Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Het zou zoiets moeten worden:


WMC

Quote from: ACQUA on February 20, 2008, 19:30:25
We zijn al iets verder geraakt:
De speakers komen onder een hoek van 5° te staan
Ze worden waarschijnlijk volledig opnieuw opgebouwd alsook het filter.

Nu ben ik aan het twijfelen om betere filtercomponenten te gaan gebruiken, zou dit een grote meerwaarde geven? 

Hier kun je grote winst in halen. Vergeet alleen niet dat spoelen een bepaalde weerstand hebben, als je deze gaat veranderen gaat je speaker anders klinken. Wat voor spoelen en condensatoren speel je nu mee? Mijn ervaring is overigens wel, dat als je het niet goed krijgt klinken met simpelere componenten, het ook zeker niet klinkt met dure componenten.

Quote
Ook ben ik aan het twijfelen om het filter uit de kast te bouwen, zitten hier speciale voorwaarden aan vast?  Ik zou dan de filters in men tv meubel willen zetten en van daaruit vertrekken naar de speakers.
Wat wil je hiermee bereiken? Je hebt toch voldoende ruimte in je kast, vooral onderin zou goed kunnen, als je die plek reserveert voor het filter. Een afneembaar plaatje maakt het mogelijk dat je erbij kunt en het is uit het zicht. Opgeruimd staat netjes zou ik zeggen als je alles in de kast doet.

Quote
Wat is overigens de beste verbinding voor de aansluitingen in de kast: solderen op de luidsprekers en terminals of via kabelschoenen?

Graag jullie tips en opmerkingen.

Gewoon solderen, kabelschoenen kunnen oxideren en los raken. Wat ik meestal doe is eerste het draadje vast draaien en dan goed vertinnen. Mogelijk een krimpkousje er overheen om het netjes af te werken en klaar is kees.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ACQUA

Spoelen zijn gewoon luchtspoelen 0,7mm voor het hoog en 1,4mm voor het laag, deze zou ik niet veranderen, de condensatoren zijn een mix van SA, PX en APW van ClarityCap. Ik zou dan alles veranderen naar SA maar mss ook niet. Moet eerst weten ofdat ik hier zeker een meerwaarde aan kan verbinden.

Solderen met gewoon soldeersel of zilver?

WMC

Quote from: ACQUA on February 20, 2008, 23:19:50
Spoelen zijn gewoon luchtspoelen 0,7mm voor het hoog en 1,4mm voor het laag, deze zou ik niet veranderen, de condensatoren zijn een mix van SA, PX en APW van ClarityCap. Ik zou dan alles veranderen naar SA maar mss ook niet. Moet eerst weten ofdat ik hier zeker een meerwaarde aan kan verbinden.

Solderen met gewoon soldeersel of zilver?

De serie condensatoren is het wel de moeite om te veranderen naar SA, al vind ik de PX ook al niet verkeerd klinken. Dit zul je zelf moeten oordelen natuurlijk. Als JIJ het beter vindt klinken is het voor jou een goede update geweest, als het voor jou geen geluidstechnische verbetering geeft, gewoon lekker zo laten. Kijk anders eens of Roland bereid is wat SA's op te sturen on de voorwaarde dat er niet aan gesoldeerd wordt, dan hoor je het meteen.
Solderen, geen idee, ik doe het altijd met gewoon soldeer, al zijn er mensen die zweren bij zilver soldeer en er gigantische veranderingen aan toe schrijven.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

dre73

persoonlijk vindt ik de sa voor het hoog nogal pittig,een janzen superior z-cap een stuk muzikaler(wel een stuk duurder)en in het hoog een stuk rustiger.
daarintegen voor het mid/laag zijn de sa echt geweldig en voor het geld inmijn ogen onverslaanbaar.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ichi

#180
Hoi,

Roland hier van Caps&coils. Welke kant wil je op met een filterverbetering? Je filter is nu uitgevoerd in een "bang for the buck" versie. Een ClarityCap SA verbeteren voor het hoog is duur. Je komt dan al snel op Mundorf, Jantzen Audio of Duelund uit. De spoelen die je nu gebruikt zijn verbakken. Om die te verbeteren / of om in ieder geval een ander geluid te krijgen. verbetering of niet daargelaten, zou je naar folie spoelen kunnen kijken.

Vergeet niet dat je het huidige filter zeker in vergelijking met fabriekskasten tot een euro of 2 a 3000.- per paar, gerust high end mag noemen.

Ik zou je willen aanraden een deel van de onderkant van de nieuwe kast met zand te vullen. Daar knapt alles enorm van op. Vooral de belastbaarheid neemt een stuk toe. En dat is nooit weg met zon klein basje. Daar is volgens mij in de huidige opzet de meeste verbetering te halen. Je zou dan ook kunnen denken aan een bredere onderplaat met spikes zodat het geheel echt muurvast op de vloer staat.

Hoe je er wel rekening mee dat je de relatieve centers van de speakers met je achteroverhangende nieuwe ontwerp aan het veranderen bent?

Groet Roland

ACQUA

Wat bedoel je hiermee Roland?

QuoteHoe je er wel rekening mee dat je de relatieve centers van de speakers met je achteroverhangende nieuwe ontwerp aan het veranderen bent?

Ichi

Hoi,

Ik bedoel dat het dopje van de tweeter en de dustcap van de woofer een andere afstand tot je oor krijgen als je de speaker achterover laat hellen. Dat is niet het enige. Elk tweeweg systeem heeft een bepaalde "afstraal lob" die naar boven of naar beneden gericht is. Je verandert dus iets aan het afstraal gedrag als je de speaker achterover laat hellen.

Gelukkig heb je al twee rechte exemplaren, dus is het heel makkelijk om deze even een stukje te kantelen zodat je kunt horen hoe dat klinkt. Je luister onder de luister as als het ware met die nieuwe achterover hellende versie van je speaker.

Ik hoop dat het duidelijk is, wat ik probeer te zeggen...

Groet Roland



ACQUA

Roland, momenteel heb ik ze al gekanteld staan. Vooraan staan colaflesdopjes om te proberen en vind dat ze zo beter/gelijk klinken.

ACQUA

Zou er ook winst te behalen zijn als ik de bovenste ruimte bracing toepas, en misschien bitumen? En dan de onderkant zoveel mogelijk vullen met zand?

ACQUA

ACQUA

even opnieuw:
-  3° gekanteld zoals hij nu staat
-  2 ruimtes gevuld met zand
-  bovenste stuk bekleed met bitumen, volume aangepast, enkel de zijkanten bekleed
-  bracing toegepast in bovenste stuk


WMC

Wat zijn de maten ongeveer van de kast? Ik heb bij een soort gelijke kast elke 15 cm een brace toegepast. Dit was voor mij een plaat die de doorsnede dus helemaal vast legt, natuurlijk zaten er wel gaten in geboord. Een binnenkast van 12mm was al erg stijf bij deze manier. Ik zou bijvoorbeeld tussen de woofer en tweeter een brace maken en 5 cm onder de woofer of iets dergelijks. Een plaatje 12mm MDF kost niks. Zorg wel dat de stroming niet belemerd wordt. Is het overigens een BR of dichte kast?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ACQUA

Kast is 90cm hoog, 13cm breed en 17cm diep.  Het is een BR kast.

Ik durf eigelijk niet echt veel aan het ontwerp veranderen omdat ik geen ervaring heb met zulke zaken.  Mag ik wel bracing toepassen?  Wat moet ik dan veranderen?  Hoe doe ik dit best? ... en wat met bitumen, zand, ... ?

ACQUA

WMC

#188
Ik zal binnenkort even kijken naar de tekeningen van het kastje dat ik heb gemaakt, dat is iets groter maar je kunt er wel wat ideeën uit halen. Het is belangrijk, dat als je je ontwerk aanpast dat de baffle dezelfde breedte houdt. Het interne volume moet gelijk blijven, dat betekent dus dat je iets meer volume moet rekenen als je bracing toe past, omdat je deze er weer af trekt. Verder moet de afstand tussen de units gelijk blijven. Verder kun je eigenlijk alles veranderen (Als ik hier iets vergeet, graag even bijspringen).

Ik zou een brace toepassen voor de baspijp, zodat deze op zijn twee uiteinden is ondersteund, verder even kijken of er dan nog een lange vrije lengte over blijft, waar je nog een brace toe kunt passen.

Zand kun je toepassen voor de nutteloze delen in je kast, wel eerst goed bakken om mogelijke schimmels en vocht uit het zand te krijgen. Loodbitumen durf ik geen uitspraak over te doen...
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ACQUA

baspijpje is maar 10cm lang, is dat dan niet overdreven om deze te ondersteunen?

WMC

Als je toch met bracing bezig bent, waarom niet? En bekijk het zo, nu is er een pijp van 10cm die kan gaan trillen omdat hij maar aan 1 kant vast gezet is, als een kleine moeite is, zou ik het doen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

Zoals beloofd.



De pijp is wel wat langer, maar is dan ook een stuk groter in diameter (63mm intern). Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ACQUA

Bedankt WMC, wel nog even een domper op het ontwerp. vrouwe des huizes vind het niet "modern" genoeg. Mss gewoon zo laten, originele kast verbeteren met demping en bracing en filter.

Verbeteringen zoals solderen enzo zou toch al een zekere + moeten geven

ACQUA