PC formateren doet het niet?

Started by Frank.V, February 15, 2007, 17:02:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank.V

Ik probeer al een lange tijd windows XP van een pc te halen, maar ik krijg de harde schijf niet geformateerd..
Heeft iemand nog suggesties hoe ik de harde schijf kan formateren, zodat ik er dan weer windows 98 op kan zetten?
mvg Frank

OscarTango

#1
IK denk - ik zeg : denk - dat dat niet gaat lukken... Xp gebruikt het NFTS-syteem om je schijf te formateren, 98 zat nog op het FAT32 systeem. een schijf die is omgezet naar NFTS, krijg je niet meer naar FAT32...

Maar eh...waarom wil je 98 terug op een machine waarop xp het deed ?

EDIT : het hieronderstaande wist ik dus niet  :-\
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Tube-freak

#2
Waarschijnlijk is je partitie NTFS geformatteerd??

ALs je windows 98 hebt kan je met het programma fdisk de NTFS partitie weghalen volgens mij en een nieuwe partitie aanmaken.
Dit doe je zo uit mijn hoofd door de windows 98 installatie te starten en daarna met F3 afbreken zodat je in de dos-prompt komt (en dan fdisk intikken).

Eventueel kun je ook fdisk van Linux gebruiken als je daar nog een cd-tje van hebt liggen.  De meeste Linux installatie dvd/cd's hebben een "rescue" mode.  Dan kan je naar de console toe en fdisk starten, maar met de windows 98 cd zou het ook moeten lukken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Frank.V

Het is een redelijk oude pc.. hij kan windows xp opzich wel aan, maar het gaat soms nogal traag. vandaar dat ik terug wil naar 98...
verder probeer ik het a.s. zaterdag even uit met fdisk...
dus jullie horen dan of het is gelukt ;)

koffie

Moet ff graven in mijn geheugen :P
Kun je niet gewoon booten met de originele Windows 98 disk, daar zou bij de setup een soort partitie gedoe in zitten.

Anders even booten met de XP CD, en doen alsof je wilt installeren.
Daar krijg je zeker weten een aantal vragen over je disk, en kun je partities weggooien en aanmaken. Vervolgens kun je kiezen voor formatteren op NTFS of FAT32.
Kies voor FAT32 en na het formatteren breek je de setup af en installeer je Win98
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Stadium III

dit is wel de makkelijkste oplossing die koffie geeft !

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Frank.V

geen van jullie tips werkt...
iemand nog andere suggesties?

wh-vanderpost

Even de schijf in een werkende pc erbij hangen en formatteren. Als je zelf geen andere pc hebt staan, is er vast wel iemand op het forum die 10 minuutjes vrij kan maken voor je ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Frank.V

maar het moet toch ook gewoon zo lukken, om mijn schijf te kunnen formateren...
hoe formateer je de schijf dan?
want ik doe volgens mij allemaal dingen verkeerd

Frank.V

maar als iemand inderdaad, in de buurt van Nijmegen mijn schijf kan formateren zou dat natuurlijk ook handig zijn ;)

wh-vanderpost

Quote from: Frank.V on February 17, 2007, 12:09:00
maar het moet toch ook gewoon zo lukken, om mijn schijf te kunnen formateren...
hoe formateer je de schijf dan?
want ik doe volgens mij allemaal dingen verkeerd

Laten we bij het begin beginnen: Heb je FDISK opgestart gekregen?
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Frank.V


wh-vanderpost

Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

jowi

Ik doe dit wel eens met deze DOS bootdisk: http://1gighost.net/fantasy/boot622.exe
Opstarten, dan met FDISK de niet-DOS partitie verwijderen (hij herkent geen NTFS, dat is dus de NIET-DOS partitie), daarna rebooten, partitie weer aanmaken en voila, formatteren.

