Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: fred19633 on January  6, 2018, 11:21:49
Had je de Star niet in overweging genomen?

Ja een hoger model heb ik in overweging genomen. Maar deze oplossing is 1500 euro goedkoper, er zijn zat NAP200's te vinden, de NAP200 is ongetwijfeld nog weer wat beter en ik hoef niet weer wekenlang te wachten tot het apparaat is ingespeeld. Na het ellenlange wachten op leven in de ATC's heb ik daar echt geen zin meer in.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Robiwan

Quote from: mikeclauw on January  6, 2018, 12:02:35
Heeft er iemand al ervaring met de uniti star van Naim.Ben weer opzoek naar iets anders.Hegel is verkocht dus de zoektocht kan beginnen.

Hegel kon mij wel bekoren met Kef tijdens verschillende shows. Er staat een mooie Naim SU te koop op m....pla.....
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#19552
Het enigste waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de Star cq Nova niet de klank kunnen evenaren van de combi XS -Nd5-FC Eigenlijk ongegrond gezien de weinige reviews die er zijn maar ben nu eenmaal opgegroeid met het idee en de algemene consensus in die tijd dat een all in one nooit losse componenten kon evenaren. en dat idee zit  ingebakken in mijn systeem.
Quad vintage.

bokkes

Quote from: mikeclauw on January  6, 2018, 12:02:35
Heeft er iemand al ervaring met de uniti star van Naim.Ben weer opzoek naar iets anders.Hegel is verkocht dus de zoektocht kan beginnen.
Ik had interesse in Star of Nova en vorige week zelfs nog de Nova beluisterd, toen nog verkrijgbaar voor oude prijs.
Maar het feit dat er geen klokfunctie op zit heeft mij doen besluiten voor een occasion Uniti II te gaan.
Dan gaat mijn huidige Uniti 1 naar de slaapkamer als wekker  ;D

Dr.Bedlo

Quote from: Iver on December 21, 2017, 19:37:36
Ik heb heel recent de set van een ander (buitengewoon vriendelijk) forum-lid kunnen over kunnen nemen en ben inmiddels de gelukkige eigenaar van Naim Supernait2 met HiCap DR en een NDX. De set vervangt mijn vorige set (NAC152XS/NAP150XS/FlatCapXs/ND5XS). Mijn nieuwe installatie klingt werkelijk fantastisch. Het is exact zoals ik hoopte en al vaak bij dealers gehoord had.

Ik kan niet zo goed uitdrukken waar exact het verschil zit, maar het is vooral méér body en authoriteit. Ook het detail niveau is toegenomen vermoedelijk doordat de NDX dat beter laat horen dan de ND5XS. Wat ik vooral geweldig vind, is dat de klank-signatuur (zeg maar het "eigen" aan de klank van Naim) nog precies hetzelfde is. Het woordje "herkenbaar" komt telkens in me op. Als luidsprekers spelen nu nog altijd mijn Naim Allae's met NACA5 kabels.

Vandaag heb ik tijd kunnen maken om op mijn gemak naar andere luidsprekers te luisteren. Mijn huidige Allae's zijn erg goed maar ik zocht nog een iets grootser geluid. In exact dezelfde systeem setup als mijn nieuwe set heb ik Q Acoustic Concept 500 vergeleken met Focal Kanta 2 en Sonus Faber Olympica II. Later ook nog de Kef Reference 1 monitors toe gevoegd. Voor mijn gehoor doen ze niet overdreven veel voor elkaar onder. Allemaal een buitengewoon hoog niveau. De KEF maakte op mij de "minste" indruk. Ook de Q Acoustic haalde het net niet bij de anderen. Nog eens 2 uur later heb ik besloten de Focal Kanta 2 aan te schaffen. Net als Sonus Faber een sublieme afwerking, zijdezachte klank, heel goede balans en ongelooflijke plaatsing. De Focals waren net iets frisser dan de Sonus Faber. Wel weer een iets hardere bas maar niet overdreven. Omdat ze net op de markt zijn, is er wel een aantal weken levertijd.

Ik heb niet naar andere luidsprekerkabels gekeken en ben van plan voorlopig met de NACA5 verder te spelen. Hebben jullie ervaring met goede kabels (Chord, Audioquest)?

Ondertussen staat mijn Naim XS set te koop en ga ik ook de Allae's verkopen, denk ik.

