6.1 zelfbouw

Started by THX-UltraII, January 29, 2003, 11:08:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

heb een jaar geleden al eens dit onderwerp geplaatst, maar kreeg toen weinig reacties. Nog eens proberen dan : :) (probeer het kort te houden)

heb een 5.1 versterker. Ben zelf 6.1 gaan creeen :
-sluit een goede pro-logic versterker aan op de rear output (niet de speaker output, maar de external versterker uitgang)
-sluit 1 achterspeaker (center) aan op de center speakeruitgang v/d pro-logic verst.
-sluit je 2 achterspeakers (in mijn geval dipole) aan op de MAIN speaker uitgang v/d prologic

voor 5.1 : zet de pro-logic verst. in mode normal (stereo)
voor 6.1 : zet m in pro-logic (niet gaan klooien met effecten ed!!)

dit is hoe IK het gedaan heb.
Zou graag willen dat mensen verbeteringen of fouten in mijn opstelling aan geven


Scarp

Van een 5.1 kan je een 7.1 kan creeren door een 2 kanaals versterker op je pre-out van je side surround aan te sluiten en dan dat signaal versterkt naar je rears te sturen.
Echter kopieer je daarmee gewoon je side surround geluid.

Welk signaal hoor je nou op je extra rear? Gewoon je side surround toch?

Lijkt me niet echt geweldig heb ik het idee. Helpt nog steeds niets voor 6.1 dts/dd dvd's, aangezien dat extra rear signaal er niet uit wordt gehaald.

Vind je het zelf wel goed klinken?

SiR-ROUND

scarp,

De methode die sanderh gebruikt is met behulp van een dolby pro logic versterker. 6.1 is opgebouwd met een extra center achterkanaal. Dit is digitaal opgeslagen op DVD maar in het analoge domein vergelijkbaar met het centerkanaal bij een DPL opstelling, dus een center die door faseverschillen uit het stereo signaal geplukt wordt.

Ditzelfde kan je dus toepassen op de manier van sanderh.

Ik wilde dit ook eens proberen maar het is er nooit van gekomen. Het lijkt me ook moeilijk qua integratie ivm weer een andere versterker + eigenschappen erbij.

6.1(ES/EX) heeft eigenlijk nix met side surrounds te maken.




THX-UltraII

mee eens sir-s. Het is goed te merken dat ie m n achtercenter wel degelijk apart pakt wanneer ik de 6.1 trailer van thx (het mannetje die de letters repareert) afspeel.

SiR-ROUND

Ik denk dat het ook goed kan werken, maar zeker bij een trailer die om te showcasen is...


Maar ook bij DVD's die niet specifiek EX/ES zijn kan het werken.

Heb je toevallig Chicken Run de ovenscene wel eens geprobeerd?

THX-UltraII

nee, helaas niet. Maar ik ken vele voorbeelden waar het wel top klinkt dat achterkanaal!!!

SiR-ROUND

Gebruik je ook een Yammie als DPL?

THX-UltraII

kijk eens goed naar m n handtekening; daar staat m n setup ;)

SiR-ROUND

Ai, ik had je sign wel gelzen tot 2 x toe zelfs, maar kennelijk heb ik een ingebouwd Pioneer filter ofzo...

:-[