Parkview Stereo Journey

Started by WickedGame, February 22, 2007, 22:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

What will 2023 bring?

Nieuwe kabels?
2 (18.2%)
Andere versterking?
0 (0%)
Soundbar
1 (9.1%)
Helemaal niks!
6 (54.5%)
Anders? Want.....
2 (18.2%)

Total Members Voted: 11

Raymond187


WickedGame

Quote from: frank2 on January  4, 2014, 12:15:58
Het is stil, wat zijn de bevindingen?

Gisterenavond even bezig geweest met het instellen, mijn pa had wat kleine foutjes gemaakt en kreeg ARC niet aan de gang. Dus die was zonder ARC aan het instellen geslagen. Tja ik weet niet of dat nou zo handig is, de bassweergave was bedroevend en veel te bombastisch. Dus eerst maar ARC aan de praat krijgen. Dit is gelukt, en gelijk ingesteld. De Hond kreeg een hartverzakking van de testtonen  ;D

Enige nadeel is dat de subwoofer wederom is gesneuveld... dus die was eerder die dag terug gegaan naar de winkel. Heb nu dus een ARC moeten instellen met 2 fronts, 2 rears, en 1 center zonder subwoofer.

Hierna Blu-rays, muziek en DVD's opgezet om te testen.

De bass nog klein beetje aangepast in bassmanagement en daarna was het klaar. Uitvoerig verslag wil ik nog gaan schrijven!

Quote from: Raymond187 on January  4, 2014, 12:49:55
Die zitten verbaasd te luisteren :D

Verbaasd... nee dat niet

Quote from: BJF on January  4, 2014, 14:16:42
...of zijn de Anthem aan het terugbrengen  :tongue2:

We hebben hem nog even ter test ;)

Quote from: Raymond187 on January  4, 2014, 14:22:31
:headbanging:

Euhm sort of!

Wat om maar met de deur in huis te vallen, Classe CDP-502 samen met de Anthem is nog een uitdaging. De Classe toont netjes via de Anthem zijn beeld op de tv. Maar het geluid??? Geen idee waar dat is gebleven maar het werd nogal "Enjoy the Silence". Daar zit nog een uitdaging, en dit zal vanmiddag door mijn o.a. getest worden met een nieuwere HDMI van Audioquest (tevens even ter leen).

2e kleine puntje is CEC en Audio Return via de TV en de MRX710. Samsung LED TV ziet de MRX710 wel en mute zijn geluid om vervolgens op de Anthem weer eens niks te horen.

Afgezien van die 2 puntjes, moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben van de prestaties van de Anthem. Met name op surround gebied! Op stereo twijfel ik een beetje, het is metname anders dan ik gewend ben van de Marantz. Kan er de vinger nog niet helemaal opleggen wat het verschil is. Het is zeker niet slecht! Maar goed met een Classe dedicated stereo ernaast is op stereo vaak al concessies doen.

We gaan nog wel even bezig met testen en bevindingen doen :)

LittleNinja

Ik heb gestemd op de Anthem, maar eigenlijk vind ik de Marantz ook een prachtige machine.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on January  4, 2014, 19:11:02
Ik heb gestemd op de Anthem, maar eigenlijk vind ik de Marantz ook een prachtige machine.

De Marantz is zeker een mooie machine, niks mis mee ook. Hij behoort ook nog steeds tot de mogelijkheden. De Denon AVR4520 had ik hoge verwachtingen van, maar die matched niet hier. Erg zonde want dat is een hele mooie machine voor een dito prijs op het moment. Maar goed als iets niet lekker matched is dat zonde.

De Anthem met ARC doet tevens iets verbluffends met je ruimte. En hierdoor klopt alles gewoon op surround. Op stereo is dit nog even afwachten. Ik ben er nog niet helemaal overuit, komt meer omdat het geluid anders is dan waar ik jaren aan gewend ben geraakt.

