Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Wel ik ga dit filter eerst zo maken en indien nodig achteraf aanpassen met hoogwaardige/betere componenten. Moet eerst de luidsprekers nog ontvangen en de kasten bouwen.Daarna het filter opbouwen zodanig dat het door de opening van de aansluiting achteraan past.

dre73

ik zou de caps wel alvast door betere vervangen(zeker voor het hoog).
voor het hoog zou ik clarity cap se nemen zeer goed en betaalbaar.
spoeltjes zijn ook zeer vaak van ebay af te plukken voor een leuk bedrag.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Is het voor mij ,als leek, waarneembaar om duurdere/betere spoelen te nemen van af de start? Wat verschil ga ik horen als ik na enige tijd moest omschakelen van AudynCap naar ClarityCap?

Kan ik voor de condensator van 4.3 een 4.7 nemen, heb gelezen dat parallel niet zo goed is?

ACQUA

#53
Ben bezig met de filteronderdelen,mss een mengeling van PX en SA van Claritycap overwegen. Alleen die foliespoelen zijn duur, die andere luchtspoelen die ze aanbieden bij Crafty,zijn die goed?

21 Awg/ 0.70 mm aircoil, baked perfect layer +/- 3% tolerance Power Handling: 150 watts RMS

dre73

de 1.2 mH spoel moet je wel dikker uitvoeren,voor de 1mH kan je het wel af met een dunnere draad diameter.
voor het hoog zou de clarity cap se nemen,voor mid/laag een stapje goedkoper.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Ben ondertussen een mailwisseling aan het houden met Roland van Crafty voor een prijsaanvraag. De SA reeks is uitverkocht en wordt binnen enkele maandjes opnieuw verwacht  :-\  Dan toch maar voor PX gaan?
Ook zijn er enkele weerstanden niet in 10W maar 5W,zou dit problemen kunnen geven?
Graag jullie advies,was er bijna doorheen  :(

dre73

voor het hoog gebeuren zou ik zeker voor de sa gaan,anders audyn mkp+(stuk duurder wel even goed)
voor het laag kun je wel px nemen.
wat de weerstanden betreft vind ik 5 watt wel aan de magere kant,persoonlijk gebruik ik liever 2x 5 watt paralel als 1x 10 watt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Een heel moeilijke keuze,ofwel project opschuiven voor een paar maand ofwel duurder mmmm :-\ heb ik weer ...

dre73

geduld is een schone zaak ;D.
ik heb alleen nog een 3.3 uF dus daar heb je ook niets aan.
wat ik zou doen is de allergoedkoopste mkp die je kan vinden erin en lekker een tijdje zo spelen,en de beloning zal groot zijn.
heeft roland(crafty) helemaal geen sa meer,want die 3.3 kan je dan wel overnemen,je zoekt dus nog een 1 en een 3,9 uF in de sa klasse.
en een 6,8 en een 3,3uF in de px reeks.
de prijzen staan online voor het vergelijk.
http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Beste Koen

Ik heb helaas niet alle onderdelen op het moment in voorraad.

1.00 uF sa uitverkocht wel in px range op voorraad
3.30 uF sa uitverkocht wel in px range op voorraad
5.6 ohm is helaas ook op in 10 watt. in 5 watt nog wel te krijgen.

Al deze onderdelen zijn al een tijd terug bijbesteld, ik lever alleen factory direct. Het lastige is dat fabrieken vaak een levertijd van meer dan twee maanden hebben. Het lan dus nog wel even duren voor ik weer compleet ben.

De andere onderdelen op je lijst zijn wel direct leverbaar. Wat wil je doen? Wachten tot ze weer terug op voorraad zijn of van sa naar px?

Groeten Roland


Ga voor de goedkope eerst,nadien waarschijnlijk overschakelen op SA

dre73

het is waarschijnlijk niet anders,stel de aankoop in ieder geval uit tot het allerlaatste moment,want ze staan al een tijd bij hem in bestelling.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Dit is wat Roland mij voorstelde:
Onderdelen met ClarityCap,MOX en aircoils

L1 1.20mH 1.4mm aircoil
L2 1.00mH 0.7mm aircoil
C1 3.3uF APW
C2 6.8uF APW
C3 4.3uF = 3.9uF SA + 0.47uF SA + 1 Vishay
C4 3.9uF PX
R1 8.2Ohm 10W cement
R2 3.3Ohm 5W MOX
R3 5.6Ohm 5W MOX
R4 8.2Ohm 5W MOX

Ik ga met deze componenten aan de slag en hoop er een goed resultaat mee te bekomen. Nu nog enkel de bass reflexpijpjes en de terminals bestellen en klaar  ;D

Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on March  4, 2007, 10:44:54
C3 4.3uF = 3.9uF SA + 0.47uF SA + 1 Vishay

Ik heb zelf met die Vishays erg slechte ervaringen. Het geluid wordt er "korrelig" van. Bevestigd door 3 andere luisteraars in 2 onafhankelijke sessies, met een blinde test waarbij van tevoren niet duidelijk was wat ik deed. En het vreemde is dat het overal gebeurd, of ik het nu toepas bij de woofer of tweeter (of in mijn geval de midrange).

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

Ik ga dit filter proberen met de Vishay,lukt het niet dan haal ik hem er tussenuit.

dre73

de component keuze ziet er prima uit 8)
wat betreft de toepassing van de vishay`s,heb ik ook wisselende ervaringen ik heb ze ook erg mooi gevonden en met andere opstellingen weer minder,met scan-speak drivers vond ik het weer prima gaan.
met vifa tweeters(ring radiator)weer minder.
ofwel gewoon proberen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jeroenkv

Quote from: ACQUA on March  4, 2007, 11:40:45
Ik ga dit filter proberen met de Vishay,lukt het niet dan haal ik hem er tussenuit.

Misschien flauw, maar start eens zonder en probeer ze dan na een paar weken luisteren. Dan hoor je het beter dan andersom! Dit soort tweaks kunnen het geluid "oppeppen", dus dan lijkt het al snel minder als je ze weg haalt (ook als het beter is zonder!!). Andersom wordt het eerder vermoeiend als zaken "te" worden.

ACQUA

Filteronderdelen zijn besteld bij Crafty,nog even een baspijpje en terminal zoeken en ik ben kompleet  :)

dre73

je kan ook 2 losse luidsprekeraansluitingen in je kast maken  ;)
scheelt tijd en geld 8) en ziet er  ook prima uit.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

dacht ik ook eerst aan maar ik moet indien nodig nog aan het filter geraken. Tenzij ik het filter in de onderkant van de speaker kan maken mmmmm even uittekenen. bedankt om me eraan te doen herinneren Dre73 ;D

dre73

het filter gewoon buiten de kast houden,met draden via de poort en als ie perfect is erin schroeven.
gewoon via de woofer.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

is ook een mogelijkheid,maar moet ik dan niet rekening houden met het volume dat het filter inneemt in de kast?Of is dat te verwaarlozen?

dre73

dat is wel te verwaarlozen,het is gewoon makkelijk zeker met het aanpassen van het volume van de tweeter.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Het volume van de tweeter?
I'm learning,i'm learning  ;D

ACQUA

Nu zie ik soms dat luidsprekers binnenin bekleed worden met tapijt of iets dergelijks,wat geeft dit aan meerwaarde?

Edo

Voordeel: Goedkoop, vaak makkelijk aan te komen en dempt goed. Niet alle tapijt natuurlijk, maar wat hoger polig en met een bitumen rug dempt goed.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl