Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: mikeclauw on September 19, 2015, 23:58:48
15db snaic is binnen en vandaag even getest.Bij laag volume is er geen onbalans meer en veel verschil in kwaliteit bij luider volume kan ik niet ontdekken.Dus een top kabeltje.  :pompom:

het is en blijft toch een filter zo'n 15 db verzwakkend kabeltje :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Alco

#15876
Hi guys,

Yep, ik ben er nog/weer... long time no see. ::) alles ok hiero ?

Ik heb een vraag... ik kon deze week een zgan Unitiqute kopen, van iemand die amper 10 minuten lopen bij mij vandaan woont.
Mijn ervaring met Naim streaming producten en n-stream waren niet echt om over naar huis te mailen, maar... gezien de little/no risk prijs, werd ik toch nieuwsgierig en wilde ik 't toch nog één keer proberen.

Vrijdagavond, eenmaal thuis aangesloten leek het geluk aan mijn kant te staan, want... de Qute had mijn netwerk in no-time gevonden en na amper 5 minuten klonk er al muziek. :) (mijn 1e achterdochtige gedachte was:"Ok, waar is 't addertje...dit gaat me iets te gemakkelijk!")

En...jawel, nog diezelfde avond kreeg ik vanuit 't niets de eerste melding 'geen netwerk'.
Dat heeft pakweg een half uurtje geduurd, toen er opeens wel weer verbinding was.  :dontgetit:

Gistermorgen werkte alles ook nog prima, maar gisteravond was muziek luisteren me wederom niet gegund.
Vanaf dat moment heb ik telkens de melding 'geen netwerk', en als ik de n-stream app open krijg ik de meldig 'Uniti reageert niet'.
De eerste avond zag ik in mijn netwerk op m'n PC zowel LMS als de Qute staan, maar nu...foetsie. :unhappy:

Het betreft een UQ1 uit 2012, met firmware 3.16
Als digibeet heb ik totaal geen verstand van netwerken e.d. dus mocht iemand de oorzaak/oplossing herkennen, i.m. please...Jip & Janneke taal.  :blush: :lookaround:

Ik gebruik LMS als server programma (werkt(e) goed), en de SBT werkt nog wel steeds prima.

Iemand enig idee ?

Bij voorbaad muchas gracias! 8)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Martin!!!

Netwerk opnieuw opstarten helpt misschien, dus alle stekkers er even uit,router, switch, steamer ........
mainly British stuff

Robiwan

#15878
Is de UQ bedraad aangesloten op je netwerk en hoe klonk deze?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Alco

QuoteNetwerk opnieuw opstarten helpt misschien, dus alle stekkers er even uit,router, switch, steamer....
Bedankt Martin, maar dat had ik al geprobeerd. (eerste waar ik aan dacht, maar mocht helaas niet baten)

QuoteIs de UQ bedraad aangesloten op je netwerk en hoe klonk deze ?
De UQ is inderdaad bedraad aangesloten. Het klonk niet verkeerd moet ik zeggen.
(al heb ik er dus nog niet zo lang van kunnen genieten)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Klout10

Jij hebt ook geen geluk met de combi Naim / streaming  :crazy:

Sorry dat ik je niet kan helpen...

Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Alco

#15881
QuoteJij hebt ook geen geluk met de combi Naim / streaming :crazy:
Nee, niet echt. Daarom vertrouwde ik 't eigenlijk al niet, toen de UQ zichzelf binnen 5 minuten configureerde en 't de eerste paar uren goed deed.  Het was iets te mooi om waar te zijn.

Het vreemde is, de ene keer ziet mijn netwerk de UQ wel, de ander keer weer niet. Zojuist heb ik even alles uitgezet/losgekoppeld (router, pc en UQ) en in die volgorde ook weer aangezet. Toen stond de UQ wel een poosje bij m'n netwerk, maar inmiddels niet meer en in plaats daarvan staat er nu m'n Panasonic smart-tv. Het word met 't uur gekker...zucht.  :wacko:

btw, ik weet niet of iemand hier iets mee kan, maar dit is wat er in m'n netwerkinstellingen staat op m'n UQ:

(heb de instellingen wel in 't Nederlands, maar aangezien ik m'n vraag ook op 't UK Naim forum heb gesteld...)

QuoteSorry dat ik je niet kan helpen...
Geeft niks, Klout10.  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Deleted Member 2

Quote from: Alco on September 20, 2015, 19:09:12
Nee, niet echt. Daarom vertrouwde ik 't eigenlijk al niet, toen de UQ zichzelf binnen 5 minuten configureerde en 't de eerste paar uren goed deed.  Het was iets te mooi om waar te zijn.

Het vreemde is, de ene keer ziet mijn netwerk de UQ wel, de ander keer weer niet. Zojuist heb ik even alles uitgezet/losgekoppeld (router, pc en UQ) en in die volgorde ook weer aangezet. Toen stond de UQ wel een poosje bij m'n netwerk, maar inmiddels niet meer en in plaats daarvan staat er nu m'n Panasonic smart-tv. Het word met 't uur gekker...zucht.  :wacko:

btw, ik weet niet of iemand hier iets mee kan, maar dit is wat er in m'n netwerkinstellingen staat op m'n UQ:

(heb de instellingen wel in 't Nederlands, maar aangezien ik m'n vraag ook op 't UK Naim forum heb gesteld...)
Geeft niks, Klout10.  :)

Alco,

Afgaande van het plaatje, maar zonder iets te weten van Naim zouden het de volgende oorzaken kunnen hebben:

- De netwerkkabel past niet goed en heeft dus geen correct contact. Het klinkt misschien wat vreems, maar dit komt wel wat vaker voor. probeer eens een andere netwerkkabel;
- er staat een melding over DHCP: Yes. DHCP deelt de adressen in het netwerk uit. Er kunnen twee situaties bedoeld worden met de melding: DHCP wordt gedaan door UQ. in dat geval zet je DHCP uit op de UQ. Tweede maar niet waarschijnlijke mogelijkheid is dat je router geen adressen ter beschikking stelt.

Dus:
probeer eens een andere netwerkkabel
of
zet de optie DHCP uit in de UQ

Alco

#15883
Bedankt voor de tips Onder013.

Ik heb geen andere netkabel, en als ik wel één had zou ik enorrrm balen als ie dan wel contact zou maken, aangezien ik een lange ethernetkabel, onder de laminaatplinten heb weggewerkt toen ik hier net kwam wonen.

Ik heb geen idee hoe DHCP uit te zetten op de Qute, maar heb inmiddels wel via WiFi verbinding kunnen maken. :)
Op dit moment werkt de Qute weer en de n-Stream app herkent de Qute ook weer, althans...ik kan Iradio beluisteren en muziek vanaf USB-stick afspelen. Streamen/UPNP werkt nog steeds niet.

Wel herkent de Qute een programma die ik vanmiddag nog heb geïnstalleerd, genaamd Plex Media Server.
Alleen is 't me (nog) niet gelukt om Plex mijn muziekmap te laten vinden, dus de Qute ziet een lege muziekmap als ik Plex kies als media server. (LMS ziet het dus niet meer, sinds gisteravond)  :dontgetit:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#15884
Tjongejongejonge... hier wordt je toch moedeloos van.

Werkte het net weer voor een deel (Iradio en n-Stream app), waar ik al blij mee was, is er alweer een probleem.
Vanuit 't niets krijg ik nu de melding via de app 'Uniti reageert niet' (zucht) :devil:

Kortom,...weer terug bij af. :yawnee:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Dr.Bedlo

Komt mij bekend voor. Heb exact hetzelfde. Via het display van de strreamer lukt het allemaal. Maar via de iPad reageert de streamer niet. Kan geen kamer vinden . Ook handmatig het ip adres invoeren brengt geen soelaas. op het netwerk van de computer zie ik soms de streamer   staan maar is ook zo weer weg. Heb nog geen oplossing hiervoor gevonden maar ik denk daar als jij bij Ziggo bent daar na de crask  enige weken geleden er wel eens iets mee te maken kan hebben. Als ik meer weet meld ik mij wel.
voor de rest ben ik weer begonnen met een eigen bedrijfje wanneer ik de shoot out plaats iis nog onbekend. Dus maar weer geduld hebben.
Quad vintage.

Robiwan

#15886
Quote from: Alco on September 20, 2015, 21:28:08
Bedankt voor de tips Onder013.

Ik heb geen andere netkabel, en als ik wel één had zou ik enorrrm balen als ie dan wel contact zou maken, aangezien ik een lange ethernetkabel, onder de laminaatplinten heb weggewerkt toen ik hier net kwam wonen.

Ik heb geen idee hoe DHCP uit te zetten op de Qute, maar heb inmiddels wel via WiFi verbinding kunnen maken. :)
Op dit moment werkt de Qute weer en de n-Stream app herkent de Qute ook weer, althans...ik kan Iradio beluisteren en muziek vanaf USB-stick afspelen. Streamen/UPNP werkt nog steeds niet.

Wel herkent de Qute een programma die ik vanmiddag nog heb geïnstalleerd, genaamd Plex Media Server.
Alleen is 't me (nog) niet gelukt om Plex mijn muziekmap te laten vinden, dus de Qute ziet een lege muziekmap als ik Plex kies als media server. (LMS ziet het dus niet meer, sinds gisteravond)  :dontgetit:

in de handleiding kun je wel het e.e.a. vinden over de DHCP en een factory reset. Kijk eens onder 4.6.2 Non-DHCP (Static) Network
Connection.

http://www.audio-images.co.uk/download/files/Naim_UnitiQute/Naim_UnitiQute_Manual.pdf
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Martin!!!

Succes met het opstarten van je bedrijf Fred  :thumbs-up:

Hoe gaat het inmiddels met de NDX?
mainly British stuff

EdoE

Alco, wat voor routers/switches/hubjes heb je? Wil ook nog wel eens invloed hebben. Firmware van je router upgraden zou ook nog kunnen (was bij mij toen ik met het streamen van video startte het probleem).

Zelf heb ik de NAC N-272 een paar weken geleden neergezet (ook gevalletje goede prijs) en voordat ik in het menu Network Settings zat had ik al muziek. De app voor iPhone hangt een enkele keer maar streaming is flawless.

Nogmaals, routers/switches/hubjes schijnen ook invloed te hebben op stabiliteit.

Alco

QuoteIn de handleiding kun je wel het e.e.a. vinden over de DHCP en een factory reset. Kijk eens onder 4.6.2 Non-DHCP (Static) Network
Connection.
Factory reset heb ik een paar keer gedaan, zonder resultaat. Heb gekeken in de handleiding m.b.t DHCP, maar ook niet echt wijzer van geworden.  :unsure:
(ik kan in de UQ zelf die waarden niet invoeren/wijzigen, alleen bekijken)

@Edo. Ik heb een Sitecom router, een 300n geloof ik. (ben nu op m'n werk, dus kan 't ff niet nagaan, maar ben er 95% zeker van(
Heb verder geen switches/hubjes,  Firmware van de router upgraden heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik vanavond proberen!

QuoteZelf heb ik de NAC N-272 een paar weken geleden neergezet (ook gevalletje goede prijs) en voordat ik in het menu Network Settings zat had ik al muziek.
Zo verging het mij ook, toen ik de UQ vrijdagavond voor 't eerst aansloot. Binnen 5 minuten was alles up and running. :smile:
Daarom vind ik 't ook zo vreemd dat 't het ene moment nog prima werkt en dan later opeens weer niet.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Jumping Jack

Ik heb het vroeger ook wel vaker voorgehad, maar sinds er een nieuwe router staat, werkt alles gewoon vlekkeloos.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bensz

Alco, hoe ziet het pad eruit van je server naar je muziek?

Dus bijvoorbeeld c:/pcalco/alco/muziek etc.

Pc of mac?

Welk bestandsformaat staat je muziek?

Alco

#15892
Mijn muziek staat op m'n D-schijf Bensz. (welk pad precies moet ik vanavond ff checken)  Het staat op een (W8.1) PC.
Het merendeel van mijn muziek staat in Flac.

Klankmatig zou ik overigens heel goed kunnen leven met een UQ, zonder streamer aan boord. Als ie voor de prijs van (of iets minder dan) een Nait 5si zou worden verkocht als een soort van Nait "special edition" (of vanwege 't feit dat veel Naimies gecharmeerd zijn van het shoebox formaat), dan zou ik 'm waarschijnlijk zo kopen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

EdoE

Als je een UPnP-server gebruikt doet het exacte pad er volgens mij niet zo toe.

Ik zou mezelf wel op een NAS tracteren trouwens.

Bensz

Quote from: EdoE on September 21, 2015, 13:18:43
Als je een UPnP-server gebruikt doet het exacte pad er volgens mij niet zo toe.

Ik zou mezelf wel op een NAS tracteren trouwens.

Een paar post hierboven geeft Alco aan dat de Qute wel een muziekmap ziet.
Als in deze map weer een map staat kan de Qute hier nix mee.
Dus mi is het pad wel van belang.

EdoE

Een UPnP-server biedt de client een stream. Om te kiezen wat je in die stream wilt hebben, kun je verschillende server-based ingangen gebruiken, waaronder de folderstructuur. Uitgangspunt is daarbij de "root-positie" van de watched folder. Als je hinder ondervindt bij streamen of selecteren vanuit sub-(sub-)folders, zou ik checken of die root-positie goed staat ingesteld aan serverzijde en/of een ander serverpakket proberen.

Maar hoe dan ook gaat dit niet oplossen dat de UnitiQute sputtert over "no network".

fireman

Weet niet of je nu wireless bent of niet. Maar bij mij:

Wireless = problemen
Wirered = geen problemen.

Ik denk dat het probleem in de WiFi van de Naïm apparaten zit. Anders hoor ik graag hoe ik de "gaps" kan uitsluiten als ik de NDX op WiFi verbind.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

NAIMDIST

@Alco

Misschien is het handig als je even met Latham Audio (ons) of met je Naim Retailer contact opneemt. We helpen je graag verder.

Hoewel de Naim apparatuur beschikt over WiFi, adviseren we altijd de apparatuur met een netwerkkabel aan te sluiten. We adviseren niet de netwerkinstellingen te wijzigen in je UnitiQute, tenzij hiervoor een reden is.

SmauG

Quote from: Fireman on September 21, 2015, 14:00:46
Weet niet of je nu wireless bent of niet. Maar bij mij:

Wireless = problemen
Wirered = geen problemen.

Ik denk dat het probleem in de WiFi van de Naïm apparaten zit. Anders hoor ik graag hoe ik de "gaps" kan uitsluiten als ik de NDX op WiFi verbind.

Ik stream ook wel eens muziek naar mijn TV via WiFi, en dat gaat prima. Wanneer het bestand dat wordt afgespeeld groter wordt e.d. een filmpje, dan wordt het problematisch en ervaar ik ook dropouts in de stream.
De kans is groot dat het te maken heeft met de WiFi band waarop je router werkt. Bij UPC (Ziggo) In mijn geval kun je dit instellen en ik zou hier eens mee moeten experimenteren. Mijn mobiel internet is namelijk behoorlijk traag en dat kom waarschijnlijk omdat de hele straat/buurt op deze band werkt.
Wie weet biedt het bij jou ook soelaas.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

EdoE

Quote from: Fireman on September 21, 2015, 14:00:46
Weet niet of je nu wireless bent of niet. Maar bij mij:

Wireless = problemen
Wirered = geen problemen.

Ik denk dat het probleem in de WiFi van de Naïm apparaten zit. Anders hoor ik graag hoe ik de "gaps" kan uitsluiten als ik de NDX op WiFi verbind.

Ik bedraad eerlijk gezegd _alles_. Soms duurt het een paar jaar totdat er een project voorbijkomt waarbij ik een bepaalde ruimte bereiken kan, maar ik laat echt zo weinig mogelijk aan wireless over.