Wat sommige misschien wel als storend zullen ervaren bij de Anthem is het gebrek aan functies. Spotify, Airplay etc het zit er allemaal niet op. Anderzijds zou ik het persoonlijk nooit gebruiken. De app is ook nog in ontwikkeling, hoop dat ze daar snel mee op de markt komen, want dat vind ik wel een belangrijke feature.

frank2

De Anthem zal opener klinken, minder warm, snel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

WickedGame

Quote from: frank2 on January  5, 2014, 15:32:40
De Anthem zal opener klinken, minder warm, snel.

Minder warm zeker, dat is wel duidelijk. Opener moet ik nog even ervaren heb wel wat mooie muziekstukken waarop dat duidelijk zal gaan worden. Aankomende dinsdag nog een 3e sessie doen, en dan maar eens alle + en - bij elkaar pakken. De Anthem is zeker een prachtige machine met veel potentie. En misschien ook wel in Nederland nog wat een ondergeschoven kindje (gevalletje "wat de boer niet kent, dat vreet die niet!").

Was eerst ook sceptisch over Anthem, zeker als je nagaat hoe merken hier op het HTforum opgehemeld worden om vervolgens weer net zo hard neergesabeld te zien worden. Om die reden ben ik ook een uitvoerig traject gestart naar een upgrade van de receiver in een bepaalde prijsklasse.

De Anthem stelt in iedergeval nog niet teleur.  ;D M.u.v. de connectie problemen voorlopig met de Classe CDP-502! Hopelijk dinsdag opgelost, zoniet kan het hierom wel een dealbreaker worden omdat de CDP-502 essentieel is in mijn keten. Maar ik ga er nog vanuit dat het een HDMI issue is.

WickedGame

Verslag: Eerste kennismaking met de Anthem MRX710 (deel 1)

Intro

Zoals vele weten die mijn topic volgen ben ik op zoek naar een nieuwe receiver. Dit omdat de Marantz SR7500 compleet voorbij is gestreefd door nieuwe mogelijkheden en technieken. Ondanks dat wilde ik wel een receiver die zich kan meten met de Marantz, of nog beter de Marantz voorbij gaat! De zogenoemde: "Upgrade!"

Vorige verslag was al te lezen dat ik een test heb uitgevoerd met een Denon AVR4520, Marantz SR7008 en een Anthem MRX700 op een set van B&W 804Di en 805Di en REL Stadium III subwoofer. Hieruit kwam de Anthem erg sterk naar voren. Helaas vind ik de Anthem MRX700 een afschuwelijk lelijk ding (sorry voor de MRXx00 eigenaren :D).

Ik wist toen al dat de MRXx10 serie zou komen en heb de dealer gevraagd wanneer deze kwam en dat hij ons op de hoogte moest stellen wanneer die leverbaar was en ter demo beluisterd kon worden. Na een paar weken even gebeld met de dealer en die wist te melden dat een andere vestiging de MRX710 al binnen had. Die vestiging gebeld en die gaf aan dat een demo mogelijk was bij hun, maar het leek ze nog beter om de MRX710 ons mee te geven voor een thuistest. Tja, dat laten we natuurlijk ons niet 2 keer zeggen!  ;D

Ondertussen is mijn SR7500 al verkocht en moesten we toch ter vergelijking een Marantz hebben in de thuissituatie. Aangezien mijn vader (tevens ook in voor een upgrade) een SR9300 heeft staan, hebben we besloten de test niet bij mij te doen maar bij hem.

Het plaatsen en inregelen

Omdat ik hard aan het werk was tijdens de kerstperiode, heeft mijn vader de Anthem gehaald en geplaatst. Waar hij na wat aansluit werk zelf was begonnen met configureren. Tja, leuk die nieuwe receivers maar dat vergt nog wel enige kennis. En dat ontbrak een beetje bij mijn vader. M.a.w. die ging handmatig instellen zonder uberhaupt ARC te draaien (kreeg hij niet werkend). Tevens zag die nergens de instellingen "Large", "Medium" en "Small" voor de luidsprekers.

Na wat telefoontjes naar mijn kant toe hoe het kon dat het niet werkte, en vooral ook voor geen meter klonk! Hem gezegd dat ik vrijdag zou langskomen (afgelopen vrijdag).

