Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Ben wel happy met het feit dat links nu links is en rechts rechts. was altijd onzeker ivm onderstaande tweak.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on April 19, 2018, 07:46:14
Ben wel happy met het feit dat links nu links is en rechts rechts. was altijd onzeker ivm onderstaande tweak.

ha ha all in da mind
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Tsja...En dan te bedenken dat ik na aanleiding van dit bovenstaande bericht via de PM best wel wat vragen kreeg waar of die Yoghurt te koop was! ;)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

#19978
Alco,

Mijn NAIM XS die absoluut niet bromt fluisterstil is,  en in perfecte staat verkeerd ligt nu bij AA. Misschien iets voor je?

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1277145512-naim-nait-xs.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Quad vintage.

Alco

#19979
QuoteAlco,

Mijn NAIM XS die absoluut niet bromt fluisterstil is,  en in perfecte staat verkeerd ligt nu bij AA. Misschien iets voor je?
Bedankt voor je tip Fred. :) Dat zou klankmatig zeker iets voor mij zijn, maar ik durf een XS niet meer aan.
De XS bromde bij jou niet, maar de kans is groot dat ie dat bij mij wel doet. (aangezien mijn vorige XS en 2 Nait 5SI's bij anderen en/of in de winkel ook absoluut niet bromden, maar bij mij wel)
Ook een begin vorig jaar nog heel even geprobeerde Sonneteer Alabaster begon na een paar dagen alsnog te brommen.

Een Nait 5i-2 zou ik wel aandurven, die bromt niet, maar alles daarboven... :-\

Op dit moment heb ik niet zoveel zin om 't toch nog weer te proberen.
Heb ook nog geen speakers, geen stands en meubel om e.e.a. op te zetten. Ben er ff niet zo mee bezig, maar thanx anyway.  :worship:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

#19980
Klote Alco...leef met je mee.
Quad vintage.

Alco

Thanx Fred. 't is soms vervelend maar er zijn ergere dingen in 't leven.  :lookaround:

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

#19982
zo....De Nova staat nu dag en nacht te spelen. En tijd voor een tussenstand, hoewel ik mij realiseer dat de inspeel procedure nog wel even kan duren. En dat is maar goed ook want op dit moment ben ik alles behalve enthousiast. De Nova klinkt dunnetjes met een scherp electronisch randje, En de Pratt en Mojo is volledig weg. Geen oompfh  zal ik maar zeggen. en zo doods als een pier.

En dat is ook wat ik hoor van het Engelse Naim forum in verband met de firmware update 2.6 (of iets in die buurt) Het kan dus zijn dat Naim dat heeft verkloot. en nu maar hopen op een update. aan de andere kant inspelen duurt nog wel een maandje of twee dus waar praat ik over. Maar op dit moment heb ik het gevoel dat het met de Nova ff niks word.
Quad vintage.

chansig

Werkelijk ? Twee maanden inspelen en ruksoftware ? Hoe lang heb je moeten wachten op de levering ? 5 maanden ?

En dan 5000 euro aftikken. Als je het zelf maar snapt. In ieder geval sterkte de komende weken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

#19984
nee staat nog maar een dag of twee te spelen. volgens Naim kan dat inspelen nog wel ff duren. Dus geduld maar weer. Dat het zolang duurde had een andere oorzaak daar konden Naim en Latham ( de importeur) helemaal niets aan  doen.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: chansig on April 21, 2018, 09:27:51
Werkelijk ? Twee maanden inspelen en ruksoftware ? Hoe lang heb je moeten wachten op de levering ? 5 maanden ?

En dan 5000 euro aftikken. Als je het zelf maar snapt. In ieder geval sterkte de komende weken.

Gr. Hans

die gedachte heb ik ook, bagger :(
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: fred19633 on April 21, 2018, 08:31:27
zo....De Nova staat nu dag en nacht te spelen. En tijd voor een tussenstand, hoewel ik mij realiseer dat de inspeel procedure nog wel even kan duren. En dat is maar goed ook want op dit moment ben ik alles behalve enthousiast. De Nova klinkt dunnetjes met een scherp electronisch randje, En de Pratt en Mojo is volledig weg. Geen oompfh  zal ik maar zeggen. en zo doods als een pier.

