Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

Carrol and 3 Guests are viewing this topic.

Nicode

Ik ben op zoek naar een all-in one oplossing als vervanging van mijn huidige Arcam set (A38 + cd36 + tuner51 en Bluesound 2i). Qua gebruik zit ik op ongeveer 50% streaming, 30% LP en 20% cd). Mijn luidsprekers zijn de Wilson Benesch Arcs. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Naim Star zodat ik van 4 elementen naar 1 zou kunnen gaan. Nergens kom ik echter iets tegen over de kwaliteit van de Star cd speler. Is deze te vergelijken met de Arcam cd36?

Alternatief zou de Naim Atom kunnen zijn waarbij ik dan mijn huidige cd speler (dus 2 elementen) zou behouden en deze digitaal aan kan sluiten omdat de platenspeler de analoge ingang nodig heeft. Dit analoge signaal wordt blijkbaar intern wel omgezet naar digitaal vanwege het multiroom gebruik.

Mijn vraag is waar jullie voorkeur naar uit zou gaan. Qua budget valt de Nova buiten de boot.
Wilson Benesch - Naim - Atlas

myself

Quote from: Nicode on September  6, 2019, 11:08:12
Ik ben op zoek naar een all-in one oplossing als vervanging van mijn huidige Arcam set (A38 + cd36 + tuner51 en Bluesound 2i). Qua gebruik zit ik op ongeveer 50% streaming, 30% LP en 20% cd). Mijn luidsprekers zijn de Wilson Benesch Arcs. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Naim Star zodat ik van 4 elementen naar 1 zou kunnen gaan. Nergens kom ik echter iets tegen over de kwaliteit van de Star cd speler. Is deze te vergelijken met de Arcam cd36?

Alternatief zou de Naim Atom kunnen zijn waarbij ik dan mijn huidige cd speler (dus 2 elementen) zou behouden en deze digitaal aan kan sluiten omdat de platenspeler de analoge ingang nodig heeft. Dit analoge signaal wordt blijkbaar intern wel omgezet naar digitaal vanwege het multiroom gebruik.

Mijn vraag is waar jullie voorkeur naar uit zou gaan. Qua budget valt de Nova buiten de boot.
Gezien dat je van arcam afkomt, zou je ook de linn selekt kunnen overwegen. En dan je cd speler idd digitaal aansluiten. De linn dac is beter dan de dac die in je cd36 zit. (Ikzelf heb de cc33 en kan het verschil goed horen)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Kerkhoffd

Luister ook eens naar Devialet. In vergelijk met Naïm en Linn versterking zou dat ook voor jou een optie kunnen zijn.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Nicode

Ik zag dat Linn alleen via ethernet kan worden aangesloten. In ieder geval de vorige dsm versie. Dit wordt lastig aangezien ik geen aansluiting in de beurt van de opstelling heb zitten en via powerline adapter toch weer een extra kastje  ;D

De Devialet ken ik niet maar deze zit boven budget, circa 4k
Wilson Benesch - Naim - Atlas

Dr.Bedlo

#20804
was altijd bevreesd of een streamer wel die SQ had die mijn cd speler had...Maar de streamer presteerde stukken beter. Mijn tip de cd speler laten vallen en je budget naar boven aanpassen. Of de Atom of de Star een aparte pre ( phono versterker) nodig hebben weet ik ff niet maar dacht het overigens wel.
Quad vintage.

myself

Quote from: Nicode on September  7, 2019, 13:32:48
Ik zag dat Linn alleen via ethernet kan worden aangesloten. In ieder geval de vorige dsm versie. Dit wordt lastig aangezien ik geen aansluiting in de beurt van de opstelling heb zitten en via powerline adapter toch weer een extra kastje  ;D

De Devialet ken ik niet maar deze zit boven budget, circa 4k
Powerline is idd n optie, of n los wifi kastje met ethernet aansluiting of n kabelgootje maken met ethernet erin.
Voor streaming is bekabelt wat beter/stabieler dan via wifi


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Quote from: Nicode on September  7, 2019, 13:32:48
Ik zag dat Linn alleen via ethernet kan worden aangesloten. In ieder geval de vorige dsm versie. Dit wordt lastig aangezien ik geen aansluiting in de beurt van de opstelling heb zitten en via powerline adapter toch weer een extra kastje  ;D

De Devialet ken ik niet maar deze zit boven budget, circa 4k

Je kan altijd alles maar beter bedraad aansluiten.... ;)

Dr.Bedlo

Niet goed geluisterd. Heren,  Dat kan in zijn geval dus NIET
Quad vintage.

Kingpin

Quote from: bmateijsen on September  7, 2019, 14:40:10
Je kan altijd alles maar beter bedraad aansluiten.... ;)
Bij goede ontvangst is wifi (draadloos) mijn voorkeur, en ook wel te onderbouwen waarom dit de 'schoonste' overdracht is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob46

Quote from: fred19633 on September  7, 2019, 14:25:30
was altijd bevreesd of een streamer wel die SQ had die mijn cd speler had...Maar de streamer presteerde stukken beter. Mijn tip de cd speler laten vallen en je budget naar boven aanpassen. Of de Atom of de Star een aparte pre ( phono versterker) nodig hebben weet ik ff niet maar dacht het overigens wel.

Yep, inderdaad nodig...

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Nicode

Thanks voor de response!
Ik vind het nog steeds leuk om af en toe een cd op te zetten (ik heb er nog voldoende en toch ook een beetje sentiment en herinnering aan het aanschafmoment) dus vandaar mijn vraag over de kwaliteit van de Star cd speler ten opzichte van mijn huidige Arcam.
Wilson Benesch - Naim - Atlas

Dr.Bedlo

Denk dat je dit zelf moet gaan beluisteren bij een dealer.
Quad vintage.

chansig

Wat voor een zin heeft dat ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

Om te vergelijken...lijkt mij de meest logische stap
Quad vintage.

minplus

Quote from: Fireman on September  6, 2019, 10:30:28
Nieuwe (zelfgebouwde) speakertjes op mijn SN2 + NDX  :headbanging:

Ziet er goed uit.
Hoe klinken ze vergeleken met je vorige en welke waren dat?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rowdy

Quote from: Kingpin on September  7, 2019, 19:13:18
Bij goede ontvangst is wifi (draadloos) mijn voorkeur, en ook wel te onderbouwen waarom dit de 'schoonste' overdracht is.
Kun je het voor me uitleggen waarom wifi de schoonste overdracht is? HuubF geeft ook de voorkeur aan wifi i.p.v. bekabeld. Ikzelf gebruik ook wifi, maar dat is alleen, omdat bekabeld niet kan

chansig

Quote from: fred19633 on September  8, 2019, 17:25:54
Om te vergelijken...lijkt mij de meest logische stap

Mij niet..thuis is waar het omgaat. Wat er elders gebeurt is niet belangrijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

#20817
Quote from: chansig on September  8, 2019, 17:52:30
Mij niet..thuis is waar het omgaat. Wat er elders gebeurt is niet belangrijk.

Gr. Hans



Ben ik met je eens. In de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit. Ja jij zal wel een uitzondering zijn.
Quad vintage.

Kingpin

Quote from: Rowdy on September  8, 2019, 17:34:44
Kun je het voor me uitleggen waarom wifi de schoonste overdracht is? HuubF geeft ook de voorkeur aan wifi i.p.v. bekabeld. Ikzelf gebruik ook wifi, maar dat is alleen, omdat bekabeld niet kan
Je nas zit verbonden met je router welke beide gevoed worden door een goedkoop smps voedinkje wat een bron van storing kan geven op de lan kabel die verbonden is met je streamer.
Voor data overdracht en verwerking in het geheel is dit totaal geen probleem alleen bij audio kan het zijn dat de storing die meelift in je streamer/dac eventuele 'verschillen' veroorzaakt.
Bij wifi 'ontkoppel' je dus de fysieke verbinding wat een schoner signaal oplevert.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dr.Bedlo

Zit wat in. Kan de handel die altyd bedraad adviseert je eveneens dure kabels verkooen.
Quad vintage.

Kingpin

Quote from: fred19633 on September  8, 2019, 20:43:57
Zit wat in. Kan de handel die altyd bedraad adviseert je eveneens dure kabels verkooen.
Of een fiber netwerk ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Quote from: fred19633 on September  8, 2019, 18:13:29
Ben ik met je eens. In de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit. Ja jij zal wel een uitzondering zijn.

Geen idee of het vrijwel nooit gebeurt. Mogelijk gebeurde het vroeger meer. Geen idee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fireman

#20822
Quote from: minplus on September  8, 2019, 17:30:16
Ziet er goed uit.
Hoe klinken ze vergeleken met je vorige en welke waren dat?

Deze klinken mooi vol en gedetailleerd. Ruimtelijk en krachtig. Voor alle soorten muziek/film. Echt een allrounder.(wat ik graag wilde hebben)

Hier voor had ik de scan speak A4. Ook een heel mooie speaker, maar deze gaan net weer even een stapje verder. Zeker in de kracht, grootse geluid en het laag.

Overigens zeer netjes gespoten in RAL9010  ;)  (voor een leuk prijsje)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Roger Black

Vraagje, kan je de Naim NAP150x of NAP200 bridgen?

Klout10

Nee, Naim eindversterkers kun je niet bridgen
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's