Frank.V

het formateren lukt niet

de oprdacht of bestandsnaam is onjuist

jowi

#15
Quote from: Frank.V on February 17, 2007, 13:32:36
het formateren lukt niet

de oprdacht of bestandsnaam is onjuist

Je zult toch met iets meer info moeten komen dan dat ;). Heb je uberhaupt de file 'format.exe' wel op je schijf staan? Dus bootlfop in de A: drive, computer opstarten vanaf de A: floppy, en vanaf daar fdisk.exe en format.exe starten.

En je moet dus wel eerst met die boot622.exe een bootfloppy aanmaken, en daarna met die floppy de pc booten.

wh-vanderpost

Quote from: jowi on February 17, 2007, 13:38:51
Je zult toch met iets meer info moeten komen dan dat ;). Heb je uberhaupt de file 'format.exe' wel op je schijf staan? Dus bootlfop in de A: drive, computer opstarten vanaf de A: floppy, en vanaf daar fdisk.exe en format.exe starten.

En je moet dus wel eerst met die boot622.exe een bootfloppy aanmaken, en daarna met die floppy de pc booten.
We werken nu met een boot CD, alleen in de bios stond de boot order op C, SCSI, A (als ik me goed herinner).. dus dat ging zowiezo niet echt werken.
We hebben hem ge-FDISKed inmiddels, formatteren gaat vanuit de Win 98 setup volgens mij al automatisch. Dus dat gaan we zo eerst maar eens testen (na de lunch).
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

jowi

Quote from: wh-vanderpost on February 17, 2007, 13:42:55
We werken nu met een boot CD, alleen in de bios stond de boot order op C, SCSI, A (als ik me goed herinner).. dus dat ging zowiezo niet echt werken.
Dat kun je in je BIOS veranderen natuurlijk, zodat ie eerst van floppy zoekt.
Maar goed, blijven proberen!

Frank.V


koffie

Quote from: Frank.V on February 17, 2007, 12:00:45
geen van jullie tips werkt...
iemand nog andere suggesties?
Wat lukte er niet aan mijn tips ? :)
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

wh-vanderpost

Quote from: koffie on February 17, 2007, 16:33:26
Wat lukte er niet aan mijn tips ? :)
Hij bootte niet van CD .. inmiddels wel weer, we hebben even de bios setting aangepast. Frank is nu weg, maar voordat hij wegging stond hij al te formatteren, dus dat gaat goed komen ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Tube-freak

gewoon met fdisk de partitie weghalen, de installatie cd van windows doet de rest lijkt me.  Anders gewoon Linux fdisk gebruiken.  Linux krijgt alles weg, zelfs zonder fdisk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

koffie

Quote from: Tube-freak on February 17, 2007, 17:48:08
gewoon met fdisk de partitie weghalen, de installatie cd van windows doet de rest lijkt me.  Anders gewoon Linux fdisk gebruiken.  Linux krijgt alles weg, zelfs zonder fdisk.
Handge tip, maar zowel met ale respect voor jou als de tstarter; als formatteren onder Windows e.d. al niet lukt, lijkt het met niet handig om Linux aan te raden ;)
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Tube-freak

Ja was als last resort bedoelt, om de partities eventueel eraf te krijgen.  De windows fdisk die begrijpt namelijk niet zo veel.  De Linux fdisk heeft gigantisch veel mogelijk heden.  Het formateren zal alsnog in windows moeten uiteraard, maar ik las dat het inmiddels is gelukt??
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

blue-eyes

Quote from: Tube-freak on February 17, 2007, 19:21:04
Ja was als last resort bedoelt, om de partities eventueel eraf te krijgen.  De windows fdisk die begrijpt namelijk niet zo veel.  De Linux fdisk heeft gigantisch veel mogelijk heden.  Het formateren zal alsnog in windows moeten uiteraard, maar ik las dat het inmiddels is gelukt??

Je kan ook van die standaard Linux distro's downloaden, deze branden. Deze distro's kan volledig zonder eigen input draaien, dus ook de linux Fdisk variant draait zelfstandig. Na het partioneren etc. de PC rebooten en windows installeren of de schijf in een andere pc hangen en FDISK gebruiken

;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey