Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: Fireman on September 21, 2015, 14:00:46
Weet niet of je nu wireless bent of niet. Maar bij mij:

Wireless = problemen
Wirered = geen problemen.

Ik denk dat het probleem in de WiFi van de Naïm apparaten zit. Anders hoor ik graag hoe ik de "gaps" kan uitsluiten als ik de NDX op WiFi verbind.


Nou"..mij streamer is bedraad aangesloten en ik kan via de remote de muziek via mijn NAS benaderen en dat werkt hoe het zou moeten. Maar via de Ipad met de App werkt het niet. Kamers zoeken ja...doet ie wel maar vinden zou prettig zijn voor Mijn pensionering over 16 jaar. Internet enz via de I pad werkt wel probleemloos.
Quad vintage.

fireman

#15901
Quote from: SmauG on September 21, 2015, 14:54:51
Ik stream ook wel eens muziek naar mijn TV via WiFi, en dat gaat prima. Wanneer het bestand dat wordt afgespeeld groter wordt e.d. een filmpje, dan wordt het problematisch en ervaar ik ook dropouts in de stream.
De kans is groot dat het te maken heeft met de WiFi band waarop je router werkt. Bij UPC (Ziggo) In mijn geval kun je dit instellen en ik zou hier eens mee moeten experimenteren. Mijn mobiel internet is namelijk behoorlijk traag en dat kom waarschijnlijk omdat de hele straat/buurt op deze band werkt.
Wie weet biedt het bij jou ook soelaas.

Met "band" bedoel je "kanaal" ?

Ik ga eens uitproberen.

Zijn er programmaatjes waar je kunt zien op welk kanaal je buren/straat zit?

Ik heb een iMac (OSX)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

Alco, heb je al eens contact opgenomen met Latham??

Wellicht kunnen zij je helpen...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Alco

#15903
Quote@Alco

Misschien is het handig als je even met Latham Audio (ons) of met je Naim Retailer contact opneemt. We helpen je graag verder.
Dank je wel, Naimdist! :) Ik zou graag eerst nog iets willen proberen, met behulp van de medeforumleden hier, want ik heb 't idee dat ik opeens verder ben dan tot nu het geval. Ook al geeft de Qute nog steeds 'geen netwerk' aan, in tegenstelling tot gisteren, toen er bij de netwerkinstellingen op de Qute bijna overal 0.0.0.0. stond staat er nu bijvoorbeeld wel een IP adres (waarvan de eerste 6 cijfers hetzelfde zijn als die van de router) en die kan ik zelf ook aanpassen. Dus, ik vraag me af, moet ik hier nu hetzelfde IP adres ingeven als mijn router ?  :unsure:

@Edo:
Het is me niet gelukt om de firmware van m'n route te upgraden, maar ik zag wel dat de router staat ingeschakeld op 'auto upgrade', dus ik neem aan dat het apparaat dan zichzelf upgrade wanneer 't nodig is.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#15904
QuoteAlco, heb je al eens contact opgenomen met Latham??

Wellicht kunnen zij je helpen..
Nog niet Klout10 (zie post hierboven) Ik voelde me eerlijk gezegd ook bezwaarlijk om dat te doen, aangezien ik de UQ tenslotte tweedehands gekocht heb via een particulier, en niet via een Naim dealer. :blush:

QuoteAlco, hoe ziet het pad eruit van je server naar je muziek?

Dus bijvoorbeeld c:/pcalco/alco/muziek etc.
Bensz, het pad naar mijn muziek is d:/muziek en foto's/muziek/
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

paaj

#15905
Dan komt hij toch indirect alsnog van een Naim dealer ;)

IP adres moet niet hetzelfde zijn als de router. Die is meestal 192.168.0.1, als de Qute iets anders toont zou DHCP (automatisch IP adres) zijn werk moeten hebben gedaan en het netwerk beschikbaar moeten zijn. Als je het zelf instelt kies dat een ongebruikt getal ergens bovenin: 192.168.0.201 ofzo (max 255).

Vergelijk het eens met een pc, de eerste drie getallen moeten gelijk zijn evenals het subnetmask (meestal 255.255.255.0).
Router en DNS wel op het router IP instellen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Deleted Member 2

#15906
Quote from: Alco on September 21, 2015, 17:32:03
Dank je wel, Naimdist! :) Ik zou graag eerst nog iets willen proberen, met behulp van de medeforumleden hier, want ik heb 't idee dat ik opeens verder ben dan tot nu het geval. Ook al geeft de Qute nog steeds 'geen netwerk' aan, in tegenstelling tot gisteren, toen er bij de netwerkinstellingen op de Qute bijna overal 0.0.0.0. stond staat er nu bijvoorbeeld wel een IP adres (waarvan de eerste 6 cijfers hetzelfde zijn als die van de router) en die kan ik zelf ook aanpassen. Dus, ik vraag me af, moet ik hier nu hetzelfde IP adres ingeven als mijn router ?  :unsure:

@Edo:
Het is me niet gelukt om de firmware van m'n route te upgraden, maar ik zag wel dat de router staat ingeschakeld op 'auto upgrade', dus ik neem aan dat het apparaat dan zichzelf upgrade wanneer 't nodig is.

#Ik zie nu dat ongeveer hetzelfde antwoord al was gegeven#

zeker niet hetzelfde ip-adres gebruiken! Het IP-adres bestaat uit vier groepjes van cijfers gescheiden door een punt. Vul in het laatste groepje een getal in dat bijvoorbeeld 10 hoger is dan dat van de router.

Alco

#15907
Quoteals de Qute iets anders toont zou DHCP (automatisch IP adres) zijn werk moeten hebben gedaan en het netwerk beschikbaar moeten zijn.
De Qute toonde 192.168.000.080 (heb nog andere/hogere nummers geprobeerd aan 't eind, maar maakte geen verschil)

Het begint hier echt te spoken zeg... ik schrik me de blubber wanneer opeens een zender van Iradio begint te spelen.
Vanuit 't niets blijkt de n-stream app ook weer te werken en verscheen de Qute ook weer in mijn netwerkomgeving op m'n pc.

Ook kan ik muziek via UPNP afspelen, maar lang niet alle artiesten/albums en heb geen idee via welk programma de Qute dat nu doet, want LMS ziet ie al een paar dagen niet meer. (kan dan volgens mij alleen WMP zijn) :unsure:

't is misschien (weer) een begin, maar kan over een uur ook (weer) voorbij zijn.

Heb inmiddels toch maar een mailtje uitgedaan naar Latham. :lookaround:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#15908
Ik zal nog maar niet te vroeg juichen, en de Qute ziet LMS nog steeds niet, maar.... ik kan alle albums weer streamen.  :happy: :pompom:
(ik ga er vanuit dat WMP dan opeens als upnp server werkt ?!)

Ik zag in n-stream zojuist niet alle artiesten, (na selecteren van 'alle artiesten'), maar er stonden nog veel meer opties in, waaronder 'mappen'. Toen ik dat uit nieuwsgierigheid selecteerde, verscheen er weer een map 'muziek'. Toen ik die selecteerde verschenen plotseling alle artiesten, die ik normaal ook kreeg als ik in Ipeng (app voor de SBT) 'artiesten' selecteer.   Hoe dan ook,...de logica ontgaat me, maar het werkt in ieder geval wel! :happy:  (voor nu... :sarcasm: )

edit: ....inderdaad, weer te vroeg gejuichd.  n-Stream laat wel alle artiesten zien, maar kwam net tot de ontdekking dat na het selecteren van sommige albums de app aangeeft 'leeg'! :wacko:
Nouja,...ik heb in ieder geval weer verbinding en kan de app gebruiken, da's positief. 
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

De app er een keer van af halen en opnieuw installeren wil ook nog wel eens een verbetering geven.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman


Quote from: fred19633 on September 21, 2015, 15:15:46

Nou"..mij streamer is bedraad aangesloten en ik kan via de remote de muziek via mijn NAS benaderen en dat werkt hoe het zou moeten. Maar via de Ipad met de App werkt het niet. Kamers zoeken ja...doet ie wel maar vinden zou prettig zijn voor Mijn pensionering over 16 jaar. Internet enz via de I pad werkt wel probleemloos.
app een keer opnieuw installeren. Trouwen volgens mij maakt het apparaat verbinding met een remote app (iPad of iPhone oid) als de een connected is dan wordt die andere eruit gegooid. Is dat in jou geval mogelijk??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

SmauG

Quote from: Fireman on September 21, 2015, 16:33:15
Met "band" bedoel je "kanaal" ?

Ik ga eens uitproberen.

Zijn er programmaatjes waar je kunt zien op welk kanaal je buren/straat zit?

Ik heb een iMac (OSX)

Ik heb even een appje gedownload op m'n android telefoon (WiFi Analizer) en heb ontdekt dat ik zelf op het drukste kanaal zit.
Ik ga vanmiddag eens checken of schuiven naar een ander beschikbaar kanaal enige verbetering brengt.

Lekker handig dat ik deze informatie eigenlijk al 2,5 jaar bij me draag maar er nu pas echt iets mee ga doen :angel:
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

EdoE

Alco, zolang je UnitiQute zo nu en dan (of vrijwel voortdurend) "no network" blijft zeggen hoef je niet naar je server of wat ook te kijken. Dat zit echt op het traject router-bekabeling-Unitiqute.

Je zou eventueel in je router een vast IP-adres aan je Unitiqute kunnen geven (MAC-adres staat waarschijnlijk wel ergens op het apparaat of in je documentatie) en eventueel ook in de Unitiqute DHCP uit en dat vaste IP-adres invoeren.

Heb je in je vriendenkring niet een computernerd die je daarbij kan helpen? Het is netwerkkunde, geen Naim-kunde.

garmtz

#15913
Wat veel voorkomt, is dat er 2 DHCP servers in het netwerk actief zijn, of dat de lease van de DHCP server niet op oneindig staat (wat theoretisch geen probleem zou moeten zijn, in de praktijk wel). Hoe heb je de Sitecom op het modem van je provider aangesloten? Het modem van de provider dient in 'bridge' mode te staan OF je moet een van de poorten van het modem met de WAN-poort van de Sitecom verbinden. Doe je dat niet, heb je kans op 2 DHCP servers en dat geeft de problemen die jij schetst. Sluit vervolgens ALLE apparaten aan op de sitecom, niets op het modem/router van de provider. Uiteraard hoef ik niet te zeggen dat je ook alleen de WIFI van de Sitecom moet gebruiken. Laatste opmerking over Sitecom: ik vind dit geen fijne routers. Hebben in het verleden bij ons problemen gegeven. Stap liever over naar een TPLink of Netgear.

Als het netwerk voor elkaar is, hebben wij eigenlijk nooit problemen met Naim streamers (ik heb dit vaker gezegd), hoewel iRadio wel eens hick-ups kan geven, ondanks dat alles bedraad is aangesloten.

Zet dus ook de DHCP lease time op oneindig. In het ergste geval kan ik inloggen in je netwerk en alles checken.

Over het geen kamers zien met de iPad: sommige routers van providers hebben problemen met de communicatie van UPnP tussen het wired en wireless gedeelte van de router. Mijn advies is om ALTIJD een separate router te gebruiken en die van de provider over te slaan. Lost in 99% van de gevallen alle problemen op. Dan moet je liefst wel het router van de provider in 'bridge' mode laten zetten dus, anders heb je dubbele NAT in je netwerk (hoewel voor een 'normale' gebruiker dit niet eens merkbaar hoeft te zijn).

garmtz

Quote from: SmauG on September 22, 2015, 08:55:29
Ik heb even een appje gedownload op m'n android telefoon (WiFi Analizer) en heb ontdekt dat ik zelf op het drukste kanaal zit.
Ik ga vanmiddag eens checken of schuiven naar een ander beschikbaar kanaal enige verbetering brengt.

Lekker handig dat ik deze informatie eigenlijk al 2,5 jaar bij me draag maar er nu pas echt iets mee ga doen :angel:

Een moderne router kiest automatisch voor het sterkte signaal. Op de Mac heb je een mooie tool die "Wifi Explorer" heet. Heb hier graag voor betaald. Zie screen shot:


SmauG

Quote from: garmtz on September 22, 2015, 09:39:17
Een moderne router kiest automatisch voor het sterkte signaal. Op de Mac heb je een mooie tool die "Wifi Explorer" heet. Heb hier graag voor betaald. Zie screen shot:

Ik gebruik het kabelmodem van UPC (Ziggo) als WiFi router.
Volgens mij doet deze het niet automatisch, maar ik ga het vanmiddag uitpluizen.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

garmtz

Quote from: SmauG on September 22, 2015, 10:14:56
Ik gebruik het kabelmodem van UPC (Ziggo) als WiFi router.
Volgens mij doet deze het niet automatisch, maar ik ga het vanmiddag uitpluizen.

Dat zou ik dus nooit doen... Die dingen werken gewoon erg slecht. Een instap wifi router kost 30 euro. Voor 100 euro heb je de sneltste op de markt (TP-Link Archer 7).

Alco

Bedankt voor de tips Edo en Garmtz!  Vind 't wel erg ingewikkeld allemaal. :wacko: 
Momenteel ben ik op mijn werk en kan daarom vanavond pas e.e.a. checken.
Ik heb in mijn vriendenkring wel één computernerd, maar niet echt op dit vlak.

Ik heb inmiddels ook al een eerste reactie van Latham ontvangen, met enkele vragen die ik gelukkig kon beantwoorden.
Dus, we houden goede moed.  :smile:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

EdoE

Quote from: garmtz on September 22, 2015, 09:32:06
Wat veel voorkomt, is dat er 2 DHCP servers in het netwerk actief zijn [KNIP]

Codewoord "Double NAT". Soms waarschuwt apparatuur voor wat Garmt omschrijft, dan krijg je deze melding.

(maar meestal doet alleen Applespul dat en blijf je met andere apparatuur gissen)

garmtz

Quote from: EdoE on September 22, 2015, 13:01:44
Codewoord "Double NAT". Soms waarschuwt apparatuur voor wat Garmt omschrijft, dan krijg je deze melding.

(maar meestal doet alleen Applespul dat en blijf je met andere apparatuur gissen)

Double NAT is niet hetzelfde als dubbele DHCP servers!

Bij NAT (network address translation), wordt er overgegaan van het ene naar het andere netwerksegment (in een router 'buiten' en 'binnen'. Bij verkeerde instellingen gebeurt dat 2x en heb je de kans dat bepaalde services die vanaf buiten naar binnen in je netwerk willen communiceren, niet meer 'geforward' kunnen worden naar je lokale netwerk. Ik doe bijvoorbeeld een backup van mijn NAS naar de NAS-sen in onze vestigingen en dat lukt niet als je dubbele NAT gebruikt. De gemiddelde gebruiker heeft er echter weinig last van. Goed dat de Airport tool er voor waarschuwt, maar is geen ramp voor de werking van de spullen in je lokale netwerk.

Dubbele DHCP servers is erger... Omdat er twee servers (vaak in verschillende IP-ranges) gaan 'knokken' om IP-adressen uit te delen. Dat zorgt voor verbinding/verbroken/verbinding/verbroken/etc...

garmtz

Quote from: Alco on September 22, 2015, 12:18:40
Bedankt voor de tips Edo en Garmtz!  Vind 't wel erg ingewikkeld allemaal. :wacko: 

Ik vind persoonlijk dat dit voor alle winkels die claimen iets te weten van streaming gesneden koek moet zijn. De kennis bij sommigen is soms echter ver te zoeken. En de gebruiker die 2e hands koopt, loopt zelf tegen problemen aan die een goede dealer gewoon in 10 min heeft opgelost.

bokkes

Quote from: garmtz on September 22, 2015, 09:39:17
Een moderne router kiest automatisch voor het sterkte signaal. Op de Mac heb je een mooie tool die "Wifi Explorer" heet. Heb hier graag voor betaald. Zie screen shot:
Is dat niet net zo iets als " inSSIDer " waar je niets voor betaald ??

musfed

Even een vraag van andere orde: van mijn olive nap250 laat de voorkant deels los. Het lijkt alsof er iets achter de groene achter kant zit. Ziet er niet mooi uit. Weet iemand wellicht of er een mogelijkheid bestaat deze te vervangen?
Of zelf op de een of andere manier de voorkant eraf peuteren, schoonmaken en er weer oplijmen.
Dutch & Dutch 8c's

EdoE

Mailtje aan de service-afdeling van Naim om te vragen of ze nog olive fascias hebben. Zo niet, contact zoeken met "oude" distributeurs als Music-Line (Duitsland) of oude dealers als Rinsma. De kans dat Latham ze heeft is volgens mij gering, maar je kunt het proberen, ze zijn zeer behulpzaam.

Jumping Jack

Als dat niet lukt: TomTom audio in de uk, die hebben veel ouder naim-spul.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs