stroomverbruik power amps

Started by jeroen, December 7, 2001, 22:37:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen

Ik heb 2 eindtrappen een rotel rb-1090 voor de 2 fronts en een 1080 voor 2x achter.  Ze staan 24/7 aan, maar nou vraag ik me af hoeveel stroom dat trekt - net zo veel als wanneer ze aan staan of minder (verwaarloosbaar)?  Rotel beantwoordt m'n emails niet en dealer heeft geen idee.

En nog een dommere vraag als de amps gebruikt worden is het stroomverbruik dan afhankelijk van wat voor speakers er aan hangen (bijv 200 watt trekt meer stroom dan 150)?

Bedankt.

J.A.F._Doorhof

#1
Eigenlijk meer een echte vraag voor Garmt, maar aangezien die even afwezig is, zal ik hem beantwoorden.

Wat je versterker verbruikt bij 24/7 ligt aan de versterker zelf, een klasse A versterker zal meer verbruiken dan een klasse B.

De Cinepro heeft bv een speciale stand voor 24/7 welke 140W trekt als er geen muziek/geluid wordt geproduceerd.

Bij normaal gebruik trekt de Cinepro bv 2000W uit het stopcontact en de ADA 1250W. Dit heeft niet zozeer te maken met je volume als wel met de manier waarop de versterker zijn bewerking doet. Een klasse-A versterker zal bv continue veel stroom trekken terwijl een klasse-B versterker naarmate hij meer nodig heeft meer zal gaan consumeren.

De meeste klasse-A versterkers 24/7 aan laten staan kan je HEEL veel geld kosten op jaar basis.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#2
2000W is toch ongeveer evenveel als een wasautomaat :o?
dat loopt dan zeker in de cijfers!!

J.A.F._Doorhof

#3
;D Mijn projector gebruikt minder  ;D,

Maar ja die geeft geen surround geluid.
2000W is inderdaad een behoorlijk hoeveelheid, maar toch vallen de stroomrekeningen mij 100% mee. Mischien omdat we hier op een industrieterrein zitten.

Als je alle electronica in mijn huis optelt had mijn rekening toch wel een eind hoger mogen zijn....ssssssssstt

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#4
Jeroen, Er zou in de handleinding wel eens kunnen staat wat hij idle gebruikt. Dat zou zijn zonder inputsignaal.
Wat Frank verteld klopt, Bij Klasse A loopt er permanent veel stroom. De meeste versterkers zijn niet klasse A, en hebben dan geen of bijna geen ruststroom. Je zou een naukeurige ampere meter moeten lenen om te meten of er stroom door de kabel loopt.

Ik zet ze maar uit, maar ik kijk toch maar 1 of 2 keer per week film op dit moment. Dus dan laat ik ze maar niet aanstaan.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jeroen

#5
Niks in de handleiding helaas.  Het is geen klasse a overigens. De 1090 trekt 400w/ch bij 8 ohm, dus kan evengoed aardig in de papieren lopen.  Maar als ik het goed begrijp zegt dat niks over het stroomgebruik als ie geen geluid maakt.

Bij mij wordt elke avond gekeken, plus dat de 1090 overdag voor muziek gebruikt wordt dus tsja...

J.A.F._Doorhof

#6
Power consumption Rotel RB-1090 1200W.
Staat inderdaad niets over idle.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen

#7
Damn dan kom ik met de 1080 erbij ook makkelijk aan 2000.  Andere apparatuur niet meegerekend.  Logisch dat het licht knippert en de line-r's in koor beginnen te klikken als ik m'n waterkokertje aanzet.

J.A.F._Doorhof

Vergis je niet in wat een waterkoker verbruikt, dat zijn echte killers.

Als je geen klasse A versterker gebruikt (en dat zijn ze volgens mij niet), dan kan het best dat als er geen muziek weergegeven wordt dat je bv maar 10W verbruikt oid. Naarmate je meer volume gaat weergeven zal het consumeren van stroom omhoog gaan.

MvrGr.
Frank

PS.
Kun je makkelijk testen, zet je amps uit en zet dan je waterkoker aan. Maare heb je die ook op een Line-R ? is het water dan lekkerder  ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen

10w dat zou mooi zijn maar wil ik dus zeker weten vandaar deze thread.  Zal het wel eens laten meten.

En nee is definitief geen klasse a die bouwt rotel niet eens volgens mij en de 1090 is het 2-kanaals topmodel.

Eheh nee waterkoker zit niet op een line-r (ook niet op 3 spikes met een zandzak erop) maar de cup a soup smaakt evengoed mmmmm.

Maar zodra ik 'm aanzet dimt dus 't licht en springen de line-r's kort naar onderspanning (en gelijk weer terug).  Op de gang staat de verwarmingsketel zodra die aanspringt valt m'n geluid soms heel kort weg.  Ondanks de line-r.  Zal wel eens 2 aparte groepen laten trekken dat lijkt me het beste.

J.A.F._Doorhof

#10
Waarschijnlijk trek je inderdaad teveel uit je stopcontacten. Heb datzelfde probleem gehad, en maar een speciale groep aan laten leggen. Kon toen ook meteen mijn eigen stroom kabel gebruiken  ;D.

4 aparte stopcontacten.
3 direct naar Line-r's
1 voor de eindversterker.

Scheelt enorm.
Kan de Cinepro tenminste ademen  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#11
Ook met een aparte stroom groep kan je nog wel last van andere zware gebruiker in je huis hebben. Als de groep op dezelfde fase zit als die andere gebruiker heb je nog een probleem. Misschien iets minder, maar het blijft volgens mij wel.
Hierdoor niet tegengehouden ben ik ook bezig met het aanleggen van 2 stroomgroepen. Ik dacht ik doe er maar gelijk 2, dan heb ik dat ook weer gehad. En nu word me zelfs aangeraden om ouderwetse smeltzekeringen (stop) te nemen in plaats van een automaat, zou beter klinken..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jeroen

#12
Bedankt voor de tip.

Zat te denken aan 2 groepen 1 audio 1 video met op video alleen pj/monitor/htpc/ld/vcr en de rest op de andere.  Netjes de line-r's ertussen dan kan het niet veel beter volgens mij.

jaco

#13
Jeroen, even opgezocht wat mijn versterker nemen als ze 'standby' staan: 30 watt. Het zijn 5x200 watt versterkers op 8 Ohm. Maar het is niet helemaal eerlijk, ze gaan aan een uit door middel van een trigger lijntje met de voorversterker. Dus ik weet niet of ze dan aan of uit staan. Een stuk zal zeker actief zijn, anders wilde hij niet inschakelen.

Ik denk dat je toch bij Rotel moet zijn, zo vreemd is de vraag nu ook weer niet.

Een line-R heeft zeker zin, die vlakt de pieken en dalen netjes af. Dus erg zware storingen in de spanning worden een heel stuk minder.
Ik zou wel elk apparaat testen of het een verbetering/gelijkblijven/slechter resultaat heeft via een line-R. Ik heb gehoord dat niet alles er even successvol op draait. Moet dat zelf ook nog uitgebreid testen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#14
Je moet met Line-R's inderdaad goed testen, op sommige eindversterkers kunnen ze veel lucht wegnemen.

Op de ADA klonk de Line-R bv prachtig, veel beter dan rechtstreeks in het stopcontact. De Cinepro pakt echter veel meer stroom en dat trekt de Line-R niet en berooft hem van lucht, deze klinkt dus veel beter via het stopcontact.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineBarkoos

#15
Even een vraagje tussendoor.

Bij APC op de site wordt dit vermeld over de Line-R's:

According to a study from Bell Labs, over 87% of all power problems are sags or brownouts. These are the problems that most often cause data loss. Line-R automatically corrects brownouts and overvoltages by constantly regulating the incoming line voltage.


Als ondanks zo'n Line-R het geluid wegvalt als de verwarmingsketel aanspringt lijkt de Line-R me defect...

Groet,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

J.A.F._Doorhof

#16
Ligt eraan.

De Line-R de apparatuur die is aangesloten op de LINE-R ZOU het moeten blijven doen, MAAR het is geen UPC. MAW als er bv een seconde geen stroom is, zal de apparatuur uit vallen, en de Line-R kan geen wonderen verrichten. Er zit een grens aan de werking.

Maar ik ben het met je eens dat als de verwarming aangaat de apparatuur op de Line-R geen problemen zou mogen vertonen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#17
De line-R heeft niet als output een constante spanning.
Hij stabiliseerd de spanning tussen onder en bovengrens.
Als er eventjes 180 volt binnenkomt, dan komt er geen 230 volt uit. Als het apparaat achter de line-r niet meer goed werkt bij eventjes 210 volt, dan zal een line-R niet helpen omdat die niet oneindig compenseren kan.
Hoofdfunctie van de Line-R zie ik meer in de filtering. De brown-out functie is echter wel aardig om bepaalde schommelingen op te vangen. Bij mij thuis heb ik ze nog nooit zien werken, maar van Frank heb ik gehoord dat het bij hem dikwijls gebeurd dat er onderspannign optreed (heb je als er een zware eindgebruiker op het industireterrein zit)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

CineBarkoos

#18
Jaco,

Kan je mij wat meer vertellen over wat de Line-R filtert?
In de specs op de site van APC kom ik alleen maar dit tegen:

Surge Protection and Filtering

Surge energy rating       320 Joules
EMI/RFI Noise rejection (100 kHz to 10 mHz)       55.0 dB
Peak Current Common Mode       0.00 kAmps
NM Surge Response Time (ns)       0.0 ns

Ik wordt hier niet veel wijzer van... ???

Groeten,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

J.A.F._Doorhof

#19
http://sturgeon.apcc.com/techref.nsf/docID/6B3C447DC18A6F20852567A6006D3A99/$FILE/0900-3.pdf

Tis nog steeds niet echt veel, maar wel iets meer.
Voor mij geld, het werkt  ;D.

Of dit:
QuoteLine-R Features

While utility power is notoriously unfit for computer loads, the PC's power supply does an admirable job of first defense. Most quality PCs already have a significant degree of isolation and filtering built-in to their power supplies.

Additional protection is required against power events that either deliver much lower or much greater levels of energy than the power supply can sustain. In anticipation of these circumstances, proper protection of loads is essential.


Continuous power conditioning keeps you working through extended brownouts and overvoltages
Many sites have gross variations in line voltage and need a cost-effective solution to correct chronic brownouts and overvoltages. Using a Line-R, you can continue working through brownouts or overvoltages all day long, if necessary, without interruption or data loss.

Automatic voltage regulation stabilizes even chronic line voltage variation
The Line-R is a microprocessor-controlled tap changing power conditioner which automatically corrects brownouts (by boosting low voltage), and overvoltages (by stepping down high voltage) to levels that are safe for your system.

Multi-stage surge protection bulletproofs your equipment from surges
Single technology surge suppression often stops only one type of transient. For instance, it may stop spikes, but have trouble with surges or EMI. Unlike typical single MOV or diode based suppression, Line-R's multi-stage design handles all the problems your equipment is likely to face.

Visual and audible indicators alert you to power conditions
A voltage meter on the Line-R's front panel displays the relative input voltage level and alerts you to low or high voltage conditions. A front panel surge protection integrity light indicates the health of the circuitry. In addition, an audible alarm alerts you to extreme input voltages that cannot be corrected to within the normal output voltage regulation band.

High-performance noise isolation prevents glitches
Full-time EMI/RFI filters prevent electrical noise from affecting computer operation or corrupting your data files.

Site-wiring fault indicator for protection assurance
A site wiring fault indicator spots missing ground and reversed polarity, two common miswirings which usually require an electrician's visit to find.

Built-in intelligence extends system life
The Line-R automatically performs a self-test each time you turn on the system to ensure that it is running correctly. Its "adaptive mode" also senses and corrects frequent tap changing, thereby reducing wear on the relays for a longer lifespan and quiet operation.

2 year warranty
Unmatched reliability means you can purchase with confidence.

Full approvals mean a safe, reliable solution
UL, CSA, and TUV approvals mean a safe, reliable solution to your power problems.

$25,000 Lifetime Equipment Protection
For as long as you own your Line-R, if your properly connected equipment is ever damaged by an AC surge, including surges due to lightning, APC will repair or replace our product and up to $25,000 of connected equipment (US and Canada only).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineBarkoos

#20
Frank,

Daar heb je gelijk in. Als het verschil maakt in positieve zin is het goed.
Niet alles is te verklaren dmv. de specs.

Groet,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

jaco

#21
Koos,

De URL van Frank is inderdaad de manual waar ik ook de 'kennis' uitgehaald heb - ja ik lees manuals -

Mijn verhaal van spanning wordt in een range gecorrigeerd haal ik uit paragraaf 6.3:
182 to 287 -  219 to 242  (230 Vac ±5%)

Mij lijkt het logisch dat je niet onbeperkt kan regelen, en ook dat er een limitatie van 1250 VA is. Voor stabilisatie van spanning heb je wat electronica nodig, en die kun je niet zo maar onbeperkt belasten.

Om het echt zeker te weten zou je een ossiloscoop moeten hebben. Je zou dan op de 50 Hz sinus voor de line-R vervuiling kunnen zien (als die er is) en erna niet meer, of in mindere mate.
Helaas heb ik geen ossiloscoop, en kan het niet testen.
- iemand nog een 20 Mhz scoop liggen voor een nette prijs ?

Jaco




9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#22
Wat ik nog niet helemaal begrijp aan de Line-R is dat er volgens de specs (ja, sorry, ik kan het soms niet laten om toch te specs te lezen  ;D ) een noise rejection plaatsvind in het gebied van 100 kHz tot 10 MHz.

Ik heb eens gelezen in de Widescreen review (speciaal uitegbreid artikel over power conditioners) dat juist dat gebied (ruim boven het audio-bereik) in 99% van de standaardvoedingen heel makkelijk eruit wordt gefilterd en zeer weinig/geen effect heeft op de uiteindelijke geluidskwaliteit.
Het gaat juist om noise in het hoorbare gebied wat lastig is om eruit te filteren, behalve als je een industriele power conditioner gebruikt. Deze maakt eerst van de netspanning een gelijkspanning en genereert een compleet nieuwe 50 of 60 Hz sinus die super-stabiel is.

Algehele onder/overspanning is meestal niet zo'n probleem bij versterkers, mits deze niet te snel fluctueert.

Maar de Line-R lijkt dus niets te doen met de netfrequentie. En in het audio-bereik wordt niks gefilterd...rara...

Overigens wil ik niet bestrijden dat een Line-R effect zou hebben op bepaalde apparaten, ik vraag me alleen af wat dat ding dan precies doet wat specifiek effect heeft op audio-apparatuur.  :-/

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

chendy

#23
Hi there!

Ook ik heb één Line-R (1250-model). Daar zit eigenlijk teveel op aangesloten, maar de apparatuur staat nooit tegelijktijdig aan (de beveiliging is er nog niet uitgeklapt). Ook heb ik op alle stroom-vreters in het huis van die piekspanning-beveiligingen gebruikt (koffie-automaat-waterkoker-ijskat etc...). Als ik geen audio/video draai, hoor ik de piekbeveiligigen de hele dag door tikken. Ook zie je de warning-LED´s op de Line-R branden. De spanning fluctueert hier dus enorm.
Onze lift is ook een hele zware gebruiker hier. Dit is tijdens audio-video merkbaar, door ploppen in het geluid en strepen in het beeld. Dit is overdag helemaal "verholpen" door de Line-R, maar ´s avonds zie ik nog af en toe strepen in het beeld als de lift wordt gebruikt. Verder heb ik minder ruis op mijn TV. Dit is duidelijk waarneembaar op bv. TMF.
Over lucht tekort bij de Parasound-amp heb ik geen klachten. Ik draai niet zo hard, om dit te (kunnen) merken. Ik vind ´m eigenlijk "luchtiger" klinken met Line-R. Zonder heb ik dus ook al vergeleken. Werkt prima bij mij dus.

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

jeroen

#24
tmf IS ruis