En dat is ook wat ik hoor van het Engelse Naim forum in verband met de firmware update 4.16 (of iets in die buurt) Het kan dus zijn dat Naim dat heeft verkloot. en nu maar hopen op een update. aan de andere kant inspelen duurt nog wel een maandje of twee dus waar praat ik over. Maar op dit moment heb ik het gevoel dat het met de Nova ff niks word.

je hebt lekker veel geluk met Naim :( Terug dat ding en stap lekker op een ander merk over.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Alco

#19987
Jakkes, da's niet fijn om te horen Fred. :huh2: Ok, dat splinternieuwe apparatuur wat moet inspelen kan ik begrijpen, maar kan me niet voorstellen dat het eenmaal ingespeeld een wereld van verschil zou moeten maken. (wat nu hopelijk dan toch gebeurd)

De paar keren dat ik Naim nieuw heb gekocht (Nait 5i-2, CD5i-2, CD5x) kan ik me niet herinneren dat het na een bepaalde periode echt veel beter klonk. :unsure: (alleen het verschil tussen een steenkoud Naim en een uurtje 'opwarmen' vond ik altijd wel duidelijk, met name bij de Nait-2)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Tsja...dan kan ik mij ook herineren. Dat er welliswaar verschil was te bespeuren tussen koud en warm maar het verschil niet zo groot is. Ik hooo op de software fout. Daar hebben veel meer mensen last van. We wachten af...anders ga ik weer naar de classic serie, xs-2 en nd5xs-2
Quad vintage.

oortjes

Quote from: fred19633 on April 21, 2018, 08:31:27


En dat is ook wat ik hoor van het Engelse Naim forum in verband met de firmware update 2.6 (of iets in die buurt) Het kan dus zijn dat Naim dat heeft verkloot. en nu maar hopen op een update. aan de andere kant inspelen duurt nog wel een maandje of twee dus waar praat ik over. Maar op dit moment heb ik het gevoel dat het met de Nova ff niks word.

Heel vervelend voor je, wanneer je zoiets kostbaars koopt en het voldoet niet aan je verwachting, is kl*te. Het verschil zal van de firmware update moeten komen is mijn verwachting. Ik heb niet zoveel ervaring met inspelen omdat meeste van mijn huidige spul als demo / tweede hands heb gekocht. In het verleden vond ik het verschil in het inspelen niet mega groot, soms een "mindere dag" dag ertussen maar dat ervaar ik nu ook nog wel eens. FF spanning eraf en dan gaat het weer als vanouds.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

HuubF

#19990
Bij mijn Naim Atom duurde het ook 2 weken voordat hij goed klonk. Zelfs de vervangende NAC272 die een paar jaar oud is moest even wennen. De nieuwe voeding begon ook pas na 2 weken te laten horen waarom een losse voeding bij Naim zo goed werkt.

Gewoon 24x7 aan laten staan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

Quote from: HuubF on April 22, 2018, 22:41:31
Bij mijn Naim Atom duurde het ook 2 weken voordat hij goed klonk. Zelfs de vervangende NAC272 die een paar jaar oud is moest even wennen. De nieuwe voeding begon ook pas na 2 weken te laten horen waarom een losse voeding bij Naim zo goed werkt.

Gewoon 24x7 aan laten staan.

Dat geeft de burger weer enigzins moed! Ik moet gewoon geduld hebben, zeggen ze bij Latham ook. Maar ja de initiele schok was wel heel groot. Heb nu radio paradise 24/7 aanstaan (zonder geluid) We wachten af. De muziekrips op een usb stick werkt overigens perfect. En ja de XS serie werd uiteraard ook warmer moest je en kon je de hele dag aan laten staan. Dat is bij de Nova anders die kan wel op standby maar dan blijft hij koud denk ik dan.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Hmmm...Zit nu ff met een probleem waar ik zo rukzuk niet uitkom. Had mij mede op advies van een medeforummer een thorens 190-2 gekocht. ik had immers nog een stageline  liggen. Maareh zonder hamer en breekijzer gaat dan in de Nova niet lukken. Dat ding moet gevoed worden met bijv. een flatcap.

Ding klinkt wel mooi op de flatcap van mijn ex, waar de thorens nu staat te spelen. Maar ja hoe krijg ik dat nu voorelkaar op de Nova? Een externe losse voeding? ( hoeveel volt en ampere?) Of geheel iets nieuws (rega en fono mm?) ben ik ff in mijn niet al te jeugdige enthousiasme een beetje te onnadenkend geweest.
Quad vintage.

Robiwan

#19993
Quote from: fred19633 on April 23, 2018, 13:06:27
Hmmm...Zit nu ff met een probleem waar ik zo rukzuk niet uitkom. Had mij mede op advies van een medeforummer een thorens 190-2 gekocht. ik had immers nog een stageline  liggen. Maareh zonder hamer en breekijzer gaat dan in de Nova niet lukken. Dat ding moet gevoed worden met bijv. een flatcap.

Ding klinkt wel mooi op de flatcap van mijn ex, waar de thorens nu staat te spelen. Maar ja hoe krijg ik dat nu voorelkaar op de Nova? Een externe losse voeding? ( hoeveel volt en ampere?) Of geheel iets nieuws (rega en fono mm?) ben ik ff in mijn niet al te jeugdige enthousiasme een beetje te onnadenkend geweest.

:D :D Is de Stageline nieuw en is deze voorzien van zwarte SNAIC 5-5 kabel? Zo ja dan is het zonde, hoewel het niet een hele goede phonoamp is, om deze te verkopen en daar moet dan een flatcap of teddycap bij maar ook nog een din 4-5 kabel (flashbacksales) om een aansluiting met de Nova te maken. Indien je de SL verkoopt dan is bijv. een Rega Fono MKIII een mooie phonoversterker en ook een zeer goede match met het Ortofon OM10e mm element.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

De stageline is al een oudje. Vraag kun je de rega pre pre zonder externe voeding zo op de nova zetten? Denk het wel. Maar van die pre pre en externe voedingen weet ik maar weinig.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on April 24, 2018, 18:28:22
De stageline is al een oudje. Vraag kun je de rega pre pre zonder externe voeding zo op de nova zetten? Denk het wel. Maar van die pre pre en externe voedingen weet ik maar weinig.

de rega heeft een eigen voeding. Je hebt alleen een tulp-tulp of tulp-din interlink nodig
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Cyreg

Ik ben LS-kabel op het spoor gekomen met bijna dezelfde elektrische specificaties als NAC A5  :o
Deze zal ongetwijfeld totaal anders zijn van klank, maar elektrisch zou het dus wel moeten kunnen?

Naim NAC A5 specs:    0,009 Ohm/m; 16 pF/m; 1,00 uH/m
DNM Resolution specs: 0,013 Ohm/m; 17 pF/m; 1,03 uH/m

Het gaat hier dus om de DNM Stereo Solid Core (diam. 1,3mm) Resolution LS-kabel
http://www.dnm.co.uk/cablesdetail.html
(zo'n DNM kabel kost voor 3,5m (2x2 cores voor stereo), afgewerkt met 'leaf' banaantjes, GBP 217

Misschien 'n keer uit te proberen door 1 (of meerdere) vd Naimies hier?
Op het Britse Naimforum had ik daar ook al iets over gelezen

Overigens ook best interessant als je (niet-Naimie) al op zoek was naar Solidcore LS-kabel  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on April 25, 2018, 14:31:20
Ik ben LS-kabel op het spoor gekomen met bijna dezelfde elektrische specificaties als NAC A5  :o
Deze zal ongetwijfeld totaal anders zijn van klank, maar elektrisch zou het dus wel moeten kunnen?

Naim NAC A5 specs:    0,009 Ohm/m; 16 pF/m; 1,00 uH/m
DNM Resolution specs: 0,013 Ohm/m; 17 pF/m; 1,03 uH/m

Het gaat hier dus om de DNM Stereo Solid Core (diam. 1,3mm) Resolution LS-kabel
http://www.dnm.co.uk/cablesdetail.html
(zo'n DNM kabel kost voor 3,5m (2x2 cores voor stereo), afgewerkt met 'leaf' banaantjes, GBP 217

Misschien 'n keer uit te proberen door 1 (of meerdere) vd Naimies hier?
Op het Britse Naimforum had ik daar ook al iets over gelezen

Overigens ook best interessant als je (niet-Naimie) al op zoek was naar Solidcore LS-kabel  ;)

als het totaal anders zou klinken dan komen de kabels van Mars. Er zijn subtiele verschillen niet meer niet minder.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Cyreg

Quote from: Robiwan on April 25, 2018, 21:10:11
als het totaal anders zou klinken dan komen de kabels van Mars. Er zijn subtiele verschillen niet meer niet minder.

serieus?  :nowink:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2