Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

musfed

QuoteHeb vd week naar een 252 250 555 nd5xs Magico enz geluisterd en vraag me af of Naim wel mijn merk is.

Ben toch bang dat dit een beetje kort door den bocht is.....
Lijkt een droomset (aan de Naim kant tenminste), welke Magico heb je beluisterd?
Dat is de eerste vraag die in me opkomt....(naast ruimte, gelegenheid, muziekkeus, duur van de sessie, etc etc etc....)
Dutch & Dutch 8c's

Jumping Jack

Dit weekend demonstreert WidescreenAudio in Gent met de 500-reeks en de nieuwe TAD Compact Evolution One (mooie speakers, ik heb ze al een paar keer mogen beluisteren). Ook de Compact Reference One is van de partij (met TAD componenten)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

EdoE

Quote from: Musfed on October 16, 2015, 00:44:43
Ben toch bang dat dit een beetje kort door den bocht is.....
Lijkt een droomset (aan de Naim kant tenminste), welke Magico heb je beluisterd?
Dat is de eerste vraag die in me opkomt....(naast ruimte, gelegenheid, muziekkeus, duur van de sessie, etc etc etc....)

CDX-72-Hi-250 is iets totaal anders dan 555-552-500 (bijvoorbeeld). In objectiveerbare aspecten moet het een duidelijke race zijn, maar als smaak om de hoek komt kijken is alles mogelijk. Dus inderdaad, beoordeel Naim niet op één beluisterde set.

Klout10

Inmiddels is hij er al een tijdje, maar ik hoor er hier weinig over: de Naim Muso.

Iemand ervaring hiermee?
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Quote from: Klout10 on October 21, 2015, 14:36:53
Inmiddels is hij er al een tijdje, maar ik hoor er hier weinig over: de Naim Muso.

Iemand ervaring hiermee?

nee, maar waarom zou je een Muso willen hebben?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Klout10

Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Martin!!!

Heeft Fred19633 zijn bevindingen over de NDX nu al eens gepost hier?
mainly British stuff

Alco

#15984
QuoteHeeft Fred19633 zijn bevindingen over de NDX nu al eens gepost hier?
Volgens mij nog niet.  Over de NDX gesproken... ben ff nieuwsgierig. (geld overigens ook voor de ND5xs)

Ik las onlangs toevallig enkele specs van de NDX, waaronder 'power consumption'.
Bij de NDX en ND5xs staat daar op de Naim site alleen: 60VA (max.)
Bij de Nait 5si, XS2 en SN2 versterkers staat daar (quiescent) en dan bijvoorbeeld 19VA.

Ik vroeg me af...is dat 60VA maximum getal dan bijvoorbeeld alleen even bij het inschakelen ?
Het gemiddelde stroomverbruik ligt neem ik aan een stuk lager. (al wordt een ND5xs redelijk warm)
Waarom staat er bij de versterkers een "quiescent" (gemiddeld/standby? :mellow: ) en bij de streamers alleen een max. getal ?

Is er iemand die dat misschien kan uitleggen ?  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Martin!!!

Ik kan het je niet uitleggen, maar mijn NDX werd loeiheet bij spelen en bovengemiddeld warm in stanby....
mainly British stuff

Alco

QuoteIk kan het je niet uitleggen, maar mijn NDX werd loeiheet bij spelen en bovengemiddeld warm in stanby...
O ?!...Goh, is dat normaal ? :unsure:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Martin!!!

Quote from: Alco on October 21, 2015, 22:51:18
O ?!...Goh, is dat normaal ? :unsure:

Ik vermoed het, wellicbt dat andere (ex)eigenaren van de NDX hier iets over kunnen schrijven......
mainly British stuff

fireman

Mijn NDX is stand-by of spelend handwarm. Absoluut niet heet!
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

#15989
Ik kan het ook niet verklaren... misschien al die digitale techniek... Om een voorbeeld te geven: tijdens een avondje muziek luisteren (dus niet op achtergrondvolume) is de HDX handwarm terwijl de SuperNait gewoon koel blijft ...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Quote from: Martin!!! on October 21, 2015, 22:50:11
Ik kan het je niet uitleggen, maar mijn NDX werd loeiheet bij spelen en bovengemiddeld warm in stanby....

lijkt me niet oke?  al eens contact gezocht met latham?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Alco

#15991
Als de Naim streamers redelijk warm worden, verbruiken ze dan niet veel stroom ? (aangezien ze 24/7 aanstaan)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

Quote from: Alco on October 22, 2015, 08:10:48
Als de Naim streamers redelijk warm worden, verbruiken ze dan niet veel stroom ? (aangezien ze 24/7 aanstaan)

geen idee een vraag voor de technici hier? Maar het loeiheet worden lijkt me echt niet oke.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

fireman

Kan je, net als in de unitiqute, de temperatuur aflezen ergens in het menu?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jumping Jack

Quote from: Fireman on October 22, 2015, 08:33:05
Kan je, net als in de unitiqute, de temperatuur aflezen ergens in het menu?

Volgens mij niet. Met de SuperUniti kan dat ook.

Mijn NDX wordt ook warm, niet heet. Gemiddeld iets warmer dan de supernait2.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Klout10

Quote from: Alco on October 22, 2015, 08:10:48
Als de Naim streamers redelijk warm worden, verbruiken ze dan niet veel stroom ? (aangezien ze 24/7 aanstaan)

Lijkt me wel, wellicht dat er op momenten dat de apparatuur niet in gebruik is minder verbruikt wordt ... Wat de temperaturen betreft: in een van de menu's van de HDX is de interne temperatuur af te lezen, in sommige delen bedraagt deze 45 graden  :blink:
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

bmateijsen

Quote from: Klout10 on October 22, 2015, 10:18:22
Lijkt me wel, wellicht dat er op momenten dat de apparatuur niet in gebruik is minder verbruikt wordt ... Wat de temperaturen betreft: in een van de menu's van de HDX is de interne temperatuur af te lezen, in sommige delen bedraagt deze 45 graden  :blink:

45 graden is normaal... dat is bedrijfstemperatuur voor de meeste elektronische apparaten. Pas als dit boven 65 komt, mag je gaan schrikken.

Klout10

Quote from: LPlover on October 21, 2015, 14:50:52
nee, maar waarom zou je een Muso willen hebben?

Downgrading :D
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

EdoE

Quote from: Alco on October 22, 2015, 08:10:48
Als de Naim streamers redelijk warm worden, verbruiken ze dan niet veel stroom ? (aangezien ze 24/7 aanstaan)

Een belangrijke reden om je apparatuur altijd aan te laten staan is juist het op temperatuur houden van de componenten. Omdat ze deze warmte ook weer afstaan aan de omgeving heb je per definitie verbruik, bovendien gaat door een ringkerntrafo altijd een nulstroompje. Ik heb het in de "groene tijd" ooit gemeten en ik kwam gemiddeld op zo'n 10W per apparaat.

Gisteren had ik het idee dat mijn 272 ook een beetje warm aanvoelde. Ik zal het eens checken en meten.