

Versterker: Naim supernait 3 .is dus vrij recent 2019.
precies. De laatste supernait dus. En de streamer die er op staat is ook de laatste versie, de XS2. Overdag of avond zal ik eens in de gaten houden en ik ga idd kijken of ik een dc offset killer ergens kan lenen of gebruiken. En mijn plan was stekkers van diverse apparatuur er uit te halen. Kijken of dat scheelt. Mijn vijver bv staat een luchtpomp, een waterpomp en een uv installatie op. Vooral de uv zit nogal een ingewikkelde unit tussen de stroom en de lamp zelf.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Dr.Bedlo

En gewoon terugbrengen en omruilen...zie je niet als optie. Althans niet voordat je honderden euro's hebt uitgegeven aan waarschijnlijk niet werkende noodoplossingen.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: fred19633 on October 11, 2020, 12:21:17
En gewoon terugbrengen en omruilen...zie je niet als optie. Althans niet voordat je honderden euro's hebt uitgegeven aan waarschijnlijk niet werkende noodoplossingen.
tuurlijk is dat een optie. Al gemeld dat ik dinsdag contact met de dealer op neem.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Helemaal goed. Als je hem daar aansluit en hij bromt, dan weet je dat het aan het apparaat ligt. Zo niet, dan is het iets bij jou thuis.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jossie

Quote from: niels1962 on October 11, 2020, 12:17:24
precies. De laatste supernait dus. En de streamer die er op staat is ook de laatste versie, de XS2. Overdag of avond zal ik eens in de gaten houden en ik ga idd kijken of ik een dc offset killer ergens kan lenen of gebruiken. En mijn plan was stekkers van diverse apparatuur er uit te halen. Kijken of dat scheelt. Mijn vijver bv staat een luchtpomp, een waterpomp en een uv installatie op. Vooral de uv zit nogal een ingewikkelde unit tussen de stroom en de lamp zelf.

Hij is eigenlijk nieuw dus... ik weet niet hoe het bij Naim staat maar vrijwel alle recente apparatuur heeft geen 'normale trafo' meer, dan zou brommen ook op een ander defect kunnen wijzen.
Omni !

Dr.Bedlo

Hoezo geen normmale trafo?
Quad vintage.

jossie

#21064
Als er een schakelende voeding inzit, zit er geen 'normale' trafo in.

Linn bv doet niet anders... ik weet zo niet welke route Naim de laatste jaren heeft gekozen.

Edit: volgens een review een 'gigantische toroidale trafo'.

Grote kans op gevoeligheid voor DC en dan dus brom.
Omni !

mikeclauw

Quote from: jossie on October 10, 2020, 17:24:39
Een brommende trafo heeft weinig/niks met aardlussen en matelstroomfilters te maken. Die problemen komen in het signaal terecht en dan dus in de luidsprekers.

Drie mogelijke oorzaken:

1) Oude trafo die ontworpen is voor 220V en nu op 230 tot 250 moet draaien... hier kun je weinig aan doen tenzij de unit op 240 gezet kan worden (oudere apparatuur kan dat vaak). Dan staat hij een 'beetje' op 'onderspanning' zullen we maar zeggen. Soms gaat de brom dan weg.

2) DC op het net, mogelijk ging het minder brommen  omdat vervuilers net uitstonden, dan komt het dus ook weer terug, DC blokker proberen...

3) Als de unit voor 230 is ontworpen en 2) ook niet helpt is de trafo niet in orde. Vervangen trafo zou dan de oplossing kunnen zijn. Storend hoorbaar brommen in de kamer op de luisterpositie hoef je niet te accepteren (voor zover garantie nog van toepassing is). Dit geldt natuurlijk niet voor met je oor op de trafo gaan hangen, dan brommen veel trafo's.


Had ook last van een brommende trafo van mijn nap 250.Getest bij een vriend van mij en het brommen was weg.Waarschijnlijk was de stroom daar een stuk schoner.Heb nu een dc blokker van ATL en de brom is weg. https://www.atlhifi.com/shop/fully-assembled-devices/dc-blocker-trap-filter-assembled-in-case/

Dr.Bedlo

Quote from: jossie on October 11, 2020, 20:27:55
Als er een schakelende voeding inzit, zit er geen 'normale' trafo in.

Linn bv doet niet anders... ik weet zo niet welke route Naim de laatste jaren heeft gekozen.

Edit: volgens een review een 'gigantische toroidale trafo'.

Grote kans op gevoeligheid voor DC en dan dus brom.

Naim en schakelende voeding? Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. Zit een gewone trafo in.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: fred19633 on January 16, 2020, 23:33:55
Mooi man...

Ja Naïm 3.5  cd speler met flatcap en versterker. Heb ook nog Quad 33 en 44.

Vintage weer wat uitgebreid.
Quad vintage.

fireman

Is dat jouw kamer/luisterruimte?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Quad vintage.

toetertje


Dr.Bedlo

#21071
audio en espresso gaan heel goed samen. toegegeven ik moet nog eens goed kijken naar een mooi audiomeubel, dit is een noodoplossing en moet het eerst maar doen. Mijn stands passen wonder wel bij  de Harbeth p3 esr. Onder de 30.1 lijkt het nergens naar. Maar is een een noodoplossing.
Quad vintage.

fireman

Quote from: fred19633 on October 12, 2020, 11:28:09
Hoezo.

Mooie gevarieerde vintagesets. Ligt het karakter van de quad en Naim uit die tijd dicht(er) bij elkaar?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: mikeclauw on October 11, 2020, 21:48:30

Had ook last van een brommende trafo van mijn nap 250.Getest bij een vriend van mij en het brommen was weg.Waarschijnlijk was de stroom daar een stuk schoner.Heb nu een dc blokker van ATL en de brom is weg. https://www.atlhifi.com/shop/fully-assembled-devices/dc-blocker-trap-filter-assembled-in-case/
Ga ik zeker even naar kijken Mike, thanks! Ondertussen voeg ik even een leuke discussie toe die op het naim forum te vinden is. EXACT mijn situatie word daar omschreven met zelfs dezelfde t.v., een LG Oled. https://community.naimaudio.com/t/humming-supercap-caused-by-lg-tv/7540/14
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Quote from: mikeclauw on October 11, 2020, 21:48:30

Had ook last van een brommende trafo van mijn nap 250.Getest bij een vriend van mij en het brommen was weg.Waarschijnlijk was de stroom daar een stuk schoner.Heb nu een dc blokker van ATL en de brom is weg. https://www.atlhifi.com/shop/fully-assembled-devices/dc-blocker-trap-filter-assembled-in-case/
Mike, ik zie dat deze DC blocker uit Canada komt? Kan ik daaruit opmaken dat je dichterbij geen apparaten kon vinden met een goede prijs/prestatie verhouding?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4