Meet & Greet op ZEER korte termijn bij Aurora13

Gestart door Aurora13, februari 12, 2007, 11:47:20

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Ik wil morgen wel uitgebreid verslag zien hé jongens ;).
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

hifiman

Tot straks heren  :)

Ik ben niet zo heel erg aktief geweest in dit topic maar dat komt door drukte en even andere prioriteiten die niks met de hobby te maken hebben :P  Ik heb er in elk geval zin in  ;D

Ik neem mee, een slagroomtaart, een paar cd's (+ flac versie) en een gereguleerde voeding voor de Squeezebox.

Tot straks!

Groetjes,

Ronald

Aurora13

Citaat van: Audioloog op februari 25, 2007, 07:29:32
Tot straks heren  :)

Ik ben niet zo heel erg aktief geweest in dit topic maar dat komt door drukte en even andere prioriteiten die niks met de hobby te maken hebben :P  Ik heb er in elk geval zin in  ;D

Ik neem mee, een slagroomtaart, een paar cd's (+ flac versie) en een gereguleerde voeding voor de Squeezebox.

Tot straks!

Groetjes,

Ronald

Nu vooruit dan maar, de slagroomtaart maakt weer veel goed dat je niet zo actief bent geweest :P ;)

Tot straks allemaal! ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D

Peerless Monster

Kunnen we niet een keer live verslag meekrijgen ;) ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Aurora13

Deleted member

Ben helaas te laat...  :( Ik ga nu rijden! Ben er rond 13:30

Peerless Monster

Aurora13

Oke hier het 1e korte verslag van mij, mijn uitgebreide doe ik nadat alle andere aan het woord zijn geweest. Ik beschrijf hier alleen wat we getest hebben en wacht met mijn conclusies, totdat de andere het woord hebben gehad en dan kunnen jullie lezers nog even in spanning blijven.

Ronald kwam als eerste met de slagroomtaart en de voeding voor de Squeezebox. Hierna kwamen vrij snel Martin (met TEAC en Transparent coax kabels) en Peter (met squeezebox), waarna we al babbelend lang op Antoine (Northstar + Trends SP/DIF kastje) hebben moeten wachten zoals je hierboven al kon lezen :P

Eerst de set aangezet en beluisterd zodat er aan de volgende set alvast gewend kon worden:

Transport: PC met RME 96/8 geluidskaart optisch aangesloten richting:
AMP/'PowerDAC': Tact S2150
Speakers: Final Sound F700 (+ S200 sub)

Al snel kwamen de conclusie dat het met sub al snel te werd en daarom hebben we besloten om zonder de sub te spelen.

Antoine en Martin gingen alvast hun spelers opwarmen, zie foto's.

Het volgende is getest en ook in onderstaand volgorde:

- RME 96/8 optische kabeltje (kabeltje van 1,95 Euro hier later ongetwijfeld meer over ;)) tegen de RME 96/8 via de Transparent Coax aangesloten (1200 euro).
- TEAC tegen de Northstar
- Northstar tegen de Squeezebox
- Northstar tegen de RME 96/8
- Northstar tegen de Trends DC-10

Zo genoeg voor nu, later ongetwijfeld meer en de ongetwijfeld voor jullie lang verwachte conclusie! :P

Foto 1: Opwarmen van de TEAC van Martin
Foto 2: Opwarmen van de Northstar van Antoine
Foto 3: Wachten op het opwarmen :)
Foto 4: Antoine en Martin druk in gesprek over...geen idee ;D

)p(

Mini conclusie:

Alle beluisterden bronnen klonken 100% hetzelfde via de tact! Wij konden niet eens horen wanneer er van bron werd gewisseld wanneer de tact naadloos schakelde tussen twee bronnen.

Bedankt allen voor een zeer geslaagde middag. Speciale dank aan Alain voor de organisatie en Martin voor de zeer gezellige Taxi ritten van en naar Almere :)

peter

hifiman

En het ergste is nog dat iedereen het daar over eens was  ;D

Hmm na deze binnenkomer (conclusie) is er van opbouw van spanning helaas geen sprake meer  :P
Mijn uitgebreider commentaar volgt later!