Groet
Iver

misschien nog interessant om hier kennis van te nemen?

http://www.connect.de/testbericht/focal-kanta-no-2-naim-uniti-nova-test-3198002.html
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: bokkes on January  6, 2018, 13:15:07
Ik had interesse in Star of Nova en vorige week zelfs nog de Nova beluisterd, toen nog verkrijgbaar voor oude prijs.
Maar het feit dat er geen klokfunctie op zit heeft mij doen besluiten voor een occasion Uniti II te gaan.
Dan gaat mijn huidige Uniti 1 naar de slaapkamer als wekker  ;D

Leuk..iets laten liggen vanwege een klokfunctie! maar snap dat wel.
Quad vintage.

Iver

Quote from: fred19633 on January  6, 2018, 13:27:42
Leuk..iets laten liggen vanwege een klokfunctie! maar snap dat wel.

Bedankt Fred, ik had dat lagazine reeds gekocht. Mooie match met de Nova ook
Naim NAC 552 - NAP 300Dr - SuperCapDr - ND555 - 555dr - Sonus Faber Nova 3 - SuperLumina - Naim Fraim - Roon Rock/SBooster - Silent Angel Bonn8/Forester - AudioQuest Vodka - Naim Powerlines - dedicated electricity circuit - Furutech TP60e powerblock

Dr.Bedlo

Zo heeft een ieder zijn voorkeur. Voor mij is dat Harbeth.
Quad vintage.

Siddartha

#19558
Er staat ook nog een mooie unitilite op het forum te koop [emoji56]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Mijn Rel T5 subwoofer kan niet op de pas 2e-hands aangeschafte NAP200 versterker worden aangesloten zonder kunstgrepen (naar verluidt: alleen high level via ls-aansluitingen). Je hoort hoe het fout gaat: vervorming. Dat zegt iets over de gevoeligheid voor impedantie en dat leidde me weer naar mijn NACA5 kabel die ik al afgeschreven had (de Vertere's zijn veel beter). Dus de NACA5 maar weer eens geprobeerd.

Volgens mijn informatie-bubbel heeft de NACA5 meer (ahum) prat. Ik ben bereid dat te geloven want na een nachtje draaien klinkt het zeker meeslepend.

Maar ik moet nu kiezen tussen de uitnemende Vertere en de, in verhouding, wat muffige NACA5 mét prat. Ik haat dergelijke dilemma's. Daarom had ik een all in one gekocht.

Vraag: heeft iemand de duurdere Naim ls-kabel? Zou die het best van 2 werelden zijn?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Robiwan

Quote from: HuubF on January  7, 2018, 07:43:06
Mijn Rel T5 subwoofer kan niet op de pas 2e-hands aangeschafte NAP200 versterker worden aangesloten zonder kunstgrepen (naar verluidt: alleen high level via ls-aansluitingen). Je hoort hoe het fout gaat: vervorming. Dat zegt iets over de gevoeligheid voor impedantie en dat leidde me weer naar mijn NACA5 kabel die ik al afgeschreven had (de Vertere's zijn veel beter). Dus de NACA5 maar weer eens geprobeerd.

Volgens mijn informatie-bubbel heeft de NACA5 meer (ahum) prat. Ik ben bereid dat te geloven want na een nachtje draaien klinkt het zeker meeslepend.

Maar ik moet nu kiezen tussen de uitnemende Vertere en de, in verhouding, wat muffige NACA5 mét prat. Ik haat dergelijke dilemma's. Daarom had ik een all in one gekocht.

Vraag: heeft iemand de duurdere Naim ls-kabel? Zou die het best van 2 werelden zijn?

NACA5 is gewoon de beste LS kabel voor Naim punt uit. Wel aan beide zijde de Naim pluggen gebruiken!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

HuubF

Quote from: Robiwan on January  7, 2018, 08:01:12
NACA5 is gewoon de beste LS kabel voor Naim punt uit. Wel aan beide zijde de Naim pluggen gebruiken!

Ja de juiste pluggen zitten er aan. Klinkt prima hoor maar de brille is weg.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on January  6, 2018, 12:03:19
Ja een hoger model heb ik in overweging genomen. Maar deze oplossing is 1500 euro goedkoper, er zijn zat NAP200's te vinden, de NAP200 is ongetwijfeld nog weer wat beter en ik hoef niet weer wekenlang te wachten tot het apparaat is ingespeeld. Na het ellenlange wachten op leven in de ATC's heb ik daar echt geen zin meer in.

Foto Huub ? Erg benieuwd naar je ATC speakers. Nooit gehoord. We moeten binnenkort echt een keer afspreken. Te lang geleden alweer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dr.Bedlo

#19563
Quote from: Robiwan on January  7, 2018, 08:01:12
NACA5 is gewoon de beste LS kabel voor Naim punt uit. Wel aan beide zijde de Naim pluggen gebruiken!

