Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Het filter is zo door de eerste cloner ontworpen,weet zelf niet wat er nog aan verandert of weggelaten kan worden wegens gebrek van apparatuur en software.

Marc Heijligers

Quote from: The one and only Wijx on February 24, 2007, 18:07:25
Hij wil 2 weerstanden achter elkaar zetten. Wat er allemaal parrallel staat aan de woofers heb ik het niet over

Je kan inderdaad net zo goed 1 weerstand van 8.2 Ohm nemen. Je kabels, leads, soldeerverbindingen en component toleranties zijn meer dan 0.2 Ohm, en 1 weerstand is makkelijker monteren dan 2 weerstanden.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

Dus die weerstand in serie vervangen door een iets afwijkende waarde. Dit geeft dan geen problemen?

Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on February 24, 2007, 18:46:49
Dus die weerstand in serie vervangen door een iets afwijkende waarde. Dit geeft dan geen problemen?

Nee hoor. De afwijkingen in deze weerstanden kunnen zowiezo 2% zijn. De marges in luidspreker units zijn nog veel groter, soms tot wel 20% in hun akoestische karakter en elektrisch gedrag. Het heeft dan geen zin om iets binnen de 0.1% nauwkeurig te maken, terwijl er aan de andere kant 20% afwijkingen kunnen zijn. Je kan dus makkelijk 1.1mH naar 1.2mH veranderen, en 8 Ohm naar 8.2 Ohm.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

OK vriendelijk bedankt voor deze hulp. Nog even wachtten totdat de units binnen zijn en dan kunnen we beginnen met de bouw.

ACQUA

Nog even de tekening aangepast met 12mm MDF-bracing,rekening gehouden met de L inhoud. Het onderste compartiment word opgevuld met zand. Het compartiment daarboven wordt de plaats voor het filter.

Edo

Je kan bij z'n kleine kast en kleine woofer eventueel ook wat simpeler bracing toepassen.
Wat je nu getekend hebt is goed hoor, maar wat stokjes het en der is de kast werkt ook goed en is misschien wat makkelijker.



Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

ACQUA

ow,wist ik niet  ;D misschien in het bovenste compartiment met stokjes werken en onderaan gewoon plankjes.

Edo

Onderste gesloten compatiment kan ook makkelijk op deze manier.
Wat je nog extra zou kunnen doen is extra stokje aanbrengen tussen front en rear.

Dit principe is zeker voor kleine kast en kleine woofer veelal voldoende om eventuele resonanties de kop in te drukken en het geheel wat stijver te maken (wat je wil berijken met bracing).

Ga je voor een grotere kast en grotere woofers voldoen de stokjes niet echt meer en kom je uit op voorgaande bracing-voorstellen. Dus platen met gaten erin.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl


Edo

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

ACQUA

het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen

Edo

Voordeel is dat je nu weinig ruimte in je kast verliest. Je versterkt alle panelen, dus voor, achter, links en rechts op een vrij makkelijke manier.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Edo

Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 13:38:52
het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen

Spoeltje in serie met de woofer zou ik 1 tikkie zwaarder nemen. 1,5 mm bijvoorbeeld.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

ACQUA

Bedankt Edo
Even wat foto's van de te gebruiken onderdelen:





Het is misschien mogelijk dat ik de spoelen nog verander naar die can Crafty maar ben nog niet zeker,is wel een pakje duurder

ACQUA


Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 13:38:52
het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen

Ik zou iets dikkere spoelen nemen, 1.4mm (en voor de serie spoel met de woofer liever nog 2mm). Een CFI spoel is het mooiste, maar wel prijzig. Die zijn bij Crafty stukken goedkoper.

Voor de 4.7uF zou je een Clarity Cap of een Audyn Cap Plus kunnen overwegen. Maar als je later bij je filter kan komen, kan je dit soort dingen altijd nog later doen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

en die van 0.95 mag 1mH blijven maar dan 1.4mm dik

ACQUA

Ik hoop dat jullie mij goeie waardes geven want ik heb namelijk niet de mogelijkheid om iets te meten  ;D

ACQUA

Is er een reden waarom ik zou moeten veranderen van draaddikte bij de spoelen? Wil wel bijleren  ;D

ACQUA


ACQUA

laatste aanpassing aan het filter:
tweeter:
3.3Ohm     MOX10
5.6Ohm     MOX10
3.3uF     AudynCap Q4 400V
1uF     AudynCap Q4 400V
  PARALLEL of 4.7uF???
1mH     luchtspoel 1.4mm
3.9uF    AudynCap Q4   400V
8.2Ohm     MOX10

woofer:
1.2mH     luchtspoel 1.4mm
3.3uF     AudynCap Q4 400V
6.8uF     AudynCap Q4 400V
8.2Ohm     MOX10

Ik hoop dat de afwijkingen van de componenten niet teveel invloed gaan hebben op de rest. Volgens jullie kan het geen kwaad om iets van de originele waardes af te wijken zodus ga ik jullie hierin volgen.

Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 15:57:12
3.3uF     AudynCap Q4 400V
1uF     AudynCap Q4 400V
  PARALLEL of 4.7uF???

Dat gaat ook goed. Je zou kunnen overwegen om de 1uF een "chiquer" type te nemen, bijv. een Audyn Cap Plus.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 14:18:57
Is er een reden waarom ik zou moeten veranderen van draaddikte bij de spoelen? Wil wel bijleren  ;D

Mijn eigen ervaring met mijn eigen speaker project is dat ze beter klinken. Je krijgt een "voller" geluid. Met name omdat je met een kleine woofer werkt, lijkt me dat voordelig.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.