Een extreme sub, wie bouwt er mee?

Started by Bart_M, January 28, 2003, 19:25:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Hoi,

Ik ben van plan binnenkort te gaan beginnen met de bouw van een nieuwe sub. Ik heb al een tijd gezocht naar een driver met extreme eigenschappen, en ik denk dat ik deze gevonden heb.
Het is deze driver:

Meer info hier:
http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/tumult.htm

Nog nooit heb ik een driver gezien die 5 liter!!! :o lucht kan verplaatsen, en dit ook nog in een gesloten kist van een 60 tot 80 liter.
Dus wat hij zal doen in een basreflexkist is helemaal onvoorstelbaar. Hij kan strak tot 20Hz in een kist van 120 liter. Redelijk beschaafd dus. Zeker voor de output die je hiermee krijgt.

Nu lijkt het mij wel leuk om dit een project te maken wat we met meerdere mensen op het forum gaan doen.

De kosten schat ik op zo'n:
- driver = 610 Euro (misschien met een powerbuy nog lager)
- amp, dit is aan jezelf. Je kan er tot 1600 Watt vermogen op los laten, maar dit is niet nodig. Ik schat de prijs van een tweedehand dikke eindversterker tussen de 600 en de 750 euro, maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt)
- hout, speakerterminal, interne bekabeling enz = rond de 70 Euro
- afwerking = ook wat je zelf wilt.

Je krijgt wel een sub met capaciteiten die door commerciele merken niet geevenaard is.

Dus: wie bouwt er mee?

Grtn,
Bart

Raymen

Hee Krunk

Nou ik doe al met je mee hoor.
Ik heb dus al een basreflexkist van 80-85 liter staan.
Laat nou de rest nog maar komen. ;D

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

Ok, vanaf een bestelling van 3 subwooferunits wordt de prijs 595.
Maar ik denk dat het nog wel iets lager kan als er meer mensen mee doen.

Grtn,
Bart

BarcoCRT

#3
Hoi Krunk,

Ergens vind ik het wel ontzettend gaaf en spreekt het me enorm aan. Maar ik zit op dit moment al met een 18" JBl in een kast ter grootte van een wasmachine, en je hebt toch al snel een plaatsingsprobleempje.
Punt is, dat je hem van wege zijn grootte niet overal kan neerzetten, en waarschijnlijk ook niet op de ideale plaats. Met dat probleem zit ik nu al een beetje. Bovendien heb je grote kans op overkill, dat het 'te groot' is voor de ruimte waar je in speelt. Ik kan gewoon niet hard draaien omdat ik dat de buren niet wil aandoen.

Maar vanuit de techniek bekeken, zou ik zeggen: ga er voor!

BarcoCRT
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Raymen

Heb je trouwens ook de inbouwmaten,zie ze zo niet te staan

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

Hoi,

Daarom is deze sub zo goed.
Je hoeft niet naar de 200+ liter te gaan om een enorme respons te krijgen. Hij doet het in een klein (nou ja klein) gesloten kastje van 70 liter of basreflex kast 120 liter al extreem.

Ik heb ff mijn berekening als attachment toegevoegd.

Grtn,
Bart

Bart_M

Quote from: raymen on January 28, 2003, 20:10:37
Heb je trouwens ook de inbouwmaten,zie ze zo niet te staan

Dit heb ik tot nu toe gevonden:
The Tumult displaces 7 liters (0.25 cubic feet). The cutout is 14.125". The mounting depth is 9".

Grtn,
Bart

Raymen

Ja Dat is wel mooi ,maar 120 liter kan ik er niet meer van maken hooguit 90 liter. ???
Dat zal toch wel voldoende zijn.
Ja en de inbouw maten verschillen niet zoveel,als diegene die ik op het oog had.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

SiR-ROUND

Raymen, pas op met de gedachtengang...

Een specifieke speakerunit heeft een bepaalde "ruimte" nodig, dit wordt mede bepaald door Thiele-Small parameters...

Het is dus geen kwestie van een bestaande kast van een willekeurige driver te voorzien, dat werkt alleen als die driver dezelfde eisen stelt aan het ontwerp van de kast.

En in dit geval lijkt me dat zeker niet zo.

Right krunk?

Op zich zou ik er zeker in voor zijn, ruimte geen probleem, maar $$$ nog immer en zeker nu mijn waarschijnlijk toekomstige werkgever me geen drol kan betalen...

>:(

Maar ik moet wel, beter iets dan niets natuurlijk. Anders moeten we weer weg uit het ideale huis.

Maar goed, enough sob story...

Bart_M

Yes sir, you're right.

Raymen,

Als ik het zo zie, dan denk ik dat je het beste voor een gesloten kast kan gaan.
Dit is eigenlijk ook waarvoor de driver ontworpen is.
In een 70 liter kast is hij optimaal, dus ik denk dat je heel goed zit met een inhoud van 80 liter. De driver neemt ook nog ruimte in.
Het wordt dan wel actief corrigeren, hetzelfde principe als een Bag-End.
Dit vraagt wel meer versterkers vermogen.

Grtn,
Bart

cinepaulis

Hoi Krunk !

Is wel een EXTREME woofer !  8)

Ik heb de ballen verstand van speakers bouwen, geef ik toe.
Maar wat betreft de freq. response zou ik toch zeker voor de bas-reflex variant gaan. De gesloten kast valt toch vrij vroeg af en het verschil wordt stiekem best groot (10 dB afval tussen 50 en 20 Hz) :

50 Hz op ca. 114 dB
40 Hz op ca. 112 dB
30 Hz op ca. 110 dB
20 Hz op ca. 104 dB

Of is dit grafiekje alleen het Max. SPL en niet de uiteindelijke response ?

Van de andere kant, de kamer beinvloed het gedrag in grote mate, dus de response kan in de praktijk totaal anders zijn.

Of je bouwt eerst de gesloten variant....dan luisteren en dan besluiten of je een bas-reflex poort erin wil maken....

Hoe dan ook: erg veel succes met je project !  :D

P.S. Als mijn verkoudheid weer over is, dan kom graag ik nog een keertje luisteren naar je nieuwe fronts.  Het is al minder erg dan maandag. Ik hoor al weer een beetje frequenties boven de 500 Hz  ;D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

Hi Paul,

De gesloten sub moet je ook actief corrigeren.
Dit is overigens niet de maximale output. Er staat nu maar een lullige 700 watt op, let maar eens op als je er de maximale 1600 watt op los laat.  ;D

Ik ben in contact met degene die een dikke vinger in de pap heeft gehad in de ontwikkeling van deze unit. Eens kijken wat hij voor adviezen geeft.

Grtn,
Bart

Raymen

Hoi

Nu weet ik het even niet meer.
Kan ik nu het beste mijn basreflexkast dicht maken of niet.
Want nu kan dat nog en als starks de rest ook klaar is dan zit ik met een probleempje.
Hee Krunkie wat denk jij.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

Hoi Raymen,

Als je vast blijft houden aan de kast die je gemaakt hebt, dan zou ik toch voor gesloten gaan.
Actief corrigeren is dan wel nodig. Ik ben op dit moment aan het uitzoeken over het hoe en wat ervan.

Grtn,
Bart

Rob_Dingen

Hoi

Ik zou voor de basreflex uitvoering gaan met de 120 liter inhoud.
Als je voor de kleine gesloten kast gaat dan heb je inderdaat een correctie netwerk nodig die ik zo op papier kan zetten en als je wilt na het meten van de speaker in de kast perfect kan maken.
Dus Krunk je weet me te wonen.
Als je voor de correctie gaat adviseer ik een versterker van minimaal 1500W.

Rob