Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: fred19633 on August 25, 2019, 18:10:02
Je sound is dan wel compleet naar de filistijnen... een eenheidsworst en o zo saai...

juist niet ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

Mensen luisteren liever naar hun kamer, vaak omdat ze geen idee hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

#20777
Quote from: Rob46 on August 25, 2019, 19:10:02
Dat is precies waar het om gaat. Met betere speakers laat de NOVA pas echt horen waartoe hij in staat is :smile:

Ja en dan begint de ellende pas goed. Je zult keuzes moeten maken het is nu eenmaal niet mogelijk om elke  speaker te horen. En dan moet je nog maar afwachten of het in jouw akoestiek nog zo klinkt.

Anyway...ik verbaas mij nog steeds over de geluidskwaliteit en de stabiliteit van de Nova. Het duurt ff voor het komt maar dan heb je ook wat.
Quad vintage.

Richi

Fred, je hebt zowel de Nova staan als een NAC/NAP combi. Kan je aangeven wat de verschillen wat jou betreft zijn? Of met andere woorden, hoe veel beter of slechter is de Nova in vergelijking met de losse componenten? Ben gewoon even benieuwd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dr.Bedlo

Quote from: Richi on August 25, 2019, 20:06:33
Fred, je hebt zowel de Nova staan als een NAC/NAP combi. Kan je aangeven wat de verschillen wat jou betreft zijn? Of met andere woorden, hoe veel beter of slechter is de Nova in vergelijking met de losse componenten? Ben gewoon even benieuwd.

K zou je met alle soorten van genoegen willen helpen. Maar ik mis nog speakers en de nap 300 die nog binnen moet komen. Komt dus later. Ga dinsdag naar speakers luisteren.
Quad vintage.

Rob46

#20780
Ik heb hier speakers staan die een rendement hebben van boven de 90db. De NOVA geeft geen krimp. Je moet een balzaal hebben om nut en noodzaak in te zien om extra versterking in te zetten. Met speakers rond de 85db heb je een verhaal, maar dan nog; 80 watt (het gaat eigenlijk om de stroomlevering) wat de NOVA kan leveren, zou toch voldoende moeten zijn.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob46

Quote from: fred19633 on August 25, 2019, 19:37:29
Ja en dan begint de ellende pas goed. Je zult keuzes moeten maken het is nu eenmaal niet mogelijk om elke  speaker te horen. En dan moet je nog maar afwachten of het in jouw akoestiek nog zo klinkt.

Anyway...ik verbaas mij nog steeds over de geluidskwaliteit en de stabiliteit van de Nova. Het duurt ff voor het komt maar dan heb je ook wat.

Het is alom bekent dat NAIM met bepaalde speakers goed kan matchen. Alles hangt uiteindelijk af van budget, de ruimte waarin de speakers komen te staan en in mijn optiek het allerbelangrijkste; jouw eisen t.o.v de klanksignatuur. Spreekt de 'sound' jou aan of niet...neem de tijd en probeer de speakers thuis...
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Dr.Bedlo

Quote from: Rob46 on August 25, 2019, 22:01:07
Ik heb hier speakers staan die een rendement hebben van boven de 90db. De NOVA geeft geen krimp. Je moet een balzaal hebben om nut en noodzaak in te zien om extra versterking in te zetten. Met speakers rond de 85db heb je een verhaal, maar dan nog; 80 watt (het gaat eigenlijk om de stroomlevering) wat de NOVA kan leveren, zou toch voldoende moeten zijn.....

De harbeths doen het met de Nova meer dan prima...heb tenminste geen enkele wanklank of zucht kunnen horen. Perfecte match.
Quad vintage.

Rob46

Ik heb inderdaad begrepen dat Harbeth met NAIM een mooie match kan zijn.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

twani

#20784
Quote from: chansig on August 25, 2019, 19:33:57
Mensen luisteren liever naar hun kamer, vaak omdat ze geen idee hebben.

Gr. Hans

Nou ja Hans.

Zet jouw set maar eens buiten in de tuin zodat de ruimte niet meedoet.....

Daar ga je toch niet blij van worden hoor :tounge2:


****Zet jouw set*****.  Moest m zélf ook twéé keer teruglezen :D

chansig

Klopt...is dan weer het andere uiterste. In de tuin is leuk voor om te zien wat je speakers doen.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Ik zie het probleem niet zo, buiten.

Wel zal een speaker met laag rendement al snel verzuipen.

Er zijn uitzonderingen  :D : https://www.youtube.com/watch?v=qWznxY4CmI4
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rob46

#20787
Quote from: chansig on August 26, 2019, 08:13:38
Klopt...is dan weer het andere uiterste. In de tuin is leuk voor om te zien wat je speakers doen.

Gr. Hans

Eens luisteren hoe speakers met de ruimtelijkheid omgaan...of niet..... ;D
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

dre73

Ik ben sinds kort in het bezit van de de Naim Nac 202 en Nap 200.
Het laag is stevig,mooie drive en het middengebied is ook prima.
Maar het hoog is niet echt verfijnd te noemen helaas,zelfs als korrelig te omschrijven helaas.....

Geven de voedings upgrades:NAPSC en/of de Hi-cap daar nog wat verbetering in?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Quote from: dre73 on September  1, 2019, 07:56:35
Ik ben sinds kort in het bezit van de de Naim Nac 202 en Nap 200.
Het laag is stevig,mooie drive en het middengebied is ook prima.
Maar het hoog is niet echt verfijnd te noemen helaas,zelfs als korrelig te omschrijven helaas.....

Geven de voedings upgrades:NAPSC en/of de Hi-cap daar nog wat verbetering in?

verfijning hoog is niet sterkste kant classic serie. Welke netsnoeren gebruik je en staat fase goed (waar een L staat op stekker moet lampje fitting schroevendraaier gaan branden)?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

dre73

Als de fase niet goed zit is het laag echt verschrikkelijk! :D

Verschillende netkabels getest,maakt niet genoeg verschil.

Het hoog is geen vergelijk met mijn huidige setup,wel weer een stuk meer drive.....
Het beste van beide zou een stuk leuker zijn.

Heb je toevallig ook ervaring met de voedingen?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Lion of Judah

Quote from: dre73 on September  1, 2019, 07:56:35

Geven de voedings upgrades:NAPSC en/of de Hi-cap daar nog wat verbetering in?
Jazeker, en je krijgt er ook een strakker laagweergave bij.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

dre73

Dan gaan we daar eens over nadenken.

Anders gaan we de boel weer verkopen.......
Om nou weer van alles aan de ingewanden te gaan vervangen........ :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Quote from: dre73 on September  1, 2019, 16:03:28
Dan gaan we daar eens over nadenken.

Anders gaan we de boel weer verkopen.......
Om nou weer van alles aan de ingewanden te gaan vervangen........ :D

als het hoog nu niet bevalt is dat met de extra voeding ook niet ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

dre73

Nee,daar ging ik al vanuit.......
Dus dan zou je weer een betere pre moeten kiezen....... :D


Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Lion of Judah

Quote from: dre73 on September  1, 2019, 18:24:44
Nee,daar ging ik al vanuit.......
Dus dan zou je weer een betere pre moeten kiezen....... :D
Gewoon uitproberen als het kan. Het ligt er maar niet aan hoe erg het hoog niet bevalt. Je had het erover dat je verfijning mist. Een voeding geeft echt wel meer verfijning. Of dat voordoende is alleen aan jou om te bepalen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Richi

#20796
Quote from: dre73 on September  1, 2019, 07:56:35
Ik ben sinds kort in het bezit van de de Naim Nac 202 en Nap 200.
Het laag is stevig,mooie drive en het middengebied is ook prima.
Maar het hoog is niet echt verfijnd te noemen helaas,zelfs als korrelig te omschrijven helaas.....

Geven de voedings upgrades:NAPSC en/of de Hi-cap daar nog wat verbetering in?
Zelf ken ik alleen de NAP200 en niet de NAC202. Ik hoor/lees dat deze combi erg mooi zou moeten zijn, maar ook dat de matching met de luidsprekers nogal kritisch kan zijn. Zelf ben ik erg tevreden met de match met onze Dynaudios en ik herken totaal niet wat je schrijft over het hoog. Maar ik speel dan ook met een Atom als bron/vv, niet dat dat veel zegt over jouw situatie. Mocht je een keer in de buurt van Arnhem zijn, dan ben je van harte welkom om je apparatuur aan onze luidsprekers te hangen om te kijken wat er dan gebeurt.

Jouw NAP200 en NAC202, zijn die erg oud? Hebben ze al eens service van Naim gehad?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

dre73

Tja,het gaat om het vergelijk met wat ik nu heb staan.....
Dan is het wel minder dynamisch,maar veel meer open en gedetailleerd in het hoog.

het heeft wel iets wat muziek heel lekker maakt,maar mist wat verfijning.
En upgraden binnen Naim is weer een missie op zich. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Nieuwe (zelfgebouwde) speakertjes op mijn SN2 + NDX  :headbanging:
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a