Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: HuubF on May 25, 2018, 13:07:45
Toen ik de Atom had ben ik Roon gaan gebruiken maar met de 272 moet je iets extra's doen.

je moet wel de usb ingang op aan zetten :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

WilcoD

Gisteren een Naim nait 5si gekocht, kan deze dinsdag ophalen.

Heb er zin in  :pompom:

Dr.Bedlo

Quote from: Robiwan on May 25, 2018, 14:23:07
je moet wel de usb ingang op aan zetten :D

Jij wel ja... :colgate:
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: WilcoD on May 25, 2018, 14:24:59
Gisteren een Naim nait 5si gekocht, kan deze dinsdag ophalen.

Heb er zin in  :pompom:

En....?
Quad vintage.

WilcoD

#20129
Quote from: fred19633 on May 30, 2018, 16:35:12
En....?

In 1 klap verkocht, wat een heerlijk geluid.

Had niet zo'n groot verschil verwacht tov mijn Arcam avr250.

Erg blij mee!

Edit: nu wel opzoek naar betere luidsprekerkabels, iemand tips?
Ik heb nu de Canare 4s11 maar er zitten nu scherpe randjes in het hoog om het zo maar te noemen.

Dr.Bedlo

nog een betere tip.

NAIT 5si Integrated multiple-input amplifier, 2 x 60W 1.350
Quad vintage.

WilcoD

Quote from: fred19633 on May 31, 2018, 03:35:20
nog een betere tip.

NAIT 5si Integrated multiple-input amplifier, 2 x 60W 1.350

Sorry maar ik snap je niet. :nervous:

Dr.Bedlo

arcam inruilen voor een Naim versterker.
Quad vintage.

WilcoD

Quote from: fred19633 on May 31, 2018, 07:52:46
arcam inruilen voor een Naim versterker.

Dat heb ik ook gedaan, de nait 5si staat hier heerlijk te spelen  :clapping:

Dr.Bedlo

Oeps...foutje. Naca5 ls kabel. Nothing else.
Quad vintage.

WilcoD

Quote from: fred19633 on May 31, 2018, 10:38:07
Oeps...foutje. Naca5 ls kabel. Nothing else.

Waarom niks anders dan, je gaat wel heel kort door de bocht vind ik.

MarkD

Quote from: WilcoD on May 31, 2018, 12:09:53
Waarom niks anders dan, je gaat wel heel kort door de bocht vind ik.

Maar hij heeft wel gelijk ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

WilcoD

Quote from: MarkD on May 31, 2018, 12:15:59
Maar hij heeft wel gelijk ;)

Want?

Sorry maar ik kan niks zonder degelijke onderbouwing.

jpmoree

#20138
Naim speaker kabel heeft wat afwijkende elektrische eigenschappen tov meeste kabels. Dit ter compensatie van het ontbreken van bepaald circuit aan de uitgang van de meeste versterkers uit de Classic lijn. De 5si heeft dit niet nodig, maar aannemende dat Naim de 5si wel heeft geoptimaliseerd met de eigen kabel zou dit zomaar een beste match kunnen zijn. Ik zweer bij de NACA5 in ieder geval.

MarkD

#20139
Je bent me net voor... Ik had mijn reactie net klaar en plaats hem toch maar...

Het is vrij algemeen geaccepteerd dat de eigen NACA5 speakerkabels van Naim het beste combineren met Naim-versterkers. Dat heeft te maken met de specifieke eigenschappen van zowel de kabels als de versterkers. Die zijn zo ontworpen dat ze optimaal op elkaar zijn afgestemd. Andere kabels kunnen het op sommige punten misschien wel beter doen, maar hebben niet het coherente en meeslepende karakter dat zo typerend is voor de typische Naim-sound (vaak aangeduid met PRaT). Ook de meer exotische (dure) kabels niet. Wat dat betreft maakt Naim het je gemakkelijk.

Je hebt ook nog de Naim Super Lumina-kabels, maar die zijn extreem duur en voor de gemiddelde Naimee overkill.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Quote from: jpmoree on May 31, 2018, 12:57:23
Naim speaker kabel heeft wat afwijkende elektrische eigenschappen tov meeste kabels. Dit ter compensatie van het ontbreken van bepaald circuit aan de uitgang van de meeste versterkers uit de Classic lijn. De 5si heeft dit niet nodig, maar aannemende dat Naim de 5si wel heeft geoptimaliseerd met de eigen kabel zou dit zomaar een beste match kunnen zijn. Ik zweer bij de NACA5 in ieder geval.

Weet je zeker dat de 5si een zobel netwerkje heeft?
Quad vintage.

WilcoD

Dus verder zoeken heeft geen zin.

Waar de versterker vandaan kwam diegene heeft Tellurium Q Black kabels en zweert daarbij...

jpmoree

Quote from: WilcoD on May 31, 2018, 13:19:43
Dus verder zoeken heeft geen zin.

Waar de versterker vandaan kwam diegene heeft Tellurium Q Black kabels en zweert daarbij...
wat vooral belangrijk is de inductie, die is bij Naim vrij hoog.

jpmoree

Quote from: fred19633 on May 31, 2018, 13:07:11
Weet je zeker dat de 5si een zobel netwerkje heeft?
Geen idee, maar Naim geeft zelf aan dat de nieuwere modellen er geen last van hebben als er andere kabel wordt gebruikt

MarkD

#20144
Quote from: WilcoD on May 31, 2018, 13:19:43
Dus verder zoeken heeft geen zin.

Waar de versterker vandaan kwam diegene heeft Tellurium Q Black kabels en zweert daarbij...

Tellurium Q Black heb ik ook geprobeerd en vond ik niks. Dat klonk me een partij dunnetjes en zonder ballen. Daarna een tijdje de Tellurium Q Ultra Black LS-kabels gehad. Echt prachtig qua ruimtelijke afbeelding, volheid van klank en veelheid aan details. Maar... ik merkte na een periode van gewenning daaraan dat het WOW-effect wegviel en ik steeds minder betrokken raakte bij het luisteren naar muziek. Op de een of andere manier miste er iets. Dus toch maar de nog bewaarde NACA5 weer aangesloten en jawel hoor, alles viel op zijn plek. Bjorn van Beter, Beeld & Geluid had me dit bij aanschaf van de set al te kennen gegeven, maar ik ben dan zo'n eigenwijs iemand die iets leest over kabels met wonderbaarlijke eigenschappen en dat dan toch eens zelf wil uitproberen. Einde van het liedje: de Ultra Blacks zijn verkocht en de NACA5 doet nog steeds zijn kunstje. En ik houd er ook nog leuk geld aan over (= het voordeel van gebruikte spullen kopen, die je tegen ongeveer hetzelfde bedrag weer kunt verkopen).
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Ik vind nog steeds bij Naim dat je niet echt moet afwijken van hun bekabeling... Maar je kan nog altijd eens Super Lumina proberen, dat vond ik dan wel een flinke vooruitgang t.o.v. naca5.

Quote from: MarkD on May 31, 2018, 14:42:37
Tellurium Q Black heb ik ook geprobeerd en vond ik niks. Dat klonk me een partij dunnetjes en zonder ballen. Daarna een tijdje de Tellurium Q Ultra Black LS-kabels gehad. Echt prachtig qua ruimtelijke afbeelding, volheid van klank en veelheid aan details. Maar... ik merkte na een periode van gewenning daaraan dat het WOW-effect wegviel en ik steeds minder betrokken raakte bij het luisteren naar muziek. Op de een of andere manier miste er iets. Dus toch maar de nog bewaarde NACA5 weer aangesloten en jawel hoor, alles viel op zijn plek. Bjorn van Beter, Beeld & Geluid had me dit bij aanschaf van de set al te kennen gegeven, maar ik ben dan zo'n eigenwijs iemand die iets leest over kabels met wonderbaarlijke eigenschappen en dat dan toch eens zelf wil uitproberen. Einde van het liedje: de Ultra Blacks zijn verkocht en de NACA5 doet nog steeds zijn kunstje. En ik houd er ook nog leuk geld aan over (= het voordeel van gebruikte spullen kopen, die je tegen ongeveer hetzelfde bedrag weer kunt verkopen).

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Robiwan

#20147
Quote from: bmateijsen on May 31, 2018, 14:45:09
Ik vind nog steeds bij Naim dat je niet echt moet afwijken van hun bekabeling... Maar je kan nog altijd eens Super Lumina proberen, dat vond ik dan wel een flinke vooruitgang t.o.v. naca5.

sorry Bjorn maar LS kabels van >2000 euro adviseren bij een versterker van ca. 1000 euro is beetje overkill. Gaat helemaal nergens over.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quad vintage.

MarkD

Quote from: Robiwan on May 31, 2018, 17:39:40
sorry Bjorn maar LS kabels van >2000 euro adviseren bij een versterker van ca. 1000 euro is beetje overkill. Gaat helemaal nergens over.

Ik denk dat hij dit richting mij bedoelde...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers