stroomverbruik power amps

Started by jeroen, December 7, 2001, 22:37:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chendy

#25
Hi J!

Nu weer wat minder... ruis. ;D

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

garmtz

#26
Ik heb de Line-R geprobeerd op mijn eindversterker (Parasound HCA-2205AT), maar het geluidsbeeld werd zeer klein en de dynamiek werd een stuk minder. Verder werd het hoog hard. Niet fijn dus voor mijn versterker. Ik geloof eerder in het pluggen van versterkers direct op een wandcontactdoos of goed netstekkerblok. Voor voorversterkers, CD-spelers e.d. die minder stroom vragen, zou het wel degelijk kunnen werken. ECHTE lichtnetfilters voor audio geschikt maken een nieuwe 50 of 60 Hz golfvorm met een zeer hoog vermogen. Deze worden o.a. gemaakt door Accuphase en Goldmund en kosten > 7500 gulden.

Overigens heb ik de Line-R nu aangesloten staan op mijn projector, omdat ik rollende lijnen in mijn beeld had, maar die zitten er nog steeds in, ondanks dat ik een geaarde wandcontactdoos gebruik in combinatie met de Line-R. De laatste optie die ik ga proberen is zwaar afgeschermde netkabel, maar als dat niet werkt denk ik dat het aan de aangesloten apparatuur moet liggen.
In ieder geval is de projector nu wel beveiligd voor spanningspieken, wat ook wel een fijn idee is. Ik hoor de Line-R trouwens wel klikken als ik de projector aanzet. Dit is het enige apparaat dat aangesloten staat, dus ik denk dat deze behoorlijk veel stroom trekt (met daarbij behorende spanningsval) in zijn eentje.

garmtz

#27
Nog even over het stroomverbruik van versterkers inh "idle" stand: hoe warmer je versterker wordt terwijl hij niets doet, hoe meer vermogen deze gebruikt in idle toestand. Mijn versterkers worden warm ook al versterken ze niet, omdat ze zwaar in klasse A werken bij kleinere vermogens. Er is echter geen scherpe grens tussen een klasse A en klasse AB versterker (klasse B versterkers worden hopelijk niet al teveel meer gebruikt in de betere audio): mijn Parasound werkt op lagere vermogens (< 15 Watt) volledig in klasse A en gaat bij hogere vermogens naar klasse AB. Mijn versterker zal dus mogelijk MINDER vermogen dissiperen als deze een film weergeeft op niveau. Ik denk aan een idle vermogensdisspatie van zeker 200 W in mijn geval (maximale vermogensdissipatie is 2200 W). Tijd dat ik de trigger functie ga gebruiken van mijn voorversterker... :)

jeroen

#28
Grappig je verhaal over rollende balken garmt, daarvoor heb ik in eerste instantie ook een line-r gekocht.  En het hielp ook niks.  En alles is ge-aard en er komt nergens tv/radio kabel het systeem binnen dus aardlus is uitgesloten.  Gekke is dat de balken alleen bij bepaalde combinaties van h/v refresh rates komen, en ook langzamer of sneller gaan rollen als ik dan met powerstrip die refresh rates stap voor stap verander.  Gelukkig met m'n huidige voorkeursresolutie 1184x666 @60hz heb ik ze nooit meer gezien, maar blijft een gek probleem.  Af en toe denk ik dat het in de pj zit.

J.A.F._Doorhof

#29
Garmt,

Er zijn wel degelijk hele goede klasse B versterkers.
Het licht er helemaal aan HOE de versterking wordt opgebouwt, klasse A is één manier, en klasse B is een andere.

Ik ben het wel met je eens dat als Rule of the Tumb Klasse A versterkers beter zullen klinken. Maar neem bv Meridian die maken klasse B versterkers (die van Jeroen ook), en dat zijn toch echt zeer goed klinkende versterkers.

De Cinepro kan ook niet meer op de Line-r.
bij normaal gebruik neemt de versterker 2000W uit het stopcontact  :o, da's minder dan mijn projector (450W).

De Line-R, klikt bij het aanschakelen van je projector. Dat is normaal, bij het aanschakelen van een apparaat wordt er ineens een piekgeconstateerd in de opname, hier zal de line-r op reageren met een compensatie. Hij zal ook altijd naar beneden springen. Hij werkt dus  ;D.

Na veel input van andere klanten, zijn we trouwens steeds dichter bij de waarheid aan het komen over de Line-R's. Op 90% van de apparaten werkt het geluidstechnisch of beeld technisch verbeterend. Op sommige componenten niet. Het is dus echt zaak dit even te testen op je eigen setup. Meestal klinken pre-amps en DVD spelers beter met het gebruik van de line-r. Poweramps alleen tot een bepaald vermogen (en met je electrostaten ben je daar zo doorheen).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#30
Weet je echt zeker dat Meridian klasse B versterkers bouwt? Die hebben namelijk nogal last van crossover distortion. Ik denk eerder aan klasse AB. Hmmm...

Ik zal de Line-R wel eens proberen op de voorversterker/DVD-speler en mijn bevindingen melden.

jaco

#31
Garmt,
Weet ik geheel niet zeker. Ik neem ook aan AB. A is het niet want ze worden niet echt heet, en het idle verbruik is ook vrij laag. Dus lijkt me niet A.
Enige gegevens zijn te vinden op: http://www.meridian-audio.com/m_bro_pwr.htm

Helaas is de documentatie soms wat mager op het gebeid van zulke detials. Vragen per mail worden echter netjes beantwoord.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm