Parkview Stereo Journey

Started by WickedGame, February 22, 2007, 22:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

What will 2023 bring?

Nieuwe kabels?
2 (18.2%)
Andere versterking?
0 (0%)
Soundbar
1 (9.1%)
Helemaal niks!
6 (54.5%)
Anders? Want.....
2 (18.2%)

Total Members Voted: 11

WickedGame

Quote from: Jean Sibelius on January 27, 2014, 19:49:41
Alsnog van harte gefeliciteerd met je nieuwe Anthem! 8)

Ik zou proberen om de versterker niet aan de Kemp te hangen, maar direct aan het lichtnet.

Verder nadenken over de volgorde waarop je de overige apparaten in je stekkerblok steekt.
Heb recentelijk zelf gehoord dat het weldegelijk verschil uit kan maken.
Thanks! De Anthem ben ik in iedergeval heel blij mee! Een top receiver(tje) (Sorry Twani  ;D)

Qua direct op lichtnet gaat helaas niet, dit ivm de stroomgroep die ik heb laten aanleggen bij de bouw die komt uit op 1 wall-outlet waar ik toen bewust heb gekozen voor de KEMP Powerstrip. Om even de situatie een beetje te verduidelijken even de situatie.

1 Meterkast met eigen groep waar de groep direct in een KEMP Balanced Isolator Source gaat. Die gaat vervolgens van de meter kast naar de Wall-outlet in de woonkamer gaat.

Walloutlet heeft nu een Kemp Powerstrip erop met KEMP Powercables. Enige wat ik hier in kan veranderen is de volgorde van apparaten. Zeker de Classé CA-2200 (staat nu op 1), Anthem (staat nu op 2), CDP-502 (staat nu op 3) zijn zo geplugged, CIaudio SBt voeding (op 4), Jasmine Phono (op 5). Kan daar wel iets mee spelen. Maar afwijken van wall-outlet kan ik niet.

Kan er dus nu ook voor kiezen om de AppleTV en Marantz Blu-ray op wall-outlet 2 met een powerblok te zetten buitenom de stroomgroep.

Andere optie zou kunnen zijn om op de laatste plek van de powerstrip een Kemp PowerBAR van 3 te plaatsen om uit te breiden (geen idee of het is toegestaan....)

Derde optie is de wall-outlet buiten de groep te voorzien van een PS Audio Quintet oid.

WickedGame

Quote from: razorr on January 27, 2014, 20:14:40
Misschien 3 wcd's in je muur bij maken? , waar je audio staat is dit een bouwkundige muur ( beton ) of een tussen muur  ( gibo blok oid ) , het laatste gaat vrij makkelijk zonder herstel van je muur.

Zou willen dat het kon, maar die muur ga ik niks meer aan doen. Ding zit al vol met bekabeling.... achteraf gezien was een dubbele WCD logischer geweest op de stroomgroep dan nu een enkele met PowerStrip. Maar goed met de jaren leer je :)

Het betreft idd een GIBO muur.

Quote from: morca on January 27, 2014, 23:07:48
Wauw mooie receiver man !! Mooie aankoop.
Staat goed in je kastje  ;D

Een JL Audio F-Serie zou hier wel een hele mooie aanvulling op zijn ....


Receiver is ook mooi, wat die presteert nog veel mooier  ;D En blijkbaar liggen die canadezen mij prima met Anthem en Classé ;)

Grappige is dat met de komst van de Anthem ik meer ruimte heb in het kastje dan toen met de SR7500. Die was veel hoger dan de Anthem.

Qua sub is het een heel erg lange termijn verhaal. Al zou ik wel eens een JL Audio willen horen of testen. De JL Audio spreekt mij erg aan vanwege zijn grote. En tja zelfs mijn vriendin vond dit beter als mijn "lompe" REL Stadium III.

Rob Eric Blank

Mooi die Anthem, is het een grote verbetering ten opzichte van de Marantz?

WickedGame

Quote from: Rob Eric Blank on January 28, 2014, 10:30:57
Mooi die Anthem, is het een grote verbetering ten opzichte van de Marantz?

SR7500 is totaal geen partij voor de Anthem. De Anthem gaat hier met grote stappen overheen. De SR9300 had wat meer power en controle tegenover de SR7500 maar ook die legde het flink af tegen de Anthem MRX710. De grootste kracht van de Anthem is ARC, wat dit met je set doet is verbluffend te noemen.

Ook op stereo vind ik de Anthem geweldig klinken. Vond altijd de Marantz al goed klinken maar de Anthem is aanzienlijk beter. Ik moet zelf nog in mijn situatie ARC nog gaan draaien dus kan nog even niets zeggen wat voor verschil ik straks ga ontdekken met ARC actief. Maar out of the box doet de MRX710 al wonderlijke dingen.

Ben meestal wel wat sceptisch over geluid en verbeteringen, maar dit was zo duidelijk dat mijn vriendin het direct opviel en gewoon kon opnoemen wat ze allemaal nu wel hoorde in vergelijk met de SR7500. En dan te bedenken dat zij zich totaal niet interesseert in deze materie en het vooral mijn hobby vind.

Als ARC ingesteld is zal ik uiteraard mijn grafieken gaan posten om te zien wat het heeft opgeleverd aan room correction plus de bevindingen. ;)

Rob Eric Blank

Quote from: WickedGame on January 28, 2014, 10:50:55
SR7500 is totaal geen partij voor de Anthem. De Anthem gaat hier met grote stappen overheen. De SR9300 had wat meer power en controle tegenover de SR7500 maar ook die legde het flink af tegen de Anthem MRX710. De grootste kracht van de Anthem is ARC, wat dit met je set doet is verbluffend te noemen.

Ook op stereo vind ik de Anthem geweldig klinken. Vond altijd de Marantz al goed klinken maar de Anthem is aanzienlijk beter. Ik moet zelf nog in mijn situatie ARC nog gaan draaien dus kan nog even niets zeggen wat voor verschil ik straks ga ontdekken met ARC actief. Maar out of the box doet de MRX710 al wonderlijke dingen.

Ben meestal wel wat sceptisch over geluid en verbeteringen, maar dit was zo duidelijk dat mijn vriendin het direct opviel en gewoon kon opnoemen wat ze allemaal nu wel hoorde in vergelijk met de SR7500. En dan te bedenken dat zij zich totaal niet interesseert in deze materie en het vooral mijn hobby vind.

Als ARC ingesteld is zal ik uiteraard mijn grafieken gaan posten om te zien wat het heeft opgeleverd aan room correction plus de bevindingen. ;)
Klinkt erg goed. Zeker omdat Marantz niet slecht speelt op stereo gebied.

Etiennevh

Zegt dus genoeg! Ben wel benieuwd hoe dat zou klinken dan!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Jurgen79

Je maakt me nu ook wel nieuwsgierig, vraag me toch af of zo'n Anthem wellicht een goed alternatief is voor m'n sr9600. Anthem en B&W matched wel goed zo te lezen :) Ik vraag me dan vooral af of een 310 of 510 met eindversterking dan vrijwel net zo goed klinkt. Misschien moet ik maar eens informeren naar een demo of zo :)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

WickedGame

#1607
Quote from: Rob Eric Blank on January 28, 2014, 11:03:06
Klinkt erg goed. Zeker omdat Marantz niet slecht speelt op stereo gebied.

Marantz receivers deden het op stereo altijd goed! Ik leg even de nadruk op deden ivm de nieuwe sound van tegenwoordig van de Marantz receivers (SRxxx8 reeks). Met de SR7500 had ik zeker niet te klagen en was de sound goed te noemen, stereo klein beetje warm maar wel erg mooi in harmonie.

De Anthem doet er een schepje bovenop. Het is wel iets minder warm maar door een strakkere en betere laag weergave wordt het voor mij aangenamer dan dat het als was. Qua detail laat de Anthem meer horen en lijkt de plaatsing beter van instrumenten.

Ik was overigens niet naar Anthem gegaan als Marantz nog topreceivers had gemaakt zoals de SR9600. Maar doordat nu de SR7008 het hoogst mogelijke is zonder de Processor/EV sets mee te nemen was ik wel genoodzaakt te kijken naar andere merken. In de shootout bij dealer kwam de Anthem MRX700 al als erg prettig naar voren op de luidsprekers die ik heb. De MRX710 was daardoor de logische stap om op door te gaan en thuis te testen.

En zo geschiedde :)

Quote from: Etiennevh on January 28, 2014, 11:08:58
Zegt dus genoeg! Ben wel benieuwd hoe dat zou klinken dan!

M&G is altijd wel mogelijk ;)

Quote from: jslender on January 28, 2014, 11:25:44
Je maakt me nu ook wel nieuwsgierig, vraag me toch af of zo'n Anthem wellicht een goed alternatief is voor m'n sr9600. Anthem en B&W matched wel goed zo te lezen :) Ik vraag me dan vooral af of een 310 of 510 met eindversterking dan vrijwel net zo goed klinkt. Misschien moet ik maar eens informeren naar een demo of zo :)

Mijn fronts gaan via een Classé CA-2200 EV. Vandaar ook de thuissituatie test, want had niet alleen te maken met een nieuwe sound maar het moest ook nog eens matchen met de EV. En ik denk dat de Anthem daarin in mijn geval erg goed in is geslaagd. Overigens ben ik niet de enige die met een EV draait en Anthem. Ook Frank2 bijv.

Rob Eric Blank

Quote from: WickedGame on January 28, 2014, 11:33:19
Marantz receivers deden het op stereo altijd goed! Ik leg even de nadruk op deden ivm de nieuwe sound van tegenwoordig van de Marantz receivers (SRxxx8 reeks). Met de SR7500 had ik zeker niet te klagen en was de sound goed te noemen, stereo klein beetje warm maar wel erg mooi in harmonie.

De Anthem doet er een schepje bovenop. Het is wel iets minder warm maar door een strakkere en betere laag weergave wordt het voor mij aangenamer dan dat het als was. Qua detail laat de Anthem meer horen en lijkt de plaatsing beter van instrumenten.

Ik was overigens niet naar Anthem gegaan als Marantz nog topreceivers had gemaakt zoals de SR9600.
Dan denk ik niet dat er met een dergelijk beestje op vooruit ga in vergelijking met mijn SR14.

Beetje warmere versterker is wel lekker met de Elac, die redelijk direct klinken. (puur voor mn eigen stetje).

Top dat de Anthem een behoorlijke verbetering brengt!

WickedGame

Quote from: Rob Eric Blank on January 28, 2014, 12:19:43
Dan denk ik niet dat er met een dergelijk beestje op vooruit ga in vergelijking met mijn SR14.

Beetje warmere versterker is wel lekker met de Elac, die redelijk direct klinken. (puur voor mn eigen stetje).

Top dat de Anthem een behoorlijke verbetering brengt!

Ik denk dat als je de "oude" warme sound van Marantz wenst, en dat snap ik wel op Elac. Dan zou ik zeker de SR-14 hanteren als EV. Tuurlijk zou je het eens kunnen testen met een EV van Marantz op proef. Maar ben bang dat je de sound toch anders gaat vinden dan je gewend bent van de SR-14.

Gezien je keus, heb je denk ik ook wel de juiste genomen. Je hebt nu de nieuwe technieken en mogelijkheden met de sound van het "oude" Marantz.

WickedGame

Vandaag het setje HDMI kabels binnen gekregen van RUConnected



Stroom even tijdelijk opgelost met een stroomblok op de standaard walloutlet. Dus kan in iedergeval alles aansluiten, testen en instellen.

WickedGame

HDMI's zijn aangekoppeld direct even de blu-ray speler ingesteld want die stond nog naar de 7.1 output te wijzen. En had direct geluid :) De Kabels van RUConnected zijn uitstekend te noemen. Goed afgewerkt en prima connectoren, prijs/kwaliteit dus en topper!

Heb even de HSDD Disc gedraait op een ongecalibreerde Anthem MRX710. Nou dat is dan niet zo handig blijkt maar weer. Out of the box is 2.0/2.1 goed. Surround is out of the box wel onderhevig aan wat instellingen. Zo staat de center wat te zachtjes en de fronts te hard.

Vanavond ga ik ARC een slinger geven. Eens zien wat de Anthem er van gaat maken.

WickedGame

Zo gisterenavond heel even tijd gehad voor een calibratie. Helaas zeg ik "even" want de vriendin des huizes wilde wel "Wie is de Mol" kijken. Wil dus nog wel gaan kijken waar en hoe ik nog verbeteringen kan aanbrengen.

Allereerst alle hardware klaarmaken. Leuk klusje en alles voelt lekker solide aan. De USB kabel is lang zat om goed te calibreren. So far so good! Het installeren van ARC software was een eitje en het inladen van de *.cal werkte prima. Maar dan... de receiver moest worden gevonden in het netwerk.

Nou no way dus! Had al op het AVSForum gelezen dat netwerkadapters en VPN's uitschakelen zou helpen. En ja hoor het werkte. De sweep er doorheen gejaagd :) Maar graag nu jullie advies wat ik evne kan controleren/checken en eventueel aanpassen. Er zijn paar dingetjes die mij even opvielen zo met de sweep.

De center piekte gigantisch bij het inmeten tussen de 50 en 100Hz. Nu heeft correctie op de center toch aardig zijn best gedaan. En is dit nagenoeg recht getrokken.

Wat mij wel even opvalt is de subwoofer dat die doorgaat tot 500Hz als Target lijn. Als je dit nu meer richting de 100Hz wilt hebben wat moet ik hiervoor dan doen? Ik vind sowieso dat de sub raar dipt bij 50Hz (zou te maken kunnen hebben met de instelling van de sub). Anderzijds was in de testsweep de sub zo laag aan het denderen dat er in de kamer iets mee resoneerde (niet handig bij een sweepmeting :P)

Qua waardes wat er uit is gekomen is als volgt:

Front L: + 3dB
Front R: +3dB
Center: +5dB (Vind ik niet gek was bij Marantz ook een boost nodig)
Surr R: +4dB
Surr L: +5dB (Stond iets verder van de luisterplek)
Subwoofer: -6dB (Flink lager dan verwacht)

Targets:
Fronts crossover: 40Hz (is dit juist, of zou je met de 803D lager inzetten?)
Center crossover: 80Hz (vind ik wat hoog... al merkte ik met de HSDD er geen negatief effect van)
Surr crossover: 60Hz (plausible, de 805S gaat niet zo super laag)
Sub crossover: 140Hz  :blink: :nopompom: (waarom zo hoog?)






frank2

kun je de sub niet ergens anders neerzetten, je hebt  een behoorlijke dip bij 50 hz. Als dat niet kan de croosover anders instellen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

WickedGame

Quote from: frank2 on January 31, 2014, 09:01:09
kun je de sub niet ergens anders neerzetten, je hebt  een behoorlijke dip bij 50 hz. Als dat niet kan de croosover anders instellen.

Dat is een klein probleempje, de sub kan ik helaas er weinig mee schuiven. Qua speling heb ik ongeveer een meter rondom zijn standplaats van nu. Dus beperkt, andere kant van de kamer heeft helaas geen mogelijkheid want dan staat die in het looppad  ;D

Had ook al gezien dat die 50Hz dip er zat, en zat te twijfelen of dit is de sub plaats of het komt door de instelling van de REL Stadium III sub.

Raymond187

Location location location :)

NIet alleen je sub, maar ook je rechter front heeft een dip @ 50hz ~6DB. Je sub (20DB zelfs  :omg: ) staat zeker ook rechts?

Heb je een bestand die een testtone weergeeft van 50hz? Ik denk als je die afspeelt en je loopt een rondje in de huiskamer dat je de sub op een andere plaatst goed opmerkt en op je luisterplek weer niet.

WickedGame

Quote from: Raymond187 on January 31, 2014, 10:06:42
Location location location :)

NIet alleen je sub, maar ook je rechter front heeft een dip @ 50hz ~6DB. Je sub (20DB zelfs  :omg: ) staat zeker ook rechts?

Heb je een bestand die een testtone weergeeft van 50hz? Ik denk als je die afspeelt en je loopt een rondje in de huiskamer dat je de sub op een andere plaatst goed opmerkt en op je luisterplek weer niet.

Hmm, nu je het zegt... de rechter luidspreker en sub staan beiden inderdaad rechts. Die staan aan de kant van het raam, al staat de rechter front met een kleine kanteling naar binnen gestuurd. De subwoofer (downfire) staat op een Gramma, maar dichtbij de muur. Kan kijken of ik dit kan wijzigen naar iets van de muur (staat nu 20cm kan eventueel naar 40/50 cm) of het effect heeft.

Zou eventuele weerkaatsing een oorzaak kunnen zijn dat rechts wat dipt? Leuk joh ARC  :pompom:

Raymond187

ja ja meten is weten  O0

Ik heb ARC gebruikt om de beste locatie in onze huiskamer te bepalen voor de sub. Het is nog niet ideaal, maar beter kan niet in onze huiskamer  :nopompom:

Wordt dus verhuizen en een landhuis 500M2 kopen met een ruimte van 15x10 meter 100% akoestisch  :tongue2:

WickedGame

Quote from: Raymond187 on January 31, 2014, 10:46:46
ja ja meten is weten  O0

Ik heb ARC gebruikt om de beste locatie in onze huiskamer te bepalen voor de sub. Het is nog niet ideaal, maar beter kan niet in onze huiskamer  :nopompom:

Wordt dus verhuizen en een landhuis 500M2 kopen met een ruimte van 15x10 meter 100% akoestisch  :tongue2:

Ja, I know meten is weten. Maar dit vond ik toch wel een verbazingwekkende uitkomst, metname de subwoofer. En dan ga ik vraagtekens zetten bij de instelling van de Sub zelf. Had gisteren (wederom te weinig tijd) nog niet verder gekeken, maar dit is de auto setting, als je nu manual gaat kan je dan per speaker los iets instellen of dien je wel alles weer in 1 keer te doen?

En dan nog vind ik de target lijn tot 500Hz voor een sub wel erg ver doorgaan. Waarom is dat? De 803D neemt al een zooi laag voor zijn rekening dus de sub mag wel wat minder Hz meepakken naar mijn mening.

En tja benadruk even lekker dat ik moet verhuizen  ;D  :pompom: Ik merk alweer dat ik op het gebied van room eq een regelrechte Noob ben  :blink: :laugh:

mimic

Volgens mij begint de sub al af te vallen na 120 hz, dat ziet er wel normaal uit. Ik denk niet dat ARC daarboven iets aan het doen is.

Ik gok, maar zat daar zelf ook over te tobben bij mijn mrx700 dat het LFE kanaal gewoon wel tot 120Hz gemeten en geeqed word ( mocht het hele LFE signaal naar de sub gaan, dan wil je wel tot 120 hz vlak?)

Jou software ziet er veel nieuwer uit dan mijn mrx700!
KEF LS50W - Velodyne DD12

WickedGame

Quote from: mimic on January 31, 2014, 11:07:14
Volgens mij begint de sub al af te vallen na 120 hz, dat ziet er wel normaal uit. Ik denk niet dat ARC daarboven iets aan het doen is.

Ik gok, maar zat daar zelf ook over te tobben bij mijn mrx700 dat het LFE kanaal gewoon wel tot 120Hz gemeten en geeqed word ( mocht het hele LFE signaal naar de sub gaan, dan wil je wel tot 120 hz vlak?)

Jou software ziet er veel nieuwer uit dan mijn mrx700!

Je hebt gelijk, denk dat ik de 140Hz ook its terug ga schroeven naar 120Hz of zelfs naar nog iets lager. Denk dat ik sowieso nog wat test sweeps nodig heb. Want die dip met 50Hz van bijna 20Db is te fors, het corrigeert wel tot 10Db maar toch...

Klopt software van de x10 serie is met de output wat gelikter geworden.

Raymond187

Quote from: WickedGame on January 31, 2014, 10:54:46
Ja, I know meten is weten. Maar dit vond ik toch wel een verbazingwekkende uitkomst, metname de subwoofer. En dan ga ik vraagtekens zetten bij de instelling van de Sub zelf. Had gisteren (wederom te weinig tijd) nog niet verder gekeken, maar dit is de auto setting, als je nu manual gaat kan je dan per speaker los iets instellen of dien je wel alles weer in 1 keer te doen?

En dan nog vind ik de target lijn tot 500Hz voor een sub wel erg ver doorgaan. Waarom is dat? De 803D neemt al een zooi laag voor zijn rekening dus de sub mag wel wat minder Hz meepakken naar mijn mening.

En tja benadruk even lekker dat ik moet verhuizen  ;D  :pompom: Ik merk alweer dat ik op het gebied van room eq een regelrechte Noob ben  :blink: :laugh:
Handmatig instellen per speaker. Je hoeft niks in te meten, want de meeting heb je al opgeslagen. Die laad je eerst in. Dan kan je per speaker set alles instellen qua af vallen.

Waarom wil je je sub tot 120hz laten oppakken? Is de REL zoveel beter in de freq. 80hz t/m 120hz dan je fronts?

Je sub meeting loopt door tot 500hz is normaal, want hij valt bij 120hz af en stopt niet meteen natuurlijk.

Ik heb mij nsub tot 80hz en daarna valt hij af en dat gaat ook door tot ~400hz


Bij je room gain heb de optie erboven ook om je HZ aan te passen. Heb je die al eens op 800hz of 500hz gezet?

fronts en center eens op 60hz zetten en rears op 80hz sub op 80hz. Ben benieuwd hoe dat klinkt.

yorkie13

#1622
Dat wordt idd schuiven met de subwoofer.

Een mega dip op 50 hz, wat zeker terug te horen is lijk me.

ARC legt wel je probleem bloot, maar kan dit maar deels oplossen.

RalphH

Rechtsachter geen optie zeker? Dan heb je waarschijnlijk de dip op 50 Hz niet....maar wellicht wel op lagere frequenties weer problemen.
Wieltjes eronder en toch schuiven. Of een klein 2e subje erbij om de dips op te vangen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

wieletjes...ppfff die stadium til je zo op  :thumbs-up:

Marc ragt door de modder met een fiat punto op ze rug. Dan moet die REL geen issue zijn hoor  :D