DVB-T tuner met HDMI voor digitenne

Started by jankees, February 14, 2007, 12:42:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jankees

Ik heb Digitenne, dat fantastische *kuch-bullshit-kuch* digitale televisiesysteem. Ik heb gezocht naar een tuner voor digitenne met een digitale uitgang. Bestaat zoiets? Ik zie wel losse tuners (zoals de Samsung DTB-B460F) en harddiskrecorders met een geïntegreerde DVB-T tuner, met een HDMI uitgang. Werken die dingen met Digitenne? Bij voorbaat dank voor alle suggesties.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

koffie

Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

jankees

Ik heb het vermoeden dat de aangeboden tuners niet zonder meer zullen werken. Elders trof ik de volgende tekst aan:

"om de digitale tuner werkend te krijgen (ik heb alleen ervaring met digitenne van KPN) heb je een CI module nodig (CONAX) uitvoering. eventueel een extra 'smartcard', en een antenne power module of een andere antenne waar je een losse voedingspanning op kan aansluiten. (de tv kan geen active antenne aansturen, volgens mij"

Dit had betrekking op een ingebouwde tuner in een televisie maar voor de settopboxes zal het niet al te veel anders zijn. De tuners zijn kennelijk bedoeld voor de Duitse markt waar een groot aanbod free to air zenders worden uitgezonden. Hierzou zou je de tuners wel werkend kunnen krijgen maar daarvoor moet je kennelijk modificeren. Wie weet hier meer vanaf?

Ik zou toch balen als ik mijn Panasonic 42PV60 met een scart op mijn aftanse Digitenne decoder moet gaan aansluiten. Digitale televisie? Ja, tot de decoder.

Tube-freak

Digitenne wisselt helaas soms nog al eens van kwaliteit.  Hoe beter je tv is hoe erger je het ziet.  Het valt me op dat de kwaliteit nogal verschillend is met mijn decoder.  Sommige tijdstippen van de dag ziet het er beter uit om een of andere reden en sommige zenders zien er soms ook beter uit dan andere.

In elk geval nieuwe betere digitale decoders zouden welkom zijn.  Ik zoek ook een hdmi decoder. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

jankees

Net contact gehad met Hogeterp en Beets uit Zaandam. Zij bieden een aantal tuners aan die geschikt zouden zijn voor Digitenne. Hij waarschuwde mij dat Digitenne en KPN Digitenne twee verschillende zaken zijn. Het een werkt niet met het ander. Hij zei mij ook dat er in April een Samsung tuner komt met een HDMI uitgang. Dus ik bellen met Samsung. Die hadden geen idee waarover ik het had. Ik moest maar met KPN bellen. Iedereen weet dat je daarmee niets opschiet. Informatie over Samsung producten die uit gaan komen hadden ze niet (Ze waren tenslotte Samsung, over het uitkomen van hun eigen producten, daar moet je ze niet over bellen) Ik moest maar contact opnemen met de detailist. Waardeloze service. Meteen een klacht ingediend.

Vooralsnog ziet het er naar uit dat je een digitale uitgang voor KPN Digitenne wel op je buik kunt schrijven. Kennelijk ook een heel vreemd verzoek een digitale uitgang op een ontvanger voor digitale televisie. Ik zal nog even op zoek gaan naar de auteur van het hierboven bedoelde citaat en hem vragen om uit te leggen hoe hij zijn ingebouwde tuner aan de praat heeft gekregen. Haalt dat ook niets uit dan geeft ik het op.

Voor dat geval: weet iemand of je bij UPC een tuner met digitale uitgang kunt krijgen?

jankees

Net gesproken met Ronald van ImproveR uit Purmerend. Die zegt dat de brandbreedte van Digitenne zo beperkt is dat je het verschil tussen HDMI en RGB niet zult zien. HDMI tuners komen er wel aan zegt hij maar heel veel zal je er niet aan hebben.

Ik denk dan ook dat ik de handdoek maar in de ring gooi. Digitenne is kennelijk het debiele broertje van de digitale televisie. Daar moet ik maar in berusten.

spotmatic

Quote from: jankees on February 15, 2007, 10:45:26
Voor dat geval: weet iemand of je bij UPC een tuner met digitale uitgang kunt krijgen?

Op dit moment zijn alleen de UPC HD decoders voorzien van een HDMI uitgang. En deze is maar aan een select groepje gelukkigen uitgeleverd. Wellicht dat ze de komende tijd wel algemeen beschikbaar komen (ik hoop erop). Meer info: www.chelloo.com en dan een stukje naar beneden bladeren.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Tube-freak

Digitenne is van KPN tegenwoordig.  Zou dan raar zijn als het niet compatible is.  Mijn huidige decoder werkte prima op digitenne en werkt nu nog steeds sinds KPN het heeft overgenomen. (Ik heb aleen wel het idee dat de kwaliteit afgelopen maanden iets te wensen over laat).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Del member

Ik kijk via een oplossing als deze naar onze nationale omroep (.be) :

http://www.cdrwinkel.com/main_frame.php?page=shop/flypage&product_id=1749&category_id=4641936cbd23ed8a94882a947cd8d798

laptop heeft DVI out en geluid loopt netjes via SP/DIF upsampled naar 24/96

Veel beter ga je in een externe tuner nooit krijgen.

koffie

Quote from: jankees on February 15, 2007, 11:01:33
Net gesproken met Ronald van ImproveR uit Purmerend. Die zegt dat de brandbreedte van Digitenne zo beperkt is dat je het verschil tussen HDMI en RGB niet zult zien. HDMI tuners komen er wel aan zegt hij maar heel veel zal je er niet aan hebben.

Ik denk dan ook dat ik de handdoek maar in de ring gooi. Digitenne is kennelijk het debiele broertje van de digitale televisie. Daar moet ik maar in berusten.
Aha, de fabrikanten gaan op die tour  :-X
Wat zal mij het boeien wat de kwaliteit is ?
HDMI is juist *DE* opvolger van alle andere kabelbende. 1 klein stkkertje van het formaatje USB en ik heb alles in 1 kabel zitten. Van zo'n lompe SCART word je niet vrolijk, laat staan als je deze door je muur heen wilt hebben ;)
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Tube-freak

HDMI is de scart opvolger van de 21e eeuw.  Beeld en geluid over 1 kabel net als scart maar dan digitaal.  Digitaal wil overigens nog niets zeggen over de kwaliteit, maar meestal is digitaal beter.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

koffie

Quote from: Tube-freak on February 15, 2007, 16:06:16
HDMI is de scart opvolger van de 21e eeuw.  Beeld en geluid over 1 kabel net als scart maar dan digitaal.  Digitaal wil overigens nog niets zeggen over de kwaliteit, maar meestal is digitaal beter.
Digitaal hoeft iid niet per definitie beter te zijn, maar het is iig niet slechter en toch veel handelbaarder.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Tube-freak

Waarom zijn er dan nog steeds platen spelers te koop als digitaal beter is??
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

koffie

Die zijn voor oude stempels die ook nog VHS kijken ;D
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Charlemagne

Quote from: jankees on February 14, 2007, 12:42:45
Ik heb Digitenne, dat fantastische *kuch-bullshit-kuch* digitale televisiesysteem. Ik heb gezocht naar een tuner voor digitenne met een digitale uitgang. Bestaat zoiets? Ik zie wel losse tuners (zoals de Samsung DTB-B460F) en harddiskrecorders met een geïntegreerde DVB-T tuner, met een HDMI uitgang. Werken die dingen met Digitenne? Bij voorbaat dank voor alle suggesties.
Bij mijn weten heeft Pioneer DVD-recorders met ingebouwde DVB-T(uner) èn hdmi-uitgang. Het gaat b.v. om Pioneer dvr-545hx-s en andere 'hx-s'-modellen. Ikzelf beschik over de Pio 436XDE plasma-tv met ingebouwde dvb-t-tuner. Je moet nog wel een Conax-C(ommon)I(nterface)-module aanschaffen om de niet free-to-air-zenders met de digitenne-kaart te kunnen zien. Bij mij werkt het prima en ik neem aan dat de bovengenoemde dvd-recorders van Pioneer het ook prima zullen doen. Ik kijk alleen via digitenne met mijn plasma, omdat ik het beeld beter vind dan de analoge upc, die ik ook heb (voor de BBC). Iedereen die ik het verschil laat zien tussen digitenne en analoog geeft overduidelijk de voorkeur aan digitenne. Ook vond ik digitenne op de XDE beter dan de digitale stb van UPC. Die is retour. S6/Ch
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

jankees

Hoe kom je echter aan zo´n Conax CI module en zit daar standaard de goede software op zodat ie overweg kan met de smartcard van Digitenne? Ik zit eerder te denken aan die Samsung tuner. Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.pixmania-pro.be/be/nl/314661/art/samsung/dvb-t-ontvanger-dtb-b460f.html

Zou je die ook aan de praat kunnen krijgen met digitenne?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

koffie

Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Nahpets

Quote from: koffie on February 15, 2007, 16:23:01
Digitaal hoeft iid niet per definitie beter te zijn, maar het is iig niet slechter en toch veel handelbaarder.

Okee, nu ga je te ver

Ik heb veel liever een analoog signaal van een mindere kwaliteit dan een digitaal slecht signaal. Als het analoge signaal slecht is kan ik gewoon blijven kijken en luisteren (al is het met minder plezier). Bij een slecht digitaal signaal bevriest het beeld elke paar seconden en valt zeer regelmatig het geluid volledig weg, niet te volgen dus.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Charlemagne

Quote from: jankees on February 20, 2007, 17:24:07
Hoe kom je echter aan zo´n Conax CI module en zit daar standaard de goede software op zodat ie overweg kan met de smartcard van Digitenne? Ik zit eerder te denken aan die Samsung tuner. Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.pixmania-pro.be/be/nl/314661/art/samsung/dvb-t-ontvanger-dtb-b460f.html

Zou je die ook aan de praat kunnen krijgen met digitenne?

De Conax-CI-module kun je in iedere goed gesorteerde satelliet-tv-winkel krijgen. Ik heb hem zelf goedkoper gekocht via een webwinkel, na enig gegoogle. Let wel op de vereiste specs. Er zijn mogelijk verouderde conax-modules in de omloop. Het staat allemaal in de manuel van de ontvanger. De module dient enkel om de conax-gescramblede kanalen te kunnen zien. De free-to-air-zenders (Ned 1-2-3) kun je zonder module zien. De software zit in de ingebouwde Pioneer-tuner en voldoet prima.  Met de door jou genoemde samsung heb ik geen ervaring. In de specs lees ik niet dat er een conax-module in zit of de mogelijkheid er later een Conax-CI-module in te schuiven. In dat geval kun je er alleen de free-to-air-zenders mee bekijken. Het lijkt me een apparaat voor de Belgische en Duitse markt met fta-zenders. In die landen stoppen ze niet alles achter de decoder.

Ik heb overigens een Samsung-digitenne-stb in huis gehad zonder hdmi (voor ik de Pio xde kocht) Deze viel me tegen; met name de geluidskwaliteit was ondermaats en het apparaat was storingsgevoelig. Daarna heb ik een tijd een Topfield gehad; die beviel een stuk beter (rgb over scart aangesloten). Om even terug naar het topic te gaan: ik vraag me af wat de winst is van een digitenne-stb mét hdmi t.o.v. over scart-rgb bij het in principe SD-signaal met een niet zo hoge bitrate, zoals bij digitenne. We praten niet over een HD-signaal waar hdmi zeker iets toe te voegen heeft. Toen ik de Topfield digitenne-ontvanger nog had heb ik die vergeleken (over rgb-scart) met de ingebouwde digitenne-tuner van de Pio-plasma. Ik zag geen noemenswaardig verschil in beeldkwaliteit. Wél is de pio minder storingsgevoelig dan de Topfield en zeker de Samsung. Èn ik heb een kastje en AB minder in huis en da's ook lekker. Gr/Ch
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

koffie

Quote from: Enno on February 20, 2007, 21:13:40
Okee, nu ga je te ver

Ik heb veel liever een analoog signaal van een mindere kwaliteit dan een digitaal slecht signaal. Als het analoge signaal slecht is kan ik gewoon blijven kijken en luisteren (al is het met minder plezier). Bij een slecht digitaal signaal bevriest het beeld elke paar seconden en valt zeer regelmatig het geluid volledig weg, niet te volgen dus.

