Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

#20200
Een van mijn exxen heeft een unitiqute en dat bevalt ansich prima. Maar ze zoekt al jaren een nap 100 maar dat gaat niet echt lukken. Nu is haar een nait xs aangeboden. Maar ik vraag mij af of die dan als,versterker kan dienen en dan de uniti qute als streamer hier dan als streamer op aan te sluiten?
Quad vintage.

Alco

#20201
QuoteZe zoekt al jaren een nap 100 maar dat gaat niet echt lukken

Look no further. 8) https://www.lexicommultimedia.nl/product/naim-nap-100-eindversterker/
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Alco

#20203
QuoteIets over limiet. <500.
Aah ok,...voor die prijs ben ik ze inderdaad ook nog nergens tegen gekomen.

QuoteNu is haar een nait xs aangeboden. Maar ik vraag mij af of die dan als,versterker kan dienen en dan de uniti qute als streamer hier dan als streamer op aan te sluiten?
Een UQ is ook prima alleen als bron te gebruiken op een Nait XS.  (heb ik nog een paar dagen geprobeerd, toen ik nog een UQ1 had en net een 2e hands Sonneteer Alabaster had gekocht)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Zal ook wel moeilijk worden, maar jeweet maar nooit.
Mooi...dan is de xs een optie. Begint het weer te jeuken alco? Ben na aanvankelijke horror nu zeer tevreden met de nova.
Quad vintage.

Cyreg

XS wel voor minder dan €500  ???
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

Ja....zij het met inruil van een gigantische collectie svaroski of zo.
Quad vintage.

Alco

#20207
QuoteBegint het weer te jeuken alco?
Nou,...tot mijn verbazing valt 't eigenlijk wel mee. Ik kan niet zeggen dat ik het HiFi-virus heb overwonnen (anders zat ik hier nu niet op dit forum te reageren :lookaround: :D ) maar ben eigenlijk best wel tevreden met alleen m'n Sonosje (die me al zo'n 2 jaar nog geen minuut in de steek heeft gelaten) en de Marshall Stanmore speaker. Kan best zijn dat er t.z.t. alsnog weer een (Naim) versterker en speakers e.d. komt hoor, maar vooralsnog... nee, geen jeuk. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Beter zo. Heb die neiging ook niet meer zo. Vind het wel goed zo. de nova presteert volgens verwachting. en dan kan je wel met allerlei kabels stroom onzin  e.d. aan de gang gaan. maar daar geloof ik geen suikerbiet van en is dus aan mij niet besteed.
Quad vintage.

Richi

Hier komt maandag een Naim Uniti Atom binnen. Ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot de bestaande set qua klank en gebruiksgemak. Met name dat laatste is erg belangrijk voor de rest van de familie.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

solitaire

Heb voor dit weekend een Nait 2 (olive) in huis, die ik gebruik met een LS met een vrij hoog rendement (en ik luister nooit erg luid). Jullie zien het vast al aankomen, het schijnt een bekend euvel te zijn: de volumepot is uit balans in het gebied waar ik hem gebruik.

Een andere volumepot erin zetten is gezien de beperkte ruimte niet makkelijk lees ik, maar kan gedaan worden zonder al te veel aanpassingen (dit is natuurlijk niet mijn eigen exemplaar, maar mocht de hebbe-hebbe-bug toeslaat ...).

Is de origineel-über alles mentaliteit binnen de Naim gemeenschap dusdanig dat met een modificatie als dit direct de waarde van het apparaat onderuit gaat ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dr.Bedlo

Houd marktplaats eens in de gaten. je ziet wel eens vaker Naim gear voorbijkomen dat is gemodificeerd. Het word niet verkocht en uiteindelijk maar weggehaald. zegt genoeg lijkt mij.
Quad vintage.

Alco

#20212
Fred heeft wel een punt, Solitaire.

Met name de Nait-2 is een zeer gewilde en geliefde versterker bij Naim fans (mijn persoonlijke favoriet) en ook al zou het vervangen van de volume potmeter voor jou gunstig uitpakken, bij e.v.t verkoop denk ik ook dat 't in je nadeel werkt.

Wat dan misschien een beter alternatief is, is een kabeltje waarmee je de uitgangsspanning van je bron wat afzwakt, zodat je de volumeknop iets meer moet open draaien.

Hier een voorbeeld:


https://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/attenuated-phono-rca-plugs-naim-style-5-pin-ring-locking-din-plug-performance-cable-187.html

(dit is toevallig een bij Engelse Naim gebruikers bekend adres, maar in Nederland zal een dergelijk kabeltje ook ongetwijfeld te krijgen zijn)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jpmoree

Ik heb zon kabel ooit tussen mijn ND5XS en NAC202 gehad. Ik meen 15dB verzwakkend. Werkt perfect. Zeker geen kwaliteitsverlies en op lagere volumes zelfs een verbetering.

solitaire

momenteel gebruik ik een Rothwell verzwakker, 10dB volgens mij, maar zo iets stoot een beetje tegen mijn puriteinse hart ;) en een volumepot mod niet :D

volgens mij kwam ik jou nog tegen Alco, in mijn zoektocht naar antwoorden, met een soortgelijk probleem een tijdje geleden !?

niet voor de Nait kiezen maar voor bv. een setje NAC42 (42.5)/NAP110 zou het probleem ook oplossen, want in deze NAC zit een betere pot ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

Dat zou goed kunnen hoor Solitaire.  Ik heb 't probleem ook gehad met een Nait-2, al is dat inmiddels al wat jaren geleden.

Aah,..Rothwell. Dat was nou net het merk waar ik zojuist niet op kon komen. Dat leek me ook nog een optie, maar die gebruik je dus al. :)

De NAC42 heeft inderdaad wel een betere volume potmeter.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jpmoree

Het probleem is dat oudere amps een te hoge ingangsgevoeligheid hebben voor hedendaagse digitale bronnen. Een cd speler levert bij volle uitsturing 2Vrms en daar wordt zeker tegenwoordig (loudnesswar) maximaal gebruik van gemaakt. Een cassette of tape-deck kwam vroeger nauwelijks boven 0,5Vrms. Dit is een verschil van 12dB! Een geringe onbalans in de potmeter in het lage volume gebied wordt daardoor meteen storend. Ik denk niet dat een andere amp uit die tijd het probleem oplost.

solitaire

De Naim is inderdaad niet alleen hierin; bij mij logeren regelmatig vintage spullen, en een onbalans in de volumepot, krakende kontakten, ed. komen regelmatig voor. Maar er zijn vele oude(re) spullen die het ook gewoon goed doen.

Maar de antwoorden van Fred en Alco zijn toch veelbetekenend: beter geen modificaties aan Naim spullen. Dat neem ik ter harte.

Hinterm Horizont geht's weiter.

Dr.Bedlo

#20218
Klopt. Mijn fm4 tuner van Quad wou ook niet echt. moest de XS bijna volop draaien.(andersom dus)  Bij de Nova kun je de gain aanpassen dus dat probleem is opgelost.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

het is hier compleet dood katoen?
Quad vintage.

Richi

Tja, wat zal ik zeggen? De Uniti Atom bevalt uitstekend, bediening is top, klank is top in combinatie met mijn nCore eindversterkers. Ben helemaal tevreden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dr.Bedlo

#20221
En daar gaat het  maar om. Ben nu ook dik tevreden met de Nova icm the Core. Makkelijker kan het niet. SQ is wel anders dan met de Nait XS maar het ene minpuntje heft de andere op. In zijn algemeenheid is het een behoorlijke verbetering tov van de XS Serie.wat vooral opvalt tov de nd5xs is de grote mate van netwerk stabiliteit. Moest ik bij de nd5regelmatig de boel weer configureren omdat de verbinding wegviel. Bij de Nova is mijmdit nog niet gebeurt.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Alco,

Heb je al een Reutel?

Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on August  5, 2018, 09:46:33
En daar gaat het  maar om. Ben nu ook dik tevreden met de Nova icm the Core. Makkelijker kan het niet. SQ is wel anders dan met de Nait XS maar het ene minpuntje heft de andere op. In zijn algemeenheid is het een behoorlijke verbetering tov van de XS Serie.wat vooral opvalt tov de nd5xs is de grote mate van netwerk stabiliteit. Moest ik bij de nd5regelmatig de boel weer configureren omdat de verbinding wegviel. Bij de Nova is mijmdit nog niet gebeurt.

Vorige week de Nova mogen aanhoren bij Omera audio op een stel Focal speakers en Mofi draaitafel. Jeetje wat klonk dat ding crisp, open en ruimtelijk. Iets te kort qua fundament en fun. Vervolgens een Nait XS2 en dat klonk voller, warmer maar ook dikker, vager en rommeliger. Beide karakters gecombineerd zou fijn zijn :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

more or less mijn waarneming. hoewel ik de nova dan wat meer rommeliger vind in het laag.
Quad vintage.