Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Quote from: Fireman on May 12, 2007, 12:02:06
En waar?

Bij Concerto in de Utrechtsestraat te Amsterdam..... is sinds 1/2 maart geopend en ik was nieuwsgierig naar de winkel en naar de Cremona's... dus lekker een vrije dag genomen en een paar uurtjes geluisterd.  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ajbeefde

Quote from: EdoE on May 12, 2007, 11:45:04
Details?

Ja, details daar vraag je me wat..... was eerlijk gezegd overompeld door wat ik ten gehore kreeg.

Had wat muziek van mezelf bij me en ontdekte al na een paar minuten wat een mooie set met goede luidsprekers te weeg kan brengen, ik heb genoten.

Wat luidsprekers betreft ben ik er denk ik wel uit, dat moeten de SF Cremona Auditor's worden.....

Heb wat documentatie en prijslijsten meegekregen en ben daar mee aan het stoeien.... :)  Beetje Naim setup met de SF's is een aardige investering waarbij ik dan ook niet over 1 nacht ijs wil gaan.

Wil een set hebben waarbij ik met een goede stereo setup begin en welke ik dan langzamerhand kan uitbreiden naar een 5.1 setup zonder dat ik dan apparatuur moet verkopen of inruilen.  Als ik goed naar de verkoper heb geluisterd moet dat tot de mogelijkheden behoren.

Dus de 1e aanschaf zal de belangrijkste worden met betrekking tot de mogelijkheden.

Bij deze is alle informatie van Naim liefhebbers welkom  :)

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

fireman

Was het de n-Vi??

Heeft die zaak een website?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#154
Al gevonden:  http://www.concerto-audio.nl/


Was het dit setje:  ( van naim dan, of die iets dunnere/plattere? )

 

die hier staat:

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Quote from: Fireman on May 12, 2007, 18:58:42
Was het de n-Vi??

Heeft die zaak een website?

De set bestond uit een aantal losse modules, cd, voorversterker en eindversterker, allen gevoed met seperate voedingen.

Website?  
Dacht het niet, Concerto is van orgine een platen/cd/dvd zaak wel al tientalle jaren op deze plek zit, recentelijk hebben ze deze Hi-Fi winkel geopend met alleen maar echt mooie apparatuur......



Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ajbeefde

Quote from: Fireman on May 12, 2007, 19:03:19
Al gevonden:  http://www.concerto-audio.nl/


Was het dit setje:  ( van naim dan, of die iets dunnere/plattere? )

 

die hier staat:



De plattere (zwarte) apparatuur, maar dan naast elkaar opgesteld met zoals eerder beschreven, seperate voedingen.

De luidsprekers op de foto stonden er wel maar heb ik niet geluisterd daar ik speciaal voor de Sonus Faber's op pad was.

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

fireman

Dan moet het de 112x + FC2x met NAP150x  +  CD5x + FC2x  geweest zijn.

Let wel, als het de plattere is dan heb je aan de FC2x genoeg om de 112x en de CD5x te voeden. De FC2x kan twee apparaten voeden nl. Een HC2 nl maar 1.

OF

Op de CD5x zat een HC2.
Je spreekt nl over voedingen
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Quote from: Fireman on May 12, 2007, 21:16:45
Dan moet het de 112x + FC2x met NAP150x  +  CD5x + FC2x  geweest zijn.

Let wel, als het de plattere is dan heb je aan de FC2x genoeg om de 112x en de CD5x te voeden. De FC2x kan twee apparaten voeden nl. Een HC2 nl maar 1.

OF

Op de CD5x zat een HC2.
Je spreekt nl over voedingen

:)

Meteen maar even de documentatie er bij gepakt, al die typen die je zo even opsomt....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

bwolke

Quote from: ajbalmere on May 12, 2007, 19:08:26
De plattere (zwarte) apparatuur, maar dan naast elkaar opgesteld met zoals eerder beschreven, seperate voedingen.

De 122x en de 150x staan bij mij ook op het verlanglijstje. Ik heb nu een Nait5i maar ik wil nog wel een stapje hoger. Ik denk dat je met een losse voor- en eindversterker van Naim in een heel andere klasse dan de Nait5i terecht komt.

groetjes
Bas

fireman

Quote from: bwolke on May 13, 2007, 01:23:59
De 122x en de 150x staan bij mij ook op het verlanglijstje. Ik heb nu een Nait5i maar ik wil nog wel een stapje hoger. Ik denk dat je met een losse voor- en eindversterker van Naim in een heel andere klasse dan de Nait5i terecht komt.

groetjes
Bas

he Bas, sla de 122x over en ga gelijk door naar de 202 (s/h). Dat is echt de moeite waard. Met die 150x zit het wel goed. Is een heel goede eindbak.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Is het niet zo dat je met losse componenten uberhaupt beter af bent? .... Geld denk ik voor alle merken.....

Heb mezelf even verdiept in de brochure en de site van Naim, zou ik beginnen met een mooie stereo setup welke dan in de loop der tijd uit te breiden is naar een HT setup, dan zou ik beginnen met de volgende componenten:

CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor.

Wel grappig is dat je nu zo aan het kijken bent naar dit mooie spul je ook andere merken tegenkomt en in overweging gaat nemen om te gaan bekijken en te beluisteren.

Wat zouden bv de SF's doen in combinatie met Meridian of Primare?

Mooie van de Naim componenten is dat je het kunt opbouwen zoals je wilt en wanneer je het wilt.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Alco

#162
QuoteIk denk dat je met een losse voor- en eindversterker van Naim in een heel andere klasse dan de Nait5i terecht komt

Yep, met name in een heel andere prijsklasse  ;)
Just kidding. Mijn ervaring met Naim voor-eind combi's en de geintegreerde versterkers is dat elke stap hoger inderdaad (zoals 't hoort) een verbetering met zich meebrengt.
Die uitte zich dan voornamelijk in nog (iets) meer detaillering, dynamiek, groter, ruimtelijker geluidsbeeld.

De verbeteringen vind ik tot nu toe vaak niet in verhouding tot de forse meerprijs.
(maar dat ik iets geheel persoonlijks uiteraard)

Voordeel van de Naim voor-eind combi's is wel dat je een bredere keuze hebt in speakers, om die goed/beter aan te sturen.

Ik ben 't met Fireman eens, dat ik ook bij voorkeur (eerst) een betere voorversterker zou kiezen.
Die geven vaak een grotere verbetering dan de eindversterker.

Quotezou ik beginnen met de volgende componenten:

CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor

Een prachtige combinatie waar ik jaloers op zou kunnen worden! :-* :)
Nou weet ik niet of de SF Cremona Auditor makkelijk of moeilijk is aan te sturen, maar ben op zich wel
benieuwd wat beter zou klinken i.c.m die speaker.
De bovengenoemde combi, of bijvoorbeeld een CDX2 met een Nait-5i.  (i.v.m Naim's 'source-first' filosofie)

Ik heb hier nog ergens een oud Duits HiFi-magazine (1995 ofzo) liggen waarin men 2 Naim sets ging beluisteren.
Set-1 bestond uit de Nait-3r (midden jaren '90 de goedkoopste/geintegreerde versterker) en Naim's duurste CD-speler.
Set-2 bestond uit een erg dure Naim voor-eind combi en Naim's goedkoopste CD-speler. (CD3)
De speakers die gebruikt werden weet ik effe niet meer. (zou ik moeten opzoeken)

De eindconclusie was dat alle luisteraars (ik geloof 4 personen) kozen voor de 1e set...

Mvg,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

ajbeefde

Quote from: Alco on May 13, 2007, 10:15:54
Yep, met name in een heel andere prijsklasse  ;)
Just kidding. Mijn ervaring met Naim voor-eind combi's en de geintegreerde versterkers is dat elke stap hoger inderdaad (zoals 't hoort) een verbetering met zich meebrengt.
Die uitte zich dan voornamelijk in nog (iets) meer detaillering, dynamiek, groter, ruimtelijker geluidsbeeld.

De verbeteringen vind ik tot nu toe vaak niet in verhouding tot de forse meerprijs.
(maar dat ik iets geheel persoonlijks uiteraard)

Voordeel van de Naim voor-eind combi's is wel dat je een bredere keuze hebt in speakers, om die goed/beter aan te sturen.

Ik ben 't met Fireman eens, dat ik ook bij voorkeur (eerst) een betere voorversterker zou kiezen.
Die geven vaak een grotere verbetering dan de eindversterker.

Een prachtige combinatie waar ik jaloers op zou kunnen worden! :-* :)
Nou weet ik niet of de SF Cremona Auditor makkelijk of moeilijk is aan te sturen, maar ben op zich wel
benieuwd wat beter zou klinken i.c.m die speaker.
De bovengenoemde combi, of bijvoorbeeld een CDX2 met een Nait-5i.  (i.v.m Naim's 'source-first' filosofie)

Ik heb hier nog ergens een oud Duits HiFi-magazine (1995 ofzo) liggen waarin men 2 Naim sets ging beluisteren.
Set-1 bestond uit de Nait-3r (midden jaren '90 de goedkoopste/geintegreerde versterker) en Naim's duurste CD-speler.
Set-2 bestond uit een erg dure Naim voor-eind combi en Naim's goedkoopste CD-speler. (CD3)
De speakers die gebruikt werden weet ik effe niet meer. (zou ik moeten opzoeken)

De eindconclusie was dat alle luisteraars (ik geloof 4 personen) kozen voor de 1e set...

Mvg,
Alco

Apart dat alle 4 de personen voor dezelfde set kozen.

Ik heb de SF's gehoord op een midrange setup van Naim....... misschien een beetje stom van mezelf om niet gekeken te hebben naar de componenten.
Maar we gaan zeker 1 dezer weken nog een keer luisteren, kan ik me meteen bezighouden met welke of wat voor set er samengesteld zou kunnen worden.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Alco

#164
QuoteMaar we gaan zeker 1 dezer weken nog een keer luisteren

Leuk, ben benieuwd naar je bevindingen.  :)
Laat je 't ons even weten in dit (of e.v.t ander) topic, wat 't wellicht gaat worden ?
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

visitor

Quote from: ajbalmere on May 13, 2007, 09:21:38
Heb mezelf even verdiept in de brochure en de site van Naim, zou ik beginnen met een mooie stereo setup welke dan in de loop der tijd uit te breiden is naar een HT setup, dan zou ik beginnen met de volgende componenten:

CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor.

Misschien moet je ook eens de geintegreerde Naim Supernait proberen beluisteren. Die zou volgens de geruchten heel dicht bij de NAC 202 - NAP 200 combinatie liggen en kost ongeveer 1000 Euro minder.

ajbeefde

Quote from: Erwin on May 13, 2007, 11:55:28
Misschien moet je ook eens de geintegreerde Naim Supernait proberen beluisteren. Die zou volgens de geruchten heel dicht bij de NAC 202 - NAP 200 combinatie liggen en kost ongeveer 1000 Euro minder.

kijk dat is een tip waar ik wat mee kan.....  bedankt......  ga ik zeker doen.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ajbeefde

Quote from: Alco on May 13, 2007, 11:37:08
Leuk, ben benieuwd naar je bevindingen.  :)
Laat je 't ons even weten in dit (of e.v.t ander) topic, wat 't wellicht gaat worden ?

Gaan we doen ....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Alco

#168
Quotezou ik beginnen met de volgende componenten:

CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor

Bij toeval las ik zojuist 'n bericht, op Engelse Naim forum, van iemand die de SF Cremona Auditor heeft, i.c.m een Nait-5i, en waarom hij niet koos voor de 202/200 combinatie.

Quote"My point is that why we bother to upgrade to a more expensive equipment if we must listen carefully to notice the difference. I will not spend $6000 to upgrade to 202/200, since I cannot hear the difference easily. I had to listen very carefully and very attentive to hear the difference."

Lijkt me een prachtige combinatie, een Naim versterker, CD-speler en die SF Cremona Audiotor's.
Volgens veel Naim liefhebbers/eigenaren is 't een uitstekene match, die 2 merken en...
die Italianen weten wel wat looks, stijl en afwerking is! :)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bwolke

#169
Quote from: Fireman on May 13, 2007, 08:55:07
he Bas, sla de 122x over en ga gelijk door naar de 202 (s/h). Dat is echt de moeite waard. Met die 150x zit het wel goed. Is een heel goede eindbak.
Hey Robbbert,

De 202 zal ongetwijfeld mooier zijn dan de 122x en dat mag ook wel aangezien hij nieuw bijna 2 keer zo duur is. Wat ik heb gehoord van de 122x dat hij in de buurt komt van de 202 en als ik een 150x koop dan is het wel zo mooi als het qua afmeting bij elkaar past. Ik vind de behuizingen van de 5-serie van naim wel iets bescheiden hebben. Wat me ook steekt bij de 202 dat je weer een napsc kunt kopen en dan heb je weer een extra voeding en upgrade stress. Mijn ervaring is dat hoe meer voedingen hoe meer problemen je zou kunnen hebben in je set.

Het idee is om met de voeding van de 150x de 122x te voeden en dan de stageline op zijn beurt te voeden vanaf de 122x. Dan heb ik 1 voeding voor de hele versterker in plaats van 3 of 4. Ik zou dan twee aparte groepen kunnen aanleggen en de 150x en de voeding van de xerxes.20 draaitafel op hun eigen groep kunnen aansluiten. Zo hoef ik geen Powerigel te kopen en zou ik van het geld dat ik daarmee bespaar een base voor het Fraim kunnen kopen. ;) aan een base met 1 opbouw zou ik dan genoeg hebben.

Het idee is om later de stageline te vervangen voor een Prefix. Dat zou dan de laatste kroon zijn op m'n systeem.

Het zou ook wel interessant zijn om de stageline/122x/150x te vergelijken met een stageline/hicap/150x

Als eerst zou ik graag die Finite Elemente Cerapuc voeten willen proberen onder m'n speakers.

groetjes
Bas

bwolke

Quote from: ajbalmere on May 13, 2007, 09:21:38
Is het niet zo dat je met losse componenten uberhaupt beter af bent? .... Geld denk ik voor alle merken.....

Heb mezelf even verdiept in de brochure en de site van Naim, zou ik beginnen met een mooie stereo setup welke dan in de loop der tijd uit te breiden is naar een HT setup, dan zou ik beginnen met de volgende componenten:

CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor.

Wel grappig is dat je nu zo aan het kijken bent naar dit mooie spul je ook andere merken tegenkomt en in overweging gaat nemen om te gaan bekijken en te beluisteren.

Wat zouden bv de SF's doen in combinatie met Meridian of Primare?

Mooie van de Naim componenten is dat je het kunt opbouwen zoals je wilt en wanneer je het wilt.
Het mooie van Naim voorversterkers is dat er helemaal geen voeding in zit en dat de voeding in een aparte behuizing zit. Dit is ook één van de redenen dat ik een stageline heb gekozen want dat circuit zit in zijn eigen stille kamer zonder te worden beinvloed door een voeding.

Primare is ook een mooi merk de I21 schijnt zelf muziekaler te zijn dan de I31. En ik moet eerlijk toegeven at ik ook wel benieuwd  ben hoe die I21 in mijn set zou klinken t.o.v. de Nait5i.

Als je voor de 202/200 gaat zou ik ook kijken naar de Roksan versterkers. In de prijsklasse (4800 euro) waar we over praten heb je ook een M1-series voorversterker met 2 M1-series monoblokken (2900+1600+1600=5100) en die voorversterker is dubbel mono opgebouwd en dat is de 202/200 niet.

Er zijn zo veel merken die ook goed zijn. Als je voor Naim gaat dan zou ik als ik jou was ook een bezoekje brengen aan Rennaissance audio op de Weteringsschans. Dit is de coolste Naim dealer ever en ik vind de eigenaar te cooL. Hij is ook heel technisch/professioneel en heeft mijn Naca5 pluggen prima gesoldeerd.

groetjes
Bas

bwolke

Quote from: Alco on May 13, 2007, 10:15:54
bijvoorbeeld een CDX2 met een Nait-5i.  (i.v.m Naim's 'source-first' filosofie)
Ik heb deze combinatie gehad en ik zou hem niet aanraden. De CDX2 komt niet goed tot zijn recht in deze set. Je kunt het verschil tussen de cd5x en de CDX2 duidelijk horen maar je haalt de potentie er niet uit en dat vind ik zonde ik zou mijn geld beter verspreiden over m'n set.

ajbeefde

#172
Quote from: Alco on May 13, 2007, 16:42:32
Bij toeval las ik zojuist 'n bericht, op Engelse Naim forum, van iemand die de SF Cremona Auditor heeft, i.c.m een Nait-5i, en waarom hij niet koos voor de 202/200 combinatie.

Lijkt me een prachtige combinatie, een Naim versterker, CD-speler en die SF Cremona Audiotor's.
Volgens veel Naim liefhebbers/eigenaren is 't een uitstekene match, die 2 merken en...
die Italianen weten wel wat looks, stijl en afwerking is! :)



Zeer zeker een mooie match!!  Buiten dat de Cremona's geweldig klinken zijn deze een meubelstuk in de huiskamer, daarbij de strakke vormgeving van de de Naim componenten maakt het helemaal af....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

dre73

ik heb de i21 en de i30 gehad en kan duidelijk zeggen dat de i21 verbleekt bij de i30,op alle fronten een dikke sprong vooruit.
al had ik de i30 graag gehoord icm de cdx 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ajbeefde

Quote from: bwolke on May 13, 2007, 17:29:43
Het mooie van Naim voorversterkers is dat er helemaal geen voeding in zit en dat de voeding in een aparte behuizing zit. Dit is ook één van de redenen dat ik een stageline heb gekozen want dat circuit zit in zijn eigen stille kamer zonder te worden beinvloed door een voeding.

Primare is ook een mooi merk de I21 schijnt zelf muziekaler te zijn dan de I31. En ik moet eerlijk toegeven at ik ook wel benieuwd  ben hoe die I21 in mijn set zou klinken t.o.v. de Nait5i.

Als je voor de 202/200 gaat zou ik ook kijken naar de Roksan versterkers. In de prijsklasse (4800 euro) waar we over praten heb je ook een M1-series voorversterker met 2 M1-series monoblokken (2900+1600+1600=5100) en die voorversterker is dubbel mono opgebouwd en dat is de 202/200 niet.

Er zijn zo veel merken die ook goed zijn. Als je voor Naim gaat dan zou ik als ik jou was ook een bezoekje brengen aan Rennaissance audio op de Weteringsschans. Dit is de coolste Naim dealer ever en ik vind de eigenaar te cooL. Hij is ook heel technisch/professioneel en heeft mijn Naca5 pluggen prima gesoldeerd.

groetjes
Bas

Roksan?  Hm... ga ik even naar kijken op het net....

Weteringsschans?  Wist niet dat daar ook een audio zaak zat, is in de buurt vd Utrechtsestraat dus gaat in 1 moeite door.... :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI