Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: fred19633 on January  7, 2018, 13:59:15
...
Huub. Met alle respect maar ik begrijp het niet helemaal. Je koopt de atom omdat dat e 1500 scheelt tov van de Star. Ok....maar vervolgens koop je er een nap 200 bij, en wil vervolgens gaan experimenteren met de superdure luminas? Kun je voorzichtig stellen dat het een beetje een miskoop is geweest.mijn tip neem toch maar de star.

Ik heb al een Atom. Die doet het perfect, alleen is de versterker te licht. Dan kan ik hem inruilen voor een hoger model maar dan moet ik minimaal 2500 euro bijbetalen. Een tweedehands NAP200 is dan geen slechte keus.

Waarschijnlijk ga ik gewoon de Vertere weer gebruiken.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

#19576
Ha....op zo een manier. Ken het probleem ben bezig mijn set in te ruilen voor een Nova, maar de inruil prijs is soms ronduit schandalig.
Quad vintage.

jpmoree

Quote from: fred19633 on January  7, 2018, 21:27:54
Ha....op zo een manier. Ken het probleem ben bezig mijn set in te ruilen voor een Nova, maar de inruil prijs is soms ronduit schandalig.
Fred, je vond de nieuwe Naim allinones toch zo lelijk? Meen dat enkele dagen geleden op dit forum nog gelezen te hebben?!

Dr.Bedlo

#19578
Quote from: jpmoree on January  7, 2018, 22:47:52
Fred, je vond de nieuwe Naim allinones toch zo lelijk? Meen dat enkele dagen geleden op dit forum nog gelezen te hebben?!

Klopt...ik vind ze overigens nog steeds lelijk. Kwestie van een kleedske erover leggen.Of de bijbehorende doos, die past er netjes overheen.
Quad vintage.

HuubF

Quote from: fred19633 on January  7, 2018, 23:02:05
Klopt...ik vind ze overigens nog steeds lelijk. Kwestie van een kleedske erover leggen.Of de bijbehorende doos, die past er netjes overheen.

In het echt zien ze er schitterend uit hoor! Met lap eroverheen zie je de prachtige volumeknop en het mooie schermpje niet. En hij ontploft na een paar uurtjes want hij wordt erg warm.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

#19580
Quote from: HuubF on January  7, 2018, 21:15:53
Ik heb al een Atom. Die doet het perfect, alleen is de versterker te licht. Dan kan ik hem inruilen voor een hoger model maar dan moet ik minimaal 2500 euro bijbetalen. Een tweedehands NAP200 is dan geen slechte keus.

Waarschijnlijk ga ik gewoon de Vertere weer gebruiken.

Huub,

Misschien is dit nog iets voor je kwa LS Kabel  en een overweging waard?

http://www.witchhatservicing.co.uk/
Quad vintage.

HuubF

#19581
Quote from: fred19633 on January  8, 2018, 14:25:25
Huub,

Misschien is dit nog iets voor je kwa LS Kabel  en een overweging waard?

http://www.witchhatservicing.co.uk/

Bedankt voor de tip.  ;)

Ik hou het even op de NACA5 versus de Vertere Pulse X. Lastige keus omdat de NACA5 een mooi compleet (maar niet zo gedetailleerd) geluid neerzet met, na wat muziek te hebben gehoord, een mooi basje. Zelfs zo dat ik de subwoofer (waar de NAP200 van over de rooie gaat) niet echt mis.

Edit: inmiddels de sub weer kunnen aansluiten. Bij Naim eindversterkers moet de high level aansluiting niet bij de versterkeruitgang maar bij de speakeringang worden aangesloten. :alien: Nevermind, it works! De NACA5 begint wat meer te shinen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

News flash.......!

Heb de NOVA aangeschaft!
Quad vintage.

jpmoree

Quote from: fred19633 on January  9, 2018, 11:59:37
News flash.......!

Heb de NOVA aangeschaft!
Gefeliciteerd! Wanneer wordt hij geleverd, of heb je hem al?

Dr.Bedlo

Nee zo snel gaat dat niet . Levertijd is ongeveer drie weken. Overleef ik dat? ...Hmmm.
Quad vintage.

jpmoree

XS-spul ingeruild?

Jumping Jack

Je avatar is ook erg passend gewijzigd zie ik  :worship:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Quote from: jpmoree on January  9, 2018, 12:08:30
XS-spul ingeruild?

Inderdaad. moet wel vast stellen dat het zinvol is om meerdere zaken bij langs te gaan want voor de inruil prijs scheelt het in mijn geval vaak heel veel. En aangezien je geen dief wilt zijn van je eigen geldbuidel.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Jumping Jack on January  9, 2018, 12:10:49
Je avatar is ook erg passend gewijzigd zie ik  :worship:.

