Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

#20925
Vanavond om 11 uur zou er een belangrijke mededeling komen Van Naim. Ben neusgierig.failliet,  merger met bose?
Quad vintage.

Richi

Quote from: fred19633 on July 28, 2020, 17:52:06
Vanavond om 11 uur zou er een belangrijke mededeling komen Van Naim. Ben neusgierig.failliet,  merger met bose?
Ze gaan een audio systeem maken voor een super-de-luxe sportauto waar er 150 van worden gemaakt. Boeiuhhhhhhh  :ohmy:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dr.Bedlo

Quote from: Richi on July 29, 2020, 08:01:12
Ze gaan een audio systeem maken voor een super-de-luxe sportauto waar er 150 van worden gemaakt. Boeiuhhhhhhh  :ohmy:

En ze worden weer overgenomen door geldwolven...tsja hier heb je verder geen sodemieter aan.
Quad vintage.

niels1962

Quote from: Fireman on June 21, 2020, 23:11:22
Ik kan me nog herinneren dat naim een aardige hiss had/heeft. Is het uitproberen waard (is mijn tip)

Dit was jaren geleden zo, maar ik weet niet of dat vandaag de dag nog steeds zo is. Misschien dat iemand anders dit weet?

Met mijn SN3 ervaar ik het niet, maar ik heb dan ook speakers die 92 dB zijn => vivace 2012 een stuk lager dan jouw > 100dB.
Hallo fireman. Dit vind ik dan weer interessant. Jij hebt een SN3 en geen hiss uit je tweeter? Ik ben op het Naim forum gaan zoeken omdat ik die wel heb en een hiss uit je tweeter, ook bij andere merken, schijnt heel normaal te zijn. Kan geen kwaad voor je speaker en heeft geen effect op het geluid. Als de streamer uit staat is de hiss permanent aanwezig maar dan moet je wel je oor voor de tweeter houden. De hiss blijft hetzelfde als ik het volume open draai. Als ik de mute knop indruk is de hiss weg. Volkomen normaal zeggen ze op het naim forum. Maar als het normaal is waarom heb jij hem dan niet 🙁😉
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

Quote from: niels1962 on August  8, 2020, 11:29:52
Maar als het normaal is waarom heb jij hem dan niet 🙁😉

Als ik er aan denk zal ik binnenkort er eens voor gaan zitten en expliciet luisteren of ik wel/geen hits heb. Ook de mute ga ik dan proberen. Vorige keer ben ik met mijn oor bij de tweeter gaan hangen om te constateren of er een hiss aanwezig zou zijn. Toen hoorde ik niks. Toen ook de volumeknop verder open gedraaid, maar dat maakt dus niets uit.

Mijn NDX heb ik niet uitgezet om het verschil te kunnen horen.

Maar als het er niet is, dan is het er niet (bij mij)

Ook de Humm heb ik gelukkig niet.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Beide oren proberen  ;). Ik heb wat gehoorschade links en hoor met dat oor de hiss bijna niet. Met mijn rechteroor hoor ik hem duidelijk.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Rowdy

Gebruiken jullie allebei Naim luidsprekerkabels? Naim heeft toch een ander manier van aansluiten dan andere merken?

niels1962

Qua speakerkabels is de aansluiting hetzelfde als bij alle andere versterkers. Gewoon een min en een plus. Ik denk dat jij de din kabels bedoeld die als interconnect gebruikt kunnen worden.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Rowdy

Ook bij luidsprekerkabels heb ik gelezen. Huub F had luidsprekerkabels van AudioQuest. Als hij hem geschikt wil maken voor Naim, moest hij de uiteinden veranderen.

niels1962

Ik snap denk ik wat je bedoelt. Er zitten Naim speaker stekkers achter in de versterker maar die kan je gewoon verwijderen. Als je die idd zou willen gebruiken moet je je speakerkabel op de plus en min pool solderen. Ik denk dat die Naim stekker geen toegevoegde waarde heeft ander dan dan je je bestaande kabel open moet peuteren om in die stekker te solderen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Jumping Jack

Quote from: Rowdy on August  8, 2020, 13:00:59
Gebruiken jullie allebei Naim luidsprekerkabels? Naim heeft toch een ander manier van aansluiten dan andere merken?

Nee hoor, je kan gewone banaanstekkers gebruiken. Alleen zitten de polen wel gespiegeld voor L & R.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

paaj

De polen zijn toch gewoon rood/zwart, de L/R kanalen zijn wel onlogisch verwisseld zodat de kabels moeten kruisen (SN1). Verkaart geen verschil in ruis. Misschien de aarde schakelaar?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

niels1962

Je moet idd opletten bij aansluiten van de plus en de min bij Naim. Er zit een aardeschakelaar op de streamer die nu op standaard staat. De andere optie is floating, geen idee wat dat zou moeten doen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

Ik gebruik de NACA5 LS-kabel. Deze hebben de 4mm pluggen. Uiteraard gelet op de +/- (rood/zwart)

Misschien kwa inductie oid dat die hiss kan optreden. Staat me iets bij de de Kimberkabel (gevlochten) toen der tijd een hiss veroorzaakte. Maar dat is al zo lang geleden voor mij.

Zojuist met beide oren (om en om :) ) geluisterd voor de hiss. Ook met mute aan mute uit. Ik hoor het absoluut niet. Dus of het nu wel of niet hoort, ik hoor het niet (of het is er niet bij mij). Verder een prima geluidje uit mijn setje :)

btw, speel ook met een hi-line. Maar ik denk niet dat dat het verschil maakt.

Hieronder het stukje uit de manuaal over floating (signal ground) Kan je ook niet veel mee.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: Fireman on August  9, 2020, 09:13:04
Zojuist met beide oren (om en om :) ) geluisterd voor de hiss. Ook met mute aan mute uit. Ik hoor het absoluut niet. Dus of het nu wel of niet hoort, ik hoor het niet (of het is er niet bij mij). Verder een prima geluidje uit mijn setje :)
Bedankt dat je even geluisterd hebt! Ik ga dan toch eens experimenteren met andere speakerkabels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

@niels, kan je een filmpje maken en posten waarin waar te nemen is dat er een hiss is?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

niels1962

Quote from: Fireman on August  9, 2020, 12:41:55
@niels, kan je een filmpje maken en posten waarin waar te nemen is dat er een hiss is?
meteen even geprobeerd maar de microfoon van mijn iPhone is kennelijk te slecht om de ruis te kunnen laten horen. De standaardruis van de iPhone is al behoorlijk hoog. Jammer.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

#20942
Dit is wat een Engelse technicus er over zegt: " Thermal noise in amplifiers and sources is inevitable. It's one of those features of nature. Jodrell Bank space radio telescope would cool it's receiver in Liquid Helium to minimise it, but it it's to do with Boltzmann's constant and the laws of thermodynamics.

An amp designer has to balance many features for a good sound, and the best you can do is minimise it for good signal to noise ratio and efficiency, wide bandwidth, low distortion and good common-mode rejection. It may be your speakers are on the efficient side at 4 ohms, and without a valve like impedance matching switch, you are just stuck with it. After all, the object of good engineering is not perfection, but performance that satisfies 95% of your customers.

The simple circuit below will have better signal to noise with low value resistors, but then loses efficiency and is harder to drive. Trade-offs.

Oh, FWIW, many people's mains is not so good these days. 12V Switched mode power supplies common in computers and domestic appliances dump DC onto the mains. You often find a troublesome DC offset on your supply which can have effects on the transformers and rectifiers in HiFi, causing hums, buzzes and such." m.a.w. Je apparaten thuis met 12 volt voeding kunnen storing veroorzaken op je electriciteitsnet. Dat zou wel kunnen verklaren waarom de een wel een hiss heeft en de ander niet.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Robiwan

mijn Nait XS ging op freez gisteren. Ook de AV past trough weigerde dienst. De Nait XS Staat in een tv meubel en met 4 ohm speakers en de huidige hitte in de woonkamer is waarschijnlijk de heat protection beveiliging in werking getreden. De Nait XS nu op de kast geplaatst met meer ventilatie en dat gaat voorlopig nog goed :clapping: Maar dacht gisteren meteen weg dat te.ing ding :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Marco66

Heb inmiddels de Dac V1 en Nap-100 spelend en is een fijne set!
Nu kan deze alleen uit via de schakelaars op de achterzijde.
Laten jullie deze gewoon 24-7 aan staan?



Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

niels1962

Bij mij staat ie 24/7 aan. Knop is bij mij bijna niet bereikbaar. Het voordeel is volgens mij dat alle componenten warm zijn en je dus meteen het beste geluid hebt.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Quote from: Fireman on June 13, 2020, 11:21:49
Tidal is minder praktisch hier in het gezin. Wat betreft geluidsverschil is dat zeer minimaal. Denk dat ik bij Spotify blijft. Een voordeel daarvan is dat het met vele programma's aapjes geïntegreerd is.
Eens Fireman. En dan vind ik het knap dat je verschil hebt gehoord. Ik heb ook uitgebreid getest en als ik al verschil hoorde kon ik niet zeggen wat ik nu beter vond klinken.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Quote from: Robiwan on August  9, 2020, 14:41:17
mijn Nait XS ging op freez gisteren. Ook de AV past trough weigerde dienst. De Nait XS Staat in een tv meubel en met 4 ohm speakers en de huidige hitte in de woonkamer is waarschijnlijk de heat protection beveiliging in werking getreden. De Nait XS nu op de kast geplaatst met meer ventilatie en dat gaat voorlopig nog goed :clapping: Maar dacht gisteren meteen weg dat te.ing ding :D

Eem bekend probleem/Audio artiastiek heeft een update van de fitmware toegepast, en sindsdien heb ik er nooit geen last meer van gehad.Heb wel wat kleine probleempjes nu met de Nova. Heeft waarschijnlijk met de Hitte te maken.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: paaj on August  8, 2020, 15:51:12
De polen zijn toch gewoon rood/zwart, de L/R kanalen zijn wel onlogisch verwisseld zodat de kabels moeten kruisen (SN1). Verkaart geen verschil in ruis. Misschien de aarde schakelaar?

k weet niet of onderstaand nog van waarde kan zijn.
Quad vintage.