Enno  :)
Ik had het over het transport van beeld/geluid tussen diverse devices, niet per definitie over de aanvoer van het televisie signaal ;)

Quote from: Charlemagne on February 21, 2007, 01:50:33Daarna heb ik een tijd een Topfield gehad; die beviel een stuk beter (rgb over scart aangesloten).
Offtopic vraagje : wat kun je precies op de SCART naar buiten gooien bij die Topfield Digitenne PVR's wellicht ook Component ?

Quote
ik vraag me af wat de winst is van een digitenne-stb mét hdmi t.o.v. over scart-rgb bij het in principe SD-signaal met een niet zo hoge bitrate, zoals bij digitenne. We praten niet over een HD-signaal waar hdmi zeker iets toe te voegen heeft.
Wat HDMI tov Scart heeft toe te voegen : een veel kleinere kabel (aansluiting) waar zowel beeld als geluid over heen gaat met een zelfde kwaliteit.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

jankees

Quote from: Charlemagne on February 21, 2007, 01:50:33Daarna heb ik een tijd een Topfield gehad; die beviel een stuk beter (rgb over scart aangesloten).

Welke Topfield is dat geweest? Heb je deze nog en wil je deze verkopen?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

Charlemagne

Quote from: koffie on February 21, 2007, 09:36:23
Offtopic vraagje : wat kun je precies op de SCART naar buiten gooien bij die Topfield Digitenne PVR's wellicht ook Component ?
Ik heb geen Topfield PVR maar de TV-tuner type TF3000COT-d Hij heeft een ingebouwde conax-kaartlezer. De tuner stuurt over scart naar wens composiet, rgb, s-video en YUV uit. Als je even googlet met 'TF3000COT-d' dan vind je al gauw een website waarop alle specs staan. Er is ook nog een optische s/pdif uit.

Quote from: jankees on February 21, 2007, 11:21:02
Welke Topfield is dat geweest? Heb je deze nog en wil je deze verkopen?

Het type heb ik hierboven genoemd en - helaas-pindakaas! - ik wil hem niet verkopen....  :'(  Ik gebruik hem nu als ik tv wil kijken in een andere kamer op een 2e tv, of lekker in de tuin, zoals vorig jaar bij het WK voetbal. Hij doet het nog als een zonnetje, overal waar je wilt kijken en dat is wat waard. Gr/Ch

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

jankees

Ik zie dat de Topfield TF3000COT ongeveer € 150,-- kost. Dat is wel een mooie prijs. Nu heb ik de standaard Samsung rammelbak van KPN. Denk je echt dat je het aankoopbedrag terugzien in kijkplezier, stabiliteit etc?

Weliswaar geen HDMI maar als het de moeite waard is wellicht toch een goed alternatief?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Charlemagne

Quote from: jankees on February 21, 2007, 17:42:49
Ik zie dat de Topfield TF3000COT ongeveer € 150,-- kost. Dat is wel een mooie prijs. Nu heb ik de standaard Samsung rammelbak van KPN. Denk je echt dat je het aankoopbedrag terugzien in kijkplezier, stabiliteit etc?

Weliswaar geen HDMI maar als het de moeite waard is wellicht toch een goed alternatief?
Waarom ga je niet eens praten met een goede leverancier en vraag je hem op proef met de afspraak 'niet goed, geld terug' Ik doe dat eigenlijk altijd bij aanschaf van hifi-spul. Zo kon ik destijds de brakke Samsung omruilen voor de betere Topfield. Het is me ook gebeurd dat dingen echt teruggingen omdat ze niet bevielen, zoals geluidsboxen; die moet je wel eerst thuis goed beoordelen vind ik altijd. S6! Ch
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■