Ja....Met een duurdere kabel is geen winst te behalen. Robiwan geen vastlopers meer?
Quad vintage.

MarkD

Het schijnt niet te kunnen of te mogen, maar ik ben zeer tevreden met mijn Tellurium Ultra Black LS-kabels. ;) Tweedehands gekocht als experimentje. In vergelijking met Naca5 meer verfijning met behoud van prat. Volgens mijn vriendin: "Hmm, dit klinkt toch echt wel beter". Die conclusie deel ik. :)

Binnenkort de naca5 weer eens terug hangen om zeker te weten of ik me geen dingen inbeeld...

Lumina lonkt... alleen die prijzen! :crazy:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: MarkD on January  7, 2018, 12:10:12
Het schijnt niet te kunnen of te mogen, maar ik ben zeer tevreden met mijn Tellurium Ultra Black LS-kabels. ;) Tweedehands gekocht als experimentje. In vergelijking met Naca5 meer verfijning met behoud van prat. Volgens mijn vriendin: "Hmm, dit klinkt toch echt wel beter". Die conclusie deel ik. :)

Binnenkort de naca5 weer eens terug hangen om zeker te weten of ik me geen dingen inbeeld...

Lumina lonkt... alleen die prijzen! :crazy:

Je bedoelt meer soft en minder attack, dat is toch de definitie van meer verfijning?  :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MarkD

Neuh, eerder minder kaal en ruw, meer tonale rijkdom, minder versmeerd en wat al niet meer ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

#19568
Quote from: HuubF on January  7, 2018, 09:24:47
Ja de juiste pluggen zitten er aan. Klinkt prima hoor maar de brille is weg.

Lumina...hmmm...verhouding zoek en de prijs niet waard. Alternatief De groef in Groningen heeft erg goede eigen merk LS kabel. Of iets van dd ex van de oud CEO van Naim. Ik meen Chord.

Aan de andere kant denk dat het allemaal grotendeels suggestief is. Heb nu een lumina van 2600 euro tussen de nd en de xs hangen maar of ik nu verschil hoor met de standaard din kabel? Nee...


HUub. Met alle respect maar ik begrijp het niet helemaal. Je koopt de atom omdat dat e 1500 scheelt tov van de Star. Ok....maar vervolgens koop je er een nap 200 bij, en wil vervolgens gaan experimenteren met de superdure luminas? Kun je voorzichtig stellen dat het een beetje een miskoop is geweest.mijn tip neem toch maar de star.
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: MarkD on January  7, 2018, 13:54:31
Neuh, eerder minder kaal en ruw, meer tonale rijkdom, minder versmeerd en wat al niet meer ;)

ha ha wat een giller :D Voor tonale rijkdom ben je bij Naim sowieso aan het verkeerde adres.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MarkD

Quote from: Robiwan on January  7, 2018, 14:38:04
ha ha wat een giller :D Voor tonale rijkdom ben je bij Naim sowieso aan het verkeerde adres.

Altijd leuk, mensen aan het lachen krijgen...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Quote from: fred19633 on January  7, 2018, 13:59:15
Lumina...hmmm...verhouding zoek en de prijs niet waard. Alternatief De groef in Groningen heeft erg goede eigen merk LS kabel. Of iets van dd ex van de oud CEO van Naim. Ik meen Chord.

Aan de andere kant denk dat het allemaal grotendeels suggestief is. Heb nu een lumina van 2600 euro tussen de nd en de xs hangen maar of ik nu verschil hoor met de standaard din kabel? Nee...

Heb je de Lumina speakerkabels ook geprobeerd?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

#19572
Nee....ook niet in overweging genomen overigens. Ben ook niet zo van de kabels. De lumina interconnect  kon ik lenen dus dan is het wel een experiment waard.
Quad vintage.

MarkD

Quote from: fred19633 on January  7, 2018, 14:46:38
Nee....ook niet in overweging genomen overigens. Ben ook niet zo van de kabels. De lumina kon ik lenen dus dan is het wel een experiment waard.

Duidelijk. Experiment met als uitkomst dat het niet zinvol is om hieraan geld uit te geven is natuurlijk prettig.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Dr.Bedlo

Dat is maar net hoe je het beluisterd. Voor de een is het weggegooid geld voor de ander een te verantwoorden uitgave. Zelf heb ik in mijn studententijd genoeg experimenten uitgevoerd om voor mijzelf te bepalen dat het grotendeels,suggestief is.
Quad vintage.