6.1 wav files via spdif naar surround receiver en toch surround gevoel!

Started by gelukkie, February 14, 2007, 17:35:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gelukkie

Ik vond net een 6.1 wav (meerkanaals, 24/96) file dat ik een keer heb opgenomen van het geluid dat het Creative kalibratie programma van de Audigy 2. Ik speelde deze file met foobar.
Nu draaide ik dit eerst eens af via spdif op mijn denon avr-1906 met 2x jbl e60 in direct modus. Hier kreeg ik toch wat surround gevoel (komt omdat mijn speakers precies zlefde afstand hebben). Maar toen zette ik mijn receiver op pro-logic II music (nu speelt er ook een ec25 center mee), tot mijn stomme verbazing lijkt de wav dan net een 5.1 bron! Als er geluid uit de center hoort te komen komt het eruit, maar als er geluid uit de front of rear moeten komen wordt de center niet gebruikt en is deze stil.
Ik vraag mij af hoe dit nu precies werkt, want pcm via spdif kan alleen maar stereo zijn. Is er soms zo een aparte kanaal scheiding tussen rechts en links gemaakt dan mijn receiver er een center kanaal uit kan mixen?
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Ejorne

Quote from: gelukkie on February 14, 2007, 17:35:30
Ik vond net een 6.1 wav (meerkanaals, 24/96) file dat ik een keer heb opgenomen van het geluid dat het Creative kalibratie programma van de Audigy 2. Ik speelde deze file met foobar.
Nu draaide ik dit eerst eens af via spdif op mijn denon avr-1906 met 2x jbl e60 in direct modus. Hier kreeg ik toch wat surround gevoel (komt omdat mijn speakers precies zlefde afstand hebben). Maar toen zette ik mijn receiver op pro-logic II music (nu speelt er ook een ec25 center mee), tot mijn stomme verbazing lijkt de wav dan net een 5.1 bron! Als er geluid uit de center hoort te komen komt het eruit, maar als er geluid uit de front of rear moeten komen wordt de center niet gebruikt en is deze stil.
Ik vraag mij af hoe dit nu precies werkt, want pcm via spdif kan alleen maar stereo zijn. Is er soms zo een aparte kanaal scheiding tussen rechts en links gemaakt dan mijn receiver er een center kanaal uit kan mixen?

Waarom kan pcm via spdif alleen maar stereo zijn?

gelukkie

Omdat mijn audigy 2 alleen DD en DTS passtrough kan doen op spdif, als ik 5.1 instel kan ik pcm zoals o.a. games alleen maar via de analoge uitgangen 5.1 versturen
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

GPO

Quote from: gelukkie on February 14, 2007, 17:41:15
Omdat mijn audigy 2 alleen DD en DTS passtrough kan doen op spdif, als ik 5.1 instel kan ik pcm zoals o.a. games alleen maar via de analoge uitgangen 5.1 versturen

En is 6.1 dan niet DD of DTS? Beide formaten kunnen toch gewoon 6 full range kanalen bevatten, alleen heet het dan DD-EX (DTS-EX ook?).....

Het lijkt me dat als je soundcard er niets mee kan, dat ie dan ook niets uitstuurt. Dus als ie wel wat uitstuurt dan zal het echt wel DD of DTS zijn.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

gelukkie

Het is dus geen DD of DTS file maar een meerkanaals wav (pcm) bestand. Voor de duidelijkheid Creative kaarten kunnen stereo pcm via spdif en meerkanaals DD of DTS. 5.1 kanaals pc wordt niet via spdif 5.1 uitgestuurd. Overigens staan de speaker instellingen op 2.0 en wordt er dus nu ook uit de analoge uitgangen 2.0 gestuurd.
Ik heb de wav files even in een rar bestand ge-upload.
link:http://rapidshare.com/files/16593282/kalibratie.rar.html
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Marcel_T.

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650