Sunfire

Started by garmtz, December 27, 2001, 10:56:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik heb op dit moment wat Sunfire spul thuis staan voor een review (Sunfire Theater Grand II, Cinema Grand Signature en True Sub Signature, die nog moet komen) en zal jullie een primeurtje geven:

Ik ben zeer te spreken over de voortrap: deze gaat mijn Lexicon in 2-kanaals muziek voorbij. Zeer veel kracht, warmte, muzikaliteit zijn te horen. Een uitgebreid review is binnenkort te lezen op hifi.nl!
Wellicht later meer info hier.

J.A.F._Doorhof

#1
Sunfire is inderdaad zeer goed op audio gebied.
Ben daarom helemaal nieuwsgierig wat je van de Cinepro produkten gaat vinden, komen uit dezelfde filosofie weg namelijk.

Love America  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#2
Garmt,
Ben benieuwd hoe die sub het doet. Die we destijds bij Hugo hoorden was vast niet 100%, want dat was 3x niks.

We willen natuurlijk ook lezen hoe hij is met DD en DTS.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#3
Hoi Garmt,

Cool! Ben zeer benieuwd naar de test.

Kun je vertellen wat de voor- en eindtrappen kosten ?
Ik heb namelijk geen idee waar ze mee te vergelijken zijn.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#4
Ik weet de exacte prijzen niet precies (ik heb ze omgezet vanuit Belgische Francs, tijd voor Euros... :)), maar volgens mij ongeveer zo:
  • Sunfire Theater Grand II: fl.11000
  • Sunfire Cinema Grand Signature: fl.12000
  • Sunfire True Sub Signature: ongeveer fl.11000
Ik kan er echter een duizendje (misschien zelfs 2) naast zitten, maar het geeft een indicatie. Moet de importeur maar even vragen naar de Ned. prijzen (of liever nog, prijzen in Euro).

Heb gisteren wat meer getest met films (zowel DD en DTS) en daar valt de voorversterker ook zeker niet tegen. De 7AXIS zij-speaker enhancement doet best veel om een beter 360 graden geluidsveld te creeren. Het is echter geen echt 7-kanaals geweld zoals van Lexicon of Meridian.

Wat blijft opvallen, zowel met muziek en films: een heel vol geluid (soms ietsje TE, afwijkend van het neutrale), maar een iets missende ultieme transparantie. Verder een heel breed en "forward" geluidsbeeld zonder echt heel veel diepte. Maar alles wat je draait klinkt gewoon wel erg "lekker".

Jaco, de sub heb ik helaas nog niet (ik kreeg een briefje van UPS dat ze hem hadden proberen af te leveren, maar ik was er niet) en de eindtrap heb ik nog niet aangesloten (kunnen geen banaanpluggen op, alleen spades of pins, dus ik moet wat gaan prutsen. Erg slecht op zich...).

Ik ben ook zeer benieuwd naar Cinepro. Sunfire klinkt in ieder geval ERG Amerikaans: royaal, vol, krachtig, Bourgondisch bijna... :)

Meer zeg ik niet, want anders wordt hifi.nl boos... :)

HJ

#5
hoi garmtz,je gaat toch niet vertellen dat die sub 11000 piek kost :o??
dat vind ik toch wel een hoop geld hoor,dan ben ik dus wel benieuwd naar jouw bevindingen!

cinepaulis

#6
garmt,

hmmm...die prijzen zijn toch 'a little bit out of my legue'.
In dat geval spaar ik rustig verder voor mijn bijpassende center en surround.

7-axis was dat oorspronkelijk niet van Fosgate ? Of haal ik nu weer dingen door elkaar.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#7
Zoals gezegd, ik moet de prijzen voor Ned. nog even navragen. Kan er flink naast zitten.

Fosgate/Citation had destijds een systeem 6-Axis, waarbij een dipool/bipool surround speaker geschakeld kon worden van een mode waarbij hij gewoon dipool was en een mode waarbij de units die naar voren wezen een ander geluid weergaven dan de units die naar achteren wezen, waarbij die ene speaker dus eigenlijk twee speakers ineen werd. De dipool schakelde zelf van werking. Het was ook mogelijk 2 achterspeakers te gebruiken, zoals bij Logic-7 van Lexicon. Beide systemen zijn vaak met elkaar vergeleken en zijn absoluut aan elkaar gewaagd. Het 7AXIS van Sunfire heeft echter niets met Logic-7/6-Axis te maken. Het systeem is nogal simpeltjes vergeleken met L7/6A... Kan echter wel tot wat ik nu gehoord heb een bredere "arc" van geluid geven. Een soort gestimuleerde zijwand-reflecties geven de sides dan weer, wat zoals je weet een mooi effect kan geven. Vooral omdat ik elektrostaten gebruik, mis ik die zijwandreflecties vrijwel volledig.

cinepaulis

#8
Ah! OK, dat was dus 6-Axis van Fosgate.
En Citation was/is weer van Harman/Kardon. Wie snapt het nog ?  ;D

Ben benieuwd naar de review. De pre/pro zou zich dus moeten kunnen meten met bijv. de TAG: beide vallen in dezelfde prijscategorie. Interesting...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#9
Ja, zeker interessant, aangezien ik ook de Cinepro en TAG ga reviewen...

J.A.F._Doorhof

#10
Zover ik weet is de TAG geen concurrentie voor de Sunfire producten.

De TAG heeft bv geen 5.1 ingang, alleen de 192 heeft deze optie en die is meteen een HEEL stuk duurder.

Qua klank denk ik ook dat beide producten totaal anders zullen zijn. De Sunfire is net als de Cinepro en Cinematrix een Amerikaans product, en klinkt radicaal anders dan wat wij normaal gewend zijn.

De klank is echter heel persoonlijk. Een vriend van mij heeft de TAG32AVR en valt exact op dat klankverschil waar voor mij de amerikaanse concurrent aantrekkelijk is. Hier is dus niets zo over te zeggen. Je zult ze echt naast elkaar moeten horen om je beslissing te kunnen maken.

Een 5.1 ingang is voor een moderne pre-amp van levensbelang, en de 192AVR is daarvoor een hele klasse duurder (rond de € 8000,00), ben wel benieuwd of Garmt die gaat testen.

Het schijnt namelijk dat bv de EAD (welke ik ook een tijdje heb gebruikt), na de ombouw naar EX en 5.1 input RADICAAL anders is gaan klinken (in zijn voordeel). Ben dus benieuwd wat de 192 gaat doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

Garmt,

Ben dan benieuwd wat je van TMS-7 (TAG McLaren Surround 7) vindt t.o.v. Logic-7.

Wanneer ga je de TAG reviewen en gaat het dan alleen om de AV32R (of een preview van de AV192R) of ook hun nieuwe eindversterkers??

Martin M


ps. Heeeee, bijna gelijk met FrankD (Ik heb dus die TAG)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

J.A.F._Doorhof

#12
Tjonge,

Ik zeg wat over de TAG, en daar heb je hem  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

#13
Eeeh ja, het is dat gevoel hè!!

Nog even over de 5.1 ingang.
Die is er dus als upgrade-mogelijkheid voor de AV32R.

Als de nieuwe AV192R uitkomt kan je je AV32R tot dit model laten upgraden (80% gebruik van je originele onderdelen, MET nieuwe garantie). Maaaarrrr de 'oude' AV32R blijft gewoon in de ondersteuningslijn. Vandaar ook deze 5.1 upgrade.

Maar genoeg over TAG, deze thread ging over Sunfire ;D

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

#14
Om even op TAG terug te komen... ;)

Eigenlijk was ik van plan op de 192 te wachten, om helemaal up-to-date te zijn. Misschien zijn de prijsverschillen wel groot, maar het karakter zal hopelijk weinig veranderen tussen de 32 en 192. Overigens is EAD op zich ook wel leuk, maar de support voor dat merk is geloof ik niet helemaal jovel... Toch?
Ik denk persoonlijk (even een hard oordeel) dat de enige concurrent voor Logic-7 toch de surround modes zijn van Meridian. Beide merken hebben een enorme ervaring op dit gebied. Voor nu zijn Lexicon en Meridian wel nog steeds mijn favorieten. Overigens klinkt de Sunfire veel "Amerikaanser" dan de Lexicon, die toch eigenlijk een stuk neutraler (en toegegeven, iets saaier) klinkt. De Engelse merken zijn dan vaak weer wat terughoudender van klank, maar vaak wel heel erg subtiel en filigraan. Kijk naar Arcam, Cyrus, Meridian, TAG (heb ik al een keer gehoord en had ook dit Engelse karakter).

Ik ga persoonlijk altijd voor maximaal detail en minimale kleuring. Ik vrees dat dan de Engelse merken op zich dan een streepje voor hebben. Amerikaanse produkten hebben vaak meer ballen en klinken voller en spectaculairder. Ook niet verkeerd, maar toch... Tja, anders...

J.A.F._Doorhof

#15
Ead heeft inderdaad een zeer slechte service, vandaar dat we daar na ongeveer 2 maanden al mee gestopt zijn.

Wel jammer.
Had een order van een kleine € 15.000,00 maar ja, dat was denk ik niet belangrijk genoeg om een order bevestiging over te sturen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"