DPL / Movie / matrix / logic oid.

Started by J.A.F._Doorhof, October 4, 2001, 08:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Als je stereo materiaal luisterd zoals CD's of films, gebruik je dan speciale modes op je pre-amp/receiver of laat je gewoon alles op stereo staan.

Wij hebben zeer positieve ervaringen met bv EAD en hun matrix mode, deze klinkt erg goed voor film materiaal (minder voor muziek), op de Cinematrix geven we vaak de voorkeur aan MOVIE voor films of DPL, voor CD's etc. toch echter altijd STEREO.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#1
Ik luister de laatste tijd weer wat meer muziek in stereo, maar af en toe ga ik loos en draai ik de muziek in Music Logic (een Logic-7 variant voor muziek).

5.1 muziek draai ik in 5.1 Music of DTS Music
5.1 films (ook EX/ES films) kijk ik in 5.1 Logic 7 of DTS Logic 7
Dolby ProLogic of Dolby Digital 2.0 films kijk ik in Logic-7
Mono films kijk ik in Mono Logic, wat een verrassend ruimtelijk effect aan mono soundtracks meegeeft (zonder galmeffecten)

Er zitten gigantisch veel verschillende effecten voor muziek op mijn Lexicon, maar de Nightclub, Church, Cathedral en Concert Hall zijn vreselijk! Panorama (verbreed het front image door "inter-aural crosstalk cancellation"), Music Surround (veranderd niets aan het geluid uit de fronts, maar gebruikt alle speakers voor extra ambiance) en Music Logic (een meer "sturende" surround mode).

J.A.F._Doorhof

#2
HALL etc. kun je wat mij betreft ook wel schrappen, maar die logic 7 modes van de Lexicon zijn inderdaad machtig, zou ik ook verkiezen boven DTS.

Ik ken daar wel een leuke anecdote over.
Cinematrix had hun pre-amp op de markt staan, en verkochten er eigenlijk maar heel weinig, de reden...... er waren geen DSP's. Ze hebben toen een zeer "elcheapo" DSP unit er in gezet (WEL LOSGEKOPPELD VAN DE REST) en voila nu verkoopt de unit wel zeer goed.

Eigenlijk belachelijk want ik ken bijna niemand die wel naar DSP's luisterd. Bij de Cinematrix gebruik in MOVIE wel eens omdat die heel natuurlijk blijft klinken maar voor de rest...... ::).

De logic en triaxis modes daar en tegen zijn een hele andere manier van DSP gebruik en zijn volgens mij ook zeer de moeite waard om eens te vergelijken, dus technische gegevens komt u maar ....

MvrGr.
Frank

PS.
Kan niet wachten op de Cinepro met music7, zal deze wel eens vergelijken met de Lexicon, kijken of er echt onderling gejat wordt (hoop het stiekum wel  ;D).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#3
Nog iemand die enthousast is over logic 7.

Jerome Grate, geplukt van het Home Theater forum in Amerika.

QuoteUsually I keep the rear center channel off unless it's a movie with EX/EX (Toy Story 2 etc.) and once in a while I try other movies in 5.1 and I am impressed by the soundfield. I tried it a couple of times with other satellite programming and never really focused on it. Well if you remember I did a post in reference to using the stereo surround of you t.v. and running Logic 7 or DPL II through it. Well I put in Godzilla vs. Destroyah, to me one the best Godzilla movies and set up the rear center channel. Well the accuracy of the sound pans in the rear was astonishing. There a scene with a night watchman and he looks towards the left back corner of the screen as he responding to a sound and of course logic 7 puts the sound to that left surround speaker.
Well what astonished me was not just the music score during the movie in all channels, but those scenes that had fly overs with helicopters from the top of the screen as well as the Super X3 fly overs where correctly placed in the rear center channel. This not a DSP gimmick and I used to be a hardcore straight forward listener and believed that if it wasn't intended to be heard this way then why venture. I've changed that attitude last night. Use you rear center channel during DPL II and Logic 7, it really, really works.

------------------
If loving Home Theater is
wrong, I don't want to be
right!!!

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#4
Ik blijf Logic-7 prefereren boven Dolby Surround EX. Het grappige is dat Logic-7 geluiden die in de rears horen in Surround EX, deze ook inderdaad in de rears plaatst (Logic-7 is ontwikkeld begin jaren '90 en is nooit echt aangepast voor Surround EX, omdat dit vanzelf goed wordt gedecodeerd in de matrix). Echter, omdat in Logic-7 de rears stereo zijn, hoor je ook plaatsing in de rechter of linker rear speaker, een spectaculair effect!

De mensen die Logic-7 bij mij hebben gehoord weten genoeg... :) Ik ben echter zeer benieuwd hoe de MC-12 klinkt met zijn verbeterde versie van L7. Dromen, dromen... *zucht*  :-/

J.A.F._Doorhof

#5
Ach denk maar zo :
"de meeste dromen zijn bedrog".

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rick-DTS

#6
Hey,

De eerder door Frank genoemde EAD is in mijn bezit ;D ;D
Ik gebruik altijd bij muziek de matrix mode  en voor de rest waar mogelijk DTS ;D en als ik geen keus heb >:( Dolby Digital. Stereo is voor mij niet belangrijk ;) Echter van allerlei soorten DSP modes zoals Hall, Church, Club , Jazz etc.........daar moet ik absoluut niks van hebben want dat klinkt nergens naar...maar dan ook nergens........

Rick 8)

cinepaulis

#7
Ik luister stereo muziek in 'good old stereo'
Voor Dolby Surround gebruik ik altijd Dolby Prologic.

Ik heb overigens geen noemenswaardige DSP's (hall, matrix en movie) dus hou ik het recht-toe-recht-aan. Als ik Prologic II zou hebben zou ik zeer zeker experimenteren.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

#8
ik heb de 3802 van denon besteld,maar heb 'm nog niet binnen :(.
als ik hem heb zal ik laten weten wat ik van dpl II vind.
nu doe ik het met mijn str940 van sony maar ik vind die dsp's dus echt helemaal nix.
ik luister muziek in stereo want surround klinkt echt voor geen meter.
ik heb wel een 5.1 dts muziek cd en die klinkt wel errug goed hoor!
maarja daar heb ik er maar eentje van:
allan parsons  on air.


garmtz

#9
Ik heb die Alan Parsons ook in DTS. Gave muziek, gave opname... (ik heb overigens zeker 10 Alan Parsons albums op LP, klinkt ook goed... :)).

HJ

#10
he he,wat vind je dan van die straaljagers?
denk je van he lekker rustig nummertje en dan knal hard die vliegtuigen over!
 ;D

HJ

#11
zo,nu kan ik eidelijk ook hier posten :D.
ik heb vanmiddag mijn receiver binnen  8)(3802 denon)en wat mij direct opviel was:
ik had 'm gewoon even snel aangesloten en even snel luisteren.je kent het wel nix geen gebruiksaanwijzing eerst de stekker erin ;D.
ik draaide een cdtje en heb toen dpl II aangezet en zonder dat ik er erg in had was de halve cd al voorbij!
dat heb ik nog nooit meegemaakt,meestal als je surround oid aanzet is het niet om aan te horen maar dit was best lekker luisteren :).
zo,nu ga ik weer effies de gebruiks aanmijzing doorspitten :P.

garmtz

#12
Gefeliciteerd guzz! Zeer goede keuze! :)

Ja, ik weet het. DPLII is erg goed. Zelf draai ik al wat jaartjes met de voorloper van DPLII: Logic-7 (sterker nog, Lexicon wilde Logic-7 gaan licenseren, maar is niet doorgegaan, heb ik gehoord uit de eerst hand, van Roger Dressler van Dolby 8)), die zelfs 7 onafhankelijke kanalen gebruikt.

Ik vind het goed dat er nu een goede surround schakeling is voor stereo muziek, want ik de toekomst luisteren we alleen nog maar in surround en zou het fijn zijn dat we ook wat meer uit onze stereo opnames kunnen halen.

HJ

#13
ik was al onder de indruk van dpl II met muziek.
ik luister meestal toch gewoon stereo en soms gebruik ik dpl II(music mode)vooral met radio uitzendingen gebruik ik het,het klinkt gewoon best lekker.
maar waar ik eigenlijk nog het meest van onder de indruk ben is dpl II cinema mode,deze geeft je een soort 5.1 ervaring als je een dpl film hebt.
normaal kijk ik niet veel dpl films maar als je bv tv kijkt is het echt een hele verbetering.
het klimkt afentoe beter als menig DD5.1 film!
ik heb nog niet echt vergeleken met neo 6 simpel om de rede dat dpl II al zo goed klinkt en als ik dan overschakel op neo 6 ik het gevoel heb dat het allemaal net wat minder is(maar dat is misschien wennen).

J.A.F._Doorhof

#14
De testen die ik tot nu toe gelezen hebben geven inderdaad ook de voorkeur aan DPL-II boven NEO:6.

Ik ben nieuwsgierig wat de Cinepro pre-amp gaat doen (moet nu binnen een paar weken binnen zijn  8)). Deze heeft namelijk een DPL-II, NEO:6 EN een totaal eigen Music 7 setting, die volgens Eric Abrahams (Cinepro) gelijkwaardig of beter moet zijn aan de Logic 7 methode van Lexicon, en welke volledig gebruik maakt van de DNA chips van Motorola, dus dat beloofd wat. Er komt ook een setje bij Garmt te staan voor tests, en die kent logic als geen ander, een goed vergelijk zal dus wel komen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#15
ik ben wel zeer benieuwd naar jullie bevindingen/meningen maar ook van de anderen hier...

Martin_M

#16
Voorheen had ik nog een ander merk center in mijn speakeropstelling. Nu ik deze center heb vervangen luister is vaker naar 'mijn' surround mode TMS (TAG McLaren Surround). Deze klinkt gewoon veel beter dan DPL-II (music).

Ik zal binnenkort ook over NEO-6 beschikken dus ik ben benieuwd.

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)