Ach...Ik moet aan dat nieuwe spul maar gaan wennen. Blijf toch bij Naim. Linn destijds aangeschaft om Naim het niet goed deed , iets dat achteraf logisch was te verklaren. Nou ja Schoonpa is dan weer blij met de Linn.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Overigens nog een optie op de Uniti Core. |Lijkt mij handiger in mijn geval. En ik kan mij voorstellen dat er geluids technisch nog wel wat winst is te behalen ten opzichte van een computer rip.
Quad vintage.

bokkes

Quote from: fred19633 on January  9, 2018, 12:13:45
Inderdaad. moet wel vast stellen dat het zinvol is om meerdere zaken bij langs te gaan want voor de inruil prijs scheelt het in mijn geval vaak heel veel. En aangezien je geen dief wilt zijn van je eigen geldbuidel.
Namen noemen mag , geen één sponsor die Naim verkoopt op het forum  ;)

Dr.Bedlo

en toch zal ik dat niet doen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: HuubF on January  8, 2018, 15:44:19
Bedankt voor de tip.  ;)

Ik hou het even op de NACA5 versus de Vertere Pulse X. Lastige keus omdat de NACA5 een mooi compleet (maar niet zo gedetailleerd) geluid neerzet met, na wat muziek te hebben gehoord, een mooi basje. Zelfs zo dat ik de subwoofer (waar de NAP200 van over de rooie gaat) niet echt mis.

Edit: inmiddels de sub weer kunnen aansluiten. Bij Naim eindversterkers moet de high level aansluiting niet bij de versterkeruitgang maar bij de speakeringang worden aangesloten. :alien: Nevermind, it works! De NACA5 begint wat meer te shinen.

Atom preout naar lfe ingangen van de Rel. Maar daar zit de 200 in de weg?
Quad vintage.

garmtz

Quote from: HuubF on January  8, 2018, 15:44:19
Edit: inmiddels de sub weer kunnen aansluiten. Bij Naim eindversterkers moet de high level aansluiting niet bij de versterkeruitgang maar bij de speakeringang worden aangesloten. :alien: Nevermind, it works! De NACA5 begint wat meer te shinen.

Dat komt omdat de inductie van de NAC A5 compenseert voor een waarschijnlijk wat hogere capaciteit op de ingang van de subwoofer. Daarom is het met Classic lijn versterkers zo belangrijk om met NAC A5 te spelen of andere kabels met vergelijkbare lage capaciteit en wat hogere inductie. Dit komt dan weer omdat de eindversterkers een Zobel netwerk weglaten die normaal gesproken een versterker stabieler maakt voor complexe (capacitieve) lasten.

Dr.Bedlo

Naim amplifiers do not have extra inductance networks in the output, Naim prefer to use the speaker cable to provide the correct inductance and capacitance.

To do so a minimum of 3.5 metres of NACA4 or NACA5 cable is required – although the optimum is around 5-10 metres. We find the supplied Naim speaker plugs to be an optimal match for the 4mm sockets we use on our amplifiers.

In addition, the plugs are designed in such a way as to prevent them being accidentally inserted into European mains sockets - hence the warning in your Owner's Manual
"The Naim loudspeaker connectors supplied are designed to comply with European safety legislation and must be used."

Cable length for left and right channel should be of exactly equal length – even if one speaker is closer (as is often the case) to the power amplifier.

It is advised that you position the system away from between the speakers, either off to one side of the room or at the opposite end.  As such, longer lengths of cable are ideal and will work without significant information loss.

Spare speaker cable should not be coiled – excess cable may be tidied up in a way similar to that employed in the "Jumping Jack" firework. Examples can be seen in this thread:

http://forums.naimaudio.com/topic/cable-dressing-6



Use cable ties or similar at either end to hold in place.Additional: I would not recommend any particular length for the folds - you can make the folds suitable for hiding but use some sense. You are most likely to end up with one cable needing to be tidied - that to the nearest speaker - giving the distance between the speakers as the amount to be dealt with.Avoid having the doubled (tripled or whatever) too close to either the speaker or the amplifier end of the cable - to give as much flexibility as NACA5 allows for the final run at each end.
Avoid running the cables parallel to mains cables.

Apart from Naim's own upgrade cable - Super Lumina - alternative speaker cables cannot be  recommended by Naim, however, should you still wish to try them then you should ensure that the cable is low capacitance and of moderate inductance.  High capacitance cables are to be avoided at all costs and may result in damage to your amplifier.

NACA5 specifications are as follows:

Capacitance:         16pF per metre
Resistance:          9 milliohms per metre
Inductance:          1uH per metre

Minimum length:     3.5 metres per channel
Maximum length:    20 metres per channel (note that longer lengths can be used up to around 25 m but then some small signal loss must be expected)

Quad vintage.

HuubF

Bedankt voor de info mannen!  :wub:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

Als ik dat zo zie op het Naim forum heeft Naim met de Uniti er wel een zooitje van gemaakt. Een op de twee schijnt het niet goed te doen. Makes me think!
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fred19633 on January 12, 2018, 10:48:16
Als ik dat zo zie op het Naim forum heeft Naim met de Uniti er wel een zooitje van gemaakt. Een op de twee schijnt het niet goed te doen. Makes me think!

kwaliteitscontrole laat te wensen over omdat ze de vraag waarschijnlijk niet aan kunnen, soort Rega met hun draaitafels ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Dat zal het wel zijn. Naim barst uit zijn voegen.
Quad vintage.

minplus

Geen enkel excuus om troep te leveren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right