Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Cyreg

wel jammer dat software blijkbaar de laatste jaren zo enorm bepalend is geworden voor de uiteindelijke klank...en dat zeker ook bij nog veel meer merken en vele soorten apparatuur  :(
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

#20026
Quote from: fred19633 on May  5, 2018, 11:40:23
Jawel. Maar je moet naim er wel om verzoeken. Dan sturen ze de file per email naar je toe

kunnen ze beter op de site zetten, dan kun je zelf lekker uitmaken welke versie je het beste vindt. Ik vind versie 4.6 voor de ND5XS ook een klankmatige verslechtering, anderen een verbetering, dus tja...
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

K hoop dat naim er de vinger op legt en de  alternatieve firmware voor een ieder op de naim site ter beschikking stelt.
Quad vintage.

Robiwan

Om Tidal via de ND5XS te kunnen afspelen een goedkope tablet gekocht (70 euro). Klinkt in de kwaliteit Hifi (lossless, app voor master kwaliteit weigert de tablet om te downloaden), zeker ruimtelijker, meer open en dynamischer dan Spotify maar soms iets minder krachtig. Kortom zeker een aanwinst.

De laatste tijd flink wat storing met Spotify. Het speelt wel af, soms haperingen/of helemaal stoppen, en krijg regelmatig de volgende melding in het display "Geduld AUB bezig met opstarten". Met Tidal nog geen enkele storing. Snap er niks van m.b.t. Spotify?  Draai met versie 4.4.

Gr, Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

HuubF

#20029
Quote from: fred19633 on May  5, 2018, 20:21:52
K hoop dat naim er de vinger op legt en de  alternatieve firmware voor een ieder op de naim site ter beschikking stelt.

Jouw ervaring is maar weer eens een bewijs dat wij mensen toch wel érg vaak hetzelfde horen. En dat bij hifi alles ertoe doet.

Op het Naim forum is er een revolte ontstaan onder de Atom/Nova/Star bezitters omdat ze bijna allemaal vinden dat de 'mojo' weg is. Dat kan ik me voorstellen, zelfs mijn ienie-mini Atom had de meeslependheid van een race-auto die ik in het begin bij de NAC272 wel miste. Gewoon de Naim sound vermoed ik, maar dan in het kwadraat. Daarom had ik ook wel een model hoger dan de Atom gewild: diezelfde raceauto maar dan iets beschaafder én geschikt voor alle speakers.

Maar ze waren niet leverbaar. Daarom heb ik mazzel gehad; de 4.6 update heeft voor mij wel goed uitgepakt.

Hoe dat gaat bij software: er moet een belangrijke nieuwe feature (multiroom!!) worden ingebouwd in hardware die al bestaat. Er kan dus geen geheugen worden bijgeplaatst of een snellere processor geïnstalleerd. Dan moet je woekeren met de ruimte, bestaande software herschrijven, misschien zelfs consessies doen. En passant worden er oude fouten hersteld en nieuwe fouten gemaakt. Daarnaast zit er geheel eigen voodoo in muziekreproductie waar software een rol speelt; het opnieuw genereren van de coding kan al een geluidsverschil opleveren.

Overigens hebben de beta-testers het geluid kennelijk goed bevonden. Misschien waren ze niet zo gecharmeerd van die race-auto en vonden ze een wat nettere sound prima. Het kunnen natuurlijk onmogelijk ervaren Atom/Nova/Star luisteraars zijn geweest want die apparaten zijn nagelnieuw.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

En op ondertussen op het kantoor van Naim liggen ze allemaal te schuddebuiken van het lachen.  :D

Succes mannen....lekker om zo afhankelijk te zijn van een stelletje stagiaires die ws de mojo uit een software update halen puur voor hun stage opdracht. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on May 10, 2018, 11:19:47
En op ondertussen op het kantoor van Naim liggen ze allemaal te schuddebuiken van het lachen.  :D

Dat zal zeker niet zo zijn. In het begin denken ze hetzelfde als jij: ze lullen maar wat. Maar na een tijdje wordt het beeld toch wel duidelijk en zullen ze wat moeten doen.

Dat wordt alleen wel erg lastig. Ze hebben te maken met dezelfde harde en zachte wetten als wij.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

#20032
 Ik bedoelde meer omdat ze besloten de mojo eruit te halen. Mooie grap toch ?

Het zou te zot voor woorden zijn dat ze zich niet beuwst zijn geweest van het eruit halen van de Naim mojo sound. Die is namelijk typisch Naim....en toch besluit een koekebakker dit gewoon te kunnen laten verdwijnen. Is raar. Wie weet wat ze de volgende keer gaan doen? Vandaar dus mijn succes aan de Naim gebruikers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#20033
Quote from: chansig on May 10, 2018, 11:40:09
Ik bedoelde meer omdat ze besloten de mojo eruit te halen. Mooie grap toch ?

Het zou te zot voor woorden zijn dat ze zich niet beuwst zijn geweest van het eruit halen van de Naim mojo sound. Die is namelijk typisch Naim....en toch besluit een koekebakker dit gewoon te kunnen laten verdwijnen. Is raar. Wie weet wat ze de volgende keer gaan doen? Vandaar dus mijn succes aan de Naim gebruikers.

Erg zinvolle fire & forget post.  :)

Ze hebben het niet bewust gedaan. Gewoon een bedrijfsgevalletje, niet op te lossen door akoestiek of zo. Nu zitten ze met hun volledig geautomatiseerde upgrademolen, waarbij elke nieuwe versie uitsluitend verbeteringen kan bevatten, met een probleem.

Maar wat jij er nou grappig aan zou kunnen vinden ontgaat me een beetje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ach Huub...de een krijgt over zich heen dat het wel erg warm is op zolder en de ander dat er mensen kunnen bepalen dat je van het een op het andere moment naar een ander geluid zit te luisteren zonder dat je hier bewust voor kiest.

De bekende steekjes onder water....lijkt erop dat het ene steekje leuker is dan het andere. Zal te maken hebben met de gever en de ontvanger...

Maar de Mojo is dus een ongrijpbaar iets waarvan ze niet weten op welke manier deze beïnvloed wordt door de software ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Quote from: chansig on May 10, 2018, 11:19:47
En op ondertussen op het kantoor van Naim liggen ze allemaal te schuddebuiken van het lachen.  :D

Succes mannen....lekker om zo afhankelijk te zijn van een stelletje stagiaires die ws de mojo uit een software update halen puur voor hun stage opdracht. :D

Gr. Hans

in jou spullen zal nooit mojo zitten :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

Gelukkig ben ik zelf helemaal mojo.  :D

Spullen met mojo bestaan ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on May 10, 2018, 11:57:48
Ach Huub...de een krijgt over zich heen dat het wel erg warm is op zolder en de ander dat er mensen kunnen bepalen dat je van het een op het andere moment naar een ander geluid zit te luisteren zonder dat je hier bewust voor kiest.

De bekende steekjes onder water....lijkt erop dat het ene steekje leuker is dan het andere. Zal te maken hebben met de gever en de ontvanger...

Maar de Mojo is dus een ongrijpbaar iets waarvan ze niet weten op welke manier deze beïnvloed wordt door de software ?

Begrijpelijk, maar als je vraagtekens bij onze mojo zet kun je 'm krijgen! ;D

Elke Naim liefhebber begrijpt wat die 'mojo' is, maar tussen de verschillende apparaat-lijnen is het toch net weer een beetje verschillend. Standaard heeft Naim iets meeslepends maar als je meer geld wilt uitgeven wordt het meer high end en krijgt het geluid meer autoriteit. Het kan zijn dat de Atom/Nova/Star door een softwarefout een soort turbo op het ingebakken Naim geluid kreeg die na een correctie weer verdween. En alles is relatief dus nu lijkt de mojo weg.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Don't touch the mojo....

Maar goed...bijzonder dat Naim dat dus niet doorheeft.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Quote from: chansig on May 10, 2018, 12:14:45
Gelukkig ben ik zelf helemaal mojo.  :D

Spullen met mojo bestaan ook niet.

Gr. Hans

all in da mind :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

HuubF

Quote from: chansig on May 10, 2018, 12:19:04
Maar goed...bijzonder dat Naim dat dus niet doorheeft.