Deleted member

En vandaag was het dan zo ver; judgement day!  :D

Eerst een stukje inleiding van mijn kant. Na de aanschaf van een HTPC en de verrassend goede kwaliteit die ik haalde met m'n bekende MP3's heb ik een volgende stap gezet door een Trends UD-10 aan te schaffen. Dit is een klein doosje dat via USB aan de PC wordt aangesloten en als DAC en/of transport kan dienen. Het doosje beschikt over verschillende aansluitingen (AES/EBU/RCA coax/BNC/Toslink/analoog 3,5mm jack). Door gebruik te maken van EAC (Exact Audio Copy) kun je CD's bitperfect rippen en vervolgens lossless comprimeren naar bijvoorbeeld het FLAC formaat. Deze FLAC files kunnen vervolgens worden afgespeeld met een programma als Foobar/WinAMP. In combinatie met een ASIO driver wordt de mixer van Windows kortgesloten en krijg je in principe een onbewerkt en dus bitperfecte PCM bitstream een DAC in. Als DAC gebruik ik m'n Lyngdorf TDA2200 die tegelijk DAC als poweramp is, oftewel een powerDAC.

Een vergelijking tussen de Trends UD-10 en m'n North Star loopwerk lag uiteraard voor de hand. Tot mijn grote verbazing echter hoorde ik geen enkel verschil tussen beiden. Aangezien Aurora13 (Alain) een TACT versterker heeft (ook een digitale versterker/powerdac) en op zoek was naar een goed "PC transport" was ook hij benieuwd naar een vergelijk. Zo is het idee ontstaan om een shoutout zoals we vandaag hebben gehad te gaan organiseren.

De Slimserver Squeezebox, RME 96/8 geluidskaart werken volgens hetzelfde principe (PC transport) als de UD-10. Afgelopen woensdag hadden Peter en ik bij mij thuis al een eerste voorproefje genomen met de Sqeezebox. De resultaten daarvan zijn terug te lezen in m'n "showcase topic" en Peter en ik waren erg benieuwd naar de verschillen die we vandaag met z'n allen zouden gaan ontdekken!

Vandaag bestond het luisterpanel dus uit wat meer mensen wat natuurlijk erg fijn is omdat er dan tenslotte een meer betrouwbaar beeld kan ontstaan. Vandaag waren er vier gebruikers van een PC transport (Peter+Ronald: Sqeezebox, Alain: RME 96/8 en ik) Martin gebruikt nog niet een dergelijke oplossing dus die hadden Alain en ik dus maar als de "scepticus" bestempeld!  :)

Tot zo ver de inleiding nu over de resultaten!  :)

De RME 96/8 werd zowel optisch als via coax aangesloten. Dit was een hele leuke test omdat een aantal luisteraars (ik zal geen namen noemen ;)) meenden een groot verschil te horen tussen de Transparent interlink en de 1,95 toslink kabel. Maar...Alain had eigenlijk per ongeluk de verkeerde input geselecteerd dus terwijl we allen dachten dat de Transparent speelde, speelde de goedkope toslink nog...en om het nog sterker te maken, toen Alain hier achter kwam heeft hij zonder dat te vertellen en terwijl de muziek nog speelde de switch gemaakt naar de Transparent!  ;D ;D Niemand had dit door (op een korte hik na) het klonk exact hetzelfde!  ;D Hilarisch natuurlijk en misschien wat jammer voor diegenen die verschil hoorden!!  ;) Iedereen werd in elk geval weer door deze "blinde test" met beide voeten op de grond gezet, het was de suggestie aan het werk! En al vond iedereen wel dat het de tweede keer in z'n geheel toch anders klonk, het verschil werd niet veroorzaakt door of de Transparent of de goedkope toslink want daartussen werd geen verschil ontdekt!  :o ;D

Vervolgens werd het TEAC loopwerk van Martin vergeleken met m'n North Star. Persoonlijk had ik, gezien m'n eerdere ervaringen, verwacht dat we hier de grootste verschillen zouden gaan waarnemen. Grotere verschillen dus dan tussen de North Star en de verschillende PC transporten. Tot mijn grote verbazing was dit voor mij echter niet het geval. Ik heb nog speciaal plaats genomen op de sweetspot en zelf gewisseld tussen beiden maar ik kon geen duidelijk voor mezelf benoembaar/reproduceerbaar verschil ontdekken. Ik zeg benoembaar en reproduceerbaar omdat ik alleen op die manier voor mezelf alle gevoel en suggestie kan uitschakelen. Omdat de North Star nog aangesloten stond hebben we deze vervolgens gebruikt als referentie in de vergelijking met de verschillende PC transports.

In de volgorde die Alain al noemde hebben we de Squeezebox, RME en Trends dus vergeleken. Steeds kwamen we weer tot dezelfde conclusie. Deze conclusie, ik kan 'm helaas niet smeuïger maken dan hij is, is erg saai en voor sommigen waarschijnlijk erg verrassend! Er was keer op keer geen verschil hoorbaar met de North Star! Voor mij was dit geen verrassing maar hij is daarom niet minder opmerkelijk te noemen. Het grootste deel van de middag hebben we dan ook eigenlijk gediscussieerd hoe het in godsnaam mogelijk is dat de apparaatjes variërend in prijs van ca. 90 euro (Trends UD-10) tot 300 euro (Squeezebox) net zo goed spelen als de erg dure CD loopwerken... Ik denk dat over dit laatste de conclusies van de verschillende mensen het meest verschillend zullen zijn. Persoonlijk denk ik dat het de Tact en Lyngdorf zijn die erg goed overweg kunnen met digitale signalen en eventuele verschillen/fouten veroorzaakt door bijvoorbeeld jitter kunnen repareren. Dit wordt ook deels onderschreven door een review van de Lyngdorf TDA2200 uit The Absolute Sound van deze maand waar ik slechts één zin (zie onderstaande quote) uit heb gelezen. Tact en Lyngdorf gebruiken dezelfde of op zijn minst, zeeeer vergelijkbare technologie.

CiteerThe question to my mind and ears is not whether this is as good as amplification gets, but rather whether you could find an analog amplifier as good as this in dealing with digital material.

Ronald (Audioloog) hoort thuis wel verschillen tussen zijn C.E.C. loopwerk en Squeezebox beiden aangesloten op zijn Monica DAC. De voor de hand liggende conclusie of vraag is dus, is het de gebruikte DAC die het verschil maakt? Ik denk dus van wel.

Nog even algemeenl; Alain heeft een mooie set staan met als absolute pronkstukken de Final elektostaten en Pioneer plasma! Het was voor mij de tweede keer dat ik elektrostaten mocht horen. De eerste keer hoorde ik een set Martin Logans van Garmt bij Ronald thuis. Maar nu kom ik, net als de eerste keer, weer tot de conclusie dat elektrostaten niet mijn ding zijn. Wat ik ze, vooral met rustige muziek, erg goed vind doen is de transparantie, neutraliteit, goede plaatsing en scheiding van afzonderlijke stemmen en instrumenten. Ze geven een erg mooie 3D stage weer. In algemene zin echter zijn niet in staat om mij in de muziek te betrekken. Het is absoluut een smaakkwestie denk ik maar ik vind de weergave persoonlijk wat vlak (te veel gericht op het middengebied, te weinig hoog en laag) en daardoor wat grijs/"duf" en ook onvoldoende dynamisch. We hebben bijvoorbeeld een stuk behoorlijk heftige snelle rock van Martin gehoord (vergeten wie het waren) en dit hoort volgens mij te knallen en op te zwepen maar de energie in de muziek kwam bij niet echt aan. Wat me ook opviel was dat het nummer Headshots van Suzanne Vega (CD van Peter) dat ik van de week bij mij thuis ook had gehoord. Dit is een nummer waarin bewust gebruik is gemaakt van hele zuivere en ruimtelijke klanken samen met vervormde klanken (vervormde hihats bijvoorbeeld). De vervorming zelf leek duidelijker door te komen met de elektrostaten waardoor het evenwicht weg was en vooral de vervorming opviel en dus stoorde. Wellicht is dit te wijten aan de toch ietwat analytische/transparante weergave of de focus op de middentonen, ik weet het niet. Een ander nadeel wat vandaag met zo veel mensen toch wel duidelijk werd is de erg kleine sweetspot. Met een goede dynamische speaker heb je uiteraard ook de beste focus in de sweetspot maar daarbuiten kan een soundstage toch redelijk overeind blijven. Met de elektrostaten werkt dit veel minder goed en hoor je links en rechts van de sweetspot ook echt de linker en rechter kanalen van het stereosignaal. Dit alles is overigens absoluut geen kritiek! Ik denk dat het zeer goede weergevers zijn als je van het geluid houdt en naar vooral goede opnamen luistert.