Ik vrijdag met mijn vriendin naar mijn ouders, en het eerste wat ik heb gedaan is de Anthem even terug gebracht naar de factory settings. Hierna de Anthem aan het netwerk aangesloten en geconstateerd dat mijn vader wel HEEL letterlijk het boekje had gevolgd (IP uit boekje overgenomen). Tja, dat dan ARC niet werkt snap ik  wel.

Eenmaal de Anthem aangesloten in het netwerk de calibratie gestart. Helaas wel zonder subwoofer aangezien die eerder die ochtend gesneuveld is (wederom!). Die is dan ook diezelfde dag retour gegaan ter reparatie.

De testtonen joegen we door de luidsprekers heen (tot ongenoegen van de hond des huizes). En eenmaal klaar kregen we het rapport van at was gemeten, en wat ARC corrigeert. (Houden jullie nog tegoed staat op laptop bij mijn ouders).


De eerste test: Surround

Als eerst hebben we de Blu-Ray speler aangeslingerd en hierin zijn we begonnen met good-old dvd's. En we gebruiken voor surround testen vaak de DVD: Jean Michel Jarre – Live in China omdat die een gigantische sound bubble op muziek weet te creeren.

Eerste wat direct al opviel was de surround bubble die de MRX710 neerzet. Dit is bij de Marantz gewoon veel minder. Je hebt veel meer het gevoel erin te worden gezogen en echt aanwezig te zijn.

Hierna begonnen met wat Blu-Rays, o.a. Baraka, de HT-Forum Demo Disc en nog wat losse stukjes van o.a. U-571. Eigenlijk wat we al bij de DVD's constateerde werd vervolgd bij de Blu-Rays. De surround bubble was veel meer aanwezig, het klopte veel meer dan bij de Marantz.

Mijn vriendin heb ik zelf laten oordelen, want die was altijd heel stellig dat zij nooit het verschil zou horen. Tevens ben ik van mening dat vaak vrouwen veel beter kunnen luisteren dan wij mannen. Zij horen vaak dingen die wij niet horen, of zij luisteren vaak heel anders. Wij zijn vaak te technisch bezig met luisteren terwijl vrouwen vaak meer voor de beleving gaan en het gevoel wat luisteren bij hun oproept.

Anyway, zij concludeerde hetzelfde als wat wij dachten en hoorden. Dus hierop zeg ik alvast dat de Anthem een winner is!

Na de UD7006 was het de beurt aan de Classé CDP-502 om zijn kunsten te laten vertonen. En daar ging het jammerlijk mis! De CDP-502 gaf via de Anthem netjes beeld door naar de TV, maar het geluid.... Geen idee er was namelijk geen geluid! Erg vreemd en kon het niet tackelen die avond. Enige wat ik mij nog zou kunnen voorstellen is de HDMI kabel. Dit gaan we morgen (dinsdag) uitsluiten.

Als laatste de Mac Mini aangesloten en de mediacenter software zijn werk laten doen. Ook hier geen enkel probleem en het speelde perfect! Een stukje Man of Steel gedraaid en wederom was de surroundbubble daar!

De tweede test: Stereo

Op stereo gebied hebben we de MRX710 aan de tand gevoeld door zowel digitaal als analoog de materie aan te leveren. Hiervoor gebruiken we de Classé CDP-502 vanwege de uitmuntende CD-kwaliteiten van die speler.

We zijn begonnen met St. Germain – Tourist en dan hde nummers Roge Rouge en  So Flute. We hadden deze nummers ook even via de Marantz SR9300 belusiterd om te bepalen hoe de klankkleur van de Marantz is. Al wetende dat dit een warme klankkleur was, maar met een goude soundstage.

De Anthem is aanzienlijk minder warm, maar komt niet kil over. Ook word de Anthem niet scherp in het oog. Het laag vind ik erg droog overkomen, het is denk ik ook een kwestie van gewening aangezien de Marantz door zijn warme klankleur de bass ook wat warmer aanzet. De soundstage die de Anthem neer zet is goed, zeer goed zelfs!
Qua aansturing is het niet te beoordelen omdat de Anthem via de CP-700 en de CA-M400 monoblokken de 802D's aanstuurt. Ik las namelijk bij Peerless Monster dat zijn MRX700 qua power wat onder zou doen voor Htip zijn SR9600. Hier kon ik op stereo niks van merken, en eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen dat ik op surround ook geen enkele keer het gevoel heb gehad dat de Anthem het moeilijk had.

Na Gare Du Nord was het tijd voor Angus & Julia Stone – Down the Way. En eigenlijk wat we bij Gare Du Nord hadden geconstateerd was dit ook bij Angus & Julie Stone het geval. De stemmen komen goed los, en de bas is droog. Het hoog helder maar niet schel. Doordat het wat minder warm klinkt dan de Marantz ervaren we de Anthem als een wat frisser geluid.

Na jaren met Marantz te hebben gespeeld is het warme klankbeeld verweven met ons gevoel van muziek. En daar komt met de Anthem nu toch wel verandering in. Dit geldt overigens niet alleen voor de Anthem, want in de voorgaande test met de SR7008 merkte we al op dat Marantz niet meer zo warm is als voorheen.

Helaas na wat CD's was de tijd om, en willen we nog in een tweede sessie het stereo deel verder beproefen. Hierbij zal ook de TT-15 van stal gehaald worden voor vinyl weergave.

Conclusie tot nu toe

Laat ik allereerst beginnen met het surround deel, hierin is de Anthem erg sterk! De ARC calibratie werkt verbluffend simpel en goed, en weet hierdoor een synergie in je set te behalen van ongekende hoogte. Of er naast ARC betere calibratie mogelijkheden zijn in deze prijsklassen durf ik haast we te beantwoorden met NEE! Tuurlijk zijn er calibratiesystemen die verder gaan, maar daar hangen ook stevige prijzen aan.

Op stereo is het vooral heel erg wennen! Zeker als je jaren met Marantz heb gedraaid, en je gewend bent geraakt aan de warme klankleur die Marantz had. Op stereo gaan we nog wel verder testen, iets wat namelijk voor mij nog van belang is. Voor mijn vader is het een minder issue ivm zijn losse Classé Stereo Set.

Zijn er dan geen minpunten te noemen? Ja! Die zijn er, maar die zijn voor mij niet direct dealbreakers. De Anthem MRX710 een vrij karige receiver voor zijn prijs. Geen Airplay, Geen Spotify, Geen streaming mogelijkheid, Geen DNLA, Geen 7.1 input en nog geen app ondersteuning (is nog in ontwikkeling).

En wij zelf lopen dan nog tegen een issue aan met de Classé CDP-502 welke op HDMI alleen beeld doorgeeft aan de TV, maar geen audio op de MRX710. Dit moet wel opgelost worden, want dat zou wel een dealbreaker kunnen zijn.

Er volgt nog een 2e luisterssessie dinsdag, en dan ga ik met mijzelf in beraad wat ik ga doen.

Gebruikte apparatuur

Fronts: B&W 802D
Rear: B&W 804
Center:  B&W HTM2D
Voorversterking: Classé CP-700 (in SSP mode (HT Througput))
Eindversterking: 2x Classé CA-M400
Bron 1: Marantz UD7006
Bron 2: Classé CDP-502
Bron 3: Apple Mac Mini
TV: Samsung 3D LED tv

Raymond187

Erg nette review / test case  :thumbs-up:

Geval van Classe en Anthem wel beeld geen geluid is wel vreemd. Geen instelling over het hoofd gezien? Aangezien het HDMI is snap ik niet waarom hij wel beeld, maar geen audio doorstuurt.

Anthem minder warm. Heb je meerdere instellingen geprobeerd? ref. lvl aanpassen, room gain, EQ hz lager.

Peerless Monster

Uitvoerig!! Goed geschreven en prachtige muziek beluisterd ;D
Benieuwd naar deel 2 en dat een andere HDMi kabel uitkomst mag bieden!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Quote from: Raymond187 on January  6, 2014, 10:43:57
Erg nette review / test case  :thumbs-up:

Geval van Classe en Anthem wel beeld geen geluid is wel vreemd. Geen instelling over het hoofd gezien? Aangezien het HDMI is snap ik niet waarom hij wel beeld, maar geen audio doorstuurt.

Anthem minder warm. Heb je meerdere instellingen geprobeerd? ref. lvl aanpassen, room gain, EQ hz lager.

Tja geval Classé en Anthem is een wazige. De Classé kan je vrijwel niets instellen, dat scheelt een hoop  ;D  :laugh: en dan wel beeld krijgen maar geen geluid zou kunnen duiden op een HDMI issue. Dit gaan we uitsluiten, zeker als je nagaat dat de Marantz UD zonder problemen draaide :)

Anthem instellingen nog niet teveel aan gesleuteld. Enige is de Hz iets aangepast ivm het ontbreken van een subwoofer. Maar verder even gelaten zoals Anthem denk/dacht zoals het moet zijn. En dat bevalt mij eerlijk gezegd al uitstekend. Moet je nagaan als je roomgain en dergelijk nog gaat uitvoeren.

Warmer als een SR9300 of een SR7500 zou ik niet eens willen, en ik zeg ook niet dat de Anthem die kant op zou moeten. Het klankbeeld van de Anthem bevalt juist wel, alleen is het anders en is het een kwestie van gewening. Dat zou ik ook hebben als ik de SR7008 van Marantz zou pakken, die klinkt ook compleet anders dan de "oude" serie Marantzen.

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on January  6, 2014, 10:46:19
Uitvoerig!! Goed geschreven en prachtige muziek beluisterd ;D
Benieuwd naar deel 2 en dat een andere HDMi kabel uitkomst mag bieden!!

Deel 2 zal metname stukje stereo zijn. Surround zijn we wel van overtuigd. En jij kent de set van mijn vader een beetje ;) (Ondertussen wel veel aan veranderd :D).

HDMI issue is hopelijk het probleem, dat moet namelijk opgelost worden  :crazy: We hebben in iedergeval 2x een Audioquest HDMI te leen van de huidige serie, en die gaan we er tussen zetten om het een en ander uit te sluiten. Hierin is de Classé wel makkelijk, want je kan er zo lekker weinig op instellen  ;D


WickedGame

Classé CDP-502 HDMI probleem opgelost.... of eigenlijk meer een geval van RTFM  :-X  :laugh:

De CDP-502 voert alleen beeld uit over de HDMI, audio dien je altijd per digitale uitgang (coax/optisch) uit te laten gaan naar de receiver. Doh!!!  :google:

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on January  6, 2014, 12:22:55
Classé CDP-502 HDMI probleem opgelost.... of eigenlijk meer een geval van RTFM  :-X  :laugh:

De CDP-502 voert alleen beeld uit over de HDMI, audio dien je altijd per digitale uitgang (coax/optisch) uit te laten gaan naar de receiver. Doh!!!  :google:

Top!!!! Is dat probleem uit de wereld. Het manual is er niet voor niets ;). Soms onhandig geschreven...
Maar hoe klinkt het? ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

#1488
Je kunt in de instellingen bij de ARC de room correction iets hoger zetten, de gain, dan worden de tonen in een oplopende schaal naar lagere HZ versterkt. Dan klinkt alles wat vetter ipv. droog. Klinkt bijzonder natuurlijk. De ARC doet dat zelf ook al, maar meestal staat er bijv. 2,67885 en dan maak je ervan 3.00 hoor je meteen.

Kun je ook voor de audio mode maken/doen, die zet ik vaak iets lager dan de movie mode.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on January  6, 2014, 12:40:50
Top!!!! Is dat probleem uit de wereld. Het manual is er niet voor niets ;). Soms onhandig geschreven...
Maar hoe klinkt het? ;D

Geen idee hoe het klinkt  ;D Zat even met het probleem te stoeien dus manual gedownload op het werk en even wat opgezocht op internet. Tadaa daar kwam de aap uit de mouw  ;D

Achteraf gezien beetje stom, maar ja als je al die jaren al met een digitale coax draait en plots HDMI mogelijkheden hebt dan kan je op dit soort beginnersfoutjes worden betrapt  ;D

Morgenavond maar eens luisteren, dan laatste sessie in .

Quote from: frank2 on January  6, 2014, 12:44:57
Je kunt in de instellingen bij de ARC de room correction iets hoger zetten, de gain, dan worden de tonen in een oplopende schaal naar lagere HZ versterkt. Dan klinkt alles wat vetter ipv. droog. Klinkt bijzonder natuurlijk. De ARC doet dat zelf ook al, maar meestal staat er bijv. 2,67885 en dan maak je ervan 3.00 hoor je meteen.

Kun je ook voor de audio mode maken/doen, die zet ik vaak iets lager dan de movie mode.

Zal morgen eens hiermee gaan spelen.

Peerless Monster

#1490
Quote from: WickedGame on January  6, 2014, 12:55:10
Geen idee hoe het klinkt  ;D Zat even met het probleem te stoeien dus manual gedownload op het werk en even wat opgezocht op internet. Tadaa daar kwam de aap uit de mouw  ;D

Achteraf gezien beetje stom, maar ja als je al die jaren al met een digitale coax draait en plots HDMI mogelijkheden hebt dan kan je op dit soort beginnersfoutjes worden betrapt  ;D

Morgenavond maar eens luisteren, dan laatste sessie in .

Zal morgen eens hiermee gaan spelen.

Technologieën staan ook niet stil natuurlijk en ik verbaas me soms echt hoe snel dat gaat.
Ik koop ook geen nieuwe high end meer. In no time geen klap meer waard.
Dan kan je eens in de zoveel tijd weer eens upgraden, zonder dat je veel hoeft in te leveren...
Niet de laastste snufjes, maar lekker geduldig wachten totdat er iets leuks voorbij komt voor "minder" geld.
Zo heb ik nog altijd een mooie Pioneer plasma maar HD ready. Over een tijdje maar weer zien als de oleds en ultra hd meer common is...

Vind je de 710 echt het geld waard om niet voor de 700 te gaan?
Ik kan een dichte kast echt aanbevelen ;) ;D
Het kan je soms gewoon de helft schelen. De 710 is over een jaar weer verouderd...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on January  6, 2014, 13:05:45
Technologieën staan ook niet stil natuurlijk en ik verbaas me soms echt hoe snel dat gaat.
Ik koop ook geen nieuwe high end meer. In no time geen klap meer waard.
Dan kan je eens in de zoveel tijd weer eens upgraden, zonder dat je veel hoeft in te leveren...
Niet de laastste snufjes, maar lekker geduldig wachten totdat er iets leuks voorbij komt voor "minder" geld.
Zo heb ik nog altijd een mooie Pioneer plasma maar HD ready. Over een tijdje maar weer zien als de oleds en ultra hd meer common is...

Vind je de 710 echt het geld waard om niet voor de 700 te gaan?
Ik kan een dichte kast echt aanbevelen ;) ;D
Het kan je soms gewoon de helft schelen. De 710 is over een jaar weer verouderd...

Dat technologiën niet stil staan is bekend. Op stereo heb je daar gelukkig weinig last van. Om die reden nog steeds erg blij met de CDP-502 en CA-2200 combi. Eventueel ooit nog eens een CP-500 of CP-700 er tussen als dedicated stereo set.

Surround is een heel ander verhaal, de Marantz SR7500 kon geluidstechnisch wel mee maar qua technieken ontkwam ik niet meer aan een upgrade. Na de komst van een AppleTV werd mij duidelijk dat ik toch naar een receiver moest met HDMI inputs en outputs. Ik ben ook never nooit van plan geweest om het te gaan zoeken bij Classé mede omdat je dan in prijsklasses terecht komt die gigantisch afschrijven.

Heb mijzelf altijd voorgehouden een max te hanteren van 1500,- euro. Ja, met de Anthem ga ik daar wel overheen.

Of ik de 710 het geld meer waard vind dan de 700. Kort gezegd, nee! Maar dat uiterlijk van de 700 is het hem gewoon niet, en de 710 heeft straks een app voor de ipad waar ik nu ook al veel mee doe (SBT, AppleTV en straks dan receiver).

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on January  6, 2014, 13:11:27
Dat technologiën niet stil staan is bekend. Op stereo heb je daar gelukkig weinig last van. Om die reden nog steeds erg blij met de CDP-502 en CA-2200 combi. Eventueel ooit nog eens een CP-500 of CP-700 er tussen als dedicated stereo set.

Surround is een heel ander verhaal, de Marantz SR7500 kon geluidstechnisch wel mee maar qua technieken ontkwam ik niet meer aan een upgrade. Na de komst van een AppleTV werd mij duidelijk dat ik toch naar een receiver moest met HDMI inputs en outputs. Ik ben ook never nooit van plan geweest om het te gaan zoeken bij Classé mede omdat je dan in prijsklasses terecht komt die gigantisch afschrijven.

Heb mijzelf altijd voorgehouden een max te hanteren van 1500,- euro. Ja, met de Anthem ga ik daar wel overheen.

Of ik de 710 het geld meer waard vind dan de 700. Kort gezegd, nee! Maar dat uiterlijk van de 700 is het hem gewoon niet, en de 710 heeft straks een app voor de ipad waar ik nu ook al veel mee doe (SBT, AppleTV en straks dan receiver).

Groot gelijk! Het moet ook naar je zin zijn. Ben het helemaal met je eens.
Bij jou staat hij toch wel redelijk in het zicht vermoedelijk en tsja zo mooi als de Classe...

Als je kan kiezen tussen de CP-500 of de CP-700, ga dan voor de 700. Met gescheiden voeding is deze echt onweerstaanbaar goed!
Ik heb ze beiden al een paar gezien voor onder de 2 mille. Dan komt zoiets toch wel akelig dichtbij ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Staaled

#1493
Mbt de klanksignatuur en bubble maakt ARC van de Anthem een groot verschil tov de Marantz.
Hebben jullie ook zonder vergeleken ?
Niet dat het moet , want RoomEQ is bij HT niet meer weg te denken, maar geeft wel een eerlijker beeld.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Peerless Monster

#1494
Quote from: Staaled on January  6, 2014, 14:30:13
Mbt de klanksignatuur en bubble maakt ARC van de Anthem een groot verschil tov de Marantz.
Hebben jullie ook zonder vergeleken ?
Niet dat het moet , want RoomEQ is bij HT niet meer weg te denken, maar geeft wel een eerlijker beeld.

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar waarom zou je een eerlijker beeld willen? Het zit er nu eenmaal op als functie en je kan het prima gebruiken.
Ik ben het met je eens dat het niet helemaal een goed vergelijk is, maar dan moet je ARC software aanschaffen op een laptop of iets dergelijks en dan dat via de Marantz laten afspelen?
Want je wil juist dat verschil dan horen... Of wellicht dat het verschil dan niet eens meer zo groot zal zijn, omdat versterkers wezenlijk niet veel anders klinken... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Staaled

Quote from: Peerless Monster on January  6, 2014, 14:34:21
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar waarom zou je een eerlijker beeld willen? Het zit er nu eenmaal op als functie en je kan het prima gebruiken.
Ik ben het met je eens dat het niet helemaal een goed vergelijk is, maar dan moet je ARC software aanschaffen op een laptop of iets dergelijks en dan dat via de Marantz laten afspelen?
Want je wil juist dat verschil dan horen... Of wellicht dat het verschil dan niet eens meer zo groot zal zijn, omdat versterkers wezenlijk niet veel anders klinken... ;D
Omdat de Anthem mogelijk onterecht als wat kil of de Marantz als warm te boek komen te staan, terwijl de ruimte en/of opstelling de oorzaak zijn.
En het valt idd niet meer weg te denken en heeft m.i. een veel grotere invloed dan de tonale "merk-signatuur".
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

WickedGame

Quote from: Staaled on January  6, 2014, 14:30:13
Mbt de klanksignatuur en bubble maakt ARC van de Anthem een groot verschil tov de Marantz.
Hebben jullie ook zonder vergeleken ?
Niet dat het moet , want RoomEQ is bij HT niet meer weg te denken, maar geeft wel een eerlijker beeld.

Niet getest, kan opzich nog wel gedaan worden. Marantz valt eigenlijk niet zo heel veel op in te stellen als je kijkt wat er tegenwoordig allemaal kan. De SR9300 had ook geen calibratie mic en zelfs MRAC (Marantz Room Acoustic Calibration). Het kwam toen heel erg aan op luisteren, en afstellen. Dus de metertjes van de speakers afstellen, frequenties aanpassen zover het kan.

Uiteraard kan ik met de Anthem dit ook uitvoeren. Weet alleen niet of het uberhaupt dan eerlijk is. Anthem leunt erg op het ARC systeem, wat andere receivers net zo doen met Audessey. Vroeger was dat natuurlijk nog niet zo... Het is a worth a try natuurlijk...

Maar denk juist dat room correction wel het toverwoord tegenwoordig is, dan wel met ARC dan wel met Audessey.

Quote from: Staaled on January  6, 2014, 14:58:36
Omdat de Anthem mogelijk onterecht als wat kil of de Marantz als warm te boek komen te staan, terwijl de ruimte en/of opstelling de oorzaak zijn.
En het valt idd niet meer weg te denken en heeft m.i. een veel grotere invloed dan de tonale "merk-signatuur".


De Marantz SR9300 is een warme klank receiver. De typische Marantz sound zoals velen het omschreven en kennen. Daarin valt ook weinig aan te doen. Die sound zit er nu eenmaal in. Anthem is zo vrij qua instellingen dat ik met ARC nog wel wat moet leren. Frank wees mij al op room gain om mee te spelen en nog wat andere features. Misschien is ook mijn betoog dat de Anthem wat frisser is nog niet juist... hierin speelt ARC een rol.

Maar ben mee eens, het is een mogelijkheid om eens te testen.

Staaled

Quote from: WickedGame on January  6, 2014, 15:07:34
Niet getest, kan opzich nog wel gedaan worden. Marantz valt eigenlijk niet zo heel veel op in te stellen als je kijkt wat er tegenwoordig allemaal kan. De SR9300 had ook geen calibratie mic en zelfs MRAC (Marantz Room Acoustic Calibration). Het kwam toen heel erg aan op luisteren, en afstellen. Dus de metertjes van de speakers afstellen, frequenties aanpassen zover het kan.

Uiteraard kan ik met de Anthem dit ook uitvoeren. Weet alleen niet of het uberhaupt dan eerlijk is. Anthem leunt erg op het ARC systeem, wat andere receivers net zo doen met Audessey. Vroeger was dat natuurlijk nog niet zo... Het is a worth a try natuurlijk...

Maar denk juist dat room correction wel het toverwoord tegenwoordig is, dan wel met ARC dan wel met Audessey.

De Marantz SR9300 is een warme klank receiver. De typische Marantz sound zoals velen het omschreven en kennen. Daarin valt ook weinig aan te doen. Die sound zit er nu eenmaal in. Anthem is zo vrij qua instellingen dat ik met ARC nog wel wat moet leren. Frank wees mij al op room gain om mee te spelen en nog wat andere features. Misschien is ook mijn betoog dat de Anthem wat frisser is nog niet juist... hierin speelt ARC een rol.

Maar ben mee eens, het is een mogelijkheid om eens te testen.
Uit de ARC-grafieken valt vaak ook al veel op te maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

WickedGame

Quote from: Staaled on January  6, 2014, 15:09:59
Uit de ARC-grafieken valt vaak ook al veel op te maken.

Zal kijken of ik die morgen kan posten. Ben dan ook wel benieuwd naar jullie bevindingen op basis van wat ARC met de set heeft gedaan. Op basis daarvan zijn tips altijd welkom. Want moet eerlijk zeggen, heb nog weinig kaas gegeten van enige Room Correction materie  ;D

frank2

Geef naast de grafieken ook het eerste scherm weer waar je de parameters kunt instellen.
(met print screen en paint kun je er een png van maken)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren