Parkview Stereo Journey

Started by WickedGame, February 22, 2007, 22:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

What will 2023 bring?

Nieuwe kabels?
2 (18.2%)
Andere versterking?
0 (0%)
Soundbar
1 (9.1%)
Helemaal niks!
6 (54.5%)
Anders? Want.....
2 (18.2%)

Total Members Voted: 11

HTip

Quote from: WickedGame on January 12, 2012, 12:50:44
Okay, calibratie DVD... welke is dat precies?
Staat in dat andere topic ;)

Jullie mogen best een kopie van mijn DVD maken. Moet je wel een laptop met dual layer DVD meenemen. Mijn laptop herkent mijn drive op dit moment niet in Windows 7 :nopompom:

Ik heb DVE, CARA en ook nog een aantal BD's, maar die kan je niet kopiëren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WickedGame

#926
Quote from: HTip on January 12, 2012, 13:37:36
Staat in dat andere topic ;)

Jullie mogen best een kopie van mijn DVD maken. Moet je wel een laptop met dual layer DVD meenemen. Mijn laptop herkent mijn drive op dit moment niet in Windows 7 :nopompom:

Ik heb DVE, CARA en ook nog een aantal BD's, maar die kan je niet kopiëren.

Geen idee of mijn Laptop dual-layer dvd's kan branden, zal vanavond eens kijken of die dat doet.

Teejoo

#927
Quote from: HTip on January 12, 2012, 11:57:59
De testtonen van een receiver zijn vaak niet breedbandig genoeg. Daarom adviseer ik ook een calibratieschijf te gebruiken. Dit en meer heb ik beschreven in dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0
Toch ben ik het hier niet mee eens. Een te breedbandig signaal zorgt juist voor meer onbalans omdat je gaat corrigeren op tonen die wel voor volumeverschil zorgen op een meter, maar niet voor je gehoor. Gevolg kan zijn dat juist het volume van de frequenties die wel voor de luisteraar het volume bepalen (mid frequenties) juist niet goed staan met als resultaat onbalans. Er is dus wel degelijk nagedacht over het beperkte frequentiebereik van het ingebouwde ruissignaal. Het is tenslotte voor een fabrikant een klein kunstje om een andere roze ruis in te bouwen.

Let op: om een ruimte akoestisch uit te meten is het natuurlijk wel belangrijk dat het hele frequentiebereik wordt genomen. Maar dan pas je in principe met een EQ ook alleen de pieken aan, die meestal in de lagere frequenties zitten.

HTip

Het volumeverschil tussen een testtoon van mijn receiver en een calibratiedisk is dacht ik zo'n 5dB. Ik heb mijn bubble nu ingeregeld met de CARA DVD, maar ik zal het een keer doen met de testtonen van de receiver. Ben benieuwd naar het verschil. Ik heb een DVD gebruikt, omdat ze juist aangaven dat de roze ruis breedbandig moest zijn voor een correcte meting van dB in de C-weging met slow.

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

#929
Quote from: HTip on January 12, 2012, 23:05:27
Het volumeverschil tussen een testtoon van mijn receiver en een calibratiedisk is dacht ik zo'n 5dB. Ik heb mijn bubble nu ingeregeld met de CARA DVD, maar ik zal het een keer doen met de testtonen van de receiver. Ben benieuwd naar het verschil. Ik heb een DVD gebruikt, omdat ze juist aangaven dat de roze ruis breedbandig moest zijn voor een correcte meting van dB in de C-weging met slow.

Wordt vervolgd...
Het gaat niet om het volume verschil tussen beide methodes, maar om het volumeverschil tussen de speakers gelijk te trekken. Het maakt dus in principe niet uit of je 70-75 of 80 db aanhoudt. Ik vind met een analoge radioshack meter trouwens 80dB handiger om aan te houden omdat dat goed af te lezen is.

Een testdisc zoals Cara heeft wel nut als je de analoge uitgangen van je speler gebruikt. Dan weet je tenminste zeker dat het LFE kanaal niet -10 dB heeft.

WickedGame

Altijd leuk die M&G's maar het brengt je wel weer tot wat ideetjes. En 1 daarvan is demping voor de subwoofer. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden, de auralex great gramma (volgens mij heb ik deze nodig voor een REL Stadium III) is er wel 1 van. Lelijk is die overigens wel  ;D

Maar zijn er ook elegantere, mooiere oplossingen die een zelfde soort effect hebben als de Gramma? Of is een Gramma zelf te bouwen? Zo ja wat heb je dan nodig? In het andere geval koop ik een Great Gramma en bekleed ik het paneel opnieuw.

RonG

Quote from: WickedGame on February 27, 2012, 09:47:10
Altijd leuk die M&G's maar het brengt je wel weer tot wat ideetjes. En 1 daarvan is demping voor de subwoofer. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden, de auralex great gramma (volgens mij heb ik deze nodig voor een REL Stadium III) is er wel 1 van. Lelijk is die overigens wel  ;D

Maar zijn er ook elegantere, mooiere oplossingen die een zelfde soort effect hebben als de Gramma? Of is een Gramma zelf te bouwen? Zo ja wat heb je dan nodig? In het andere geval koop ik een Great Gramma en bekleed ik het paneel opnieuw.

Precies, zulke M&G's brengen je idd aan het nadenken. Ik denk dat ik ook 2 van die platen ga aanschaffen. Het zou het mooiste zijn wanneer ik dit eerst kon testen natuurlijk.
Zelf maken is ook een optie en hopelijk kan er iemand de gouden tip geven ;D

Heb trouwens net je foto's bekeken. Erg mooi hoor.

WickedGame

Quote from: RonG on February 27, 2012, 09:51:55
Precies, zulke M&G's brengen je idd aan het nadenken. Ik denk dat ik ook 2 van die platen ga aanschaffen. Het zou het mooiste zijn wanneer ik dit eerst kon testen natuurlijk.
Zelf maken is ook een optie en hopelijk kan er iemand de gouden tip geven ;D

Heb trouwens net je foto's bekeken. Erg mooi hoor.

Ja die auralex is zeker voor mij wel handig. Heb een harde ondergrond en ook nog eens rekening houdend met buren. Dus de sub ontkoppelen is wel een idee. Gisteren een ambient track geluisterd die ging zo diep dat ik het niet meer hoorde maar de glazen deur flink liet resoneren  ;D

Auralex op proef, geen idee of dat uberhaupt kan.

En bedankt, heb je nu een idee hoe het er bij mij uitziet ipv de verhalen van Rens en Philip  ;D

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on February 27, 2012, 09:57:42
Auralex op proef, geen idee of dat uberhaupt kan.

Je mag die van mij lenen Marc. De sub staat toch nog niet boven ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Even de afmeting van de Rel Stadium III opgezocht: (H x B x D) 55,8 x 59 x 39 cm

Gramma = 58.42 cm lengte x 38.1 cm breedte x 6.985 cm hoogte (Past net niet... verdorie :D)

Great Gramma = 76.2 cm lengte x 48.26 cm breedte x 6.985 cm hoogte

Zal vanavond heel even meten of de pootjes van de REL Stadium niet anders staan. Als die meer naar binnen staan zou dan de Gramma voldoende zijn, of is het aan te raden iets ruimte over te houden?

WickedGame

Heb even de REL gemeten bij de voetjes.
De buitenkant voetje naar buitenkant voetje is 53cm breed en 31cm diep.

Dan zou de standaard Gramma al voldoen.

Interficior

Quote from: WickedGame on February 27, 2012, 09:47:10
Maar zijn er ook elegantere, mooiere oplossingen die een zelfde soort effect hebben als de Gramma? Of is een Gramma zelf te bouwen? Zo ja wat heb je dan nodig? In het andere geval koop ik een Great Gramma en bekleed ik het paneel opnieuw.
Eric Desart heeft hier op het forum eens een helew mooie uitleg over geschreven hoe je het beste zo'n ding zelf maakt. :)
Take it or lease it

WickedGame

Quote from: Interficior on February 27, 2012, 19:09:31
Eric Desart heeft hier op het forum eens een helew mooie uitleg over geschreven hoe je het beste zo'n ding zelf maakt. :)

Je hebt toevallig zeker geen link? Dat gaat zoeken worden  ;D

HTip

Die REL is ook geen kleine jongen zeg :o Als het zo weinig scheelt dan zou een Gramma prima voldoen. De demping is in ieder geval hetzelfde als de Great Gramma. Enige verschil is de belasting, resp. 130 en 150 kg.

Ben ook wel benieuwd naar de link over het zelf bouwen en welke materialen dan gebruikt worden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WickedGame

Quote from: HTip on February 28, 2012, 10:28:12
Die REL is ook geen kleine jongen zeg :o Als het zo weinig scheelt dan zou een Gramma prima voldoen. De demping is in ieder geval hetzelfde als de Great Gramma. Enige verschil is de belasting, resp. 130 en 150 kg.

Ben ook wel benieuwd naar de link over het zelf bouwen en welke materialen dan gebruikt worden.

De Rel is ook geen kleine jongen klopt. Maar hij valt in mijn ruimte niet op door zijn kleur. Dat zou dan het nadeel zijn van de Velodyne. Maar eerst maar eens een Gramma of Great Gramma op de kop zien te tikken. Je ziet ze weinig 2e hands... vind zelf namelijk de Great Gramma aan de prijs.

WickedGame

#940
Na wat passen en meten dan hier mijn nieuwe aanwinst!



Hij past echt precies onder de Rel Stadium III. Mijn vader heet er ook direct 1 aangeschaft.

Ik zal nog mijn bevindingen doen deze week en een verslag schrijven. Maar wat ik tot nu toe ontdek is het al een aanwinst. Resonanties uit mijn kamer zijn in 1 klap weg. Volume mag ook direct wat zachter van de sub.

HTip

Gefeliciteerd met je nieuwe subbeleving. Leuk dat iedereen die de Gramma/SudDude probeert dezelfde ervaring heeft. Geniet ervan!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WickedGame

Quote from: HTip on March  3, 2012, 17:33:49
Gefeliciteerd met je nieuwe subbeleving. Leuk dat iedereen die de Gramma/SudDude probeert dezelfde ervaring heeft. Geniet ervan!

Tot nu toe ben ik zeker aan het genieten. Heb wel wat cd's die zoeel laag produceren dat het flink wat resonanties opleverde in kasten en deuren. Dit is nu verdwenen, heb het nog niet uitvoerig getest dat komt nog zoals ik al eerder had vermeld.

Moet ook nog met Cara eens kijken naar de instellingen. En dit afstellen om echt te kijken wat de verschillen zijn. Maar tot op heden zeer tevreden. Na de Cara afstelling zal ik verslag uitbrengen en aangeven welke test cd's en blu-rays ik de revu heb laten passeren. Zal tevens ook de sub nog even op de vloer plaatsen om de verschillen goed waar te nemen, maar eigenlijk heeft dat ding zich al compleet bewezen voor naar mijn inziens een heel gering bedrag.

WickedGame

Ga vanavond een 2e poging wagen om eens wat te testen met de Auralex. Door een drukke week erg weinig tijd voor gehad om dit te gaan doen. Even iets anders, wat raden jullie aan qua Db-meter? een digitale d.m.v. laptop? Of juist een analoge? En waarom?

Teejoo

Quote from: WickedGame on March  9, 2012, 15:09:25
Ga vanavond een 2e poging wagen om eens wat te testen met de Auralex. Door een drukke week erg weinig tijd voor gehad om dit te gaan doen. Even iets anders, wat raden jullie aan qua Db-meter? een digitale d.m.v. laptop? Of juist een analoge? En waarom?
een simpele analoge Radioschack meter.

larzie

Quote from: Teejoo on March  9, 2012, 16:26:31
een simpele analoge Radioschack meter.

Die heb ik ook! Werkt perfect! Te koop bij forumsponsor RA Subs voor een zacht prijsje :)

http://www.ra-subwoofers.nl/producten/radioshack.html
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

WickedGame

Quote from: Teejoo on March  9, 2012, 16:26:31
een simpele analoge Radioschack meter.

Quote from: larzie on March  9, 2012, 17:36:37
Die heb ik ook! Werkt perfect! Te koop bij forumsponsor RA Subs voor een zacht prijsje :)

http://www.ra-subwoofers.nl/producten/radioshack.html

Okay zal die eens bekijken.

WickedGame

Deze ochtend in de weer geweest met de CARA DVD, en mijn hele set eens gecontroleerd op instellingen en acoustiek. Na een complete test (pff kost wat uurtjes) toch tot de conclusie moeten komen dat mijn hele set toch wel goed in balans staat. Het enige wat minder stond afgesteld was mijn center, deze bleef iets achter bij de fronts en die heb ik dan ook nu iets beter afgesteld.

De subwoofer is nu met de Gramma wel in weergave veranderd en heb ik wat terug moeten schroeven qua volume. Deze ben ik nu nog uitvoerig aan het testen met en zonder Gramma en zal daarover nog een apart verslag schrijven van mijn bevindingen.

HTip

Een volledige CARA test is inderdaad een hele klus. De integratietest van de sub vind ik erg goede test en zorgt ervoor dat je sub niet te hard/zacht staat. Hoe heb je CARA gebruikt zonder dB-meter?

Fijn dat de Gramma voor jou (ook) verbetering heeft gebracht... Leuk ook dat je vader ook meteen heeft gekocht :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WickedGame

Quote from: HTip on March 11, 2012, 08:44:35
Een volledige CARA test is inderdaad een hele klus. De integratietest van de sub vind ik erg goede test en zorgt ervoor dat je sub niet te hard/zacht staat. Hoe heb je CARA gebruikt zonder dB-meter?

Fijn dat de Gramma voor jou (ook) verbetering heeft gebracht... Leuk ook dat je vader ook meteen heeft gekocht :pompom:

Db-meter is discutabel want gebruikte even een digitale app op mijn android tel, maar qua gehoor was het wel duidelijk dat mijn center out of sync met de rest stond. Met de DB-meter zal ik nog eens het nagaan.

De Gramma doet perfect zijn werk, de test gisterenochtend even gedaan met de Gramma. Het verslag gaat nog volgen zoals men van mij gewend is  ;D Mijn pa is altijd wel te porren voor nieuwe verbeteringen en de Gramma is wel een verbetering die direct zijn vruchten ook bij hem afwerpt.