Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: Cyreg on April 25, 2018, 14:31:20
Ik ben LS-kabel op het spoor gekomen met bijna dezelfde elektrische specificaties als NAC A5  :o
Deze zal ongetwijfeld totaal anders zijn van klank, maar elektrisch zou het dus wel moeten kunnen?

Naim NAC A5 specs:    0,009 Ohm/m; 16 pF/m; 1,00 uH/m
DNM Resolution specs: 0,013 Ohm/m; 17 pF/m; 1,03 uH/m

Het gaat hier dus om de DNM Stereo Solid Core (diam. 1,3mm) Resolution LS-kabel
http://www.dnm.co.uk/cablesdetail.html
(zo'n DNM kabel kost voor 3,5m (2x2 cores voor stereo), afgewerkt met 'leaf' banaantjes, GBP 217

Misschien 'n keer uit te proberen door 1 (of meerdere) vd Naimies hier?
Op het Britse Naimforum had ik daar ook al iets over gelezen

Overigens ook best interessant als je (niet-Naimie) al op zoek was naar Solidcore LS-kabel  ;)

Overigens die Linn kabel die je gebruikt schijnt het ook goed te doen met Naim. Vermits je je maar houdt aan de voorgeschreven minimale lengte van 3,5 meter, Schijnt iets te maken te hebben met het Zobel netwerkje.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

#20001
mooi stel bijelkaar
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Gezien het geringe aantal mensen  die hier  nog verwijlen en blijkens geen naim meer hebben, zal hoe de nova nu klinkt na twee weken inspelen ook wel van geen interesse zijn. Ik zal mij de  moeite dan ook maar besparen.
Quad vintage.

chansig

Je hebt hem teruggebracht omdat inspelen niet heeft geholpen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

musfed

Nou Fred, niet overdrijven. Ik geniet nog elke dag van mijn Naim set en ben dus best benieuwd wat je van de nieuwe serie vindt.
Ben vorige week even bij Wilbert in Utrecht binnengelopen om ze in het echie te zien. Vind ze erg mooi, niet beluisterd.

Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

#20005
Nou ok goed dan.

Zeker in de eerste paar dagen wist ik niet hoe snel ik er weer vanaf moest komen. En snapte ik niet hoe ik zo stom kon zijn. Maar ja inspelen, en eigenlijk wist ik dat alwel maar goed dat lange wachten. Na een dikke week draaide dit om. En kwam de twijfel meer en meer op de achtergrond te staan.de nova is in vrijwel elk aspect stukken beter dan de gehele xs serie die ik hiervoor had.meer resolutie, meer rust, meer details, breder en dieper sterobeeld enz...kortom laat allesuperlatieven er maar op los.behalve de controle in het laag die is rommelig en ik kan mijmdaardoor nu ook wel,voorstellen dat men de harbeth speakers links laat liggen. Maar daar ligt het zeker niet aan,  met de xs had ik veel meer controle in het laag en miste ik een soepblaffer zeker niet.

Maar...het gehele klankbeeld geeft teveel  rust en daardoor meer een idee van laidback en cleaner. En hoe zal ik het zeggen de pratt en de mojozijn weg, een beetje een slaap verwekkend  geheel tenminste ik heb niet het idee dat ik  nog meegenomen word in de miziek. Jammer en dat heeft waarschijnlijk te maken met door naim verklote software. Vrijwel iedereen op het britse naim forum klaagt erover dat de mojo weg  is. Naim erkent het niet echt.maar ze moeten wel.

Ik hoop op een firma update die de swung terugbrengt. Amders is het voor ikke geen blijvertje.
De core is wel prachtig. Cd erin rippen en klaar. Ben je eindelijk verlost van de duizenden instellingen en proggies.
Quad vintage.

Sirius666

Als NAIM hun mojo zowel kan verwijderen als toevoegen met hun firmware dan zou ik mij ernstig afvragen wat er in hemelsnaam aan hardware in dat ding zit. Nuanceverschillen a la, van laidback naar schwung middels een softwareupdate......klinkt vrij bizar.

Lekker terugbrengen. Anders krijg je dat gezeik weer dat er binnenkort wel schwung inkomt welke weer de nek wordt omgedraaid met een andere update. Kortom: de onrust zal je blijven houden,

Dr.Bedlo

#20007
Tsja...software en streamers. Denk dat naim meer en meer naar een meer algemene sound wil, en de signature sound meer wil verlaten. Word niet door iedereen geapceteerd.en ja:bij naim wllen ze de vinger er  op leggen., heeft waarschijnlijk te maken met de dsd implementatie in de laatste update. Ik troost mij maar met de gedachte dat het in ieder geval stukken beter klinkt dan dat schotse rommeltje...

Is trouwens ook zo met de firmware versie 4.6 voor de classic streamers. Dat word in vele gevallen ook geen verbetering.
Quad vintage.

Alco

QuoteLekker terugbrengen.
Kan dat nog dan ? :unsure: Ik bedoel, je hebt 'm nieuw besteld, dus 't was geen demo setje die je na een weekje thuis proberen e.v.t. weer terug kunt brengen.


Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Quote from: Alco on May  1, 2018, 15:41:41
Kan dat nog dan ? :unsure: Ik bedoel, je hebt 'm nieuw besteld, dus 't was geen demo setje die je na een weekje thuis proberen e.v.t. weer terug kunt brengen.

Nee, k koop nooit geen 2de hands. Zo erg is het nu ook weer niet. Naim komt gezien het massale protest vast wel met een oplossing. En ja...er zijn ook mooie aspecten aan de nova die ik ook niet wil missen.

Maar ik kan het misschien zo verhalen. Met de xs werd je meegenomen in de muziek en doet de hifi er niet zo toe. Met de nova word je in een comfortabele zetel gezet voor de muziek en ga je op bepaalde deingen letten. Dat geeft het denk ik wel weer.
Quad vintage.

Sirius666

#20010
Van emotie naar meer klinisch/'audiofiel'?

Alco

Quoteik kan het misschien zo verhalen. Met de xs werd je meegenomen in de muziek en doet de hifi er niet zo toe. Met de nova word je in een comfortabele zetel gezet voor de muziek en ga je op bepaalde deingen letten. Dat geeft het denk ik wel weer
Duidelijk.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Quote from: Sirius666 on May  1, 2018, 16:09:25
Van emotie naar meer klinisch/'audiofiel'?

treffende analyse.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on May  1, 2018, 16:03:28
Nee, k koop nooit geen 2de hands. Zo erg is het nu ook weer niet. Naim komt gezien het massale protest vast wel met een oplossing. En ja...er zijn ook mooie aspecten aan de nova die ik ook niet wil missen.

Maar ik kan het misschien zo verhalen. Met de xs werd je meegenomen in de muziek en doet de hifi er niet zo toe. Met de nova word je in een comfortabele zetel gezet voor de muziek en ga je op bepaalde deingen letten. Dat geeft het denk ik wel weer.

Waarom heb je de Nova uberhaupt gekocht?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quad vintage.

solitaire

Quote from: fred19633 on May  1, 2018, 13:19:21
Gezien het geringe aantal mensen  die hier  nog verwijlen en blijkens geen naim meer hebben, zal hoe de nova nu klinkt na twee weken inspelen ook wel van geen interesse zijn. Ik zal mij de  moeite dan ook maar besparen.


Lang niet alles wat ik lees krijgt ook een geschreven reactie, en dat zal zo blijven ook.

En een omschrijving van een kritisch luisteraar als jij stel ik juist zeer op prijs (meer dan van iemand die voor elke scheet een volkslied schrijft). Dank dus voor het alsnog posten van je ervaring :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

#20016
Quote from: fred19633 on May  1, 2018, 16:51:31
treffende analyse.

Ik begrijp het qua sound iig zeker. Kl@te. Maar indien retourneren gewoon kan dan zou ik daar absoluut voor opteren. Als het geen Naim hoeft te zijn dan zijn er vast wat mooie alternatieven. Ik zou trouwens niet weten wat hoor :D

Dr.Bedlo

#20017
Kwa sound is het beter dan de xs serie, vele malen beter. Maar de pratt is weg, een beetje geeuw. Maar dat is nu bekend bij naim en gaan ze zeker mee aan de slag. Of ik ga terug naar de 2.3 update. Minder hifi maar de pratt is terug. Zo snel geef ik het niet op.ik wacht af. En het is ook niet zo dat ik niet geniet..zeker wel. Maar op een andere wijze.

Een alternatief.? Nee zie ik zo ff ook niet
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on May  1, 2018, 22:00:39
Kwa sound is het beter dan de xs serie, vele malen beter. Maar de pratt is weg, een beetje geeuw. Maar dat is nu bekend bij naim en gaan ze zeker mee aan de slag. Of ik ga terug naar de 2.3 update. Minder hifi maar de pratt is terug. Zo snel geef ik het niet op.ik wacht af. En het is ook niet zo dat ik niet geniet..zeker wel. Maar op een andere wijze.

Een alternatief.? Nee zie ik zo ff ook niet

natuurlijk gelul. als het geluid je niet betrekt maar wel met de XS serie wel is de Nova dus minder goed!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Nee...tis maar net waar je van houd. Er zijn tientallen merken die perfect klinken maar je niet betrekken in de music, denk maar eens aan Krell. Of aan Linn. Als je er vanuit gaat dat emotie de enigste belangrijke factor zou zijn dan kun je een heleboel merken direct failliet verklaren. Kwestie van round and flat earth. Een mix daartussen zal niet eenvoudig zijn.

Overigens de witch hat ls kabel doet het niet goed met de nova, de naca wel weer. Vreemd met de xs was het net ff andersom.
Quad vintage.

Rudi64

Quote from: fred19633 on May  2, 2018, 11:49:43
Nee...tis maar net waar je van houd. Er zijn tientallen merken die perfect klinken maar je niet betrekken in de music, denk maar eens aan Krell. Of aan Linn. Als je er vanuit gaat dat emotie de enigste belangrijke factor zou zijn dan kun je een heleboel merken direct failliet verklaren. Kwestie van round and flat earth. Een mix daartussen zal niet eenvoudig zijn.

Overigens de witch hat ls kabel doet het niet goed met de nova, de naca wel weer. Vreemd met de xs was het net ff andersom.

Dit is allemaal een kwestie van perceptie...
Ik vind de Naim sound best spectaculair en begrijp dat sommige mensen daar voor vallen,
maar de totale beleving in acht genomen vind ik dat bij Linn gewoon het hele plaatje klopt... :music:

Zo zie je maar dat ieder zijn eigen mening heeft over een merk en het anders beleeft.
Mijn Linn dealer had vroeger naast Linn ook Naim en is met Naim gestopt omdat hij naast Linn
Naim voor geen meter verkocht.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk..als jij er maar mee tevreden bent  ;) ;)
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Dr.Bedlo

#20021
K moet toegeven dat het totale plaatje bij de nova wel spectaculair is, veel meer samenhang bij meer tonale rijkdom in vergelijk met de xs serie.Best wel curieus te noemen. Maar toch mis ik de emotie. Aan de andere kant ik  merk dat de nova nu ook nog met de dag beter wordt. The waiting game zullen we maar zeggen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Gisteren terug gegaan naar firmware versie 2.3. Mojo is Back. Ik geniet nu.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on May  5, 2018, 09:24:04
Gisteren terug gegaan naar firmware versie 2.3. Mojo is Back. Ik geniet nu.

? dat kon toch niet?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Jawel. Maar je moet naim er wel om verzoeken. Dan sturen ze de file per email naar je toe
Quad vintage.