klaargemaakt filter=goed?

Started by ACQUA, February 18, 2007, 17:55:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Is zo'n klaargemaakt filter van Visaton of Monacor goed voor een stel budget pc-luidsprekers?

dre73

wel met de nadruk op budget ;D
het ligt volledig aan de drivers die je gaat gebruiken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ACQUA

drivers had ik nog niet in gedachten,ofwel volledig Visaton ofwel volledig Monacor om het homogeen te houden. Waar moet ik dan op letten bij de units?

hifiman

Het filter moet berekent zijn voor de gebruikte drivers, het is dus bijna onmogelijk om even los een filter te kopen wat toevallig voldoet..  :P

ACQUA

Dus die klaargemaakte filters dienen eigelijk nergens voor?

Interficior

#5
Quote from: ACQUA on February 18, 2007, 18:03:41
drivers had ik nog niet in gedachten,ofwel volledig Visaton ofwel volledig Monacor om het homogeen te houden. Waar moet ik dan op letten bij de units?
Dat homogeen houden is natuurlijk pure kul. Hoe kan een tweeter nou hetzelfde gedrag hebben dan een woofer. ::)

Met andere woorden, de merken kun je lekker door elkaar gooien, als je er maar op let dat de units genoeg lineair zijn om elkaar te overlappen. Je moet dus de grafiekjes opzoeken, en kijken of je er wat van kunt maken. Als de woofer recht door gaat tot 4kHz en de tweeter is recht vanaf 2kHz dan kan het goed. (bijvoorbeeld)
QuoteDus die klaargemaakte filters dienen eigelijk nergens voor?
Klopt.
Take it or lease it

ACQUA

dan moeten we dus opzoek gaan naar hulp voor het filter  ;D

ACQUA

Ik zit dus nog steeds met de Totem Arro clone in men hoofd maar de totale kost voor een 5.1 systeem wordt me te duur. Dus ik ben op zoek naar een 4" mid-woofer en een iets kleinere tweeter.
Tenzij ik overga op een 2.1 systeem  :-\

fgroen

Quote
QuoteDus die klaargemaakte filters dienen eigelijk nergens voor?
Klopt.

Is misschien een beetje kort door de bocht. Met zo'n ready made filter krijg je een paar speakertjes die het doen en niet kapot gaan. In een aantal gevallen kan dat genoeg zijn.

Uiteraard zal de respons niet mooi uitgewogen zijn.

In feite zou je kunnen stellen dat het overeen komt met goedkope commerciele budget speakers.

Als je makkelijke drivers toepast (waarschijnlijk van hetzelfde merk als het filter) zou het nog wel eens aardig kunnen kloppen.

Als je het onderste uit de kan wilt, is een ready made filter geen optie.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.