Dat heb ik uitgelegd. Software zorgt voor een nauwelijks te beheersen willekeur bij geluidsreproductie. Dat heb ik nu al 2 keer overduidelijk meegemaakt bij behoorlijk prijzige apparaten.

Het verhaal gaat dat Naim bij het aanpassen van de software tegen die geluidsveranderingen aan liep en dat moest corrigeren. De betatesters hebben daarbij geholpen. In veel gevallen leverde dat een verbetering van het geluid op; NAC272 bezitters zijn vrijwel allemaal enthousiast. Het beeld bij NDX bezitters is wisselend. Maar vrijwel alle Atom/Star/Nova gebruikers zijn teleurgesteld.

Je kunt natuurlijk zeggen: koop die apparaten dan niet en doe alleen wat aan akoestiek. Denk er dan aan dat jij ook 2 speakers in huis hebt die net zoveel software bevatten. En als er een keer een upgrade komt ben jij misschien ook de klos.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Wat natuurlijk dé ultieme test zou zijn: Naim die een zgn mojo update uitbrengt terwijl dit stiekem de oude firmware betreft......zou de Mojo ondanks dat vervolgens weer terugkeren? :D

jpmoree

Waar hebben we het hier eigenlijk over?
Mojo kan verwijzen naar:

Mojo (Hoodoo), een amulet dat voor Hoodoodoeleinden wordt gebruikt
Mojo (Marvel), een personage van Marvel Comics
Mojo (onderdistrict), een onderdistrict in Indonesië
Mojo (saus), een pittige saus van de Canarische Eilanden
Mojo (tijdschrift), een Brits muziektijdschrift
Mojo (volk), een volk
Mojo (zoogdier), een geslacht van fossiele zoogdieren
Mojo (toneelstuk), een toneelstuk van Jez Butterworth
Mojo Concerts, een Nederlands concertpromotor

HuubF

Quote from: Sirius666 on May 10, 2018, 12:30:38
Wat natuurlijk dé ultieme test zou zijn: Naim die een zgn mojo update uitbrengt terwijl dit stiekem de oude firmware betreft......zou de Mojo ondanks dat vervolgens weer terugkeren? :D

Dat veronderstelt dat de Naim mojo een hoax is. Neem van mij aan: dé reden om Naim cool te vinden is iets ondefinieerbaars, mojo of p.r.a.t. maakt mij niks uit, waardoor je blijft luisteren en elk ander merk saai klinkt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on May 10, 2018, 12:28:22
Denk er dan aan dat jij ook 2 speakers in huis hebt die net zoveel software bevatten. En als er een keer een upgrade komt ben jij misschien ook de klos.

Is een goeie....pas gehad. Niets gemerkt aan het geluid. Geen idee wat er aangepast is. Zal er eens naar vragen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Quote from: jpmoree on May 10, 2018, 12:34:33
Waar hebben we het hier eigenlijk over?
Mojo kan verwijzen naar:

Mojo (Hoodoo), een amulet dat voor Hoodoodoeleinden wordt gebruikt
Mojo (Marvel), een personage van Marvel Comics
Mojo (onderdistrict), een onderdistrict in Indonesië
Mojo (saus), een pittige saus van de Canarische Eilanden
Mojo (tijdschrift), een Brits muziektijdschrift
Mojo (volk), een volk
Mojo (zoogdier), een geslacht van fossiele zoogdieren
Mojo (toneelstuk), een toneelstuk van Jez Butterworth
Mojo Concerts, een Nederlands concertpromotor
Motivation en Joy

HuubF

Quote from: chansig on May 10, 2018, 12:50:11
Is een goeie....pas gehad. Niets gemerkt aan het geluid. Geen idee wat er aangepast is. Zal er eens naar vragen.

Ik denk inderdaad dat jij niet snel dingen in het geluid hoort veranderen.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on May 10, 2018, 12:59:03
Ik denk inderdaad dat jij niet snel dingen in het geluid hoort veranderen.  :)

Tuurlijk dat zal het verschil zijn. Komt natuurlijk omdat ik het niet wil horen omdat ik denk/weet dat ze er niet zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

Denk dat je het wel wil horen maar het niet hoort met die meuk die jij hebt.
Quad vintage.

chansig

#20049
Of doof....zou ook nog kunnen. Zelf denk ik een combinatie van meuk en doof.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.