Totem Arro clone EXTREME MAKEOVER

Started by ACQUA, February 21, 2007, 11:53:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Interficior on March  8, 2007, 18:25:33
Audiofiel: Als je een ventilator voor een wolkenkrabber aan zet bestaat er ook kans op instorten. Echter is deze zo klein dat men niet aan de andere kant nog een ventilator zet.

Nee, met zo'n sterke argumentatie ben ik helemaal om... :P ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: ruud2 on March  8, 2007, 17:22:47
met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.

Ook Gij Brutus....... ;D


Geen zin in de zoveelste forum welles nietes....maar in jouw licht gezien zou ik als tip willen geven....minimaal je baskasten van de violators van binnen fineren
...beplakken met welk ander materiaal heeft dan ook geen nut in verband met al die verschillende materiaaleigenschappen...hup rekenmachine erbij en voor een oplossing zorgen.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

ik denk dat het op lange panelen die eenzijdig gefineerd zijn wel effect zal hebben,maar op onze bouwwerken die zo stevig gebraced zijn ;D dit weing zal doen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Marc Heijligers

Quote from: Robbo on March  8, 2007, 09:41:19
Toch wel:
Those familiar with my loudspeaker measurements will note that one thing I have not shown is a similar waterfall plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the Meridian's enclosure walls. The reason is that there was nothing to show. I could find no resonant modes, either in the woofer bin walls or in the head unit!—John Atkinson
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/475/index.html

Dat ligt er maar aan hoe diep je meet, en hoe goed de accelerator is. Als ik net zoals John Atkinson van Stereophile 30dB diep naar vibraties op de Milestones kasten kijk, dan zie ik ook geen resonanties. Als ik daarentegen 55dB diep kijk, ziet het plaatje er toch behoorlijk anders uit! Zie de bijgesloten voorbeeld en. (50 is daar overigens 55, typo in de filenaam).  

Zelfs een betonnen kast trilt en beweegt. En toevoegen van braces lost dat niet op, het verlegt de frequenties, en in sommige gevallen zorgt het voor een hoge Q resonantie die enorm aangeslagen kan worden.

Marc

PS: Die bouwmarkt bladen worden om 2 redenen dubbelzijdig gefineerd:
- Troephout aan de binnenkant wat gigantisch werkt.
- Kans op beschadigingen aan beide zijden is minder -> hogere opbrengst van produkt
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ACQUA

Allemaal goed en wel,ik leer graag bij maar moet dit allemaal speciaal in mijn topic?

Audiofiel

Quote from: Marc Heijligers on March  8, 2007, 20:02:33
PS: Die bouwmarkt bladen worden om 2 redenen dubbelzijdig gefineerd:
- Troephout aan de binnenkant wat gigantisch werkt.
- Kans op beschadigingen aan beide zijden is minder -> hogere opbrengst van produkt

Sorry voor het off-topic (en ik zal er over ophouden), maar: die gefineerde MDF waar ik het over heb, zag ik nog nooit bij de bouwmarkt. Ik ken het alleen van de meubelmaker vlakbij Hilversum waar ik mijn luidsprekerkasten van afneem (die maakt al 25+ jaar kasten voor menig Hollands luidsprekerbouwer en DHZ zaak). Ik liet hem kersen-MDF-gefineerde kasten maken die van MDF platen kwamen die aan beide kanten met kersenfineer was afgewerkt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on March  8, 2007, 19:47:27
Ook Gij Brutus....... ;D


Geen zin in de zoveelste forum welles nietes....maar in jouw licht gezien zou ik als tip willen geven....minimaal je baskasten van de violators van binnen fineren
...beplakken met welk ander materiaal heeft dan ook geen nut in verband met al die verschillende materiaaleigenschappen...hup rekenmachine erbij en voor een oplossing zorgen.... :P

weet je nog die HPL plaat? ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ralph w

Ehhh,

aardige discussie maar niet om het een en ander en misschien heb ik het gemist maar totem bekleed de boxen aan de binnenkant met fineer en borosilicaat (waar ook pyrexglas van wordt gemaakt) in een "lijmlaagje", er komt dus nog een laagje op.

Ralph

ACQUA

Na lang wachtten zijn alle componenten aangekomen:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

wel ik hoor stukjes muziek als ik heel hard probeer  ;D,hout wordt dit weekend opgehaald en maandag worden de gaten erin gefreesd door een vriend/schrijnwerker.Daarna zal de rest wel volgen en hoop ze tegen 1mei spelende te hebben.

fgroen

Quote from: ACQUA on March 15, 2007, 17:00:16
Na lang wachtten zijn alle componenten aangekomen:


Is dat berenvel bedoeld als dempingsmateriaal?  :D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mikekiwi

Quote from: fgroen on March 16, 2007, 10:16:50
Is dat berenvel bedoeld als dempingsmateriaal?  :D 8)

Nee, gaat zorgen voor een 'warm' geluid  ;)

ACQUA

de filters zijn klaar en zien er zo uit:(alweer op het schapenvelletje  ;D )

dre73

ik wist niet dat toiletrollen zwart waren ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

De bouw van de kasten is begonnen. Heb geen spanklemmen maar met degelijke gewichten moet het ook wel lukken. De voor- en achterkanten zijn nog in de maak, CNC machine was defect dus stond de fabricatie stil. Hoop ze toch deze week te mogen ontvangen.




Nu wachtten op de fronts en dan plamuren en schuren,schuren,...

jeroenkv

Quote from: Marc Heijligers on March  8, 2007, 20:02:33
Zelfs een betonnen kast trilt en beweegt. En toevoegen van braces lost dat niet op, het verlegt de frequenties, en in sommige gevallen zorgt het voor een hoge Q resonantie die enorm aangeslagen kan worden.

Daarom is het goed een wooferkast te bracen, dan leg je de resonantiefreq van de kast buiten het wooferbereik. Mids zouden dan juist in een kast met grote vlakken moeten zitten, zonder bracing.

ACQUA

Momenteel heb ik wel bracing toegepast in de tekening maar niet in de uitvoering. Vind de kast nogal klein en omdat het mijn 1e project is en ik nog een leek ben,doe ik het eens zonder bracing. We zullen wel zien wat het totaalbeeld geeft.

dre73

daar krijg je spijt van ;)
gewoon erin maken,verbeterd echt de laagweergave.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

dus toch een vorm van bracing toepassen.
En nog even een vraagje,om de buitenkant strak te maken gebruiken sommigen plamuur. Is er een bepaalde soort dat ik moet gebruiken?

dre73

gewoon staalplamuur gebruiken,niet bij de bouwmarkt halen(rekenen  abnormaal voor een klein potje)bij de autovakhandel(brezan bv.) kun je dit halen voor een beter bedrag ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

Ah dit heb ik op het werk ook,zo'n pasta met 2 componenten. Zal eens vragen of ze een potje kunnen missen.

ACQUA

Ik heb nog een vraagje voor ik aan de afwerking begin:
Als je aan het schuren bent blijft er heel wat fijn stof achter op de planken, hoe verwijder ik dit?

Ik ga na het schuren over de planken met een doek en een borsteltje maar als ik erna nog eens overga met men vingers dan zie ik dat er nog veel stof achterblijft.

mikekiwi

Gewoon een licht vochtig doekje moet voldoende zijn...

fgroen

Quote from: ACQUA on April 24, 2007, 20:56:24
Ik heb nog een vraagje voor ik aan de afwerking begin:
Als je aan het schuren bent blijft er heel wat fijn stof achter op de planken, hoe verwijder ik dit?

Ik ga na het schuren over de planken met een doek en een borsteltje maar als ik erna nog eens overga met men vingers dan zie ik dat er nog veel stof achterblijft.

Ik gebruik meestal keukenpapier dat met spiritus is bevochtigd. Pluist niet, snel droog en ontvet ook.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.