Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TornadoGo

Totum bekleed de speakers niet van binnen. Volgens mij is het zo dat de binnenkant ook wordt gefineerd óf er komt een speciale coating over.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Audiofiel

Quote from: TornadoGo on March  7, 2007, 08:12:01
Totum bekleed de speakers niet van binnen. Volgens mij is het zo dat de binnenkant ook wordt gefineerd óf er komt een speciale coating over.

Binnenzijde is inderdaad ook gefineerd. Of dat nu komt doordat ze gefineerd MDF als uitgangsmateriaal gebruiken (is aan beide kanten gefineerd) of dat het een keuze is, doet er eigenlijk niet toe.

Twee verschillende materialen aan elkaar vast gaan ten opzichte van elkaar altijd werken / kromtrekken. Als je een kast MDF wilt fineren, zul je dus aan de binnenkant ook iets moeten doen om dat tegen te gaan (sandwich). Dat hoeft niet per se ook fineer te zijn natuurlijk. :D

Totum kiest bewust voor ongedempte kasten. In feite doet de kast gewoon mee met het klankbeeld met zijn eigen resonanties. Of dat beter of slechter is, kun je je uiteraard afvragen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc Heijligers

Quote from: Audiofiel on March  7, 2007, 10:12:34
Totum kiest bewust voor ongedempte kasten. In feite doet de kast gewoon mee met het klankbeeld met zijn eigen resonanties. Of dat beter of slechter is, kun je je uiteraard afvragen. ;)

Goed of slecht is geen issue, het is voor het bereiken van een ultieme speaker slecht. Aan de andere kant, noem maar eens een speaker zonder resonanties. Die bestaat niet. Dan kan je 2 dingen doen:

- Resonanties minimaliseren. Dat is wat Avalon bijvoorbeeld probeert, en wat ik zelf ook in de Milestones probeer. Nadeel is de extreme gevoeligheid van het filter dan (iedere misafstemming is meteen hoorbaar, want niks wordt meer gemaskeerd door kast trillingen), en resonantie pieken die moeilijk te onderdrukken zijn (bijv. trillende grillen van units, of paneel resonanties) erg hoorbaar worden (omdat deze niet gemaskeerd worden in een wolk van resonanties). Dit is lastig goed te krijgen.

- Je resonanties "controleren". Dit is wat Audio Note bijvoorbeeld doet. I.p.v. resonanties te onderdrukken, worden ze over een breder spectrum verdeeld (waardoor ze over het spectrum ook een lager niveau krijgen), door toepassing van verschillende houtsoorten, weinig demping, en papieren units met klankkleuring. Het levert makkelijker een aangenaam klinkende speaker op.

Netto geldt, het gaat om het eind resultaat. En beide aanpakken hebben mooie speakers opgeleverd. Zo ook de orginele Totem Arro. Maar bij bepaalde muziek hoor je de kast, dus dat het intern gonst (bijv. bij geplukte contrabas, dat lijkt (gechargeerd) dan uit de deur van een openstaande badkamer te komen). Ik vind het niet storend, door de overall balans concentreer je je aandacht hier niet op.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Edo

Quote from: Audiofiel on March  7, 2007, 10:12:34Als je een kast MDF wilt fineren, zul je dus aan de binnenkant ook iets moeten doen om dat tegen te gaan (sandwich).

Valt wel mee, Fineer is 0.7mm dik. Dit op MDF van 18..22 (of meer) dik zal niets doen kromtrekken.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Audiofiel

#79
Quote from: Edo on March  7, 2007, 11:14:52
Valt wel mee, Fineer is 0.7mm dik. Dit op MDF van 18..22 (of meer) dik zal niets doen kromtrekken.

Ik zie geen verband tussen dikte en kromtrekken. ::)

Het gaat puur om twee verschillende materialen die anders reageren op krimpen, uitzetten, etc. Gevolg kan zijn kromtrekken/werken van de MDF, maar natuurlijk ook scheuren van de fineer. ;)


(edit: typo)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Maar het gaat er ook om dat als je fineer van 0.7mm verlijmd met een stuk MDF van 22mm, dat het fineer 'luistert' naar het MDF. En MDF doet niet zoveel qua krimpen en uitzetten.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Marc Heijligers on March  7, 2007, 10:38:22
Netto geldt, het gaat om het eind resultaat. En beide aanpakken hebben mooie speakers opgeleverd. Zo ook de orginele Totem Arro.

Daar gaat het inderdaad uiteindelijk om. :D

QuoteMaar bij bepaalde muziek hoor je de kast, dus dat het intern gonst (bijv. bij geplukte contrabas, dat lijkt (gechargeerd) dan uit de deur van een openstaande badkamer te komen). Ik vind het niet storend, door de overall balans concentreer je je aandacht hier niet op.

Die ervaring heb ik ook. Sommige muziek vind ik fantastisch klinken op Totems en dan opeens is het gevoel helemaal over en vind ik er niets meer aan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Audiofiel on March  7, 2007, 11:22:17
Ik zie geen verband tussen dikte en kromtrekken. ::)

(edit: typo)

Mag ik erg grof reageren zonder bijbedoeling....... ;)

Dat komt omdat je daar geen verstand van hebt.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Audiofiel on March  7, 2007, 11:29:35
Daar gaat het inderdaad uiteindelijk om. :D

Die ervaring heb ik ook. Sommige muziek vind ik fantastisch klinken op Totems en dan opeens is het gevoel helemaal over en vind ik er niets meer aan. ;)

Helemaal mee eens dat heb ik ook bij de Sonatinas eenzelfde soort speaker........
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Interficior on March  7, 2007, 11:28:00
Maar het gaat er ook om dat als je fineer van 0.7mm verlijmd met een stuk MDF van 22mm, dat het fineer 'luistert' naar het MDF. En MDF doet niet zoveel qua krimpen en uitzetten.


???.......kun je dat eens uitleggen...... ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Interficior

#85
Dat een standaard nerd met spierarmoede het nooit wint een wereldkampioen gewichtheffen met handje drukken.
Take it or lease it

Erik van Voorst (in memoriam)

...had ik het toch goed gedacht.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on March  7, 2007, 19:57:39
Mag ik erg grof reageren zonder bijbedoeling....... ;)

Dat komt omdat je daar geen verstand van hebt.... ;)

Ik heb absoluut geen verstand van fineren, dat beweer ik ook niet. ;D

Maar ik meen vaak gelezen te hebben dat je de binnenkant ook moet behandelen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Audiofiel on March  7, 2007, 21:01:48
Ik heb absoluut geen verstand van fineren, dat beweer ik ook niet. ;D

Maar ik meen vaak gelezen te hebben dat je de binnenkant ook moet behandelen. ;)

Dat aan 2 kanten fineren is een beetje een eigen leven gaan leiden ...dus ik begrijp de verwarring.... ;)

Eigenlijk is het advies een beetje ontstaan toe men de posters nog op een 3-4 mm (hardboard)plaatje lijmde .....dan adviseerde men vaak een krantje plakken aan de achterkant...tegen het bol staan  ;D

Ik heb nu bv mijn HT volhangen met opgeplakte posters 12 mm MDF en de achterkant onbehandeld en na een paar jaar alles nog supervlak  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on March  8, 2007, 08:43:13
Ik heb nu bv mijn HT volhangen met opgeplakte posters 12 mm MDF en de achterkant onbehandeld en na een paar jaar alles nog supervlak  ;)

Ik denk dat een poster wel wat anders is dan een plaat fineer. Als het gaat werken, dan zal het rolletje papier (de poster) meer rek hebben dan het laagje hout (fineer), lijkt mij zo, dus ook minder kans op scheuren...

Maar laat ik het eens anders stellen: waarom wordt gefineerd MDF dan altijd aangeleverd in platen die dubbelzijdig zijn gefineerd? Slechts 1 laag fineer zou immers veel goedkoper zijn... ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Edo

Dit wordt gedaan omdat gefineerd MDF veelal in de meubelindustrie gebruikt wordt. Kasten bijvoorbeeld. Daar is zowel de binnen als de buitenkant in de fineer gezet.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Robbo

Quote from: Marc Heijligers on March  7, 2007, 10:38:22
Goed of slecht is geen issue, het is voor het bereiken van een ultieme speaker slecht. Aan de andere kant, noem maar eens een speaker zonder resonanties. Die bestaat niet.


Toch wel:

Those familiar with my loudspeaker measurements will note that one thing I have not shown is a similar waterfall plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the Meridian's enclosure walls. The reason is that there was nothing to show. I could find no resonant modes, either in the woofer bin walls or in the head unit!—John Atkinson

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/475/index.html

Erik van Voorst (in memoriam)

Edo was me te snel af...

En daarnaast is MDF ook nog eens onbehandeld behoorlijk gevoelig voor vocht...vandaar vaak een waslaagje....

Ik bespeur toch nog twijfels bij Audiofiel..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Audiofiel on March  8, 2007, 09:16:01
Ik denk dat een poster wel wat anders is dan een plaat fineer. Als het gaat werken, dan zal het rolletje papier (de poster) meer rek hebben dan het laagje hout (fineer), lijkt mij zo, dus ook minder kans op scheuren...

Maar laat ik het eens anders stellen: waarom wordt gefineerd MDF dan altijd aangeleverd in platen die dubbelzijdig zijn gefineerd? Slechts 1 laag fineer zou immers veel goedkoper zijn... ???

met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ACQUA

Nu men topoc volle aandacht krijgt  ;D wil ik het eens hebben over de afwerking. Fineren is mooi maar niet voor mij weggelegd. Waarschijnlijk dus schilderen/spuiten.
Hoe gaan we te werk? nat schuren, schuren, grof-zacht,....

Interficior

#95
Wat voor afwerking wil je dan? Hoogglans is érg moeilijk. Je kunt natuurlijk ook nog een maatje ertussen in nemen, bijvoorbeeld Elesgoflex. Dat is vrij makkelijk te verwerken, en je kunt er toch nette resultaten mee halen.



Kost je 26 euro voor een rol van 1 bij 2,5 meter.

Je kunt ook (jaja ;D) natuurlijk plankjes hout kopen, dat is minder moeilijk van fineren (althans... anderen beweren van niet) en het is goedkoper en je hebt toch écht hout. Zelf vind ik het er ook best netjes uitzien, als je het een beetje leuk opschuurt.



Je kunt natuurlijk ook nog het eea doen met Skai, of zelfs botten, maar da's erg vervelend materiaal kan ik je zeggen. Echter, ik zou zeggen, er is meer dan fineren of spuiten. Doe eens anders. ;)
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: ruud2 on March  8, 2007, 17:22:47
met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.

Dat is dus ook wat ik eerder zei, maar dat werd door anderen juist bestreden... ;D

Quote from: Erik van Voorst on March  8, 2007, 15:03:43
Ik bespeur toch nog twijfels bij Audiofiel..... ;D

Vind je het gek? ::) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ACQUA

in het begin dacht ik triplex te gebruiken maar ben bang voor het in verstek zagen wegens verspintering van die platen. Ofwel wit geverfd, niet te mat en niet te blinkend. De voet mss in zwart leer overtrekken ofzo?

Interficior

Audiofiel: Als je een ventilator voor een wolkenkrabber aan zet bestaat er ook kans op instorten. Echter is deze zo klein dat men niet aan de andere kant nog een ventilator zet. ;D
Quote from: ACQUA on March  8, 2007, 18:14:27
in het begin dacht ik triplex te gebruiken maar ben bang voor het in verstek zagen wegens verspintering van die platen. Ofwel wit geverfd, niet te mat en niet te blinkend. De voet mss in zwart leer overtrekken ofzo?
Plankjes hout hoef je niet in verstek te zagen, de schuine zijden kun je gewoon laten zitten, da's alleen maar mooi. :)



De voet met leer overtrekken lijkt mij persoonlijk weer erg moeilijk.
Take it or lease it

ACQUA

Mja maar ik wou de voet donker maar toch met een struktuur erin. Mss vilt of een korrelverf? Of iets anders.

Plankjes zijn wel mooi,maar dan moet ik men MDF dikte aanpassen anders word hij te breed tov het arro ontwerp  :)