Pfff, lang verhaal wordt het...ik ga maar afronden!  ;D Ik wil Alain zeer bedanken voor de gastvrijheid, de hapjes en de drankjes! :) Mijn excuses dat ik te laat was, ik had me verslapen toen ik nog even een uurtje terug m'n bed in was gegaan.  :-[ Ik vond het erg gezellig en de middag erg geslaagd, al is het toch ook aan de ene kant misschien ook wel een beetje jammer dat we geen verschillen hoorden! We blijven tenslotte toch een beetje audiofielen he! ;) Wie weet krijgt het nog een vervolg op een niet digitale versterker, ik ben benieuwd!  :)

Groet,

Antoine.

DA BoSS

wederom verrassende conclusie 8)

Maar begrijp ik jullie nou goed:
Het maakt geen @^%$* uit wat voor bron je aan die Lyngdorff hangt, het klinkt toch hetzelfde ???

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Deleted member

Citaat van: DA BoSS op februari 25, 2007, 20:52:01
wederom verrassende conclusie 8)

Maar begrijp ik jullie nou goed:
Het maakt geen @^%$* uit wat voor bron je aan die Lyngdorff hangt, het klinkt toch hetzelfde ???

mvg,

Dat laatste is iets te snel, al klopte het voor wat we vandaag hebben vergeleken wel. Ik hoorde thuis echter wel grote verschillen tussen m'n voormalige Tjoeb Reference CD speler (coax uitgang) en m'n North Star, waarbij de North Star het duidelijk won op alle vlakken. Het lijkt er nu op dat goede loopwerken inderdaad vrijwel hetzelfde klinken. En...(deze is gewaagd en puur gebaseerd op m'n eigen conclusie)...dat de PC transporten dus net zo goed als goede CD loopwerken zijn.

Vandaag was het overigens de Tact waarmee we hebben getest, niet Lyngdorf (met één f ;))

Nahpets

[kortdoordebocht]

Mogelijke oorzaken:

a) de bronnen geven exact hetzelfde signaal door
b) de set kan eventuele verschillen niet vertalen in een ander geluidsbeeld
c) de luisteraar kan verschillen niet onderscheiden

of een combinatie hier van

[/kortdoordebocht]

optie c) lijkt mij uitgesloten

Enno  :)

PS overigens wordt ik niet gehinderd door enige relevante kennis.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Deleted member

Enno, ik denk dat alle drie in meer of mindere mate waar zijn. Waarbij voor zowel a, b en c geldt dat de verschillen mogelijk te klein zijn om (al dan niet voor ons vijven) te horen. Opmerkelijk is het in elk geval zeker, in mijn set was het verschil tussen CD loopwerk en Squeezebox en Trends ook niet hoorbaar. Je zou dus kunnen zeggen dat het toch ook optie B is maar aan de andere kant is bijvoorbeeld het verschil tussen verschillende opnamen overduidelijk en verder staan Tact en Lyngdorf bekend om hun bijzonder transparante geluid. Ik zou het wel eens voor willen leggen aan Peter Lyngdorf eigenlijk, kijken wat zijn visie er op is.  :)

)p(

Citaat van: Antoine op februari 25, 2007, 21:20:59
Opmerkelijk is het in elk geval zeker, in mijn set was het verschil tussen CD loopwerk en Squeezebox en Trends ook niet hoorbaar.

Ik dacht toen vooral in het begin kleine verschillen te horen. Echter na vandaag denk ik ook dat dat puur beruste op suggestie.

Het was echt frappant dat je totaal niet door had wanneer er van bron werd gewisseld...het klonk alsof de muziek gewoon continue op dezelfde bron had gestaan  :o

Peter

hifiman

Het rare is dat bij mij thuis ik duidelijk verschil hoor tussen de SB3 en mijn cd loopwerk. De SB3 klinkt hard en koel en het cd loopwerk klinkt levendiger en veel minder digitaal. Bij Aurora hoorde ik deze verschillen niet (ook al waren het dan wel andere cd loopwerken..).

Zoals tijdens de shootout meerdere malen geopperd is zal het waarschijnlijk iets te maken hebben met de manier waarop de Tact de digitale signalen verwerkt (er is feitelijk geen D-> A omzetting!) en het feit dat er binnen de Tact synchroon "gewerkt" wordt.

Toch had ik verschillen verwacht. Ik refereer ook naar forumlid Baardmans die mij zijn SB3 verkocht omdat de Trends Audio usb-> spdif veel beter klonk... Wederom hebben wij deze verschillen vandaag dus niet kunnen horen  ::)

DA BoSS

Citaat van: Antoine op februari 25, 2007, 21:20:59
Ik zou het wel eens voor willen leggen aan Peter Lyngdorf eigenlijk, kijken wat zijn visie er op is.  :)

't is een interessante vraag wat mij betreft 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Erg veel valt er voor mij eigenlijk niet meer toe te voegen na Antoine's uitgebreide verslag  ;D

Ik wil Alain bij deze nog even bedanken voor de gastvrijheid en de lekkere taart   >:D

Het doel van Alain was om vandaag meer te weten te komen over een aantal "aanschaf keuzes". Ik denk dat hij hierin goed geslaagd is! In combinatie met de Tact lijkt het niet zoveel uit te maken voor welke oplossing hij kiest en dat is altijd fijn , niet in het minst voor de portemonnee natuurlijk  8)

Mijn doel was met name voor de "gezelligheid" maar mijn tweede doel was het horen van de Trends Audio convertor en hoeveel beter deze zou klinken dan de SB3. Tsja geen verschil dus in de set van Aurora dus ik ben niks wijzer geworden wat dat betreft  :P

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op februari 25, 2007, 21:51:06
Erg veel valt er voor mij eigenlijk niet meer toe te voegen na Antoine's uitgebreide verslag  ;D

Ik neem aan dat de elektrostaten je speciale aandacht hadden >:D?
Vond je 't wat?
Nog ideeen opgedaan?

mvg,

Deleted member

Ik vergeet Ronald nog te bedanken voor de lekker taart! :-[ Ronald bedankt!  :)

hifiman

Citaat van: DA BoSS op februari 25, 2007, 21:52:56
Ik neem aan dat de elektrostaten je speciale aandacht hadden >:D?
Nou nee niet in het bijzonder eigenlijk, ik heb de Finals al vaker gehoord. Ze klinken anders dan mijn Audiostatics maar je hoort wel dat het (ESL) familie van elkaar is.

Vond je 't wat?
Ja zeker hoor. Even eerlijke mening: ik vind mijn Audiostatics persoonlijk mooier klinken behalve dan weer het laag. Het laag van de Finals is duidelijk beter zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Bij mij hoor ik op 1 bepaalde bas frequentie een soort resonantie (kan ook staande golf van de kamer zijn).

Maar goed eigenlijk kun je pas eerlijk vergelijken met dezelfde set in dezelfde kamer :P

Nog ideeen opgedaan?
Eigenlijk niet , behalve dan het feit dat ik meer "blind" moet gaan vergelijken.
Aurora nam ons even flink (per ongeluk) in de maling. Bij de eerste omschakeling die we deden hoorde ik een duidelijk verschil, totdat bleek dat er dus helemaal niet geschakeld was  :o Dat leverde even een deuk in mijn beoordelings-zelfvertrouwen op  :-[ Gelukkig wat ik overigens niet de enige die verschillen hoorde  ;D

hifiman

Citaat van: Antoine op februari 25, 2007, 21:57:02
Ik vergeet Ronald nog te bedanken voor de lekker taart! :-[ Ronald bedankt!  :)
Volgende keer mokka  ;D