Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Dit wordt mijn eerste project, de Totem Arro clone.  Waarom,eigelijk simpel: het design  ;D Ik wou een slanke luidspreker, een 2-weg en er moest een voorbeeld van zijn. Ik dacht eerst aan de needle's of stick's maar die missen iets qua uiterlijk en waarschijnlijk ook klankmatig.

Zo moet hij er ongeveer gaan uitzien:


Het filter:



Gaarne jullie bemerkingen hierover,ACQUA

JTB81

#1
Geen bemerking, maar ik ga deze wel met bovengemiddelde belangstelling volgen. Ben benieuwd hoe dicht je bij het origineel komt. Welke drivers gebruik je?
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

ACQUA

#2
Peerless CSC-116G (850102) woofer
Peerless DT-105H (812687) tweeter

Nu het filter nog bestellen: Wat raden jullie hiervoor aan van componenten?

ACQUA

MOX5 of MOX10 voor de weerstanden?
Audyn Cap Q4 condensatoren?
Welke waardes nemen want een aantal waardes zijn er niet?

Wijx wondere wereld

elke waarde bestaat. Condensatoren kun je parallel zetten.

Weerstanden keramisch 2x3 watt parrallel, onderdelen in serie zo mooi mogelijk (CFC12-10, Mundorf silver/oil, silver/gold condensatoren)

rest gewoon goede condensatoren, en normale spoelen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

WMC

Als je het wat minder kostbaar wilt maken zou ik eens op www.crafty.nl kijken, dan naar links en op Caps&Coils klikken. De Clarity Caps zijn goed getest door een aan ons allen bekend en gerespecteerd forum lid. Ook Audyncap zou ik niet overheen kijken. Mundorf is gewoon erg duur, zeker de zilver goud.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ACQUA

dus MOX4 en MOX10 vergeten en keramische pakken? mmm morgen eens uitrekenen
Als jullie nog tips hebben,is men eerste project  :)

ACQUA

Dit heb ik nu als filter:
tweeter:
3Ohm 2x1,5Ohm serie 1,30 € MOX4
6Ohm 2,7+3,3Ohm serie 1,30 € MOX4
4,3uF 1+3,3uF parallel 2,65 € Audyn Cap Q4
0,95mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,9uF 1,65 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4

woofer:
1,1mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,3uF 1,75 € Audyn Cap Q4
6,8uF 3,05 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4

29,50 € per luidspreker

Is het erg om bij 0.95mH en 1.1mH de 1mH te gebruiken?

ACQUA

#8
Units zijn overgekocht van DualDude "zelfbouw forum nl" en komen ergens volgende week.Dan kan het echte werk beginnen
mijn tekening erbij zetten:

ACQUA


Marc Heijligers

#10
Pas een Totem Arro hier thuis gehad. Erg leuke speaker. Transparant geluid, ongelofelijk veel laag uit zo'n kleine kast. Wel relatief veel kast kleuring in het laag-mid, maar het stoort niet erg. Verder is het hoog wat aan de frisse kant. Netto een muzikaal geluid, en een open spatieel beeld. Veel hangt af van een goede plaatsing.

Uit nieuwsgierigheid een aantal metingen gedaan (zwart totaal, rood tweeter, magenra woofer, groen/blauw achtergrond ruis). Je kan zien dat de tweeter in zijn resonantie gebied gebruikt wordt, en stijl afvalt. De woofer wordt nauwelijks gefilterd in het hoog (logisch met 1mH en 3.3uF, de impedantie correctie met 6.8uF zal uiteindelijk nog meer effect hebben). Op de website wordt 2e orde Linkwitz-Riley beweerd, maar dat zie ik niet terug, misschien elektrisch. De fase alignment op het overgangsgebied klopt niet (zie de ge-smoothe fase curve; om die reden niet helemaal correct, haalt de +180 en -180 graden niet meer), de tweeter is duidelijk steiler gefilterd, en de fase draaiing loopt om die reden ook harder. Vanuit technisch oogpunt vreemd, maar het klinkt erg goed, dus "so-what" zou je denken, maar ik vermoed dat het nog wat beter kan.

Het niveau van de tweeter is aan de frisse kant, ik zou er zelf 1 a 2dB vanaf halen. Verder zou ik de woofer iets steiler filteren. Ik heb geen idee of het filter wat je voorstelt het echte Totem filter is, en zonder meet apparatuur en ervaring is het zowiezo wat lastig veranderen.

Ik ben benieuwd naar je praktische ervaringen.

Marc

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

jeroenkv

Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 11:02:43
Pas een Totem Arro hier thuis gehad. Erg leuke speaker. Transparant geluid, ongelofelijk veel laag uit zo'n kleine kast. Wel relatief veel kast kleuring in het laag-mid, maar het stoort niet erg. Verder is het hoog wat aan de frisse kant. Netto een muzikaal geluid, en een open spatieel beeld. Veel hangt af van een goede plaatsing.

Hallo Marc,
Heb je de fabrieks Totem Arro thuis gehad? En de metingen zijn van die fabrieks speaker?? Ziet er niet zo best uit......
Jeroen




Marc Heijligers

Quote from: jeroenkv on February 24, 2007, 13:15:57
Heb je de fabrieks Totem Arro thuis gehad? En de metingen zijn van die fabrieks speaker?? Ziet er niet zo best uit......

Dit is inderdaad een echte Totem. Maar laat je door de metingen niet misleiden, deze speaker klinkt best goed. Zeker voor mensen die iets kleins in huis willen halen, zou ik deze speaker zonder meer adviseren. Een vriend van me heeft deze speaker tweede hands gekocht. Als ik niet zelf bezig was met zelfbouw, zou dit een serieuze kandidaat zijn (na wat kleine mods, die ga ik nog aan de speakers van mijn vriend doen; het hoog iets temperen; kwestie van een serie weerstand).

Je kan deze speaker overigens niet als zodanig nabouwen. De woofer met dubbele magneet is niet verkrijgbaar voor de consument.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

Idd de woofer is niet verkrijgbaar.Het filter dat door de cloner is uitgerekent is gebasseerd op de units na een inspeeltijd van 100uur. Weet eigelijk niet veel van de gebruikte componenten dus daarom probeer ik het eerst met "budget" componenten. Metingen op basis van deze gegevens heb ik niet kunnen doen aangezien ik "nog" geen meetapparatuur heb alsook de nodige software.

Wijx wondere wereld

budgetonderdelen zijn altijd goed. Weerstand niet in serie zetten maar parralel, pak de 10 watters die hebben wat minder afwijking (ik zet zelf meestal meerdere 4 watters parrallel maar voor test is 1 10 watter makkelijker), een afwijkende spoel is niet goed, zou zal een grotere waarde moeten afrollen.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Marc Heijligers

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Wijx wondere wereld

waarom wel? Weerstanden zijn nooit lekker en in serie vind ik persoonlijk zonde
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

ACQUA

en kan er mij iemand helpen voor de keuze van condensatoren? ik snap het niet 400V 600V ...

jeroenkv

Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 13:25:17
Dit is inderdaad een echte Totem. Maar laat je door de metingen niet misleiden, deze speaker klinkt best goed. Zeker voor mensen die iets kleins in huis willen halen, zou ik deze speaker zonder meer adviseren. Een vriend van me heeft deze speaker tweede hands gekocht. Als ik niet zelf bezig was met zelfbouw, zou dit een serieuze kandidaat zijn (na wat kleine mods, die ga ik nog aan de speakers van mijn vriend doen; het hoog iets temperen; kwestie van een serie weerstand).

Je kan deze speaker overigens niet als zodanig nabouwen. De woofer met dubbele magneet is niet verkrijgbaar voor de consument.

Marc

Misschien dat Totem speakers bouwt naar wat mensen "mooi" vinden? Zal best aardig klinken, maar met "natuurlijkheid" heeft het weinig te maken. Ik hoop dat dit geen regel is in de fabrieksspeaker markt.... zijn de meeste projecten hier beter in balans.

dre73

#19
ik zou persoonlijk voor clarity caps gaan,verkrijgbaar bij crafty
zie ook de reviews http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Hebben ze mij ook al aangeraden,maar moet eerst weten welke waardes van voltage ik moet nemen. Of is de hoogste de beste in mijn geval?

dre73

die voltages maken niet veel uit,de spanningen die de mkp condensators hebben die je aangeraden worden zijn prima.
lees de test maar goed door en je ziet dat de clarity caps de beste prijs/kwaliteit hebben en daarbij zijn z`n spoelen ook zeer goed geprijsd,zeker de folie spoelen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Marc Heijligers

Quote from: The one and only Wijx on February 24, 2007, 14:22:49
waarom wel? Weerstanden zijn nooit lekker en in serie vind ik persoonlijk zonde

"Nooit lekker"? "Persoonlijk zonde"? Je hebt toch ook condensatoren en spoelen in serie, die net zo goed resistief zijn in een groot bereik? Ik hoor deze argumenten wel vaker, en tot nu toe heb ik alleen maar gevoelsmatige argumenten gehoord i.p.v. technische onderbouwingen.

Een weerstand in serie heeft een ander effect op de overdracht dan eentje parallel. Daarmee kan je de response aanpassen. Dat kan extra Cs en Ls schelen. Lijkt mij een prima afweging.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Quote from: ACQUA on February 24, 2007, 14:25:32
en kan er mij iemand helpen voor de keuze van condensatoren? ik snap het niet 400V 600V ...

De spanning is de maximum spanning waarbij je de condensator kan gebruiken. Bij hogere spanningen gaan de condensators intern (voor kortere periodes) kortsluiten door overslag, en kunnen ze zelfs verbranden.

In consumenten speakers zijn de spanningen beperkt tot enkele tientallen volt, dus al deze condensators zijn prima te gebruiken.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Wijx wondere wereld

Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 14:46:11
"Nooit lekker"? "Persoonlijk zonde"? Je hebt toch ook condensatoren en spoelen in serie, die net zo goed resistief zijn in een groot bereik? Ik hoor deze argumenten wel vaker, en tot nu toe heb ik alleen maar gevoelsmatige argumenten gehoord i.p.v. technische onderbouwingen.

Een weerstand in serie heeft een ander effect op de overdracht dan eentje parallel. Daarmee kan je de response aanpassen. Dat kan extra Cs en Ls schelen. Lijkt mij een prima afweging.

Marc

Hij wil 2 weerstanden achter elkaar zetten. Wat er allemaal parrallel staat aan de woofers heb ik het niet over
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun