Het NAIM topic

Started by fireman, February 28, 2007, 11:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Quoteexcuus ik dacht ik drop hem even voor de liefhebber

O zo,...nou, daar hoef je je niet voor te excuseren hoor.  :)  Thanx anyway 8)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#101
Zo...mijn Naim set is compleet ;D 8)

Sinds vorige week staan er een setje Naim N-Sats te spelen.
(de meest ideale match met mijn Nait-5i (en lastige woonkamer akoestiek)



In begin, en vooral van foto's van internet, vond ik ze niet mooi om te zien en de stands
deden me wat gammel en 'ikea-achtig' aan, maar die woorden neem ik nu terug.

Einnndelijk ook een speaker die geen probleem maakt van m'n akoestiek en de schouw die er tussen staat.
Ik kon 't zwart pianolak/metallic grey demo-model uit de winkel overnemen voor de prijs van
de goedkopere maple/cherry uitvoering.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Mooi om te zien dat je ( eindelijk ;)  )  de juiste balans in het geluid heb gevonden en dat je dus van de muziek kan genieten.

Ik heb nog steeds die kleine dondersteen staan hier.



Beetje donkere pic, van de week een beter maken. Morgen moeten we weer aan die arbeid.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#103
QuoteIk heb nog steeds die kleine dondersteen staan hier.

Ik die van mij ook (Nait-1), alleen niet aangesloten.

Wat me wel opvalt Robbert... ik zie dat je Naca5 kabel "ondersteboven" (van boven af) in de ls-aansluitingen van de Nait-2 hangt.
Wou 't niet andersom ? (dan zou de kabel er minder boven uitsteken) en geeft dit niet teveel druk op de ls-aansluitingen zo. (aangezien Naca5 een erg stugge kabel is en zodoende nogal wat gewicht aan de Nait-2 hangt)

Kan me een verhaal herinneren van iemand waarbij een ls-aansluiting binnenin de Nait-2 was afgebroken, omdat er teveel druk van de Naca5 kabel op zat. (de ls-aansluitingen zitten niet zoals bij de meeste versterkers en ook de Nait-5i aan de kast gemonteerd, maar rechtstreeks op de printplaat binnenin de Nait-2.

Btw,...eigenlijk vind ik zo'n kleine Nait-2 nog mooier staan op je nieuwe meubel dan zo'n stapel Naim componenten op elkaar. (Nait-2 links, LP12 er naast, CDX2 onderin....Coool :-* 8) )

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#104
Ik zag een keer op een Koreaanse site/pagina voor Naim-liefhebbers een handig 'gadget'.



Een motortblokje dat je boven je Nait-2 (of NAC72, of andere voorversterker) plaatst,
waarbij je dan een rubber snaar om 't motor-asje legt en om de volumeknop van de versterker.

Heb de ab zelf nog nooit gezien, maar die schijnt er dus te zijn en zodoende kun je dan toch 't
volume van bijvoorbeeld een Nait-2 op afstand regelen! 8)

Ideaal voor 'luie' mensen als ik :-[ ;D
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Oud lid

Wat kost die NAIM Supernait eigenlijk?

Erwin B

Alco

QuoteWat kost die NAIM Supernait eigenlijk?

In Nederland kost ie rond de 4000,- euri's (auch)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#107
Zo,...nog maar wat kiekjes geschoten van m'n nieuwe Naim speakers...




Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bwolke

Gefeliciteerd met je nieuwe speakers Alco, de n-sats stonden ook op mijn verlanglijstje maar ze zijn er nooit gekomen. Ik ben heel benieuwd hoe ze klinken. Ik zie dat je geen Naca5 gebruikt en ook dat je niet de standaard lavender interlink hebt. Is hier een speciale reden voor?

Groetjes
Bas

Alco

#109
QuoteGefeliciteerd met je nieuwe speakers Alco, de n-sats stonden ook op mijn verlanglijstje maar ze zijn er nooit gekomen. Ik ben heel benieuwd hoe ze klinken. Ik zie dat je geen Naca5 gebruikt en ook dat je niet de standaard lavender interlink hebt. Is hier een speciale reden voor ?
Hoi Bas,

Ik vind de N-Sats heerlijk klinken. Voor mij is 't nu veel meer uitnodigend om weer muziek te beluisteren, en is de betrokkenheid/beleving ook veel meer dan voorheen.:)

Ik gebruik inderdaad geen Naca5 (meer). Heb ik wel even gedaan, toen ik net met Naim begon, rond 1998.
De enorme stugheid van Naim's Naca-5 is eigenlijk de enige reden waarom ik 't niet gebruik.
Ik had destijds een Naim Nait-2 en de stugheid en daardoor gewicht van Naca5 verschoof gewoon de versterker van z'n plek. Ook was 't daardoor lastiger weg te werken.
In die begintijd kwam ik nog regelmatig bij Rinsma HiFi en die gebruikte speciaal voor Naim verstekers een merklose, zeer dunne, transparante en flexibele kabel, die slechts 4,50 p.m. kostte.
De heb ik gekocht en ben ik nog steeds erg over te spreken! (erg open/transparant, gedetailleerd)
Het ziet er wel wat knullig en goedkoop uit (is 't ook), maar what the heck...'t is praktisch en klinkt goed.

Dat ik de standaard lavender kabel niet gebruik is min of meer toeval...

Toen ik rond 2001 van Naim over ging op een Sonneteer versterker had ik niks meer aan die kabel.
Even later heb ik m'n Nait-2 verkocht en de koper wilde graag de lavender erbij, en aangezien ik 'm toch niet meer kon gebruiken heb ik die standaard kabel erbij gedaan.
Na een jaartje of 1,5 begon 't toch weer te kriebelen (oude liefde roest niet) en kwam uiteindelijk weer bij Naim terecht. Ik koch een 2e hands Naim versterker, maar had dus opeens geen DIN-kabel meer.

Heb toen eerst nog een paar maanden een DIN-dropveter van zo'n 5,- euri gebruikt (klonk niet eens zo verkeerd) en kon later van een kennis een DIN-DIN Atlas Quadstar kabel kopen, en heb dat toen maar gedaan....
well, that's the story. 8)

greetings,
Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bwolke

Hey Alco,

Wat is dan het probleem van het feit dat Naca5 zo stug is? Als ik jou was zou ik een demo doen met Naca5 met aan bijde kanten Naim pluggen gesoldeerd. Ik denk dat je daarmee nog een grote verbetering kunt behalen.

Wat ik niet begrijp is dat je niet gewoon een Naim interlink hebt gekregen bij je CD5x volgens de Naim F.A.Q. hoort hij er wel bij te zitten.

Accessories packed with Naim Equipment
CD5x - 180 DIN5-DIN5 Interconnect, Link plug, mains lead, i-Com.

Mis je trouwens geen laag? Ik heb toen ik geïnteresseerd was in de n-sats en wat Naim dealers heb gebeld heb ik veel dealers en zelfs de vertegenwoordiger van de importeur horen zeggen dat n-sats geen laag hadden en dat je eigenlijk wel de n-sub erbij moest hebben. Een andere dealer zei dat de n-sats af en toe wat schreeuwerig zouden zijn in het hoog en dat de Ariva een betere speaker was. Wat vind jij van deze beweringen?

groetjes
Bas

Alco

#111
QuoteHey Alco,

Wat is dan het probleem van het feit dat Naca5 zo stug is? Als ik jou was zou ik een demo doen met Naca5 met aan bijde kanten Naim pluggen gesoldeerd. Ik denk dat je daarmee nog een grote verbetering kunt behalen.
Ik ben op zich wel benieuwd, en zal 't waarschijnlijk wel 'n keer proberen. (hoewel 't voor de Nait-5i geen 'must' is)

QuoteWat ik niet begrijp is dat je niet gewoon een Naim interlink hebt gekregen bij je CD5x volgens de Naim F.A.Q. hoort hij er wel bij te zitten.

Er zat ook wel gewoon een Naim interlink bij de CD5x hoor!
Alleen vind ik de Atlas Quadstar kabel beter klinken, en die had ik al, dus...  8)

QuoteMis je trouwens geen laag?
Nee hoor, ik mis geen laag. Veel mensen die grote kasten gewend zijn zullen 't laag van de N-Sats ongetwijfeld te weinig vinden, maar ik vind 't voldoende, en 't gaat me meer om de kwaliteit van 't laag, en die is beter dan ik in mijn woning ooit tevoren heb gehad. (enige gelijke was wellicht de Linn Kan)

M'n dealer was overtuigt dat 't laag van de Arriva too much zou zijn voor mij en daarom (b)leek de N-Sats de ideale keus. Hij zei onlangs ook nog dat 't jammer is dat Naim ze de naam N-Sats hebben gegeven, aangezien velen dan denken aan 't woord 'sateliet' en de speaker dan de kans loopt om als niet volwaardig te worden aangezien.
(en qua fullrange bereik is 't dan ook geen volwaardig systeem, maar als muzikale weergever in een 2-channel set in een kleine/middelgrote kamer vind ik 'm subliem)

QuoteEen andere dealer zei dat de n-sats af en toe wat schreeuwerig zouden zijn in het hoog en dat de Ariva een betere speaker was. Wat vind jij van deze beweringen
De N-Sats hebben dezelfde tweeter als de Arriva.
Een ieder ervaart klank op zijn manier, maar als deze speaker iets niet is dan is 't schreeuwerig!
Dat is namelijk 't voornaamste verschil/verbetering t.o.v. mijn vorige speakers, de Rogers Studio-3.
Die vond ik wat te hard/schreeuwerig in 't hoog (metaldome tweeter) en de N-Sats vond ik dan ook een ware verademing. :)

De nieuwe Xavian XN125 Evoluzione vond ik ook erg mooi, en had beduidend meer (doch minder strak) laag,
maar die had wel een hoog wat soms iets 'te' kon zijn.
Het hoog van de N-Sats is helder en gedetailleerd, maar tevens rustiger en nimmer vermoeiend.

Groeten,
Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bwolke

Ik vind de naam n-sats juist wél goed bedacht. De mode is kleine speakertjes. Kijk maar naar het succes van Bose, B&O etc.. Deze speakers zijn speciaal ontworpen voor een home cinema systeem. Als je ook kijkt naar de reviews van de n-sats + n-sub. Dan staat er ook sats & subs done properly. Heeft je dealer ook nagedacht over een alternatieve naam? Overigens denk ik dat de naam van een speaker niet doorslaggevend is voor het succes.

Ik weet dat er in de n-sats en Arivas dezelfde tweeter wordt gebruikt maar dezelfde tweeter in een andere behuizing gedraagd zich anders. Misschien had die dealer wellicht omdat hij laag mistte gewoon de volumeknop te ver opgengedraaid en dan klinkt niets mooi. Of hij gebruikte siltech kabels  ;)

groetjes
Bas

Alco

#113
QuoteIk vind de naam n-sats juist wél goed bedacht. De mode is kleine speakertjes. Kijk maar naar het succes van Bose, B&O,etc
Dat bedoel ik...  met zo'n naam worden de N-Sats wellicht (ten onrechte) vergeleken met dergelijke speakers... :-\

QuoteHeeft je dealer ook nagedacht over een alternatieve naam? Overigens denk ik dat de naam van een speaker niet doorslaggevend is voor het succes.
Geen idee of ie ook over een andere naam heeft nagedacht. Da's ook meer iets voor de mensen van Naim UK zelf.
De naam is inderdaad niet doorslaggevend voor 't succes, maar ik bedoelde dat men bij de naam sateliet waarschijnlijk niet zo gauw denkt aan een speaker die ook prima als 2-kanaals monitor speaker kan worden gebruikt.

QuoteIk weet dat er in de n-sats en Arivas dezelfde tweeter wordt gebruikt maar dezelfde tweeter in een andere behuizing gedraagd zich anders
Daar zit wat in Bas,
Het zou misschien ook kunnen zijn dat, doordat de N-Sats minder laag produceren dan de Ariva's, dat daardoor de hoogweeregave van de N-Sats voor sommigen meer/teveel wordt benadrukt.
Persoonlijk vind ik 't hoog van de N-Sats een verademing.


Groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

visitor

#114
Gisteren heb ik uiteindelijk mijn eerste uitgebreide luisterervaring met Naim kunnen opdoen. ;D De reden voor deze sessie was dat ik op zoek ben naar een mooiere, meer geintegreerde setup en Naim leek mij daarbij een goede mogelijkheid.


De eerste setup die ik beluister, bestaat uit een Naim NAC 122x, NAP 150x en CD5x. De totale kostprijs van deze setup is ongeveer 5250 Euro. De speakers zijn een paar B&W Nautilus 803D die ik heb gekozen omdat ik die redelijk goed ken. Interconnects zijn van Naim en luidsprekerkabels van Chord Company.

Tijdens de eerste noten al valt mij het snelle, heel ritmische karakter van deze setup op. Je wordt als het ware meegetrokken met de muziek. Het geheel is fris, muzikaal, heel dynamisch en heeft een fantastische timing. In vergelijking met mijn Lexicon/Chord combinatie ontbreekt in deze Naim setup echter duidelijk een stuk openheid. De ervaren ruimte is klein en ook het midden loopt af en toe wat vast. Maar al bij al een heel goede prestatie van deze instap pre/power Naim setup.

Vervolgens vervangen we de NAP 150x door het grotere broertje de NAP 200 waardoor het totale kostenplaatje op 6250 Euro komt. Met de NAP 200 blijft het snelle, ritmische en muzikale maar het midden heeft duidelijk meer definitie en loopt niet zo snel meer vast. Er is ook een beetje meer openheid maar de ruimte blijft nog altijd redelijk klein en benauwd in vergelijking met mijn Lexicon/Chord. Al bij al vind ik deze NAP 200 een duidelijke stap voorwaarts in vergelijking met de NAP 150x en volgens mij zijn meerprijs van 1000 Euro zeker waard.

Als laatste upgrade sluiten we een Flat-cap2 (ongeveer 1000 Euro) externe voeding aan op de CD5x. WOW, het geheel is nu veel opener, de ruimte veel groter. Er is eindelijk voldoende lucht. Het laag is ook strakker en het mid krijgt weer wat meer definitie. Dit is duidelijk de beste setup en de grootste stap voorwaarts. Prijskaartje: 7250 Euro.

We testen ook nog eens de Flat-cap2 voeding op de NAC 122x ipv op de CD5x maar dit is duidelijk minder. De ruimte is weer een stuk kleiner en het mid iets minder clean.

Finaal vervangen we de B&W Nautilus 803D door een Proac ?? (5500 Euro) en dit vind ik een véél betere match. Het geheel is nu een stuk muzikaler en het loopt allemaal nog wat gemakkelijker. De bas vind ik ook veel mooier.

Is deze Naim setup nu de oplossing voor mij? Voorlopig weet ik het nog niet maar het 'ziet' er veelbelovend uit. De beste Naim setup vond ik nog niet 100% evenwaardig aan wat ik nu heb. De reden hiervoor is waarschijnlijk de NAC 122x die met zijn prijskaartje van 1250 Euro duidelijk de zwakste schakel is in deze keten. Ik ga dus volgende week dezelfde setup beluisteren maar deze keer met de NAC 202 voorversterker. Die zou een stuk beter moeten zijn dan de NAC 122x. Jammer genoeg was die gisteren niet aanwezig.

fireman

#115
Die 202 met HC2 & napsc is echt een wereld van verschil. Ik ben benieuwd van jou bevindingen.

Ik heb zelf de 112x/150x gehad. Ik heb eerst de 112x vervangen door de 202. Op dat moment ontstond er diepte en een nog betere plaatsing. Leek wel of er een gordijn weggehaald werd. hoe goed het ook al is. Onvoorstelbaar.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#116
Leuk om je eerste ervaringen met Naim te lezen, Erwin. :)


QuoteAls laatste upgrade sluiten we een Flat-cap2 (ongeveer 1000 Euro) externe voeding aan op de CD5x. WOW, het geheel is nu veel opener, de ruimte veel groter

Dat was ook mijn ervaring. Zonder de FlatCap-2 is 't stereobeeld compacter, meer direct.

Het verbaast me wel enigszins dat de 150x al in staat was om een set B&W N803D's aan te sturen.
Dit zijn niet echt makkelijk speakers volgens mij, en kunnen wel een krachtige(r) versterker gebruiken.

Heb zelf een aantal weken een setje N805's op mijn Nait-5i kunnen proberen, maar had daarbij 't gevoel
dat de Nait-5i geen goede match was, en wat extra power mistte, die de N805's graag zien.

Groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

visitor

#117
Quote from: Alco on May  5, 2007, 12:44:25
Het verbaast me wel enigszins dat de 150x al in staat was om een set B&W N803D's aan te sturen.
Dit zijn niet echt makkelijk speakers volgens mij, en kunnen wel een krachtige(r) versterker gebruiken.

De 150x was inderdaad niet in staat om de 803D goed aan te sturen. Het laag was wat dun en af en toe liep het vast. Heel luid spelen zat er ook niet in. De NAP 200 was duidelijk beter in staat om de 803D te controleren, alhoewel ook nog niet voldoende.
Met de Proac speakers daarentegen was de match stukken beter.

mave

Hallo,

Klein vraagje over de Nait 5i. De power knop zit aan de achterkant. Is het de bedoeling de versterker altijd aan te laten staan ?

Bedankt
Mark
Rotel RSX-1056, Naim Nait 5i, RDV-1060, Vincent CD-6, Paradigm Signature S2, Rel Stampede, Nordost Super Flatline Gold

visitor

Quote from: mave on May  7, 2007, 09:35:39
Hallo,

Klein vraagje over de Nait 5i. De power knop zit aan de achterkant. Is het de bedoeling de versterker altijd aan te laten staan ?

Bedankt
Mark

Blijkbaar is het bij veel Naim toestellen de bedoeling om ze altijd aan te laten staan.

fireman

Bij mijn HC2, NAP200 & XPS2 zit de power knop aan de voorzijde. Vreemd dan als ze 't aan willen laten staan.
Ik laat ze ook aanstaan. het verbruik schijnt minimaal te zijn ( zelf nooit na gemeten )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

mave

Als ik de powerknop aan de achterzijde aan/uit doe hoor ik ook een luide "knal" door m'n luidsprekers. Dat doet ook vermoeden er niet dagelijks gebruik van te maken...
Rotel RSX-1056, Naim Nait 5i, RDV-1060, Vincent CD-6, Paradigm Signature S2, Rel Stampede, Nordost Super Flatline Gold

Alco

#122
QuoteKlein vraagje over de Nait 5i. De power knop zit aan de achterkant. Is het de bedoeling de versterker altijd aan te laten staan ?

Klopt!
Het verbruik is gering (10w) voor de Nait-5i.
De Nait-5i word ook niet/nauwelijks warmer wanneer ie aan staat.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

mave

Quote from: Alco on May  7, 2007, 11:33:41
Klopt!
Het verbruik is gering (10w) voor de Nait-5i.
De Nait-5i worden ook niet/nauwelijks warmer wanneer ie aan staat.
Dank je. Ik las (forum Naim site) dat het geluid verbeterd als je de led verlichting uitzet  ???. Lijkt mij vreemd. Wat is jouw ervaring ??
Rotel RSX-1056, Naim Nait 5i, RDV-1060, Vincent CD-6, Paradigm Signature S2, Rel Stampede, Nordost Super Flatline Gold

Alco

#124
QuoteDank je. Ik las (forum Naim site) dat het geluid verbeterd als je de led verlichting uitzet  . Lijkt mij vreemd. Wat is jouw ervaring ??

Dat heb ik ook weleens gelezen, mave.  Ook op andere forums.
Persoonlijk geloof ik er niet in, en heb geen verschil kunnen ontdekken.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)